Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@20:19:26 GMT

زنان؛ میراث‌داران محیط زیست

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۷۹۰۰۳

زنان؛ میراث‌داران محیط زیست

روز پایانی هفته بزرگداشت مقام زن با عنوان «زن، اصلاح الگوی مصرف، حفظ محیط زیست» نامگذاری شده و بر همین اساس در ادامه به نقش با اهمیت زنان در پرورش نسلی که زیست‌بانان آینده باشند پرداخته خواهد شد.

محیط زیست مقوله‌ای مهم در جامعه امروزی است که از حالت فانتزی خارج شده و محوریت یافته است، اما توسعه بی‌رویه زنگ خطر تخریب آن را به صدا در آورده است که به اعتقاد برخی کارشناسان، استفاده از پتانسیل و توانمندی‌های زنان در کاهش این تخریب تاثیرگذار خواهد بود، چرا که زنان نخستین مربیان کودکان و خانواده خود هستند که در ایجاد فضای فرهنگی دوستدار محیط زیست در خانه نقش اساسی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اهمیت این موضوع همین بس که آخرین روز از هفته زن و بزرگداشت مقام زن، به «زن، اصلاح الگوی مصرف، حفظ محیط زیست» نامگذاری شده است.

ارائه شیوه‌های رفتاری درست والدین بخصوص مادر است که می‌تواند الگوی فرهنگی و رفتاری مناسبی برای فرزندان در حفاظت از محیط زیست باشد. او است که در ساده‌ترین اقدامات آموزشی به کودک می‌آموزد زباله را از شیشه اتومبیل، در شهر یا در محلی که برای گردش یا مسافرت رفته است، بیرون نریزند.

او است که می‌آموزد دوستی با گل و گیاه و جانوران نشاط آور و خشونت علیه آنان ناخوشایند است و او است که وقتی پس مانده غذا را جداگانه برای پرندگان یا گربه‌ها و سگ‌های بی‌خانمان می‌برد، دوستی با حیوانات و احترام به سایر موجودات را به فرزندان می‌آموزد.

موضوعی که «مه لقا ملاح» ملقب به مادر محیط زیست ایران و مدیر عامل جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست بر آن تاکید دارد و درباره اشاعه این فرهنگ از مادر به فرزند می‌گوید: پیشنهاد من این است که در چندین پارک، فضایی دوستانه و صمیمی برای کودکان ایجاد کنیم تا علاوه بر بودن کنار مادر یا مادربزرگ خود، از شنیدن کتاب‌های محیط زیستی در دل طبیعت لذت ببرند و به حفظ آن تشویق شوند، زیرا کودکان در حکم پاس‌دارندگان زمین، روی پدران و مادران هم تاثیر گذاشته و حتی می‌توانند از اثر ویران‌گری آن‌ها کاسته و پیشگیری کنند.

وی یادآور می‌شود: مادران و زنان را مدنظر قرار دادم چرا که معتقد هستم زنان در نهاد خود آموزگار و پرورنده هستند و به همین دلیل نقش اصلی را در تخریب یا حفظ محیط زیست ایفا می‌کنند.

 

پرورش نسلی محیط‌بان با شیوه‌های آموزشی صحیح

مسوولیت پذیر کردن کودکان در برابر محیط زیست و چگونگی نگهداری از آن، ضرورتی است که به باور کارشناسان، با آموزش امروز به کودکان، فردایی بهتر برای این یگانه زیستگاه بشری رقم می‌زند، اما نباید فراموش کرد شیوه آموزش و فرهنگ‌سازی در حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است چرا که تجربه نشان داده اگر از شیوه‌های آموزشی غلط استفاده شود نه تنها فرزندان از والدین الگو نمی‌گیرند بلکه والدین به یک ضد الگو برای آن‌ها تبدیل می‌شوند.

ضمن این که چنانچه فرهنگ زیست محیطی در مادران رسوخ کند و زنان، قوانین اکوسیستم را بشناسند، در آن صورت بخوبی می‌توانند این میراث معنوی را به فرزندان منتقل کنند. در این باره، «محمد درویش» فعال محیط زیست می‌گوید: اصولا زنان به دلیل ماهیت وجودی از خشونت فضایی که در آن قرار دارند، می‌کاهند، مقاومت در برابر سخنان درست را به شدت کاهش می‌دهند و می‌توانند نقش مجاب کنندگی را به شکل بهتر و موثرتری ایفا کنند

وی ادامه می‌دهد: به همین علت است که سازمان ملل همیشه بر نقش زنان در کاهش خشونت و بهبود توان اکولوژیک سرزمین تاکید کرده است و زنان یکی از مهمترین سفرایی هستند که در حوزه صلح و محیط زیست استفاده می‌کند زیرا معتقد است در این حوزه می‌توانند کارآمدی زیادی داشته باشند.

درویش با یادآوری این که مهمترین مولفه‌های محیط زیستی مانند مصرف آب، پلاستیک و انرژی اغلب در محیط خانه اتفاق می‌افتد، تاکید می‌کند: اگر زنان نسبت به این مولفه‌ها حساس باشند و بتوانند آنها را خوب مدیریت کنند می‌توانند علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، اثرگذاری زیادی هم در اقتصاد خانواده و کشور و آینده محیط زیست داشته باشند.

هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر سال ۱۳۹۸ همزمان با تولد ضرت فاطمه (س) ۲۶ بهمن آغاز و ۲ اسفند ماه خاتمه می‌یابد. روزهای این هفته به ترتیب با عناوین «زن، معنویت، سیره فاطمی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، «زن، خودباوری، سلامت و نشاط، سرمایه اجتماعی»، «زن، تعادل کار و زندگی، شکوفایی اقتصاد خانواده»، «زن، مسئولیت اجتماعی، کارآفرینی، رونق تولید»، «زن، امید به آینده، تعالی خانواده و جامعه»، «زن، عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی، مشارکت سیاسی» و «زن، اصلاح الگوی مصرف، حفظ محیط زیست» نامگذاری شده است. / ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حفظ محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۹۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و بهره‌بردای پنج کشور از این دریا، این احتمال دارد که در فصول و سال‌های مختلف عقب نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد، الان در بازه زمان عقب نشینی هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، علی سلاجقه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره شرایط دریای خزر اظهار کرد: دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و بهره‌بردای پنج کشور از این دریا، این احتمال دارد که در فصول و سال‌های مختلف عقب نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد، الان در بازه زمان عقب نشینی هستیم؛ کشورهای حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند و دولت سیزدهم پس از شش سال این کنوانسیون را احیا کرد.

وی افزود: در ژنو توافقات خیلی خوبی رخ داد، کاپ ششم هم در تهران برگزار می‌شود و باید کشورها اگر آب بند یا سدی ایجاد کرده‌اند، تکالیف خود را در این زمینه عملیاتی کنند.

رئیس سازمان محیط زیست درباره میزان عقب نشینی آب دریای خزر گفت: در میانگین نوسانات وضعیت فعلی طبیعی است و سال‌هایی داشته‌ایم که این عقب نشینی بیشتر بوده است.

سلاجقه در خصوص جمع‌آوری کیسه‌های نایلونی ادامه داد: طبق اساس نامه دولت، کیسه‌های زیر ۲۵ میکرون از چرخه تولید و توزیع و مصرف در بازه زمانی پنج ساله حذف می‌شود.

کد خبر 747519

دیگر خبرها

  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • فضای کار اشتراکی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری چیست؟
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • (ویدیو) هشدار جدی کارشناس محیط زیست به تهرانی‌ها
  • یک خبر خوب برای محیط زیست؛ پروژه پتروشیمی میانکاله کاملا لغو شد