Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اقلیت های دینی در جمهوری اسلامی ایران همواره نقش مهمی در عرصه های مختلف به ویژه مشارکت در انتخابات داشته اند و طبق قانون اساسی از آزادی های فراوانی برخوردارند که آزادی عقیده و اندیشه در کنار حق رای دادن و انتخاب شدن تنها بخش کوچکی از این آزادی ها است.

زرتشتیان، کلیمی ها و مسیحیان ( ارمنی و آشوری ) اقلیت های دینی شناخته شده به حساب می آیند که دارای نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند، این اقلیت های دینی با توجه به جمعیت خود و بر اساس قانون اساسی دارای پنج نماینده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با عنایت به اصول ۱۳، ۶۴ و ۶۷ قانون اساسی، اقلیت های دینی رسمی کشور که شامل یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان هستند، حق شرکت آزادانه در انتخابات را داشته و می توانند به نمایندگان خود رای دهند.

از ۲۹۰ نفر نماینده مجلس شورای اسلامی، ۵ نماینده مربوط به اقلیت های دینی هستند که حوزه های انتخابیه و اختصاص تعداد نماینده آنان، متناسب با تعداد جمعیت آن ها در کشور است که بر همین اساس زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده، مسیحیان آشوری و کلدانی یک نماینده و مسیحیان ارامنه شمال و جنوب کشور هر کدام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی خواهند داشت.

«روبیک جانانه»، رییس شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان

انتخابات نماد همبستگی ملی است

رییس شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان شرکت گسترده در این انتخابات را نماد همبستگی ملی دانست و گفت: معتقدم حضور پرشور در پای صندوق‌های رای از هر قوم، نژاد و مذهبی در حقیقت یکدلی ملت ایران را به جهانیان نشان می‌دهد و مدعیان دروغین حقوق بشر را بار دیگر رسوا می‌کند.

«روبیک جانانه» با اشاره به اینکه در انتخابات ایران نامزدهایی از هر سلیقه و جناحی حضور دارند، ادامه داد: مشارکت اقوام و ادیان مختلف در انتخابات و انتخاب آزادنه آنان این حقیقت را روشن می‌کند که احترام به حقوق ادیان و اقوام مختلف در ایران اسلامی حرف اول را می‌زند و آنان آزادانه نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه ملت ایران در ۴۰ سال اخیر حضور پرشوری در انتخابات داشته‌اند، افزود: این میزان مشارکت در انتخابات تاکنون حتی در کشورهایی که خود را متمدن تصور می‌کنند، مشاهده نشده‌ و آنان از دیدن انتخابات باشکوه ایران همواره حیرت‌زده شده‌اند.

رییس شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان گفت: با شرکت پرشور در انتخابات به دنیا ثابت می کنیم که دموکراسی موجود در ایران بسیار پررنگ‌تر از سایر کشورهای مدعی است و گواه روشن بر این ادعا، حضور قومیت‌های مختلف در انتخابات است.
وی با بیان اینکه تحلیل‌های نابخردانه دشمنان داخلی و خارجی در طول ۴۰ سال اخیر راه به جایی نبرده و آنان هرگز نتوانسته‌اند وفاداری ملت ایران به نظام را درک کنند، افزود: دشمنان این‌بار نیز از بزرگنمایی برخی مشکلات کشور به منظور کمرنگ کردن حضور مردم در پای صندوق‌های رای نتیجه‌ای نخواهند گرفت.
«جانانه» تاکید کرد: برخی‌ها با بزرگنمایی مسایل و همدستی با دشمنان خارجی به دنبال تشنج هستند اما باید بدانند که مسایل داخلی کشور ربطی به دشمنان خارجی ندارد و این ملت همچنان به کشور و انقلاب وفادار هستند.
وی خاطرنشان کرد: حضور اقشار مختلف در انتخابات فرمان عقب‌نشینی به دشمن می‌دهد و یاس و ناامیدی را بر آنان حاکم خواهد کرد.

«تادی باریان» شهروند ارامنه ای

حضور در انتخابات وظیفه شهروندی است

«تادی باریان» یکی از جوانان ارامنه شهر تبریز در حاشیه حضور خود در پای صندوق رای به خبرنگار ایرنا گفت: حضور درانتخابات را وظیفه شهروندی خود می دانم.

وی ادامه داد: نتیجه این انتخابات بر آینده ما جوانان تاثیرگذار است و امیدواریم با انتخاب فرد اصلح مجلسی قوی تشکیل شود.

وی اظهار کرد: اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم، ناخواسته از حق خود در تعیین سرنوشت مان صرف نظر می کنیم و نمی توانیم به تصمیمات اتخاذ شده اعتراض کنیم؛ بر این اساس شرکت در انتخابات یک ضرورت غیرقابل اغماض است.

«هایگانوش یعقوب » و «آرستاکیس گریگوری»

حقوق اقلیت های دینی در ایران محترم شناخته می شود

«هایقانوش یعقوب » یکی از زنان ارامنه حاضر در پای صندوق رای نیز در این خصوص گفت: ما به عنوان اقلیت های دینی باید در این انتخابات حضور یابیم تا با انتخاب فرد اصلح از بین ما حرفمان از طریق او به مسوولان و دولتمردان منعکس کند.

وی ادامه داد: ما اقلیت های دینی با حضور در انتخابات به جهانیان نشان می دهیم که حقوق ما اقلیت ها در این کشور محترم و قابل احترام است.

خانم یعقوب اظهار کرد: شرکت در انتخاب در عین حال که یک وظیفه است، حق نیز محسوب می شود و طبیعی است که هیچ انسان عاقلی از حق خود نمی گذرد.

حضور نماینده قوی از اقلیت های دینی در مجلس یک ضرورت است

«آرستاکیس گریگوری» نیز اظهار کرد: حضور در پای صندوق های رای در این بازه زمانی یکی از ضروریات است که اقلیت های دینی نیز به این وظیفه ملی خود عمل کرده و پای صندوق های رای آمده اند.

وی ادامه داد: برای اینکه پیاممان را به گوش مسوولان برسانیم، نیازمند نماینده قوی از میان خود هستیم تا بتواند خواسته ها و نیازهای ما را بیان و پیگیری کند.

آزاد گریگوری ماکروسیان

حضور ارامنه در انتخابات صادرکننده پیام همبستگی به دشمنان است

«آزاد گریگوری ماکروسیان» نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در هر جای دنیا و در هر کشوری که زندگی کنی باید به قوانین آن کشور احترام گذاشت، ما ارامنه نیز باید به قوانین ایران اسلامی احترام بگذاریم.

وی ادامه داد: حضور نماینده اقلیت های دینی در مجلس شورای اسلامی یک ضرورت است تا از طریق آنها خواسته ها و نیازهای خود را بیان کنیم.

این شهروند ارامنه اضافه کرد: حضور پرشور اقلیت های دینی در انتخابات به جهانیان این پیام را صادر می کند که ایران وطن ماست و توطئه های دشمنان هیچ تاثیری در همدلی و همبستگی ایرانیان ندارد.

ریتا ظریفی

حضور در انتخابات وظیفه ملی است

ریتا ظریفی از ارامنه تبریز نیز گفت: به عنوان یک ایرانی وظیفه شرعی و ملی خود می دانم که در این انتخابات شرکت کنم.

وی ادامه داد: ما اقلیت های دینی به عنوان یک ایرانی در این انتخابات شرکت کردیم تا همبستگی و وحدت خود را به جهانیان نشان دهیم.

حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ۶ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد. 

حدود ۱۲۰۰ نفر از هموطنان ارمنی در تبریز زندگی می کنند.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا انتخابات حقوق حقوق بشر مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس شورای اسلامی انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی اقلیت های دینی اقلیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۰۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکصد و نهمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه

مراسم یکصد و نهمین سالگرد نسل کشی ارامنه صبح امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در کلیسای سرکیس مقدس برگزار شد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3074374 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • حضور فرهنگی هنری ایران در بوسنی و هرزگوین
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • اظهار امیدواری امام جمعه ورامین برای حضور پرشور مردم در انتخابات
  • صد و نهمین سالگرد واقعه نسل‌کشی ارامنه (عکس)
  • (تصاویر) یکصد و نهمین سالگرد نسل کشی ارامنه در تهران
  • یکصد و نهمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه
  • این پروژه نماد همبستگی، تقویت دوستی و مایه افتخار دولت ایران و سریلانکا است
  • منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کار بیایند
  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است
  • جزییات برگزاری جشنواره اقوام تشریح شد/ نمایش انسجام ملی در سینما