Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-19@11:09:02 GMT

توضیحات افسانه شجریان درباره آخرین وضعیت استاد

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۸۷۱۳۲

‍‍‍‍‍‍

به گزارش ایلنا، افسانه شجریان فرزند محمدرضا شجریان که در بیمارستان جم حضور داشت درباره آخرین وضعیت استاد موسیقی سنتی ایران توضیحاتی را ارائه کرد.

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: ایلنا

کلیدواژه: محمدرضا شجریان استاد شجریان افسانه شجریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۷۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ویژگی و پیامدهای عملیات وعده صادق/ روزی که افسانه‌ شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافندی غرب فرو ریخت

براین اساس عملیات وعده صادق، فصل جدیدی از اقدامات محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را گشوده و از این پس سبک نوینی از کنش آفندی محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بروز خواهد یافت.

سرویس سیاست مشرق - رژیم صهیونیستی در کمتر از ٧ ماه متحمل دو ضربه کاری شد که هر یک از حیث داخلی و خارجی، ترمیم‌ناپذیر هستند. نخستین ضربه، عملیات طوفان الاقصی بود که یک غافلگیری استراتژیک و شکست اطلاعاتی، امنیتی و نظامی بزرگ برای تل‌آویو محسوب می‌شد.

دومین ضربه اما حاصل ناتوانی و خطای محاسباتی سران اسرائیل در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران بود که درنهایت به عملیات نظامی بی‌سابقه و کم‌نظیر ایران علیه رژیم صهیونیستی منتهی شد. عملیات وعده صادق که با برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی دستگاه‌های مختلف صورت گرفت و هم‌افزایی میدان و دیپلماسی را نشان داد، پیام‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه داشت.

جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و تجاوز بە بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه، تصمیم به اقدام تنبیهی علیه این رژیم گرفت و عملیات وعده صادق را در راستای دفاع مشروع و ارتقای سطح بازدارندگی، طراحی و اجرا کرد. درباره علت انجام عملیات وعده صادق باید به این نکته اشاره کرد که رویداد حمله به سفارت ایران باعث شد دوران صبر استراتژیک جمهوری اسلامی در برابر شرارت‌ها، اعمال خرابکارانە و تروریستی اسرائیل به پایان برسد و البته عصر جدیدی در منطقه آغاز شود که بر اساس آن، توازن وحشت و معادله بازدارندگی به کلی دگرگون گردد.

آمریکایی‌ها که تهران را در پاسخ دادن بسیار جدی می‌دیدند، تلاش‌های گستردەای کردند که از طریق واسطه‌های مختلف، سطح اقدام ایران را تنزل دهند. اسرائیلی‌ها نیز ضمن ارسال پیام از طریق واسطه‌ها، ملتمسانه خواهان پاسخ سطح پایین ایران بودند. در عین حال رژیم صهیونیستی، دستور تخلیه سفارت‌های خود را صادر کرد؛ زیرا تصور می‌کرد سخت‌ترین پاسخ ایران، حمله به یکی از سفارت‌های خود باشد.

با این حال ایران نه تنها چنین طرحی را در دستورکار نداشت بلکه به پاسخی دردناک‌تر می‌اندیشید. البته تا زمان عملی شدن پاسخ ایران، اسرائیلی‌ها ناگزیر شدند با انتظاری کُشندە و فرسایشی، شب و روز را با وحشت سپری کنند.

با توجه به مباحث فوق درباره اهمیت عملیات وعده صادق، باید به این نکته توجه داشت که حمله مستقیم ایران به رژیم صهیونیستی، اولین حمله بعد از ١٩۶٧ میلادی به این رژیم توسط یک کشور است. مناطق مورد حملە، دو پایگاه نظامی اسرائیل در نقب و جولان اشغالی بودند که یکی از آنها یعنی پایگاه هوایی نواتیم، مهمترین پایگاه هوایی اسرائیل به شمار می‌رود که اسکادران ١٠٣ سوپر هرکولس‌های ترابری - پشتیبانی، تربیت خلبانان اف ٣٨، اسکادران ١٢٢ جاسوسی اطلاعاتی اسرائیل است.

این پایگاە کە محل حضور تعداد زیادی از عناصر ارشد جاسوسی اسراییل است، در عملیات حمله به کنسولگری ایران نقش مهمی داشت. از دیگر علل اهمیت عملیات وعده صادق می‌توان به این نکته اشاره کرد که ایران در این عملیات اهداف خود را مراکز نظامی انتخاب کرد و از مورد هدف قراردادن مناطق عمومی اجتناب ورزید. همچنین نوع عملیات نیز ترکیبی بود و شامل تلفیقی از موشک و پهپاد می‌شد. از حیث حجم نیز عملیات به بزرگ‌ترین حمله پهپادی جهان و طولانی‌ترین حمله پهپادی ایران تبدیل شد.

سه دلیل مهم موجب شده بود تا جمهوری اسلامی ایران صبر استراتژیک خود را به پایان برساند و علیه رژیم دست به عملیات نظامی بزند.

تنبیه رژیم صهیونیستی برای جنایات متعدد؛

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر و به ویژه پس از عملیات طوفان الاقصی با نقض قوانین بین‌المللی به مراکز جمهوری اسلامی ایران و مقامات و نیروهای نظامی ایران که به عنوان مستشار نظامی در سوریه حضور داشتند، حمله کرده است.

این حملات که با انواع هواییما، پهباد و موشک‌های بالستیک و کروز و در دفعات متعدد صورت گرفت، از ابتدای سال ١٢٥٢ موجب شهادت حداقل ١٩ نفراز مستشاران جمهوری اسلامی ایران شده است. درآخرین جنایت، این رژیم به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق که به منزله خاک جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و از حقوق و مصونیت بین‌المللی برخورداراست، حمله هوایی کرد و ٧ نفراز فرماندهان عالی و مستشاران نظامی را به شهادت رساند. این اقدام غیرقانونی با عدم واکنش مناسب مجامع حقوقی بین‌المللی مواجه شد. از این رو ضرورت داشت رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات متعدد علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله جنایت اخیر تنبیه شود.

تغییر معادله بازدارندگی دربرابر رژیم صهیونیستی

در شرایطی که پس از عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی بر شدت اقدامات خود علیه مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه افزود، با این حال جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست (صبر راهبردی) و به منظور جلوگیری از دستیابی رژیم صهیونیستی به اهداف خود از جمله صدور بحران به خارج از مرزهای اشغالی خود و درگیر ساختن سایر کشورها به ویژه آمریکا، از پاسخ مستقیم به این ضربات خودداری کرد. سیاست مذکور رژیم صهیونیستی را جری کرد و به این جمع بندی رساند که هر گونه ضربه به جمهوری اسلامی ایران بدون پاسخ خواهد ماند.

در هم شکستن هیمنه پوشالی نظامی رژیم صهیونیستی

اسرائیل در طول سال‌های متمادی به دلیل نبود تهدیدگر دولتی در مقابل خود، صرفاً با گروه‌های مردمی که ابزار مقابله‌ای قابل توجهی در اختیار ندارند، مواجهه بوده است. در عین حال این رژیم با برخورداری از امتیازات و ابزارهای غیرقانونی مختلف (ازجمله حمایت‌های همه جانبه و بدون محدودیت غرب و برخورداری از مصونیت) تصویری غیرواقعی و اغراق آمیزاز قدرت خود ترسیم کرده و با استفاده از توان رسانه‌ای غرب، در افکارعمومی نهادینه ساخته بود. یکی از عواملی که جمهوری اسلامی ایران را مصمم به انجام این عملیات کرد، مقابله با افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی بود.

اهداف عملیات وعده صادق

آنچه در عملیات وعده صادق رخ داد، پرده‌ای از آخرالزمان برای رژیم صهیونیستی بود. ایران با طراحی و اجرای یک عملیات ترکیبی نظامی، نه تنها موفق به عبور از لایه‌های چندگانه پدافند هوایی اسرائیل همچون گنبد آهنین و فلاخن داوود شد، بلکه ضربات کاری و اساسی نیز به برخی از زیرساخت‌های نظامی رژیم وارد کرد. نکته قابل توجه در عملیات نظامی ایران، عبور یهپادها وموشک‌ها از فضای چند کشور منطقه و اصابت آن ها با کمترین میزان خطا در نقاط تعیین شده است که حکایت از توانمندی بالای تهران در این حوزه دارد.

عملیات ایران در قالب جنگ ترکیبی شکل گرفت که شامل توقیف کشتی، استفاده از هک، قطع برق، پھپادها، جنگ الکترونیک، شناورهای دریایی برای عملیات‌های بازدارنده، موشک های کروز و بالستیک و ... می‌شد. هدف از حرکت ترکیبی ایران نشان دادن و اثبات قدرت برای برخی از کشورهای منطقه از جمله خود رژیم صهیونیستی و پیامی واضح به ایالات متحده آمریکا بود. براین اساس؛ ایران نه تنها از نظر نظامی بلکه از نظر سیاسی نیز خواهان یک حمله ترکیبی بود، به این معنی که می‌خواست عملیاتی را انجام دهد که در عین رسیدن به اهداف نظامی مورد نظر، شتاب رسانه‌ای زیادی هم داشته باشد. به همین دلیل ایران یک عملیات کاملاً برنامەریزی شدە انجام داد تا برقدرت بازدارندگی خود تأکید کرده و در عین حال از مواضع راهبردی و خاک خود در برابر هر تجاوزی محافظت کند.

با توجه به موارد مذکورو جهت جلوگیری از تأمین خواسته‌های رژیم صهیونیستی، در طراحی عملیات وعده صادق از هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی اجتناب گردید؛ لذا در این عملیات، حمله به دو هدف نظامی و اطلاعاتی در نظر گرفته شد. همچنین در طراحی عملیات به گونه‌ای رفتار شد که دشمن نتواند موفقیت عملیات را انکار کرده و از نظر حقوقی نیز نتواند ایران را در افکار عمومی و مجامع بین‌المللی متهم کند. از این رو پایگاه‌هایی مورد هدف واقع شدند که در حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق مؤثر بودند.

این اهداف عبارتند از:

١. پایگاه هوایی نواتیم؛ این پایگاه بزرگترین پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود که درآن ٧ اسکادران هوایی شامل ٨٠ فروند جنگندە F-١١و F-٣٨١ و انواع پرنده‌های نظامی فعال بود و رژیم صهیونیستی به صورت عمدە از این پایگاه برای حملات هوایی علیه محور مقاومت در سوریه و لبنان و نیز جنایت علیه مردم بی‌دفاع استفاده می‌کرد. حمله هوایی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز از مبدأ همین پایگاه صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: نگاهی به تاریخچه و اهمیت پایگاه هوایی نواتیم/ حمله مشترک عماد و خیبرشکن به خانه اف۳۵ های اسرائیلی +نقشه و فیلم

٢. پایگاه جاسوسی جولان اشغالی؛ این پایگاه جاسوسی شامل مزرعەای بزرگ از تجهیزات جمع‌آوری و شنود راداری، سیگنالی و ... بوده و به عنوان چشم و گوش صهیونیست‌ها در سوریه، لبنان و عراق عمل می‌کرده است. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این پایگاه، نقش زیادی در عملیات‌های تروریستی رژیم از جمله به شهادت رساندن شهیدان سید رضی و زاهدی داشته است.

نکته قابل توجه در عملیات وعده صادق، عدم استفاده ایران از عنصر غافلگیری بود. عدم استفاده از این عنصر صرفاً به دلیل فاصله جغرافیایی ایران با فلسطین اشغالی نبود بلکه ایران عامدانه قصد داشت یک عملیات نظامی آشکار انجام دهد.

گزارش مشرق درباره پایگاه سری اسرائیل را اینجا بخوانید:

جزئیات ضربه به پایگاه سری رژیم صهیونیستی/ شبی که موشک‎های ایران چشم صهیونیست‌ها را کور کرد +عکس و نقشه

ازاین رو با توجه به اعلام رسمی ایران به پاسخگویی و ارتباط وزیر خارجه ایران با برخی همتاهای خود و محتمل بودن پاسخ، رژیم صهیونیستی فرصت کافی را برای آمادگی داشت. آغاز عملیات ایران از ساعت ١١:٢٥ دقیقه انجام شد و پهپادها در ساعت ٢ بامداد به سرزمین‌های اشغالی رسیدند. در نتیجه در همان زمان ابتدایی حرکت پهپادها به اسرائیل، خبر حرکت پهپادها رسیده و آنان می‌توانستند آماده شوند. در واقع سه ساعت فرصت کافی برای اسرائیل و حامیان غربی و منطقه‌ای آن بود تا آمادگی کامل برای مقابله داشته باشند که البته در این زمینه نیز با موفقیتی همراه نشدند.

بنابراین اینکه ایران از عنصر غافلگیری استفاده نکرد و همچنین موشک‌ها و پهپادهای بسیار پیشرفته‌ای که در اختیار دارد را بە کار نگرفت، در چارچوب یک اقدام برنامه‌ریزی شده بود و ایران در وهله نخست به کمیت عملیات خود و بزرگی آن توجه داشت و به هدفش هم رسید.

زیرا برخلاف چیزی که اسرائیلی‌ها تبلیغ می‌کنند، این رژیم موفق به سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای ایرانی نشد و پهپادها و موشک‌هایی هم که رهگیری شدند، به لطف حمایت‌ها و سامانه‌های آمریکا و سایر حامیان این رژیم بودند. در اینجا باید توجه کرد که ایران به یکی دیگر از خواسته‌های خود هم رسید و آن هم نمایش ضعف بخش دفاعی ارتش اسرائیل بود.

در واقع ایران در عملیات وعده صادق با اینکه برای یک جنگ نهایی برنامه‌ریزی نکرده بود و همه توان و فناوری نظامی خود را به کارنگرفته بود، اما یکبار دیگر قدرت موشکی خود و نقطه‌زن بودن آن را به نمایش گذشت. ایران تنها به اهداف نظامی شلیک کرد و در این حجم از شلیک موشک، دچار خطا در نقطه‌زنی نشد. ضمن اینکه ناتوانی فناوری نظامی اسرائیل را نیز در برابر موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به همگان نشان داد.

در برآورد کلی، ایران موفق شد به گونه‌ای به اسرائیل ضربه بزند که این رژیم تصور نمی‌کرد یا انتظارش را نداشت. نکته مهم دیگر این است که درحالی که اسرائیل برای مقابله با حمله ایران همه کارت‌های دفاعی خود را رو کرد اما ایران از همه کارت‌های تهاجمی خود استفاده نکرد. در عین حال عملیات وعده صادق با شناسایی قابلیت‌های دفاعی، نظامی اسرائیل و متحدانش و نحوه عملکرد آن، کمک زیادی به ایران کرد و این کشور و متحدانش می‌توانند در تقابل‌های بزرگتر و جدی‌تر از این اطلاعات استفاده کنند.

ویژگی های عملیات

جمهوری اسلامی ایران در این عملیات فقط با رژیم صهیونیستی مواجه نبود؛ بلکه آمریکا و کشورهای منطقه (با فعال‌کردن ظرفیت‌های سنتکام و یوروکام) و تعدادی از متحدان او ازجملە انگلیس و فرانسە نیز در عملیات پدافندی مشارکت داشته و آمادگی آنها صددرصد بوده و تمام تجهیزات اشراف رهگیری و عملیاتی خود در این زمینه را به منطقه منتقل کردند. در واقع دشمن از مرزهای غربی ایران تا درون سرزمین اشغالی، در مجموع ٨ لایه راداری ایجاد کرده بود. همچنین سامانه‌های پدافند هوایی رژیم ۴ لایه (ازجلە گنبد آهنین و پیکان) فعال بود. همچنین سامانه‌های پدافندی سنتکام در آسمان عراق، اردن و بخشی از سوریه (که محل عبور موشک‌ها و پهپادها بود) به پدافند هوایی رژیم متصل شده و چتر پدافندی کاملی را شکل داده بود. این سیستم دفاع یکپارچە موشکی، بە انواع سامانه‌ها و تجهیزات راداری مختلف و پیشرفته مجهز است. ازجمله رادارهایی با بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر پوشش کە بە صورت شبکه‌ای در چند کشور منطقه مستقر هستند.

از سوی دیگر سامانه دفاع موشکی آمریکا در دریای سرخ، از جنوب به شمال و در دریای مدیترانه از مرکز به شرق منتقل شده و در کنار سامانه‌های پدافندی قطر، امارات، عربستان و ... در یک سیستم شبکه محور، همکاری اطلاعاتی می‌کردند. علاوه بر این ماهواره‌ها به منظور رصد اقدامات جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت و نیز هدایت هواپیماها، بر محیط سرزمینی ایران و منطقه متمرکز شده بودند.

سامانه‌های جنگ الکترونیک هم با هدف اخلال در GPS پهپادها و موشک‌ها در گستره‌ای به وسعت منطقه عملیاتی فعال شد.

همچنین آمریکایی‌ها با به کارگیری یک جنگنده F-۳۵، سه هواپیمای گلف استریم، تعدادی هواپیمای F-۱۵ و F-۱۶ هواپیماهای ارتباطی و سوخت‌رسان در آسمان عراق، تعدادی از پهپادها و موشک‌های شلیک‌شده ایرانی را رهگیری کرده و مورد هدف قرار دادند. رژیم صهیونیستی نیز تعدادی از پرنده‌های خود را در آسمان خارج از سرزمین‌های اشغالی برای مقابله با حمله جمهوری اسلامی ایران به کارگیری کرد.

دراین بین جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تاکتیک‌ها و روش های مختلف و صرفاً با استفاده از تعداد محدودی از نسل‌های قدیمی پهپاد، موشک کروز و بالستیک، نه تنها موفق شد پرتابه‌های خود را از دیواره آتش ایجاد شده در سه کشور مسیر عبور داده و به آسمان سرزمین‌های اشغالی برسد، بلکه اهداف تعیین شده را نیز مورد اصابت قرار داد. در این طراحی پیچیدە بخش مهمی از تجهیزات بە منظور فریب سامانە دفاعی دشمن بە کارگرفتە شد.

در مجموع کمتر از ۳۰۰ پهپاد، موشک بالستیک و کروز از خاک جمهوری اسلامی ایران شلیک شد که با توجه به اظهارنظرهای مختلف و بررسی فیلم‌های منتشر شده با استفاده از تکنیک‌های اوسینت، از برخورد ۳۰ الی ۳۵ موشک بالستیک به اهداف در خاک سرزمین‌های اشغالی اطمینان وجود دارد. باید این تاکتیک عملیاتی را نیز در نظر داشت که پهپادها و موشک های کروز شلیک شده صرفا برای درگیری با لایه‌های پدافندی شلیک شدند و ماموریت اصابت به هدف صرفا با موشک‌های بالستیک بود که با حجمی کمتر از ۱۰۰ فروند شلیک شدند و بیش از ۳۰ درصد آن‌ها با موفقیت به اهداف تعیین‌شده اصابت کردند.

به طورکلی عملیات وعده صادق دارای ویژگی‌هایی منحصر به فردی بوده که از جمله به موارد ذیل اشاره کرد:

١. طراحی اطلاعاتی پیچیده؛ طراحی این عملیات واجد ویژکی های مهمی از جمله چند لایه بودن طرح تهاجمی(شامل احرای فریب و مشغول‌سازی سامانه‌های پدافندی)، شناسایی و انتخاب اهداف راهبردی، در نظرگرفتن پیوست عملیات روانی به ویزه علیه دشمن، استفاده ترکیبی از تسلیحات تهاجمی و ... بوده است.

رعایت کامل اصول حفاظتی در خصوص اهداف و نحوه اجرای عملیات؛ رژیم حتی پس از آغاز حمله جمهوری اسلامی ایران از اهداف و جنگ‌افزارهای مورد استفاده در این عملیات مطلع نشده و در چینش و استقرار سامانه‌های پدافندی خود دچار خطا گردید.

٢. منحصربه فرد بودن؛ این عملیات نخستین حمله نظامی از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی، بزرگ‌ترین عملیات ترکیبی شامل صدها پهباد، موشک بالستیک و موشک کروز، بزرگ‌ترین حمله پهبادی جهان علیه یک هدف، بزرگترین حمله موشکی علیه رژیم صهیونیستی، نخستین حمله یک دولت به رژیم صهیونیستی پس از ٣٣ سال و عدم استفاده از عامل انسانی در میدان (که از ویژگی‌های جنگ‌های آینده می‌باشد) بوده است.

٣. غافلگیری دشمن در عین هوشیاری و آمادگی؛ با وجود اعلام قطعی بودن پاسخ جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و هوشیاری و آمادگی کامل دشمن نسبت به حمله ایران از ١ روز قبل، اجرای عملیات در ابعاد گستردە، محاسبات پدافندی دشمن را برهم زده و موجب غافلگیری او شد.

دستاوردهای عملیات

باتوجه به نتایج عملیات، تمام اهداف عملیات از جمله تنبیه متجاوز و تغییر معادله بازدارندگی حاصل شد. این موضوع با در نظرگرفتن صف آرایی ائتلافی متشکل از حدود ١٥ کشور مقابل جمهوری اسلامی ایران در این عملیات، اهمیت مضاعف می‌یابد. چنانکه به اذعان کارشناسان نظامی، عملیات وعده صادق نمونه برجسته و شاهکار نبرد چندلایە و پیچیدەای بود که در آن هردو طرف بالاترین فناوری‌ها و طراحی متنوع را به کارگیری کردند. با این حال پیروز این درگیری، جمهوری اسلامی ایران بود که به تنهایی موفق به انهدام اهداف خود شد.

براین اساس عملیات وعده صادق، فصل جدیدی از اقدامات محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را گشوده و از این پس سبک نوینی از کنش آفندی محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بروز خواهد یافت. در این بین مهمترین دستاورد این عملیات، شکستن تابوی خود ساخته حمله به رژیم صهیونیستی از خاک جمهوری اسلامی ایران و شکست هیمنه نظامی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در افکار عمومی منطقه و جهان بود. از دیگر دستاوردهای این عملیات در داخل کشور، تقویت اعتماد عمومی به قدرت نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران بود. به خصوص که اقتدار جمهوری اسلامی ایران و ارتقای سطح بازدارندگی آن در این عملیات اثبات شد که نشانه‌های آن را در سکوت رسانەای معارض و غیرهمسو در ساعات اول عملیات و اذعان برخی از کارشناسان می‌توان مشاهده کرد.

از دیگر دستاوردهای عملیات وعده صادق می‌توان به اثبات توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جبران خلاهای فناورانه نظامی با طراحی خلاقانه عملیات با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود اشاره کرد. همچنین متحمل‌شدن هزینه سنگین ١/٣ میلیارد دلاری پدافند رژیم، در مقابل هزینه ٢٧میلیون دلاری عملیات ایران نیز اهمیت داشته و تاب‌آوری پایین رژیم در صورت تداوم جنگ را آشکار می کند. چنانکه پس از این عملیات، آمریکا و رژیم صهیونیستی به ناتوانی سیستم‌های پدافندی خود واقف شدند.

موفقیت اطلاعاتی در شناسایی و تعیین اهداف مهم و در عین حال غیرقابل پیش‌بینی توسط دشمن، طراحی عملیات چندلایه و همچنین حفاظت از پنهان بودن اهداف و ابزار عملیات نیز از نکات قابل توجه محسوب می‌شود. در عین حال نمایش قدرت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و فرامنطقه متأثر از هماهنگی کامل دستگاه دیپلماسی و میدان به موفقیت در عملیات روانی و تضمین پیروزی جمهوری اسلامی ایران منجر شد. در مجموع، همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی در طراحی و اجرای این عملیات قابل توجه بود؛ به نحوی که این عملیات در راستای سیاست‌ها و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و باهدایت ستاد کل نیروهای مسلح در هماهنکی و همکاری کامل سپاه با نیروهای مسلح به ویژه ارتش (که در حوزه پدافند هوایی و محافظت از آسمان کشور فعال بود) و همچنین دستگاه‌های کشوری (به ویژه وزارت امور خارجه) صورت پذیرفت.

در نهایت یکی از دستاوردهای راهبردی این عملیات، تثبیت نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان رهبر جریان مقاومت در جهان اسلام و حامی واقعی مردم مظلوم فلسطین می‌باشد که در برابر قدرت‌های جهانی قد علم کرده است. ایجاد خدشه در طرح‌های آمریکا در منطقه از جمله طرح صلح ابراهیم نیز از دیگر دستاوردهای این عملیات است.

پیامدهای عملیات

در کنار اهداف نظامی، عملیات ایران معادله بازدارندگی در منطقه را دستخوش دگرگونی‌های جدی کرد. به نحوی که از این پس رژیم صهونیستی در هر نقطه‌ای به منافع، دارایی‌ها، شخصیت‌ها و شهروندان ایران حمله کند، از مبدأ جمهوری اسلامی ایران مورد تهاجم متقابل قرار خواهد گرفت. در عین حال ایران در کشاکش پاسخ خود به رژیم صهیونیستی چه در عرصه میدان و چه در حوزه دیپلماسی، چند پیام واضح به همه ارسال کرد:

١. هر گروە یا دولتی علیه ایران اقدام کند، با پاسخ سخت مواجه خواهد شد و هیج مماشاتی در کار نیست.

٢. از هر جغرافیایی علیه ایران اقدام شود، آن مبدأ مورد هدف قرار خواهد گرفت.

٣. هر اقدام ناامن‌ساز علیه ایران، محدود به محیط داخلی نخواهد ماند؛ زیرا امنیت منطقه به امنیت ایران گره خورده است.

با این اوصاف، گذار از دوران صبر استراتژیک به پاسخ‌های کوبنده نامتقارن، روند جدیدی را در منطقه ایجاد خواهد کرد. در واقع سیلی ایران به اسرائیل با تمام وحشتی که به جان صهیونیست‌ها انداخت، تنها ضربه‌ای کوچک بود که پیامدهای بزرگی درپی خواهد داشت. ایران با اقدام نظامی خود نشان داد که برای جلوگیری از جنگ همیشه نباید زیر خط آستانه نبرد اقدام کرد.

در واقع گاهی لازم است بحران آنقدر تصاعد پیدا کند تا طرف مقابل هم فکر ضربه متقابل را کنار بگذارد و هم هرنوع عمل خصمانە را بە فراموشی بسپارد. در این بین اگر اسرائیلی‌ها به هر دلیلی بخواهند دچار یک خطای محاسباتی جدید شوند و اقدام دیگری علیه ایران طراحی و اجرا کنند، بلافاصله با ضربه متقابل و نامتقارن ایران مواجه خواهند شد؛ ضربه‌ای که قطعاً از ضربه اول ایران بسیار سهمگین‌تر خواهد بود. بنابراین رژیم صهیونیستی در صورت اقدام متقابل علیه عملیات ایران، قطعاً ضربه دوم را مهلک‌تر دریافت خواهد کرد.

از سوی دیگر هر نوع مشارکت آمریکا با اسرائیل در حملە احتمالی بە ایران، با خطر بالا، پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی و هزینه‌های گزاف ضربه متقابل برای ایالات متحده همراه خواهد بود. در نتیجه عقل و منطق به آمریکایی‌ها حکم میکند که دچار خطای محاسباتی نشوند. به خصوص که آمریکا با حمایت همه‌جانبه از نسل کشی اسرائیل در غزه، جایگاە سنتی خود را در محیط رقابتی خاورمیانه تضعیف کرده است و نارضایتی متحدان عرب آمریکا بیش از همه به نفع چین و روسیه خواهد بود.

در مجموع، عملیات وعده صادق که واجد ویژگی‌هایی همچون قدرت و سرعت به نسبت فاصله جغرافیایی بود، ضمن اینکه توانست ظرفیت‌ها و توانایی بازدارندگی رژیم صهیونیستی را بە چالش بکشد، بازدارندگی ایران در محیط امنیتی را نیز احیا کرد. از سوی دیگر مزیت قدرت انحصاری کە اسرائیل از ١٩١٨ به آن تکیه داشت، با دو عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق و همچنین مواجه شدن با یک جنگ چند جبهەای در برابر گروەهای مقاومت، بە کلی از بین رفته و دیگر تضمین قابل اعتمادی برای بقاء رژیم صهیونیستی نیست. در حالی که توازن قوا در منطقه به نفع اسرائیل تغییر نخواهد کرد، این رژیم باید با شرایط جدید به بقای خود ادامه دهد. در عین حال عملیات وعده صادق به افزایش وزن و قدرت گروه‌های مقاومت در منطقه منجر خواهد شد. زیرا اقدام ایران بسیاری از سیاست‌های ضد گروه‌های مقاومت در منطقه را تحت تأثیر قرار داد.

دیگر خبرها

  • بررسی ویژگی و پیامدهای عملیات وعده صادق/ روزی که افسانه‌ شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافندی غرب فرو ریخت
  • توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به استان‌های درگیر سیل
  • توضیحات رییس قوه قضاییه درباره انتصاب معاون اول دستگاه قضا
  • فیلم/ توضیحات وحیدی از آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده
  • آیا همه موجرها ثروتمند هستند؟
  • عملیات وعده صادق آمریکا را آچمز کرد؛ پایان افسانه گنبد آهنین اسرائیل
  • ۷ افسانه و سبدی از «خیال‏‏‌پردازی‏‏‌ها» در بازار اجاره مسکن
  • مسی، هالند و جوکوویچ منتظر گرفتن جایزه از بولت!‏
  • نسخه‌ پیچی جدید علم الهدی برای مقابله با دنیا؛ زور تنها راه است! /شورای امنیت و قطعنامه افسانه است
  • توضیحات یک منبع آگاه درباره مرگ یک دختر در ساختمان وزرا