Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@04:44:55 GMT

انتخابات هگمتانه رنگین‌کمان وفاداری

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۸۲۵۴۰

انتخابات هگمتانه رنگین‌کمان وفاداری

روز موعود رسید، روز انتخاب؛ روزی که عصاره و چکیده ای از فرهنگ و فضیلت هگمتانه راهی خانه ملت می شود.

سهم کهن دیار همدان از چیدمان خانه ملت ۹ صندلی است و مردم امروز از میان ۱۴۰ نامزد باقی مانده در کارزار انتخابات، باید بهترین و لایق ترین ها را برای نشستن بر این صندلی ها انتخاب کنند.

مردم زمان کافی برای شناخت افراد لایق و بهتر را داشتند و نامزدها هم با صدها تاکتیک و ترفند مجاز و غیرمجاز سعی کردند برتری خود را به رخ بکشند و رقبایشان را از میدان بیرون کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مردم در میان این هیاهوی رنگ‌ها، حزب‌ها و شعارها هوشیارتر شدند تا تصمیم درست و عاقلانه بگیرند به طوریکه از لحظه نواخته شدن زنگ رای گیری در یک هزار و ۲۷۸ شعبه اخذ رای آمده شده در استان همدان حاضر شدند و مدام صف های مشارکت پر و خالی می شود.

حضور مشتاقانه رای اولی‌ها

 جوانان، میانسالها، سالمندان، کاسب، کارمند و کارگر همه آمده‌اند و تشخیص اینکه استقبال کدام گروه و دسته از مردم بیشتر از دیگران است امکان پذیر نیست.

جوانانی که تازه به سن قانونی رسیده و برای نخستین بار رای و نظرشان برای سرنوشت شهر و دیارشان اهمیت یافته است  بعضی از آنها به تقلید از پدر و مادرها، برخی هم دستخوش شعارهای انتخاباتی و تعدادی هم به گفته خودشان پس از تحقیق و پرس و جو به انتخاب رسیده اند و نام یکی از نامزدها را بر تعرفه های رای نوشته و داخل صندوق می اندازند.اما در میان همهمه رای دهندگان؛ عده‌ای پرشور و پررنگ‌تر هستند و به قول معروف نفس‌شان چاق‌تر از بقیه است.

جوانانی که تازه به سن قانونی رسیده و برای نخستین بار رای و نظرشان برای سرنوشت شهر و دیارشان اهمیت یافته است  بعضی از آنها به تقلید از پدر و مادرها، برخی هم دستخوش شعارهای انتخاباتی و تعدادی هم به گفته خودشان پس از تحقیق و پرس و جو به انتخاب رسیده اند و نام یکی از نامزدها را بر تعرفه های رای نوشته و داخل صندوق می اندازند.

سحر از اینکه برای نخستین بار رای دادن را تجربه می‌کند حس غرور و بزرگ شدن دارد و از اینکه قدرت انتخاب دارد در پوستش نمی گنجد.

او در پاسخ به اینکه ملاکش برای رای دادن چیست؟ می گوید: شناخت دقیقی از کاندیداها ندارم، فقط چهره آنها را از روی کاغذها و بنرهایی که در سر و سینه شهر چسبانده اند می شناسم.

اما به انتخاب پدر و مادرم اطمینان دارم و به شخصی رای دادم که آنها به او اعتماد دارند.

طبق حساب و کتاب های آمار ثبت احوال همدان یک میلیون و ۴۰۴ هزار و ۷۳۰ نفر از مردم این استان واجد شرایط رای دادن هستند که ۶۳ هزار و ۵۹۱ نفر آنها رای اولی هستند و امروز برای نخستین بار طعم رای دادن را می چشند. 

به شعار رای نمی‌دهیم

برای گفت و گو با یکی از معلمان همدانی که خانواده اش را هم برای آمدن به شعبه اخذ رای با خود همراه کرده مشتاق می شوم.

او معتقد است که باید به کسی رای بدهیم که شعار ندهد، یا به عبارتی اهل عمل باشد، زیرا مردم از کسانی که زدودن بیکاری، فقر و تنگناهای اقتصادی را متن شعارهای تبلیغاتی شان کرده و پس از رفتن به مجلس آنها را فراموش می کنند خسته شده اند.

زن و فرزند او هم با هر جمله سری به نشانه تایید تکان می دهند و می روند تا نام کسی را به درون صندوق بیندازند که کم گوی و گزیده گو و همچون دُر باشد.

محل شعب اخذ رای در شهر همدان مانند سالهای قبل ثابت است تا مردم برای پیدا کردن نشانی صندوق های رای سرگردان نشوند فقط در محله های شلوغ، پرجمعیت و مجتمع های مسکن مهر چند شعبه اضافه شده تا مردم به راحتی و در زمان مقرر بتوانند رای بدهند.

بدخواهان تبلیغات زیادی برای خانه نشین کردن مردم در روز دوم اسفند انجام دادند اما مردم این حرفها را با یک گوش شنیده و از آن یکی بیرون کرده اند و به کوری چشم دشمنان تنور انتخابات در تمام شهر و روستاهای همدان گرم است و مردم امروز برشته و خوش طعم ترین نان ها را در این تنور می پزند.سری به یکی دیگر از شعبه های رای گیری در آن سوی شهر می زنیم که به گفته رییس شعبه قبل از آغاز زمان رسمی چند نفر از ریش سفیدان محل زودتر از بقیه جلوی در صف کشیده و منتظر بودند.

او که به عنوان نماینده فرماندار در این شعبه وظایف سنگین تری نسبت به بقیه اعضا دارد می گوید: بدخواهان تبلیغات زیادی برای خانه نشین کردن مردم در روز دوم اسفند انجام دادند اما مردم این حرفها را با یک گوش شنیده و از آن یکی بیرون کرده اند.

او می گوید: به کوری چشم دشمنان تنور انتخابات در تمام شهر و روستاهای همدان گرم است و مردم امروز برشته و خوش طعم ترین نان ها را در این تنور می پزند.

نه اصولگرا، نه اصلاح‌طلب!

نه اصلاح طلب و نه اصولگرا این پاسخ یکی از مردمی است که در انتهای صف رای دهندگان ایستاده وقتی که می پرسم به چه کسی رای می دهد؟

او بر این باور است که زمان بازی با این ۲ کلمه گذشته و شرایط کشور و مردم به گونه ای است که باید فراتر از این دو جناح اندیشید.

این پیر بازنشسته می گوید: مشکلات اقتصادی مردم را به ستوه آورده اما وفادارانه دوباره پای صندوق رای می آیند بلکه نمایندگان جدید و خوش فکر بتوانند اوضاع را بهبود بخشیده و دردی از مردم دوا کنند.

انگشت‌های رنگی، رنگین‌کمان نجابت

خبرنگاران و عکاسان در پی شکار لحظه های ناب هر گوشه ای را سرک می کشند تا زیباترین تصویر را در لنز دوربین هایشان جا بدهند.

اگر چه الزام درج اثر انگشت به روی تعرفه های رای از صبح امروز به لحاظ مسائل بهداشتی و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا برداشته شد اما به توصیه عکاسان خبری مسوولان و مردم نجیبانه انگشت سبابه خود را رنگی کرده و در کادر تصویر آنها جای می دهند تا رنگین کمانی از شور و نشاط انتخابات در آرشیو تصاویر پایتخت تاریخ و تمدن ایران ثبت و ضبط شود.

خلاصه تقلا و تکاپو برای برگزاری انتخابات نمونه و بی همتا در استان همدان ادامه دارد، هر چند مسوولان بارها تذکر و تاکید کردند مردم رای دادن را به ساعات پایانی موکول نکنند، اما هر چه آفتاب کمرنگ تر می شود حضور مردم پررنگ تر، این عادت دیرینه همدانی هاست که همه را در لحظات آخر شگفت زده کنند.

برخی از مسوولان و صاحب نظران که تجربه بیشتری در امر انتخابات داشته و چند پیراهن بیشتر از بقیه پاره کرده اند، پیش بینی می کنند به علت تعدد نامزدها در شهر همدان و خرد شدن آرا، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به دور دوم کشیده می شود.

باید بود و دید که مردم چه سرنوشتی برای ۱۴۰ نامزد این دوره رقم می زنند؟ و ۹ صندلی سبز مخملی نصیب کدامیک می شود؟

گزارش: زهرا زارعی

برچسب‌ها همدان مشارکت انتخاباتی انتخابات مجلس شورای اسلامی پروندهٔ خبری انتخابات مجلس در همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان مشارکت انتخاباتی انتخابات مجلس شورای اسلامی همدان مشارکت انتخاباتی انتخابات مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار رای دادن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۲۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگین کمانی زیبا با قدمت ۱۵ میلیون سال در شمال شرقی تبریز + فیلم

 آلا داغ لار،کوه‌هایی با قدمت ۱۵میلیون سال در ۲۵کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع شده که مانند یک دفتر نقاشی در منطقه گسترده‌اند.

این کوه‌ها به‌صورت لایه‌لایه‌های رنگی با رنگ‌های مسی، سبز، زرد، قرمز و سفید دیده می‌شوند و علاوه بر گردشگران، عکاسان بسیاری را نیز جذب خود می‌کنند.

آن‌ها فقط در چند نقطه از دنیا نظیر ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو وجود دارند و وجود این کوه‌ها در چین را ناشی از میلیون‌ها سال فشرده‌شدن و اکسیده‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ می‌دانند.

احتمالا همین اتفاق در سایر موارد مشابه در دنیا نیز افتاده و این کوه‌های شگفت‌انگیز را به کیک بزرگی با لایه‌های رنگی تبدیل کرده است.

بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از وجود چنین جاذبه‌ای بی‌خبر هستند، هرچند علاقه‌مندان به عکاسی و بازدیدکنندگان آن برای تماشای این کوه‌های زیبا به‌سمت تبریز حرکت می‌کنند؛ زیرا کوه‌های آلاداغ لار که به کوه‌های رنگین‌کمانی مشهورند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مطابق با تحقیقات زمین شناسان، زمان تشکیل این کوه‌ها به حدود ۱۵ میلیون سال پیش باز می‌گردد؛ که وجود حوضچه‌های گوناگون از رسوبات آهن و همچنین تغییر املاح به علت‌های گوناگون نظیر زنگ زدگی، واکنش دادن با اکسیژن و ... در زمان تشکیل این کوه ها، سبب ایجاد رنگ‌های گوناگون در بستر آن‌ها شده است.

  باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • رنگین کمانی زیبا با قدمت ۱۵ میلیون سال در شمال شرقی تبریز + فیلم
  • آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست
  • برگزاری انتخابات شوراهای استانی عراق پس از ۱۰ سال
  • محاسبات میزان حضور مردم در انتخابات مطابق روال سال‌های قبل انجام شده است + فیلم
  • تصویری زیبا از رنگین کمان در میدان نقش جهان اصفهان
  • تصویری زیبا از رنگین کمان در میدان امام(ره) اصفهان
  • تصویری زیبا از رنگین کمان در میدان امام اصفهان
  • رنگین کمان اصفهان فضای مجازی را تسخیر کرد + فیلم | این تصویر زیبا را از چشم‌انداز سی و سه پل ببینید
  • تصاویری سحرانگیز از رنگین کمانی شدن میدان نقش جهان اصفهان
  • رنگین کمان میدان نقش جهان اصفهان (فیلم)