اکبر رادی و ارثیه ایرانیاش
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۸۷۰۴۵
مه همهجا را فراگرفته، از پنجره به کوچه نگاه میکنم، به بارش ریز باران و بامدادی که تاریک است. عود روشن میکنم و آوای تصنیف «ای کبوتر» میپیچد. در همین مهآلودگی به سوی روزهای پرجلسه و چالشهای بیپایان مینگرم.
انگار که تجربهای است چرخنده و پر دریچه، به رازآلودگی پشت صحنه و به سادگی سن. با تاریک و روشناها با چرخش ما بر جای جای سن و هم در تعامل با هر دم با پیرامون صحنه، که تنها تماشا نمیکند بلکه جان میدمد یا میستاند از بازی تو بر صحنه، داستان پیش میرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نمایشنامه میتواند مخاطب را پیش چشم خودش روی سن بازنمایی کند زشتی و زیباییاش را و درستی و ناراستیاش را بهرخ بکشد آن هم چشم در چشم یا سایه به سایه. زبان واژگان و زبان تن باهم در جریان است. ما در ایران نمایش و نمایشنامه را بویژه با نامهایی چون بهرام بیضایی، اکبر رادی و محمد چرمشیر بازشناسی میکنیم. با روایت و به قلمشان تاریخ تاریکی را روی صحنه دیدهایم، زنده، نمادین و رسا. خودهمذاتپنداری میکنیم، در«ارثیه ایرانی» و جان میبازیم در پردههای «مرگ در پائیز». او آفریننده، سراینده و نویسنده بود و بر زبان چیره. شخصیتهایی که او در نمایشنامههایش آفرید از همه گروههای اجتماعی بودند، چون او روایتی راستین از تجربه زیسته و واقعیت اجتماعی را به صحنه میبرد. آخرین نمایشنامههای او «آهنگهای شکلاتی» است که چند سال پس از نوشتن به روی صحنه رفت و چاپ شد. او بازی میان پیر و جوان و نگهبان را روایت کرد. روایتی تأمل برانگیز که بخشی از کارنامه هویتبخش و معناساز او را رقم زد. گرچه هنوز نمایش در ایران فراگیر نیست و مخاطبان نمایش در بسیاری شهرها به نمایش دسترسی عادلانه ندارند ولی اکبر رادی نامش با نمایش به مثابه کنش فرهنگی معناساز گره خورده است.
من از کانون پرورش فکری و همهنگام در مدرسه با نمایش آشنا و دوست شدم. برایم آن هنگام که در پشت صحنه نفس در سینه نگاه میداشتیم و بازی روی سن را با شنیدن دنبال میکردیم تا نوبت روی صحنه آمدن هر کداممان برسد نمادین است. آن همه نرمش و صداسازی و دریابش محتوا و روایت متن و بازآفرینی در خود تمرین زندگی بود تا برسد به صحنهای که اگر مجوز میگرفت باید با مخاطبانت تجربهای یگانه میساختی. ما نسلی بودیم که برای یافتن نمایشنامه جدید کسانی چون رادی و بیضایی نمایشگاه بینالمللی کتاب را در دهه هفتاد میپیمودیم. کانون نمایش دانشجویی را برای نخستین بار پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه برپا کردیم و از کتابهای رادی و چرمشیر و برگردان نمایشنامههایی چون «دشمن مردم» گیبسون و بکت و مارکز تا باغ آلبالو را کاویدیم. نمایش دشوارترین و زندهترین کار فرهنگی مدرسه و کانون و دانشگاه بود. برای دیدن کارهای او که بیشتر با کارگردانی هادی مرزبان به روی صحنه رفته، در صف میایستادیم و شرافت و باورمندیاش را همواره الگویی فرهنگی برای هنرمندان و مخاطبان فرهنگی میدانستهایم. حق فرهنگ و مردم از اکبر رادی و کوشش ارزنده فرهنگیاش شورا را بر آن داشت که با نامگذاری در شهر، این نقش جاودانه او برای نمایش و فرهنگ و هنر معاصر ایران پاس داشته شود و در کنار تابلوی نام روایت زیسته او برای مردم خوانا باشد. کسی که هرگز در هجو و بیهودگی نلغزید و هیچگاه باور به خویش را فرونکاست. نوشتن و آفرینش نقش او بود که به کمال انجام داد.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۷۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجرای ۳ اثر متفاوت در پردیس تئاتر شهرزاد
به گزارش خبرگزاری مهر، پردیس تئاتر شهرزاد در ماه اردیبهشت میزبان سه نمایش متفاوت است. نمایشهای «چه کسی جوجهتیغی را کشت»، نمایش موزیکال «بیژن و منیژه» و نمایش«آنها دروغ میگویند» در این مجموعه روی صحنه میروند.
نخستین دیجیتال تئاتر موزیکال ایران در پردیس شهرزاد
نمایش«آنها دروغ میگویند» نخستین تئاتر دیجیتال موزیکال است که به نویسندگی و کارگردانی سهراب حسینی در تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود. هومن برقنورد، سارا رسولزاده و سهیل مستجابیان در این نمایش ایفای نقش میکنند.
حسن مصطفوی تهیهکنندگی این اثر را بر عهده دارد و ارکستر موسیقی ۱۵ نفره به آهنگسازی بهزاد عبدی بازیگران را همراهی میکنند.
«آنها دروغ میگویند» روایت زن و مردی جوان است که پس از آشنایی با هم دست به طراحی یک سرقت میزنند و در مسیر این کار فجایعی پیش میآید.
این نمایش از اواخر اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود.
ابراهیم حقیقی پوستر «بیژن و منیژه» را طراحی کرد
همزمان با شروع اجرای نمایش «بیژن و منیژه» از پوستر این نمایش که توسط ابراهیم حقیقی طراحی شدهاست، رونمایی شد.
نمایش «بیژن و منیژه» به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی و تهیه کنندگی مهدی بخشیانی از دوم اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۱ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود. پوستر این اثر نمایشی توسط ابراهیم حقیقی طراحی شده است.
قربان نجفی، شهرام نجاتی، رضا عمرانی محسن بهرامی سحر یافتیان، علیرضا عابدی، زهره کدخدازاده، پارمیس هوبخش، اشکان شریعتی سیاوش خادم حسینی، اسد پورحمزه، آیسان نوریان و شکرخدا گودرزیدر این نمایش به ایفای نقش میپردازند.
این نمایش که به صورت تمام موزیکال اجرا می شود برداشتی آزاد از شاهنامه فردوسی است و با اجرای زنده یلدا یزدانی و مهدی سبحان پور هر شب ساعت ۲۱ روی صحنه میرود.
بهرام افشاری ۶ میلیاردی شد
بهرام افشاری با نمایش «چه کسی جوجه تیغی را کشت» در هفته پیش رو بازهم رکورد شکنی کرد و با فروش بیش از ۱۵ هزار بلیت به فروشی معادل ۶ میلیارد رسید.
این نمایش به تهیهکنندگی محمد قدس که از ۱۵ فروردین روی صحنه رفته، در دوره اجرای قبلی هم یکی از نمایشهای بسیار پرفروش بود و با استقبال بالای تماشاگران روبهرو شده بود.
تئاتر«چه کسی جوجه تیغی را کشت» با بازی بهرام افشاری و تینو صالحی هر روز در ۲ سانس در ساعتهای ۱۸:۱۵ و ۲۰:۱۵ در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه خواهد رفت.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پایان همه چیز خوب است. اگر پایان چیزی بد شد؛ نگران نباش! این پایانش نیست.
از دیگر عوامل این اثر نمایشی میتوان به مدیر تولید: علی اکباتانی، دستیار کارگردان: حسن خانمحمدپور، گرافیست: پیمان امدادی و مدیر تبلیغات: آریان امیرخان اشاره کرد.
کد خبر 6084440 فریبرز دارایی