Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  تا قبل از دیدن انگل این پرسش ذهن مخاطب را با خود درگیر می‌کند که چه چیزی باعث شده است تا این فیلم سینمایی کره‌ای بتواند حتی از فیلمی مانند «جوکر» و یا «مرد ایرلندی» در بخش‌های مهمی مانند بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه جلو بزند و برنده اسکار شود؟

اما زمانی که این فیلم را تماشا می‌کنیم به این پرسش پاسخ می‌دهیم که انگل یکی از فیلم‌هایی است که فرزند سینما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلمی داستانی و جذاب و بدور از گزافه‌گویی و ریا برای جذب مخاطب. عاری از کج‌دهنی به ملت و دولت و سیستم و فقط یک فیلم برای مخاطبی است که به سالن سینما آمده است. البته این تمام علت اسکاری شدن این فیلم کره‌ای نیست.

پوستر فیلم انگل

انگل روایت فاصله طبقه فقیر و غنی است. فقیرانی که برای رسیدن به خانه عیانی و زندگی راحت‌تر حاضر به «تقلب» و شیادی می‌شوند تا به خانه یک ثروتمند راه پیدا کنند. جالب اینجا است که با ورود فرد اول از خانواده فقیر داستان میل به حضور تمام اعضای خانواده در کنار هم به دلیل اهمیت خانواده باعث می‌شود که راه ورود به خانه با شگردهای دیگر باز شود تا خانواده فقیر ماجرا همه درکنار هم قرار بگیرند.

کارگردان فیلم بدون اینکه علیه طبقات ثروتمند باشد و آنان را بد و ظالم خطا کند یا قشر مستضعف جامعه را مفلوک و گدا و ناامید از زندگی ترسیم کند، داستانش را گفته است و این یعنی فیلم شریف. فیلمی که به بخشی از جامعه اهانت نمی‌کند. نماهایی که پدر و مادر خانواده پول‌دار سینما بینی خود را به خاطر بوی بد آنان می‌گیرند واقعیتی است که به خاطر فضای نمور زندگی آنان در خانه زیرزمینی است. البته فیلم برای پرداخت بهتر و روشن‌کردن مرزهای میان این دو بخش فاصله‌دار در جامعه مجبور به نمایش زشتی‌ها و زیبایی‌های هر دو طرف می‌شود که بدون جانبداری علیه دگیری است.

پوستر فیلم انگل

فیلم حتی ضد سیستم نیست و نمی‌خواهد که خشم خود را علیه سرمایه‌داری یا نظام کره جنوبی خالی کند. فرضیه سیاسی بودن فیلم نیز زمانی خنثی می‌شود که بعد از سیلی که باعث آب‌گرفتگی خانه آنان می‌شود جمعیت هزاران نفری را می‌بینیم که در ورزشگاهی توسط دولت ساماندهی شدند و در حال ارائه خدمات فوری به مردمی است که خانه‌های خود را در سیل از دست دادند. این نگاه بسیار هوشمندانه توسط کارگردان فیلم یعنی ‎بونگ جون-هو به کار گرفته شده است تا راه خودش را طی کند.

فیلم به سرمایه‌داری کاری ندارد؛ نه له و یا علیه آن نیست. انگل از اساس فیلم سیاسی نیست و فیلمی اخلاقی و انسانی است که باعث شده است هالیوود با غول‌های بزرگ خود برای اولین بار نگاهی با چشمان درشت و گرد به شرق آسیا برای بهترین فیلم خود کند؛ اقدامی بی‌سابقه و غیرقابل انکار که نشان از آدرس دادن هالیوود به سینماگران خود برای ساخت فیلم‌های اجتماعی دارد که از داستان و قصه فاصله گرفتند و درگیر روایت‌های پست‌مدرن برای داستان و قصه افتادند. این رویکرد سینمای اجتماعی هالیوود است که باعث شد تا سینمای ابرقهرمانی و مارولی با اتکا به همان شیوه‌های کلاسیک داستان و فیلمنامه مخاطب را به سینما آورند و گیشه هالیوود را نجات بدهند.

نمایی از فیلم انگل

اما توضیح یک نکته در این باره ضروری است: سینمای غرب و هالیوود قبل‌تر نیز به سینمای شرق و آسیا نظر داشته است. هم زمانی که فیلم‌های بروس‌لی در همکاری با هالیوود ساخته و اکران می‌شدند و هم زمانی که برخی از فیلم‌های کارگردان‌های آمریکایی از روی نسخه شرقی چینی و ژاپنی ساخته می‌شدند اما به دلیل گسترگی و تسلط سینمای هالیوود، نسخه اصلی زیر سایه سنگین غول رسانه‌ای لیبرالیسم پنهان می‌ماند. اما رفته رفته این جریان با بزرگ‌تر شدن رسانه‌های چینی و شرقی رنگ باخت و سینمای شرق دور توانست از زیر سایه هالیوود بیرون بیاید و خودنمایی کند. فروش سینمای چین به تنهایی از رقم بسیار بالایی در سال 2019 برخوردار بود. مجموعه فروش گیشه جهانی سینما در سال 2019 در حالی به 42.5 میلیارد دلار رسید که سیمای آمریکای شمالی با نزول 4 در صدی فروش در گیشه همراه بود. همینطور گیشه هالیوود در باکس‌آفیس چین در سال گذشته از شکست تاریخی برخوردار شد که نشان از توجه مردم این کشور به سینمای ملی خودشان دارد.

انگل برنده نخل طلای کن

اعطای جایزه بهترین فیلم اسکار به فیلمی کره‌ای از کارگردانی متوسط که در جشنواره کن نیز برنده شد، نشان از آن دارد که دیگر نمی‌توان قدرت سینمای شرق آسیا را انکار کرد و همان بهتر قبل از آنکه سینمای چشم‌بادامی‌ها آنقدر خودنمایی کند که جایی برای هالیوود در اوضاع خرابش نماند، خود به صورت آبرومندانه آن را زیر چتر خود بیاورد تابتواند از تعامل و نزدیکی دو دیدگاه شبیه به یکدیگر ِهالیوود و شرقی سینمای خود را از رقابت جهانی عقب نیاندازد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هالیوود فیلم سینمایی بهترین فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۱۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاخت و تاز سینمای ژاپن در چین

فیلم «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» در صدر گیشه سینمای چین قرار گرفت در حالی که فروش انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» در این کشور آسیایی از ۱۰۰ میلیون فراتر رفت.

به گزارش ایسنا، فیلم اکشن فانتزی «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» در جدیدترین هفته اکران خود رتبه اول گیشه سینمای چین را از انیمیشن برنده اسکار «پسر و مرغ ماهیخوار» ساخته هایائو میازاکی گرفت.

طبق داده‌های شرکت «Artisan Gateway»، فیلم «گودزیلا و کونگ» در فاصله زمانی بین جمعه تا یکشنبه درآمدی معادل ۷.۳ میلیون دلار ثبت کرد و در چهارمین هفته اکران خود به جایگاه اول جدول گیشه چین بازگشت و در این روند از انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» پیشی گرفت.

«گودزیلا و کونگ» پس از ۲۴ روز اکران مجموعاً ۱۲۱ میلیون دلار در چین به دست آورده که این بالاترین فروش سینمای چین برای فیلم‌های خارجی در سال ۲۰۲۴ است.

انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» نیز ۶.۳ میلیون دلار در چین به فروش خود افزود و از زمان اکران در ۳ آوریل، این فیلم مجموعا طی ۱۹ روز نمایش ۱۰۴ میلیون دلار در گیشه چین به دست آورده است. این رقم بالاتر از ۹۳ میلیون دلاری است که سال گذشته انیمیشن «اولین اسلم‌دانک» به دست آورد، اما کمتر از ۱۱۴ میلیون دلاری است که انیمیشن «سوزومه» کسب کرد و به نظر می رسد انیمه‌های ژاپنی محبوبیت فراوانی در میان تماشاگران چینی دارند.

استقبال از انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» در چین در حالی شکل گرفته است که این انیمه اخیرا با موجی از تفسیرهای ملی گرایانه چینی و ضد میازاکی در رسانه های اجتماعی چین رو به رو شده است. به طور خاص، انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» که در حال و هوای در جنگ جهانی دوم ساخته شده، به دلیل به تصویر کشیدن پدر پسر در حالی که برای یک شرکت مهمات سازی ژاپنی کار می‌کرد و به خاطر نمایش مردم ژاپن به عنوان افرادی که از اثرات جنگ رنج می برند، مورد انتقاد قرار گرفته است. ملی گرایان چینی به اشغال بخش هایی از چین توسط ژاپن در دهه ۱۹۳۰ و خشونت ارتش این کشور علیه غیرنظامیان چینی در جنگ دوم چین و ژاپن و جنگ جهانی دوم اشاره می‌کنند.

با همه این تفاسیر، عملکرد«پسر و مرغ ماهیخوار» در چین بالاترین عملکرد آن در سراسر جهان است و بیش از دو برابر ۴۶ میلیون دلاری است که در آمریکای شمالی به دست آورده است و بسیار بیشتر از ۶۰.۷ میلیون دلاری است که در کشور خودش ژاپن فروخته است.

نسخه دوبله شده این انیمیشن در آمریکای شمالی دارای صداپیشگانی از جمله «کریستین بیل»، «دیو باوتیستا»، «جما چان»، «ویلم دفو»، «کارن فوکوهارا»، «مارک همیل»، «رابرت پتینسون» و «فلورنس پو» است.

موفقیت «پسر و مرغ ماهیخوار»، میازاکی را به مسن‌ترین کارگردانی تبدیل کرد که تا به حال برنده اسکار بهترین انیمیشن بلند شده است و این تنها دومین انیمیشنی بود که با طراحی دست، موفق به کسب اسکار بهترین انیمیشن بلند شد. مورد اول نیز انیمیشن «شهر اشباح» ساخته میازاکی در سال ۲۰۲۳ بود.

«پسر ومرغ ماهیخوار» انیمه برگرفته از رمانی از «جنزابورو یوشینو» در سال ۱۹۳۷ با عنوان «چگونه زندگی می‌کنی» است که میازاکی آن را در کودکی خوانده و روایتگر داستان سفر ماهیتو ماکی ۱۱ ساله است که مادرش را در طول جنگ جهانی دوم از دست می‌دهد و وارد یک دنیای جادویی می‌شود. این فیلم همچنین از احساس میازاکی پس از جنگ و مقابله با از دست دادن مادرش، الهام گرفته شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رشد گیشه سینمای ژاپن به لطف انیمه‌ها بهترین فیلم‌های ژاپنی سال 2024 تا امروز (+عکس)

دیگر خبرها

  • گفت‌وگو با علی فروتن درباره برنامه تازه‌اش/ دورهمی فیتیله‌ای‌ها در برنامه «فی تی لند»
  • گفت و گو با علی فروتن درباره برنامه تازه‌اش/ دورهمی فیتیله‌ای‌ها در برنامه «فی تی لند»
  • اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌ اش روشن شد!
  • اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!
  • عکس | تصویری عجیب از چهره شکسته آلن دلون
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • شکایت ۹ میلیون دلاری بکام از ستاره هالیوود
  • هشدار دامپزشکی تربت‌حیدریه به دامداران در خصوص مبارزه با انگل‌های خارجی
  • تاخت و تاز سینمای ژاپن در چین