Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-28@09:23:55 GMT

شورای نگهبان،اصلاح طلبان را به مرخصی فرستاد

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۸۸۵۷۶

ساعت 24-انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته برگزار شد و باز هم مردم در این عرصه حضور پیدا کرده و نشان دادند که با صندوق‌های رای قهر نکرده‌اند.

هر چند در مورد کیفیت و کمیت برگزاری انتخابات و آرای مردم بیان چند نکته ضروری است. اول اینکه به هر حال دست به دست شدن قدرت بخشی از دموکراسی و تحقق آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه نقش شورای نگهبان در گرفتن فرصت رقابت از اصلاح‌طلبان به عنوان اتفاقی که باعث شد آنها پیش از برگزاری انتخابات عرصه رقابت و انتخابات را واگذار کنند، نمی‌توان نادیده گرفت. در واقع نظارت شورای نگهبان در این دوره باعث شد، اصلاح‌طلبان عملا از حضور چهره‌های شاخص محروم شوند. البته معدودی از نمایندگان فعلی مجلس پس از فرآیندی بالاخره تایید صلاحیت شدند اما به ‌خصوص در شهرستان‌ها امکان رقابت اندک یا اساسا وجود نداشت.

بنابراین اگرچه برای بالانس قدرت باید چرخش و دست به دست شدن را بپذیریم اما در این دوره نقش شورای نگهبان در به مرخصی اجباری فرستادن اصلاح‌طلبان انکارناپذیر است.

نکته دومی که در مورد انتخابات و آرا باید درنظر گرفت این است که مردم با وجود تمام گلایه‌ها، شکایت‌ها و ناراحتی‌هایی که از وضعیت بد معیشتی و اقتصادی داشتند با وجود همه نقدهایی که به مجلس، دولت و سایر نهادهای تصمیم‌گیر داشتند و با وجود همه کمی‌ها و کاستی‌ها باز هم با صندوق رای قهر نکردند. به نظر می‌رسد که مردم به این استراتژی باور پیدا کرده‌اند که پشت کردن به صندوق رای و قهر کردن با آن راه به جایی نمی‌برد. اگرچه نمی‌توان نادیده گرفت که کاهش اجباری حضور اصلاح‌طلبان در این انتخابات که منجر به اعتراض بسیاری از چهره‌های منتسب به این جریان شد قطعا در کمیت آرا تاثیری بسزا بر جا گذاشت و اگر دست اصلاح‌طلبان در ارایه لیست باز بود قطعا مشارکت بیشتری را شاهد بودیم اما متاسفانه شورای نگهبان با این نوع نظارت به پدیده‌ای دموکراتیک چون انتخابات ضربه وارد کرد. نکته سوم که به نظر می‌رسد در موسم انتخابات همواره بر تایید صلاحیت‌ها اثرگذار بوده، بازه زمانی بررسی صلاحیت‌هاست.

در این مدت شاهد بودیم پس از اتمام بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، برخی با اعتراض‌ها و رایزنی‌هایی تایید صلاحیت شدند. شاید بهتر است قانون‌گذاران بالاخره پس از 11 دوره برگزاری فرآیند انتخابات، تغییری در بازه زمانی بررسی صلاحیت‌ها که بسیار در انتخابات تاثیرگذار است، ایجاد کنند.

اینکه در بازه زمانی کوتاه، صلاحیت ده‌ها هزار کاندیدا بررسی می‌شود عملا هم کار را برای شورای نگهبان دشوار می‌کند و هم ممکن است باعث اختلال در این فرآیند شود. کما اینکه شاهد بودیم چند کاندیدا لحظه آخر تایید صلاحیت شدند اما دیگر برای ارتباط گرفتن با مردم حوزه انتخابیه که ممکن است شامل چند شهر و ده‌ها روستا شود، دیر شده بود و این کاندیداها نیز همچنان از حضور در رقابت انتخاباتی بی‌بهره ماندند.

به هر روی با وجود همه کمی‌ها و کاستی‌ها رویکرد مردم، رویکردی معقول بود. مردم نشان دادند به این آگاهی دست پیدا کرده‌اند که به ‌رغم همه ناملایمتی‌ها و ناکامی‌ها معتقدند که راه توسعه و پیشرفت از صندوق‌های رای می‌گذرد و نباید با آن قهر کرد. در عین حال همین انتخابات هم با برخورد معقولانه مسوولان می‌توانست، شکوه و جلال بیشتری داشته ‌باشد.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد شورای نگهبان تایید صلاحیت اصلاح طلبان صلاحیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۸۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه کاری مدیران از اذان صبح تا ساعت ۲۴ 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، استاندار قم صبح امروز در اولین جلسه شورای اداری استان که به صورت وبیناری با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: شعاری که رهبر معظم انقلاب برای سال ۱۴۰۳ انتخاب کردند برای مسئولین در حکم فرمان و دستور است و ما موظف به انجام آن هستیم. 

سید محمد آقامیری تصریح کرد: برنامه کاری مدیران استان در سال ۱۴۰۳ باید از اذان صبح تا ساعت ۱۲ شب تنظیم شود؛ امسال کمتر استراحت خواهیم کرد تا بیشتر مشکلات مردم حل شود.

وی درادامه با اشاره به اقدامات مسئولان استان در سال گذشته گفت: در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ اتفاقات مثبتی در حوزه معیشت مردم در شاخص‌های کاهش تورم و کنترل بازار در استان رقم خورد که همه آنها مرهون زحمات مدیران جهادی بود. 

استاندار قم همچنین به برگزاری باشکوه برنامه‌های ملی و مذهبی در ماه‌های آخر سال در استان اشاره کرد و گفت: حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه پیام مهمی را به دشمنان رساند آن‌هم این بود که مردم قم همواره پای کار نظام و انقلاب هستند. 

وی افزود: در روز میلاد با سعادت امام زمان (عج) نیز مردم قم میزبان میلیونی زائران بودند و این جشن بزرگ بدون هیچ چالش و مشکلی به زیباترین شکل برگزار شد. 

آقامیری همچنین با اشاره به حضور حداکثری مردم قم در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: قم درخصوص نرخ رشد مشارکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نسبت به دوره یازدهم رتبه اول را در کشور به‌دست آورد. 

 وی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر در خرداد ۱۴۰۴ گفت: مدیریت استان به دنبال این است که نرخ مشارکت مردم قم را در انتخابات ریاست جمهوری به حداکثر برساند و جزء ۳ استان برتر در کشور باشیم. 

 استاندار قم خاطر نشان کرد: واقعیت این است که مولفه اصلی مشارکت بالا، مردم هستند و ما به عنوان خادمین آنان باید این مردم شریف و متدین را تکریم کنیم. 

 آقامیری تصریح کرد: ما انتظار نداریم مدیران استان برخلاف قانون عمل کنند؛ اگر درخواستی از سوی مردم مطرح می‌شود که غیر قانونی است مدیران می‌توانند آنان را نسبت به این موضوع توجیه و آگاه کنند. 

وی افزود: از سوی دیگر مدیران استان باید بدانند که قوانین تفسیر دارند و باید تلاش کنند قانون را برای حل مشکل مردم منعطف کنند.

دیگر خبرها

  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • تحلیل بادامچیان از علت رای نیاوردن باهنر و نوبخت
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  • شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند
  • علیرضابیگی ، نماینده مجلس: به نظر می‌رسد، اصلاح طلبان و مستقلین از ترس نبویان و رسایی، زیر علم قالیباف می‌روند
  • برنامه کاری مدیران قم از اذان صبح تا ساعت ۲۴ است
  • امسال مشکلات مردم با اهتمام بیشتری پیگیری خواهد شد
  • مدیران قانون را برای حل مشکلات مردم منعطف کنند
  • برنامه کاری مدیران از اذان صبح تا ساعت ۲۴ 
  • مدیران قم در سال جدید با تلاش مضاعف به دنبال حل مشکلات مردم خواهند بود