Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@22:43:33 GMT

اعلام آمادگی مشروط حفتر برای آتش‌بس در لیبی

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۷۸۳۶۷

به گزارش فارس، ژنرال «خلیفه حفتر» سرکرده گروه موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای آتش‌بس در این کشور اعلام آمادگی کرد.

شبکه خبری «العربیه» به نقل از حفتر گزارش داد که این آتش‌بس در صورتی حاصل خواهد شد که چند شرط پذیرفته شود، از جمله خروج نیروهای ترکیه و عناصر وابسته به این کشور.

وی همچنین گفت که «دولت وفاق لیبی» به ریاست «فایز السراج»، حضور در مذاکرات ژنو را به حالت تعلیق درآورد؛ زیرا «از آنکارا و دوحه دستور می‌گیرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سرکرده لیبیایی با بیان اینکه به خاطر پایبند نبودن طرف مقابل به آتش‌بس و تداوم نقض آن، صبرش به پایان رسیده است، خاطر نشان کرد: «نیروهای مسلح، وضعیت طرابلس را ارزیابی می‌کند و با همه طرف‌های بین‌المللی در تماس است و اگر جامعه بین‌الملل در قبال اشغال کشورمان توسط ترکیه، مسئولیتی بر عهده نگیرد، برای هر احتمالی، آمادگی داریم».

حفتر در ادامه تصریح کرد که سازمان ملل و شورای امنیت باید «در متوقف کردن ورود مزدوران سوری و تُرک و سلاح‌های مختلف، مسئولیت بر عهده بگیرد؛ [سلاحهایی] که روزانه از طریق ترکیه، در برابر تمام دنیا و بدون هیچ گونه مانعی، به طرابلس انتقال می‌یابد».

وی درباره دولت سراج نیز ادعا کرد که این دولت «به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست؛ بلکه دولتی است که در داخل به شبه‌نظامیان و گروههای تروریستی و در خارج به قطر و ترکیه وابسته است».

سرکرده گروه ارتش ملی لیبی در پایان خاطر نشان کرد: «اگر گفت‌وگوهای ژنو به برقراری امنیت و صلح برای کشور و ملت ما و اخراج مزدوران منجر نشد... یقینا نیروهای مسلح، به وظایف ملی و قانونی خود در حمایت از شهروندان و حاکمیت کشور در برابر حملات ترکیه عمل خواهد کرد».

این در حالی است که مردم لیبی اواخر بهمن ماه گذشته در حمایت از عملیات «برکان الغضب» نیروهای دولت وفاق ملی و در محکومیت تجاوزات نیروهای شرق لیبی تحت امر ژنرال خلیفه حفتر تظاهرات کردند.

نیروهای خلیفه حفتر با دولت مشروع لیبی درگیر هستند و از چهارم آوریل گذشته حمله‌ای را برای تسلط بر طرابلس مقر دولت لیبی آغاز کردند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت السراج، مستقر در طرابلس است که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت شناخته‌ است. دیگری، دولت طُبرُق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است. امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی از جمله روسیه از این حمایت می‌کنند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: خلیفه حفتر آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۸۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

دفتر نخست‌وزیر جامائیکا اعلام کرد که کشور فلسطین را رسما به رسمیت می‌شناسد.

همچنین کامینا جانسون اسمیت، وزیر امور خارجه جامائیکا، تصمیم دولت جامائیکا برای به رسمیت شناختن رسمی فلسطین را به‌عنوان یک کشور تایید کرد.

با این اقدام، جامائیکا به ۱۴۰ کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد می‌پیوندد که از راه‌حل ۲دولتی برای مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین حمایت می‌کنند. جانسون اسمیت بر تعهد جامائیکا به رعایت اصول منشور ملل متحد، ترویج احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و حق تعیین سرنوشت تاکید کرد.

این تصمیم در بحبوحه نگرانی‌های طولانی مدت در مورد بحران غزه گرفته شده است و جامائیکا از آتش‌بس فوری و افزایش دسترسی به کمک‌های بشردوستانه حمایت می‌کند. دولت بر حمایت خود از گفتگو‌های دیپلماتیک به عنوان کلید حل مناقشه و تضمین امنیت و حاکمیت همه طرف‌های درگیر تاکید می‌کند.

وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم با تعهد قوی جامائیکا به اصول منشور سازمان ملل متحد است که به دنبال ایجاد احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز بین طرف‌ها و همچنین به رسمیت شناختن حق مردم برای تعیین سرنوشت است.

براساس گزارش روسیا الیوم، پس از قطعنامه‌ای که مجمع عمومی با اکثریت قاطع در ۲۹ نوامبر تصویب کرد، فلسطین به عنوان دولت غیرعضو ناظر در سازمان ملل پذیرفته شد. فلسطین در سال ۲۰۱۱ درخواست عضویت کامل کرد، اما درخواستش در آن زمان از حمایت لازم برای انتقال به مرحله رأی‌گیری در شورای امنیت برخوردار نشد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • روایت رهبر انقلاب از توصیه‌‌ها به ایشان برای پذیرش خواسته‌های آمریکا
  • برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم
  • رئیس جمهور: برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم
  • جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
  • نیروهای فراجا در موضوع حجاب توجیه شده‌اند
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • حمایت از عملیات وعده صادق در ترکیه
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد