Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سرآغازهای آگاهی» نوشته جفری میشلاو با همکاری ۱۳۰ دانشمند و پژوهشگر به‌تازگی با ترجمه محمدرضا غفاری توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یازدهمین‌عنوان از مجموعه «دانش و فن برای همه» است که این‌ناشر چاپ می‌کند.

این‌کتاب دربرگیرنده یک‌دانشنامه مرجع درباره آگاهی‌پژوهی و پدیده‌های فراطبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این‌دانشنامه بحث درباره پدیده‌های فراروانی و فراطبیعی است و جفری میشلاو نخستین فردی است که در آمریکا، در رشته فراروان‌شناسی دکترا گرفته است. رساله دکتری او درباره سیستم‌های تکوینی فراروانی بود که پس از بازبینی در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و روش‌های آموزش توانایی‌های فراروانی بعضی مدعیان را بررسی و ارزیابی می‌کرد. میشلاو، همچنین یک روان‌شناس بالینی است.

دانشنامه پیش‌رو ۴ بخش اصلی دارد؛ بخش اول، تاریخچه آگاهی است، بخش دوم فرهنگ عامه و باور مردم درباره آگاهی‌پژوهی است. بخش سوم دربرگیرنده بررسی علمی آگاهی‌پژوهی و بخش چهارم هم شامل نظریه‌هایی در زمینه آگاهی‌پژوهی می‌شود. به بیان ساده، این‌کتاب، درباره تاریخچه، فرهنگ عامه و بررسی علمی آگاهی است.

پیش از شروع بخش‌های اصلی کتاب، این‌عناوین درج شده‌اند: فهرست، مقدمه مترجم، درباره نویسنده، پیشگفتار چاپ اول، پیشگفتار چاپ دوم با تجدیدنظر. پس از بدنه اصلی کتاب هم، پیوست اول با عنوان «نظریه‌ای در باب پدیده‌های فراروانی» آمده که عناوین «چشم‌انداز زیست‌شناختی»، «چشم‌انداز زیست‌شناختی»، «بوم‌شناسی آگاهی» و «چالش‌های در باب زیست‌شناسی آگاهی» را شامل می‌شود. دومین پیوست کتاب هم «حوزه عمل تلقین و تخیل» است.

اولین بخش کتاب، شامل این‌عناوین اصلی می‌شود: سنت‌های آیین شمنی، بین‌النهرین باستان، هند باستان، چین باستان، یونان باستان، روم باستان، یهودیان باستان و مسیحیان نخستین، حکمت هرمسی، آگاهی‌پژوهی در اسلام، آگاهی‌پژوهی در سده‌های میانه، آگاهی‌پژوهی در دوره نوزایی فرهنگی (رنسانس)، دوران روشنگری.

در دومین بخش هم این‌عناوین تدوین شده‌اند: بررسی علمی طالع‌بینی، برون‌فکنی ستاره‌ای (مثالی) و تجربه‌های خارج از بدن بودن، شفا دادن، ارتباط با موجودات هوشمندتر، زندگی در مرگ مرگ در زندگی، اثر نیروهای غیرمتعارف ذهن بر ماده، کاربرد نیروهای فراروانی، برخی تفکرات پایانی در باب فرهنگ عامه.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

اشارات و تلمحیات برون‌فکنی ستاره‌ای، به‌ویژه در متون بودائی نانترایی که زیرمجموعه‌ای از آیین بودائی ماهایانا است، در تبت و بخش‌هایی از مغولستان به صورتی برجسته به چشم می‌خورد. می‌گویند چنین تجربه‌هایی نشانه‌ای از دل‌بستگی به بودا است. در سرزمین اصیل آیین بودا سنتی است که نه‌فقط پدیده‌های «تجربه‌های خارج از بدن بودن» (OBE) را پذیرفته است، بلکه از نظر فلسفی بر پایه حقایقی قرار گرفته که برای توده مردم دست‌یافتنی است.

مفهوم ویژه از «برون‌فکنی ستاره‌ای» می‌تواند به زمان فیثاغورس بازگردد که ادعا می‌کرد موسیقی افلاک را می‌شنود. فیثاغوریان (یا فیثاغورسیان) پذیرفته بودند که فواصل اجرام آسمانی از زمین به طریقی با فواصل موسیقایی مطابقت دارد. اگر «آگاهی» با کمک فلسفه تعالی یابد به سوی افلاک به پرواز درخواهد آمد و سرانجام به وحدت الوهیت دست خواهد یافت.

بعدها اصطلاحاتی مانند برون‌فکنی ستاره‌ای و تجربه خارج از بدن بودن به صورت وسیعی در تجربه‌های شهودی، پنهان‌بینی، رازگونگی و پدیده‌های فراروانی به کار گرفته شد. برای مثال، تجربه‌هایی که در سنت‌های رازگونه مورداستفاده قرار گرفت و تکامل یافت، موجب شد که شرکت‌کنندگان در این تجربه‌ها بر ترس از مرگ غلبه یابند. تجربه شهودی قدیس اوگوستین که قبلاً از آن ذکری به عمل آمد، مثال دیگری از این نوع است.

این‌کتاب با ۴۱۶ صفحه مصور، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4857165 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات جهان کتاب ترجمه دانشنامه نویسی روانشناسی انقلاب اسلامی ایران کتاب و کتابخوانی رایزنی فرهنگی ادبیات مد و لباس سردار سلیمانی ترجمه ادبیات جهان جایزه ادبی میراث فرهنگی معرفی کتاب جشنواره مد و لباس نقد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۹۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاستگذاری در عرصه دیپلماسی فرهنگی ناظر به میدان و واقع بینانه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، حجت‌الاسلام محمد مهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در نشست صمیمی اساتید و اندیشه‌ورزان میز‌های سیاست پژوهی، با اشاره به عملیات وعده صادق، افزود: اتفاقی که به واسطه این حرکت جمهوری اسلامی ایران انجام داده شده، اتفاق مبارکی است. گزارش‌های مفصلی از کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های اسلامی رسیده است که نشان می‌دهد همگی این اتفاق را ستایش می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: از آنجا که این عملیات، رویکردی دفاعی و برای برقراری صلح پایدار بوده است، امیدواریم که شرایط بازدارندگی بلندمدت را ایجاد کند. از این رو، سپاسگزار مقام معظم رهبری هستیم که شرایط برقراری چنین اتفاق مبارکی را رقم زدند.

ایمانی پور افزود: جبهه استکبار غرب، در این عملیات برای مقابله با توان نظامی جمهوری اسلامی با تمام توان خود به میدان آمد، اما نتیجه کار، ابهت پوشالی آنان را به هم ریخته و تهدیدی که دائما بیان می‌کرد همه گزینه‌ها روی میز است، رنگ باخته است.

در نشست صمیمی اساتید و اندیشه‌ورزان میز‌های سیاست پژوهی با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ۱۱ میز سیاست پژوهی حضور داشتند که عبارتند بودند از: میز چین، میز قفقاز، میز دیپلماسی عمومی، میز روسیه، میز آفریقای جنوبی، میز ترکیه، میز خانواده، میز خلیج فارس، میز ایرانیان خارج از کشور، میز ادبیات فارسی، میز فلسطین. خانه اندیشه‌ورزان ایران نیز در این نشست حضور داشت.

دیگر خبرها

  • سیاستگذاری در عرصه دیپلماسی فرهنگی ناظر به میدان و واقع بینانه خواهد بود.
  • نیما در کتابفروشی‌های پاکستان
  • درباره کتاب «پسر کاملا جدید» ترجمه شهلا انتظاریان/ وقتی تکنولوژی مقابل انسانیت تعظیم می‌کند
  • درباره کتاب «پسر کاملا جدید» ترجمه شهلا انتظاریان/ وقتی تکلونوژی مقابل انسانیت تعظیم می‌کند
  • چرا ترجمه‌ها در حوزه کودک و نوجوان بر تألیف پیشی گرفت؟
  • تقویت مهارت‌های پزشکی با کتاب‌های لاتین پزشکی
  • انتشارکتاب حاکمیت اسلامی در عصر غیبت با ترجمه عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار
  • اجرایی شدن طرح ارسال پستی دانشنامه دانش‌آموختگان علمی کاربردی
  • ارسال پستی دانشنامه دانش‌آموختگان علمی کاربردی
  • ترجمه «خدا و امور مجرد» روانه بازار نشر شد