Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@03:25:21 GMT

مقایسه جایگاه مجلس در دوران انقلاب و پهلوی

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۸۱۰۳۴

مقایسه جایگاه مجلس در دوران انقلاب و پهلوی

‍‍‍‍‍‍

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر گفت: مجلس نزد علما از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. امام خمینی(ره) مجلس را در رأس امور می‌دانست، در حالی که رضاخان مجلس را طویله می‌خواند.

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر در گفت‌وگو با شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران به مقایسه اعتبار مجلس نزد علما و بنیانگذار انقلاب اسلامی و موسس پهلوی اول پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسی حقانی گفت: مجلس نزد علما از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. علمای نجف در اعلامیه‌ای که با موضوع مجلس صادر می‌کردند از عنوان مجلس مقدس شورای ملی شیدالله ارکانه به معنی خداوند ارکان و پایه‌های آن‌را محکم و استوار گرداند، استفاده می‌کردند. امام خمینی(ره) نیز مجلس را در رأس امور می‌دانست، این در حالی است که رضاخان مجلس را طویله می‌خواند.

 

 

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با اشاره به اقدام ترور ملک الشعرای بهار نماینده مجلس شورای پنجم توسط رضاخان، گفت: ملک الشعرا بهار طی نطق تندی در صحن علنی مجلس علیه رضاخان، اعتراض می‌کند بعد از پایان سخنرانی یکی از دوستداران بهار به او هشدار داد که بعد از پایان سخنرانی، صحن علنی مجلس را ترک کند تا توسط ماموران رضاخانی هدف قرار نگیرد.

 

 

ملک الشعرا از صحن خارج می‌شود و وارد یکی از اتاق‌های جنبی مجلس شده و شروع به کشیدن سیگار می‌کند. از بخت بد فردی به نام کیوان قزوینی صاحب امتیاز روزنامه نصیحت که روزنامه او توسط رضاخان توقیف می‌شود، برای شکایت به مجلس آمد. او تاحدی به بهار شباهت داشت ماموران ترور ملک الشعرا او را به جای بهار می‌گیرند به سمتش تیراندازی می کنند و از ناحیه گردن مصدوم می‌شود. قزوینی به سمت مدرسه سپهسالار فرار می‌کند و در حین فرار زمین می‌خورد یکی از تروریست‌ها روی سینش می‌نشیند و با چاقو مشغول بریدن سر او می‌شود اما وسط کار متوجه می شود، بهار نیست و فرد بیچاره به قتل می‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مجلس انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران ملک الشعرا بهار رضاخان امام خمینی مجلس شورای ملی موسی حقانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۱۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و سالروز شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس به همت نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی و حوزه هنری استان برنامه خوانش و نقد و بررسی کتاب «اوستا علی» صبح سه شنبه برگزار شد.

فاطمه یعقوبی مسئول واحد آفرینش‌های ادبی و دفتر مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری خراسان جنوبی، در این جلسه اظهار کرد: «اوستا علی» کتاب خاطرات آزاده سرافراز محمد علی پردل است که سال ۱۳۹۹ توسط حوزه هنری به چاپ رسیده است.

وی بیان کرد: این کتاب حاوی خاطرات دوران کودکی و نوجوانی؛ دوران فعالیت‌های انقلابی، دوران دفاع مقدس، اسارت و بعد از اسارت آقای پردل است که به قلم توانای آقای مجید زنگویی به رشته تحریر درآمده است.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی و دفتر مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری خراسان جنوبی گفت" اگر بخواهیم به این کتاب به چشم تاریخ شفاهی نگاه کنیم اتفاقات و حوادث تاریخی بسیار خوبی در دل این کتاب روایت شده است که می‌تواند مورد استفاده افراد علاقمند به مباحث پژوهشی تاریخ معاصر قرار گیرد.

یعقوبی گفت: یکی از رسالت‌های تاریخ شفاهی بومی سازی کتاب است تا وقتی کسی کتاب را مطالعه می‌کند بفهمد این روایت‌ها و اتفاقات در چه منطقه‌ای رخ داده است که در کتاب «اوستا علی» در فصل اول کتاب از دل ادبیات عامیانه و واژه‌های فولکلور به خوبی می‌توانیم دریابیم که راوی متعلق به جنوب خراسان است.

گفتنی است در این مراسم تعدادی از حضار بخش‌هایی از کتاب را قرائت کردند.

کد خبر 6086420

دیگر خبرها

  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • مقایسه قیمت ‌ها با ۲۰ سال پیش در اسکار مهران مدیری + ویدئو | هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟!
  • هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟! ؛ مقایسه تکان دهنده قیمت ‌ها با ۲۰ سال پیش در اسکار مهران مدیری | ویدئو
  • 10 نقل و انتقال گران قیمت تاریخ دنیای فوتبال در بین هافبک ها (+عکس)
  • آیین بزرگداشت چهل‌وپنجمین سالگرد شهادت سپهبد «قرنی» برگزار شد
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد «قرنی» برگزار شد
  • آیین بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد «قرنی» برگزار شد
  • سردیس امیر سپهبد شهید قرنی رونمایی شد