Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@12:10:14 GMT

رونمایی از برگ برنده جدید نفتی ایران در پارس جنوبی

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۷۹۵۰۱

رونمایی از برگ برنده جدید نفتی ایران در پارس جنوبی

رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران گفت:مواد شیمیایی استفاده شده در روند پالایش نفت لایه نفتی پارس جنوبی کاهش داشت که به تبع آن هزینه تولید کاهش و کیفیت نفت افزایش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شمارش معکوس بسته شدن پرونده توسعه بخش فراساحل پارس جنوبی آغاز شده است و به زودی با نصب دو سکوی باقی مانده فاز ۱۳ این میدان مشترک با قطر عملاً پروژه توسعه فراساحل پارس جنوبی به ایستگاه پایانی می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در شرایط فعلی از ظرفیت تولید روزانه ۶۳۰ میلیون مترمکعب گاز برخوردار بوده که با بهره برداری سکوهای جدید این ظرفیت به ۶۸۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

از حدود یکسال گذشته تاکنون با بهره برداری همزمان بخشی‌هایی از پنج فاز ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی، ایران در برداشت روزانه گاز طبیعی از قطر در این میدان مشترک سبقت گرفته بود که پیش بینی می‌شود با بهره برداری سکوها و پالایشگاه‌های در دست ساخت و راه اندازی آنها، فاصله از شریک شیخ نشین در این میدان مشترک بیشتر شود.

تحریم‌ها تأثیری بر تولید گاز نداشت

بررسی‌ها نشان می‌دهد اعمال تحریم‌های غیرقانونی بر وضعیت افزایش تولید گاز ایران در پارس جنوبی نه تنها بی تأثیر بوده که حتی زمینه کاهش مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها و به تبع آن صادرات فرآورده‌های نفتی را فراهم کرده است، اما در بخش نفتی این میدان مشترک وضعیت کاملاً متفاوت است.

اعمال تحریم‌های غیر قانونی و به دنبال آن کاهش فروش و صادرات نفت خام منجر به اعمال سیاست‌های کاهش تکلیفی تولید در اکثر میادین نفتی کشور شده و قطعاً لایه نفتی پارس جنوبی از این کاهش تولید بی نصیب نمانده است اما اجرای یک طرح فنی و عملیاتی این روزها برگ جدیدی را برای کشور این بار در لایه نفتی پارس جنوبی به ارمغان آورده است.

بر این اساس، اعمال یکسری تغییرات فنی و عملیاتی در تأسیسات کشتی پالایشگر مستقر در لایه نفتی پارس جنوبی (اف.پی.اس.او) منجر به کاهش هزینه و بهبود کیفیت نفت خام تولیدی این میدان مشترک با قطر شده که باید از آن به عنوان یک برگ برنده در شرایط تحریم نام برد.

افزایش کیفیت نفت تولیدی لایه نفتی پارس جنوبی

علیرضا سلمان‌زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران هفته گذشته در حاشیه بازدید از وضعیت بهره برداری کشتی پالایشگر نفتی کوروش مستقر در لایه نفتی پارس جنوبی با اشاره به اعمال اصلاحات فرآیندی جدید گفته بود: این اقدامات، در افزایش راندمان و ارتقای کیفیت نفت‌خام تولیدی و آب تفکیک شده لایه نفتی پارس جنوبی مؤثر بوده است.

در همین حال، شهسوار ارغش، رئیس منطقه عملیاتی کیش در شرکت نفت فلات قاره ایران در تشریح بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید در لایه نفتی پارس جنوبی، گفت: کشتی پالایشگر کوروش مستقر در این حوزه به طور همزمان عملیات تولید، فرآورش، ذخیره و تخلیه نفت خام را انجام می‌دهد که انجام عملیات فرآورش نفت، مستلزم مراحل مختلف فرآیندی از جمله تفکیک، نمک زدایی و تثبیت و پایدارسازی نفت تا ذخیره سازی نهایی مطابق با کیفیت تأیید شده شرکت ملی نفت است.

هزینه‌های تولید نفت پارس جنوبی کاهش یافت

وی با اعلام اینکه تزریق مواد شیمیایی به نفت در حین فرآیندهای عملیات، حجم قابل توجهی از هزینه‌های عملیاتی تولید را شامل می‌شود، تصریح کرد: با انجام اصلاحات فنی و فرآیندی در تأسیسات کشتی پالایشگر کوروش هم اکنون میزان مصرف مواد شیمیایی کاهش قابل توجهی داشته و به تبع آن هزینه‌های جاری عملیات هم کاهش یافته است.

به گفته این مقام مسئول در کنار صرفه جویی در مصرف مواد شیمیایی و کاهش هزینه تولید، کیفیت نفت خام تولیدی هم از نظر میزان نمک کاهش یافته و ارزش و کیفیت نفت خام تولیدی افزایش قابل توجهی داشته است.

۶ میلیارد بشکه نفت در انتظار برداشت

بنا بر آخرین اعلام رسمی شرکت ملی نفت ایران، مجموع نفت درجای مخزن نفتی پارس جنوبی بدون در نظر گرفتن روش‌های ازدیاد برداشت بیش از ۶ میلیارد بشکه تخمین زده شده که به اعتقاد کارشناسان به کمک روش‌های جدید ازدیاد برداشت، تخلیه سازند داریان بالایی تا ۲۵ درصد محتمل است.

منبع: مهر

 

انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: لایه نفتی پارس جنوبی میدان مشترک مواد شیمیایی بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۹۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرر ۱۵۰ میلیونی خریداران پژو پارس به‌خاطر دعوای ایرانخودرو و سازمان استاندارد

فرارو- قیمت جدید پژو پارس در کارخانه حدود ۱۵۰ میلیون بیشتر از پارسال است. محصولی که به‌خاطر سخت‌گیری‌ها و دستورالعمل‌های سازمان ملی استاندارد باید نهایتا تا اسفند ۱۴۰۲ از فهرست محصولات داخلی کنار می‌رفت اما ایرانخودرو به پشتوانه مجوز‌های لازم می‌تواند حداقل تا پایان بهار امسال به تولید پژو پارس ادامه دهد. حالا متقاضیانی که زمستان پارسال با حدود ۳۱۰ میلیون امکان خرید پژو پارس از کارخانه را داشتند، باید چیزی نزدیک ۱۵۰ میلیون بیشتر به حساب ایرانخودرو واریز کنند. آن هم برای محصولی که بدون استاندارد‌های ۸۵ گانه روانه بازار می‌شود و به‌خاطر کشمکش‌های سازمان ملی استاندار و ایرانخودرو، نسبت به موعد تحویل اولیه حدود ۵۰ درصد گران شده است.

پژو پارس چطور در خط تولید باقی ماند؟

پژو پارس یکی از قربانیان ماجرای الزام خودروسازان به اجرای استاندار‌های ۸۵ گانه است. چیزی که زمزمه‌های آن از سال ۹۶ به گوش رسید و نهایتا ۲۳ آبان ۱۴۰۲ حالت رسمی گرفت. سازمان ملی استاندارد اواسط سال قبل اعلام کرد تولیدکنندگان در حوزه صنعت خودرو باید بن‌سازه‌های محصولاتشان را منطبق بر استاندارد‌های ملی کشور قرار دهند و بر اساس مجوز‌های لازم از جمله رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه اقدام به پیش‌فروش خودرو کنند.

پژو پارس با این اوصاف باید طبق دستورالعمل سازمان ملی استاندارد مثل خیلی از خودرو‌های دیگر از جمله ساینا دنده‌ای و تیبا از خط تولید کنار می‌رفت. چون اضافه شدن یکسری از آپشن‌های اجباری به‌خاطر قدیمی بودن پلتفرم خودرو، عملا امکان نداشت. خط‌ونشان سازمان ملی استاندار برای ایرانخودرو، حواشی تمام‌نشدنی پژو پارس در سال گذشته را کلید زد.

پژو پارس زمستان ۱۴۰۲ باید به حدود ۱۰۰ هزار متقاضی چشم‌انتظار در سامانه یکپارچه تحویل داده می‌شد، ولی به‌خاطر دعوای ایرانخودرو و سازمان ملی استاندارد، داستان با سروشکل دیگری جلو رفت. تحویل ندادن پژو پارس به متقاضیان در موعد مقرر، تجمع‌های گاه و بیگاه متقاضیان پژو پارس جلو وزارت صمت و ... دست‌آخر با عقب‌نشینی سازمان ملی استاندارد همراه شد.

پژو پارس طبق اعلام سازمان ملی استاندار مجوز حضور در خط تولید را پیدا کرد؛ به شرطی که ایرانخودرو در سه شیفت برای رفع تعهد به متقاضیان قبلی سامانه یکپارچه اقدام کند و بعد از آن، پژو پارس مثل ۴۰۵ و ۲۰۶ برای همیشه از سبد محصولات ایرانخودرو کنار گذاشته شود.

قیمت کارخانه پژو پارس همزمان با موعد تحویل اولیه متقاضیان سامانه یکپارچه به ۳۱۰ میلیون نمی‌رسید، اما الان نزدیک ۱۵۰ میلیون به این عدد اضافه شده است 

تولید پژو پارس متوقف نمی‌شود؟

تولید پژو پارس ممکن است بعد رفع تعهدات ایرانخودرو به متقاضیان سامانه یکپارچه ادامه داشته باشد. این خلاصه صحبت‌های اخیر سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی است. محمدعلی اسفنانی در نشست خبری روز ۲۷ فروردین گفته: قرار بر این بود، تولید پژو پارس به دلیل اینکه استاندارد‌ها را رعایت نکرد متوقف شود که با رفع مشکلات تولید این محصول ادامه خواهد داشت.

تداوم تولید پژو پارس هنوز با واکنش سازمان ملی استاندارد روبرو نشده و مشخص نیست محصولی که تا دیروز امکان اضافه شدن آپشن‌های ایمنی را نداشت، حالا چطور قابلیت مجهز شدن به استاندار‌های ۸۵ گانه را پیدا کرده است.

تداوم تولید پژو پارس هنوز به شکل رسمی قطعی نشده و خود ایرانخودرو در اطلاعیه‌ای که برای متقاضیان سامانه یکپارچه منتشر کرده، نوشته: باتوجه به امکان تولید خودرو پارس تا پایان ۱۴۰۳، شرایط انتخاب و واریز وجه ایجاد شده است.

شرایط فروش پژو پارس طبق اطلاعیه ایرانخورو به شکلی است که متقاضیان مدل‌های Xu۷p باید ۴۴۵ میلیون و ۷۴۲ هزار تومان پرداخت کنند. آنوقت بعد تقریبا یک سال صاحب خودرویی می‌شوند که از طریق سامانه یکپارچه برای آن اقدام کردند. 

قیمت پژو پارس چقدر افزایش پیدا کرد؟

قیمت پژو پارس در کارخانه درحدفاصل موعد اولیه تحویل به متقاضیان سامانه تا الان، حدود ۱۵۰ میلیون بالا رفته است.

قیمت کارخانه پژو پارس طبق اطلاعیه جدید ایرانخودرو که مختص متقاضیان پیشین سامانه یکپارچه است، دقیقا ۴۴۵ میلیون و ۷۴۲ هزار تومان قید شده، اما همین محصول همزمان با موعد تحویل متقاضیان سامانه در زمستان پارسال ۲۹۴ میلیون و ۱۳۳ هزار تومان ارزش داشت.

قیمت کارخانه پژو پارس با این اوصاف دقیقا ۱۵۱ میلیون و ۶۰۶ هزار تومان نسبت به سال گذشته ارتقا پیدا کرده که رسما معادل جهش ۵۱.۵ درصدی است.

پژو پارس به این ترتیب نه از خط تولید کنار رفت و نه به آپشن‌های ایمنی و اجباری مدنظر سازمان ملی استاندارد مجهز شد. این وسط متقاضیان سامانه یکپارچه به‌جای زمستان ۱۴۰۲، در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن ۶۰ روز دیگر صاحب محصول جنجالی ایرانخودرو می‌شوند و به‌خاطر دعوای ایرانخودرو و سازمان ملی استاندارد ۱۵۱ میلیون و ۶۰۶ هزار تومان بیشتر هزینه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • چرا مونتاژکاران هر شش ماه قیمت را بالا میبرند، اما خودروسازان داخلی نه
  • ضرر ۱۵۰ میلیونی خریداران پژو پارس به‌خاطر دعوای ایرانخودرو و سازمان استاندارد
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران
  • پژو پارس گران شد/ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو کلید خورد؟
  • قیمت جدید 4 عضو خانواده پژو پارس اعلام شد (+سند)
  • بهبود کیفیت همبرگر با کاهش سدیم
  • ضعف ایران در کاربرد خودروهای برقی با وجود تولید محصولات با کیفیت و ارزان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • برگ برنده ایران در تامین امنیت غذایی/انبارها پُر از کالاست