Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@10:13:29 GMT

۵ نکته درباره کروناویروس

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۷۸۰۹۷

۵ نکته درباره کروناویروس

نسل تازه‌ای از کروناویروس در منطقه‌ای از چین شیوع پیدا کرده که تاکنون جان بسیاری را گرفته است.

به گزارش ایسنا، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) همچنان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بیماری جدید ناشی از این ویروس تهدیدی در سطح جهانی است و آیا سرعت و سهولت گسترش این بیماری در حدی است که اعلام وضعیت اضطراری و محدودیت سفرهای بین‌المللی را موجه جلوه دهد یا نه؟

تاکنون اطلاعات نادرست و شایعاتی در مورد خطر کروناویروس در همه‌جای دنیا پخش شده و در این مطلب به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، درستی چند مورد از آنها را بررسی می‌کنیم:

۱) استفاده از ماسک فایده‌ چندانی ندارد

حتما دیده‌اید که افرادی شروع به استفاده از ماسک کرده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که استفاده از ماسک تأثیر چندانی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دلایل این است که ماسک‌ها معمولا اطراف‌شان باز است و چشم‌ها را هم نمی‌پوشانند و برای مدت طولانی هم نمی‌توان آنها را روی صورت داشت. اگر هم قرار باشد که اثر محافظتی داشته باشند، ماسک‌های صورت را باید به طور مرتب عوض کرد (چون بر اثر عرق‌کردن مرطوب می‌شوند).

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید برای محافظت از خودتان مهم این است که:

- وقتی عطسه و سرفه می‌کنید، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود بگیرید

- فوری دستمال را در سطل زبالهٔ دربسته بیاندازید

- دست‌های خود را به طور مرتب با صابون و مواد بهداشتی بشویید

- از افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند (حداقل یک متر) فاصله بگیرید

خودتان را با این کارها اذیت نکنید:

- خوردن سیر

- غرغره کردن دهان‌شویه

- شستشوی بینی با محلول نمک

- مالیدن روغن کنجد اطراف بینی‌

سازمان جهانی بهداشت اضافه می‌کند که هیچ‌کدام از این کارها برای محافظت در برابر این ویروس جدید کارساز نیست.

۲) این ویروس از طریق حیوانات منتقل نمی‌شود

بنا به نظر سازمان جهانی بهداشت، هیچ شواهدی مبنی بر اینکه سگ‌ها و گربه‌ها ناقل کروناویروس جدید باشند، وجود ندارد.

با این حال حتی حیوانات خانگی هم می‌توانند ناقل ای‌کُلی یا اشریشیا کُلی و سالمونلا باشند، اینها میکروب‌هایی هستند که می‌تواند از حیوانات خانگی به انسان منتقل شود.

گمان بر این است که کروناویروس در بازار فروش حیوانات زنده در شهر ووهان چین پیدا شده و منشأ آن احتمالا حیوانات وحشی بوده است. ویروس، پیش از انتقال به انسان ممکن است بدون اینکه متوجه شویم در میان جانوران شیوع پیدا کرده باشد. ویروس‌های دیگری مثل آنفلوانزای مرغی، اِبولا و سارس هم همینطور گسترش پیدا کردند اما این به معنای آن نیست که جانوران به طور کلی خطرناک یا ناقل بیماری هستند.

این ویروس جدید به خانواده کروناویروس‌ها تعلق دارد که شامل ویروس سرماخوردگی معمولی، سارس و مِرس (بیماری تنفسی خاورمیانه) هم می‌شود.

۳) به ندرت "کشنده" است

یک مقام ارشد نظام خدمات درمانی انگلیس می‌گوید بیشتر افراد نشانه‌های خفیفی از بیماری (سرفه و تب) نشان می‌دهند و خوب می‌شوند. هر چند این ویروس ممکن است افرادی را به شدت بیمار کند (التهاب ریه و مشکلات تنفسی) و باعث مرگ تعدادی هم (با بیماری‌های شدید ریوی) در چین شده است.

نباید فراموش کنیم که سرماخوردگی معمولی که هر سال زمستان همه‌گیر می‌شود هم باعث مرگ افراد می‌شود. هر سال به طور متوسط ۶۰۰ نفر بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به سرماخوردگی در انگلیس می‌میرند.

پروفسور "جاناتان بال" از دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: خطر همه‌گیری آن در مقایسه با سرماخوردگی فصلی و با توجه به پیشگیری‌ها و اقدامات احتیاطی در انگلیس، بسیار کم است.

او توصیه می‌کند تا به دقت بهداشت فردی را رعایت کنیم تا از سرماخوردگی و کروناویروس در امان بمانیم.

دانشمندان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند که این ویروس جدید چگونه منتشر می‌شود.

پروفسور بال می‌گوید: به احتمال زیاد ذرات بسیار ریزی در سرفه و تنفس فرد بیمار ناقل بیماری است. از این رو قرنطینه یا جدا کردن افرادی که از ووهان چین آمده‌اند، خطر همه‌گیری این بیماری را کمتر می‌کند.

مقامات بهداشت بریتانیا هنوز توصیه می‌کنند که واکسن سرماخوردگی می‌تواند مفید باشد.

۴) هنوز دارو یا واکسنی ندارد

هیچ دارو یا واکسن خاصی برای این ویروس وجود ندارد و آنتی‌بیوتیک‌ها هم بر آن اثر ندارند (آنها فقط بر باکتری‌ها اثر دارند).

روش‌هایی برای درمان وجود دارد اما بیشتر افراد خودشان خوب می‌شوند.

متخصصان در تلاش برای ساختن واکسن هستند اما این واکسن ابتدا باید آزمایش‌ شود و مدتی طول خواهد کشید تا آماده و تولید شود.

افراد پیر و کسانی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند تنگی‌نفس یا آسم، بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت هستند بیش از دیگران در برابر این ویروس جدید آسیب‌پذیرند.

گرچه هر فردی در هر سنی ممکن است به آن دچار شود و تعداد مبتلایان به این ویروس هر روز در چین بیشتر می‌شود اما درصد کمی از افراد به دلیل ابتلا به آن می‌میرند.

۵) خوردن غذای چینی باعث بیماری نمی‌شود

با وجود فضای ترس و هراسی که بر شبکه‌های اجتماعی حاکم شده است، غذای چینی باعث بیماری نمی شود و سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرد که دریافت نامه و بسته‌های پستی از چین هیچ خطری ندارد.

این ویروس نمی‌تواند به مدت طولانی بر چنین سطوحی باقی بماند و این موضوع شامل فنجان‌ها و دستگیره‌ٔ درها هم می‌شود.

بنا بر توصیهٔ ادارهٔ بهداشت عمومی انگلیس برای ابتلا به این بیماری باید در تماس مستقیم با فرد بیمار و در فاصله دو متری او به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر قرار داشته باشید تا خطری شما را تهدید کند.

افرادی که در هفته‌های اخیر از شهر ووهان و استان هوبئی چین بازگشته باشند، بیشترین خطر ابتلا به این ویروس را دارند. هرچند بیشتر این افراد نیز تحت نظر قرار گرفته‌اند و با انجام آزمایش مشخص شد که آلوده به ویروس نیستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس بهداشت عمومی سازمان جهانی بهداشت سازمان جهانی بهداشت ویروس جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۸۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود

ایتنا - دانشمندان هشدار دادند «آنفلوانزا» عامل بیماری‌زایی است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد.
یک نظرسنجی بین‌المللی که قرار است آخر هفته آینده منتشر شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوانزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.

جان سلمانتون گارسیا از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد:‌ «این باور که آنفلوانزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.»

این کارشناس افزود: «اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوانزا به اندازه کافی مقابله شود و آنها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند،‌ این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.»

جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID)  فاش شود که آخر هفته آینده در بارسلونا برگزار می‌شود.

بنا بر اطلاعات منتشرشده از این پژوهش،‌ ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند،‌ اعتقاد دارند که محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری، پس از آنفولانزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است.

 آنها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع، برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ Sars-CoV-2 (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.

سایر میکروارگانیسم‌های کشنده - مانند ویروس‌های لاسا، نیپا، ابولا و زیکا – تنها از سوی یک تا دو درصد از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان تهدیدهای جدی جهانی ارزیابی شدند.

به گفته جان سلمانتون گارسیا، مسئول این مطالعه جهانی، «آنفلوانزا تا حد زیادی تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.»

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان ( سویه اچ۵ان۱ H5N1) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.

این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاوهای اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.

دانیل گلدهیل، از کالج سلطنتی دامپزشکی در هتفیلد، هفته گذشته به مجله علمی نیچر گفت که «هر چه این ویروس پستانداران بیشتری را آلوده کند، امکان بیشتری برای تبدیل آن به سویه‌ای خطرناک برای انسان وجود دارد.»

اد هاچینسون، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو نیز در این زمینه گفته است که ظهور ویروس آنفلوانزای پرندگان در گاوها تعجب‌آور است زیرا خوک‌ها تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌ بودند اما تا همین اواخر گزارشی از ابتلای گاوها نبود و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.

به گفته او،‌ ابتلای گاوها به ویروس آنفلوانزای پرندگان به این معنا است که خطر ورود ویروس به حیوانات مزرعه بیشتر شده و نگرانی درباره انتقال از حیوانات مزرعه به انسان نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به گزارش‌ها درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان، دانشمندان نسبت به چشم‌انداز یک بیماری همه‌گیر آنفلوانزا هشدار می‌دهند. اگرچه آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که واکسن‌هایی علیه بسیاری از گونه‌های آنفلوانزا از جمله آنفلوانزای پرندگان قبلا ساخته شده است و می‌توان امیدوار بود که غافلگیری کووید-۱۹ رخ ندهد.

در عین حال کارشناس دانشگاه کلن و انجام‌دهنده این مطالعه جدید، نسبت به فراموش کردن رعایت نکات بهداشتی تذکر داده و گفت: «مردم به سرفه کردن در دستانشان و سپس دست دادن با افراد دیگر بازگشته‌اند. ماسک زدن کنار گذاشته شده و به بسیاری از عادت‌های خطرناک قبلی برگشته‌ایم؛ اینها ممکن است ما را پشیمان کنند.»

دیگر خبرها

  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰۰۰۰ بیمار در ایران
  • همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود