Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@05:19:22 GMT

چه رفتارهایی در فرزندان اعتیاد شکل می‌گیرد؟

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۸۷۹۱۳

چه رفتارهایی در فرزندان اعتیاد شکل می‌گیرد؟

براساس آمارهای جهانی نزدیک به ۲۸۰ میلیون نفر در جهان با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند که بیش از ۳۰ درصد از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند.

ایران نیز از این آسیب اجتماعی در امان نبوده و به گفته «اسکندر مومنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور حدود سه میلیون نفر در ایران دچار اعتیاد به مواد مخدر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتیاد به مواد مخدر افزون بر فرد معتاد، بی شک سلامت روانی خانواده را مختل می کند و در این میان کودکان بیشترین را ضربه را متحمل می شوند.

یک روانشناس و مشاور کودک در این رابطه به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: یکی از مهمترین آثار و نتایج اعتیاد والدین الگوبرداری فرزندان است. این فرزندان به طور حتم با مشاهده اعتیاد والدین به سمت مواد مخدر هدایت و با خطر اعتیاد روبه‌رو می شوند.

سهیلا ترابی مخصوص افزود: بروز برخی آسیب های روحی و روانی همچون خشونت و پرخاشگری نیز یکی دیگر از مهمترین تبعات اعتیاد والدین به شمار می رود.

وی ادامه داد: اثرگذاری این اعتیاد بر خانواده وابسته به نوع مواد مخدر تغییر می کند؛ به عنوان مثال اعتیاد به برخی از مواد صنعتی همچون شیشه موجب توهم، سوءظن و حسادت به همسر و فرزندان و تبعا بروز خشونت و پرخاشگری می شود.

به گفته این روانشناس، تداوم این خشونت و پرخاشگری در درازمدت به طور حتم تندخویی و ستیزه‌جویی فرزندان را نیز رقم می زند.

ترابی مخصوص تاکید کرد: این اعتیاد همچنین برقراری روابط والدین و فرزندان را با دشواری روبرو می کند و به تدریج باعث کمبود محبت در این فرزندان می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین آثار و نتایج اعتیاد والدین بی توجه به فرزندان است؛ رخوت ناشی از مصرف مواد مخدر والدین را گرفتار می‌کند و این امر بی‌شک تربیت و پرورش فرزندان را تحت تاثیر قرار می دهد.

این مشاور کودک یادآور شد: بی توجهی والدین، موقعیت لذتبخش اما کاذب آزادی و استقلال را برای فرزندان فراهم می سازد اما بی تردید در بزرگسالی این موضوع آنها را با آسیب های اجتماعی متعددی روبه رو می کند.

فرزندان اعتیاد رفتارهای ضداجتماعی والدین را بازتولید می‌کنند

یک روانشناس شخصیت نیز به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: اعتیاد والدین به طور حتم با اثرگذاری بر موقعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده، فرزندان (به ویژه پسران) را نیز در معرض خطر اعتیاد قرار می دهد.

عطاءالله محمدی افزود: اعتیاد والدین همچنین با افزایش هزینه‌های اقتصادی موجب بروز خشونت و پرخاشگری در خانواده می شود و فرزندان را قربانی رفتارهای خشونت بار والدین می کند.

عضو پیشین مرکز مشاوره دانشگاه تهران ادامه داد: در حقیقت فرزندان رفتار خشونت آمیز والدین را بازتولید می کنند و در بزرگسالی تندخو و ستیزه‌جو می شوند.

وی افزود: از منظر روانشناختی اعتیاد والدین اعتماد به نفس کودکان را نیز تخریب و قدرت دفاع از حقوق فردی و اجتماعی را از آنها سلب می کند.

محمدی همچنین با اشاره به رفتارهای ضد اجتماعی فرزندان طلاق تاکید کرد: بروز رفتارهای قانون شکنانه و مجرمانه نیز یکی دیگر از مهمترین آثار و نتایج اعتیاد والدین محسوب می شود که گاه مهارت های مقابله ای را نیز به منظور برخورد و مواجهه با دشواری‌ها سلب می کند.

برچسب‌ها عطاالله محمدی اعتیاد آسیب ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اعتیاد آسیب ها اعتیاد آسیب ها خشونت و پرخاشگری اعتیاد والدین مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۷۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نونهالان از سنین پایین در مسیر تربیت دینی قرار گیرند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  حجت‌الاسلام محمدفیضی، در جشن تکلیف دانش‌آموزان دختر که در مسجد حاجی‌خان سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد، گفت: باید بکوشیم از همان سنین پایین نسل جدید، نونهالان و کودکان‌مان در مسیر تربیت دینی و درست قرار بگیرند و با خداوند متعال همچنین اهل بیت(ع) مانوس شوند.

وی ادامه داد: وقتی ما به عنوان والدین، مربیان پرورشی و معلمان برای دختران و پسران‌مان جشن تکلیف برگزار می‌کنیم، بهتر است نامه اعمال خودمان را در مواجهه با خداوند متعال مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه به بهانه برپایی جشن تکلیف برای فرزندان‌مان باید ببینیم خودمان تا چه اندازه به تکالیف‌مان عمل کرده‌ایم، ادامه داد: گرچه امروز شاهد هستیم نسل جدید تا اندازه زیادی تحت‌تاثیر فضای مجازی هستند ولی با این وجود والدین و معلمان مهم‌ترین الگوهای نسل جدید محسوب می‌شوند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ارومیه خاطرنشان کرد: نسل جدید باید از همان سنین پایین با تکالیف الهی نظیر نماز، روزه، امر به معروف و نهی از منکر، وظایف خانوادگی، تکالیف اجتماعی و سیاسی که بر عهده دارند آشنا شوند تا بعد از رسیدن به سن تکلیف و بلوغ عمل به این موارد برای آنها آسان‌تر باشد.

حجت‌الاسلام فیضی با بیان اینکه، بدون‌تردید هر چه از سن انسان می‌گذرد دایره تکالیف او وسیع‌تر می‌شود، اضافه کرد: با ورود به جامعه و پذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی حجم و تنوع تکالیف بیشتر می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ارومیه در بخش پایانی سخنان خود به حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی و دفاع از ملت فلسطین اشاره کرد و ضمن تبریک این عملیات ظفرمندانه، بر لزوم مطرح کردن این رویدادها با نوجوانان و ارائه اطلاعات درست تاکید کرد و گفت: چنانچه والدین این مباحث را برای فرزندان خود بشکافند آنها تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی قرار نمی‌گیرند.

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۳ کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد
  • فوت ۹۱ نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • روش‌های تربیتی مناسب فرزندان اتیسمی + فیلم
  • هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد
  • نونهالان از سنین پایین در مسیر تربیت دینی قرار گیرند
  • تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به ۱۲۷ مرکز می‌رسد
  • هدف گذاری ستاد مبارزه با مواد مخدر باید پیشگیری باشد
  • چهره شهر تهران از اعتیاد و توزیع مواد مخدر پاک شده است
  • لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی! + ویدئو