Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی تا ساعت ۱۸ عصر جمعه مشارکت ۴۰ درصدی مردم این استان در انتخابات ثبت شده و به دلیل ادامه حضور مردم در مقابل شعبه‌های اخذ رای کار رای‌گیری عمومی انتخابات مجلس یازدهم و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان تا ساعت ۲۲ امشب تمدید شد.
حضور ملت آگاه ایران در پای صندوقهای رای ظرف ۱۲ ساعت اخیر از زوایا و دریچه‌های مختلف در عرصه‌های مختلف رسانه‌ای به تصویر کشیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فضای مجازی در این میان فضای از مهمترین آنها بود زیرا کاربران در صفحات و شبکه‌های در دسترسشان به اشکال مختلف در قالب عکس، متن، فیلم و تولیدات چندرسانه‌ای این حضور را به رخ جهانیان کشیده‌اند. 
البته محتوا و مضامین انتخاباتی طی ساعات اخیر کمی متفاوت‌ از ساعات اولیه رای‌گیری بود بطوری که با تحقق مشارکت گسترده مردم در انتخابات امروز تولیدات مردمی در فضای مجازی حضور رفته‌رفته از فضای هیجان و شعارهای جذاب مشوق حضور و مشارکت به سمت تحلیل جریان حضور مردم و موضوعات پساانتخاباتی سوق پیدا کرده است. 
همچنین برخی کاربران معدود تخلفات در جریان رای‌گیری را نظیر توزیع لیستهای انتخاباتی در فضای شعبه‌ها، از طریق فضای مجازی اطلاع‌رسانی کرده و خواستار برخورد با آن و توقف اقدامات مغایر قانون شدند. 
گذشته از اینگونه مباحث خیلی جدی که کمتر نرمشی در آنها حس می‌شود، فضای سایبری امروز عرصه عرضه تولید محتواهای نرم و فرحبخش مرتبط با انتخابات نیز بود.

در این چارچوب برخی کاربران فضای مجازی که امروز زندگی مشترک خود را جشن گرفته و آغاز کرده‌اند در قالب پست و استوری رای دادن خود را در پوشش لباس عروس و داماد به اشتراک گذاشتند تا مهمترین انتخاب زندگی خود را با یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی اجتماعی موثر بر خود و آینده فرزندانشان پیوند زنند.

پیرامون مباحث پساانتخاباتی نیز برخی کاربران با هشتک "ما آمده‌ایم" کوشیده‌اند به نمایندگان مجلس یازدهم و دیگر مسوولان گوشزد کنند که مردم به وظیفه ملی خود عمل کردند و از این پس منتظر عملکرد آنها هستند زیرا حضور مردم در صحنه انتخابات دیگر جایی برای عذر و بهانه و بی‌تفاوت در قبال مردم باقی نگذاشته است. 
در مجموع همه کاربران خراسانی فضای مجازی امروز سعی کردند حماسه پرشور مشارکت ملت ایران به خصوص خراسانیان را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان رهبری به اشتراک گذارند تا ثابت کنند همیشه از نظام مقدس جمهوری اسلامی اران که متعلق به خودشان است دفاع کرده و پایمردانه پای آرمانهای انقلاب اسلامی ایستاده‌اند.

فرایند رای‌گیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ساعت هشت صبح امروز جمعه دوم اسفند ماه همزمان با سراسر کشور در چهار هزار و ۲۳ شعبه اخذ رای ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی آغاز شد. هزار و ۶۱۲ شعبه از این تعداد در روستاهای خراسان رضوی برپا شده‌اند. 
براساس اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی هم‌اینک ۷۵ هزار نیروی اجرایی در سطح این استان دست‌اندرکار تمشیت اجرای امور انتخابات هستند. در این چارچوب برای هر شعبه اخذ رای پنج نفر نیروی اجرایی مشغول کار هستند. همچنین شمار عوامل اجرایی برای پاسخگویی به مراجعه احتمالا بیش از حد معمول رای‌دهندگان در هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای خراسان رضوی، تا هفت نفر در نظر گرفته شده است.
رای‌اولی‌های خراسان رضوی نیز ۲۵۴ هزار و ۱۹۸ نفر هستند که امروز برای نخستین بار با حضور در پای صندوق رای‌گیری انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در تعیین سرنوشت سیاسی خود مشارکت می‌کنند. 
آخرین آمار تعداد نامزدهای باقیمانده در عرصه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی ۴۷۹ نفر یعنی ۲۷ رقیب برای هر صندلی سبز خانه ملت از این استان است. 
امروز همچنین انتخابات میان‌دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور پنج نامزد در خراسان رضوی در جریان است.
حسن جعفری معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با استناد به نظرسنجی‌های صورت گرفته اخیر، میزان مشارکت شهروندان خراسانی را در انتخابات امروز بین ۵۲ تا ۵۶ درصد پیش‌بینی و تاکید کرد: انتظار می‌رود این عدد افزایش یابد.
۱۸ نفر از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی را نمایندگان خراسان رضوی در خانه ملت تشکیل می‌دهند.
"حوزه مشهد و کلات" با پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی محسوب می‌شود.
حوزه مشهد شامل بخش مرکزی این شهرستان و شهرستان کلات با پنج نماینده، حوزه نیشابور شامل شهرستان‌های فیروزه و نیشابور با ۲ نماینده، حوزه انتخاباتی سبزوار شامل شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار با ۲ نماینده، حوزه انتخاباتی درگز منحصر به همین شهرستان با یک نماینده، حوزه قوچان شامل شهرستان‌های فاروج و قوچان با یک نماینده، حوزه فریمان شامل شهرستان‌های سرخس و فریمان و بخش‌های احمدآباد و رضویه شهرستان مشهد با یک نماینده، حوزه کاشمر شامل شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر با یک نماینده، حوزه تربت‌حیدریه شامل شهرستان‌های زاوه، مه‌ولات و تربت‌حیدریه با یک نماینده، حوزه انتخاباتی گناباد شامل شهرستان‌های بجستان و گناباد با یک نماینده، حوزه خواف شامل شهرستان‌های رشتخوار و خواف با یک نماینده، حوزه تربت‌جام شامل شهرستان‌های تایباد، باخرز، صالح‌آباد و تربت‌جام با یک نماینده و حوزه انتخاباتی چناران شامل شهرستان‌های بینالود (طرقبه‌-شاندیر) و چناران با یک نماینده در مجلس شورای اسلامی ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها مشهد مشارکت انتخاباتی مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی فضای مجازی پروندهٔ خبری گام ششم، روز انتخابات انتخابات مجلس در خراسان رضوی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد مشارکت انتخاباتی مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی فضای مجازی مشهد مشارکت انتخاباتی مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی فضای مجازی مجلس شورای اسلامی شامل شهرستان حوزه انتخاباتی خراسان رضوی یک نماینده خبرگان رهبری میان دوره ای فضای مجازی دوره مجلس رای گیری اخذ رای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۴۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه هم میهن نوشت:

در مجلس یازدهم از ۱۹ نماینده استان آذربایجان شرقی، ۱۰ نفر از جریان‌های مستقل و اصلاح‌طلب (۲ اصلاح‌طلب و ۸ مستقل) و ۹ نفر از جریان اصولگرا به مجلس رفتند و در مجلس دوازدهم از ۱۳ نماینده منتخب مرحله اول  ۱۰ نفر از جریان‌های مستقل و اصلاح‌طلب که برخی از آنها از منتقدان سرسخت دولت هستند رای آوردند.

بیت‌الله عبداللهی حوزه انتخابیه اهر و هریس، غلامرضا نوری‌قزلجه، بستان‌آباد، محمد باقری‌بناب، مجید نصیرپور، سراب، رضا علیزاده، ورزقان، فرامرز شهسواری، هشترود و چاراویماق، مریم عبداللهی، میانه، زهرا خدادادی، ملکان و لیلان، سیدفرید موسوی، مراغه و عجب‌شیر، مسعود پزشکیان، تبریز، آذرشهر و اسکو، عزت‌الله حبیب‌زاده، مرند و جلفا از اصلاح طلبان و ۳ نفر (بهنام رضوانی کلیبر، خداآفرین و هوراند، روح‌الله متفکرآزاد، تبریز، آذرشهر و اسکو و رضا علیزاده، ورزقان) از جریان اصولگرا به مجلس رفتند.

تکلیف ۱۳ نماینده این استان در دور اول انتخابات مشخص شد و ۶ نماینده دیگر در دور دوم تعیین‌تکلیف خواهند شد. در انتخابات این دوره، رکورد کاهش مشارکت در این استان ثبت شد و از کمترین میزان مشارکت در دور اول و یازدهم که ۴۳ درصد بود نیز عبور کرد.

رفتار انتخاباتی مردم این استان تا پیش از این نشان می‌داد که در کنار انتخاب قومیتی، توجه به گرایش سیاسی و عملکرد کاندیداها نیز مورد توجه مردم بود و به‌ویژه در شهر تبریز، انتخاب مردم سیاسی‌تر بود؛ انتخابی که علاوه بر مردان، در جمعیت زنان این استان نیز رفتارهای سیاسی‌تری را در بر می‌گرفته است.

در روستاهای این استان نیز تاثیر عوامل سیاسی کمتر از عوامل قومیتی نبوده است.

براساس اظهارات فعالان سیاسی در این استان بسیاری از کاندیداها ترجیح دادند که به‌صورت مستقل و به دور از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات شرکت کنند و پایگاه رای خود را با جریان حزبی از دست ندهند؛ هرچند که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی همچون فرید موسوی و مسعود پزشکیان توانستند به مجلس راه یابند.

گویی در این استان نباید انتخاب افراد میانه‌رو را به گرایش مردم به یک جریان سیاسی خاص نسبت داد و آنها اینگونه ترجیح دادند که سیاست را در کنار عملکرد و کیفیت تحلیل و ارزیابی کنند. شاید به همین دلیل است که با وجود ناکامی اصلاح‌طلبان در دریافت تایید صلاحیت از سوی شوراهای نظارت و اجرایی و فضای باز موجود برای فعالیت اصولگراها، این مستقلین و تا حدودی اصلاح‌طلبان هستند که پیروز انتخابات در این استان می‌شوند.

۲۳۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895715

دیگر خبرها

  • صدور اعتبارنامه ۱۴ نماینده منتخب تهران در مجلس
  • ببینید | قدردانی بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس از برنامه‌های نوروزی، قرآنی و انتخاباتی صداوسیما
  • سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی افزایش یافت 
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • نماینده سابق مجلس: موی سر زنان را می‌بینید شکم گرسنه و اشکشان را نه!
  • برگزاری اجلاسیه نماز شهرستان بردسکن با حضور فعالان نماز
  • دستگیری عامل انتشار خبر کذب در فضای مجازی در شهرستان علی آبادکتول
  • انتخابات مجلس دوازدهم عبور از قوم‌گرایی و خوش مدگویی به شایسته سالاری بود
  • با اخلالگران نظام اقتصادی و فضای مجازی برخورد می‌کنیم
  • گرم‌ شدن دوباره تنور انتخابات در زنجان