Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@02:14:16 GMT

استقبال از طرح «کاهش خشونت‌ها» در افغانستان

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۸۸۶۴۵

استقبال از طرح «کاهش خشونت‌ها» در افغانستان

طرح «کاهش عملی خشونت‌ها» براساس  موافقتنامه صلح بین آمریکا و طالبان از ساعت ۲۴ شب گذشته آغاز شده و تاکنون گزارشی از حمله ای در این کشور منتشر نشده است.



عبدالله روز شنبه در صفحه اجتماعی خود نوشته است که کاهش چشمگیر خشونت‌ها گام مهمی در راستای آتش بس سراسری و اعتمادسازی برای آغاز مذاکرات بین افغانستانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزوده است که با توجه به همین ویژگی های کاهش خشونت، برای جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی و غیر نظامیان و کاهش درد و رنج مردم افغانستان، از این طرح حمایت می کند.

 عبدالله با اشاره به مشخص شدن زمان امضای توافق‌نامه صلح بین آمریکا و طالبان ابراز امیدواری کرده است که با امضای آن فصل مهم دیگری که آغاز گفت وگوی داخلی است، آغاز شود.

وی تأکید کرده است که برای همکاری صادقانه در تسهیل معرفی هیأت فراگیرمتعهد است و پیشرفت صلح را دستاورد جانبازی و ایثار نیروهای افغان دانسته است.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان نیز در اطلاعیه ای نوشته است که از کاهش خشونت ها استقبال می‌کند و صلح را اولویت ریاست جمهوری و مردم این کشور دانسته است.

اشرف غنی هم نیز از نیروهای افغان خواسته است که شرایط توافق نامه و کاهش خشونت ها را مراعات کرده و از حمله علیه طالبان خودوداری و تنها  در موضع تدافعی باشند.

ذبیح الله مجاهد در اطلاعیهای که برای رسانه ها ارسال کرده است از افراد این گروه خواسته است که از تردد به مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی بطور جدی خودداری کنند.



به اعتقاد تحلیلگران در صورت عملی شدن این طرح  یک قدم تاریخی در بیش از 18 سال درگیری خونین در افغانستان رخ خواهد خواهد بود و سرانجام راه را برای توافقی که می تواند صفحه جنگ را در این کشور ببندد، هموار می کند.

 « جواد فیصل» سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان دیروز گفته بود که « طرح کاهش خشونت از فردا شنبه شروع می شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد یافت».

نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان از اظهار نظر در این خصوص طفره رفتند و اما منبعی در طالبان تاکید کرد که این آتش بس جزئی ار امروز شنبه شروع می شود.

آمریکا بیش از یکسال است که برای رسیدن به توافق سرگرم مذاکره با طالبان است.این توافق به آمریکا اجازه می دهد هزاران نظامی خود را در مقابل تضمین تعهدات امنیتی طالبان از افغانستان خارج کند.

مقامات افغانستان گفته اند که اگر همه طرف ها طرح کاهش خشونت را اجرا کنند، توافق بین آمریکا و طالبان در 29 ماه جاری فوریه در دوحه پایتخت قطر امضا می شود.

یک منبع طالبان در پاکستان تاکید کردکه گفت وگوها بین طالبان و دولت افغانستان برای تقویت توافق گسترده صلح که قرار است از دهم ماه مارس شروع شود، ضروری است.

 اما مقامات دیگر طالبان در پاکستان گفته اند که طرح کاهش خشونت قبل از روز یکشنبه شروع نمی شود.

یک مقام طالبان با بیان اینکه « شنبه یا یکشنبه بودن این توافق مهم نیست»، گفت که شورای فرماندهی طالبان برای امضای توافق صلح و شروع هفته کاهش خشونت چراغ سبز نشان داده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک عضوطالبان در ولایت قندهار درجنوب افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان در قندهار دستور برای آمادگی و رعایت هفته کاهش خشونت از امروز شنبه را دریافت کرده اند.

برچسب‌ها عبدالله عبدالله کابل اشرف غنی طالبان ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عبدالله عبدالله کابل اشرف غنی طالبان ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان عبدالله عبدالله کابل اشرف غنی طالبان ایالات متحده آمریکا مذاکرات صلح افغانستان کاهش خشونت خشونت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۸۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافقات دوجانبه میان افغانستان و پاکستان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان درباره توافقات تجاری افغانستان و پاکستان گفت مذاکرات دوجانبه میان هیئت حکومت سرپرست افغانستان به سرپرستی محترم الحاج نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت و هیئت جمهوری اسلامی پاکستان به سرپرستی محترم محمد خُرم آغا، معین وزارت تجارت آن کشور صورت گرفت.

 در این مذاکرات دو روزه بر جداسازی سیاست از تجارت روابط تجارتی و ترانزیتی بدون موانع جهت منافع مردم دو کشور تاکید شد و توافقات ذیل صورت گرفت .

هیئت دوطرف روی موافقت نامه آپتا بحث نمودند و فیصله گردید تا موافقت نامه آپتا الی دوماه دیگر نهایی گردد.

 توافق صورت گرفت که جانب پاکستان حداکثر در جریان 6 ماه آینده تسهیلات انتقال کالاها را از کانتینرهای بین المللی به کانتینرهای محلی (CROSS - STUFFING) در بنادر کراچی فراهم می کند.

 در رابطه به تجارت ترجیحی توافق گردید که به ۱۰ قلم از اموال صادراتی از جمله ۸ قلم محصولات زراعتی و ۲ قلم اموال صنعتی ترجیحات تعرفوی از سوی هر دو طرف داده میشود.

 روی سند ورود موقت برای تردد آزاد لاریها به مدت یک سال به دوره آزمایشی میان دو کشور توافق صورت گرفت که از اول ماه می ۲۰۲۴ تطبیق خواهد شد.

 روی انتقال کالاها به طور ترانزیت از طریق میادین هوایی دو کشور (MULTI-MODAL AIR TRANSIT) در دو ماه آینده توافق صورت گرفت.

در رابطه به اقدامات اخیر پاکستان روی اموال ترانزیتی ،افغانستان توافق صورت گرفت تا الزامیت بانک گرانتی طی یک هفته برداشته و کمافی سابق به بیمه اکتفا شود و همچنین جانب پاکستان تعهد نمود تا برای رفع سایر موانع به مشوره جانب افغانستان اقدامات لازم روی دست گیرد.

جانبین از تجارت جنس به جنس بارتر) منصرف شده و روی ایجاد و توسعه روابط بانکی میان دو کشور توافق کردند. . روی صادرات ذغال سنگ افغانستان به پاکستان بحث گردید و جانب پاکستان آمادگی شان را برای خریداری به نرخ جهانی اعلام داشتند.

 توافق صورت گرفت که به ضدعفونی شدن پنبه صادراتی در داخل افغانستان اکتفا شود.

 قابل یادآوری است که سفر هیئت بلندپایه جمهوری اسلامی پاکستان تحت ریاست محترم محمد خُرم آغا، معین وزارت تجارت آن کشور به دعوت رسمی وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان به هدف تحکیم و گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی دو کشور صورت گرفته بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • توافقات دوجانبه میان افغانستان و پاکستان
  • کاردار پاکستان: سفر هیئت پاکستانی به کابل موفق بود
  • ممنوعیت کشت خشخاش بعد از یک سال از فرمان طالبان
  • محو فلج اطفال در افغانستان
  • توافق تجاری افغانستان و پاکستان
  • امضای تفاهمنامه همکاری وزارت مهاجرین طالبان با موسسات خصوصی
  • پیش‌بینی بارش برف و باران در ۳۰ ولایت افغانستان
  • حکمتیار از اقامتگاه دولتی خود منتقل شد
  • استقبال طالبان از قطعنامه آتش‌بس در غزه
  • داعش سرکوب شده است