Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

پلنگ ایرانی برای چندمین بار طی دو سال اخیر در یک پارک حیات ‌وحش در صحرای اوست‌یورت قزاقستان دیده شد.

این منطقه نیمه‌بیابانی پهناور در میان کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان قرار دارد و پلنگ ایرانی تا دو سال پیش در آنجا وجود نداشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از یورونیوز، ساکن دیلد احمد، سخنگوی کمیسیون ملی جنگل‌ها و حیات‌ وحش قزاقستان برای نخستین بار تصاویر گرفته شده با کیفیت از پلنگ ایرانی در این منطقه را در فیسبوک خود همرسان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایی که اخیرا پلنگ ایرانی در آن دیده شده به طور مشخص‌تر مکانی در شبه‌جزیره سیاه‌کوه واقع در جنوب غربی قزاقستان و در مجاورت دریای خزر است.

آقای دیلد احمد می‌گوید پلنگ ایرانی از سال ۲۰۱۸ تا کنون پنج بار در این منطقه دیده شده، اما این نخستین بار است که حضور آن در قزاقستان با عکس رنگی نسبتا با کیفیت و به صورت مستند ثابت شده است. به گفته سخنگوی کمیسیون ملی جنگل‌ها و حیات‌ وحش قزاقستان، پیش از این دو بار در سپتامبر و نوامبر ۲۰۱۸، دو بار در فوریه و دسامبر ۲۰۱۹ و یک بار نیز در ژانویه ۲۰۲۰ دوربین‌های مخفی شکاربانان قزاق در سیاه‌کوه از این حیوان عکاسی کرده‌اند که در مورد آخر تصویر حیوان واضح‌تر ثبت شده است.

مقام‌های دولتی قزاقستان این دوربین‌ها را به طور مشخص برای اطمینان از حضور پلنگ ایرانی در منطقه کار گذاشته‌اند.

ساکن دیلد احمد در پاسخ به این پرسش که آیا تمام این تصاویر متعلق به یک حیوان است، می‌گوید: «بله. در تمام این تصاویر ما همان حیوانی را می‌بینیم که در نخستین عکس دیده‌ایم و تاکنون به پلنگ دیگری برخورد نکرده‌ایم.»

این گونه جانوری از خانواده گربه‌سانان که در پهنه‌ای وسیع از قفقاز تا ایران و ترکمنستان زندگی می‌کند، در مقایسه با بقیه عموزادگانش جثه نسبتا بزرگ‌تری دارد. اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت پلنگ ایرانی را در سیاهه گونه‌های در خطر انقراض در جهان قرار داده است.

با این حال کارشناسان حیاط وحش می‌گویند مشاهده این گونه در قزاقستان خبر خوبی است زیرا نشان می‌دهد این حیوان توانسته است خود را با زیست‌بوم جدیدی که تا به حال در آن نبوده، انطباق دهد و قلمروهای جدیدی برای خود ایجاد کند.

پلنگ ایرانی به جز آسیای مرکزی و قفقاز در مناطق وسیع دیگری در جهان از آفریقای جنوبی گرفته تا جنوب آسیا وجود دارد.

از ابتدای قرن بیستم میلادی تا کنون تنها چند گونه از پلنگ‌ها در قزاقستان مشاهده شده بودند که آنها هم احتمالا از خاک همسایه این کشور یعنی ترکمنستان که یکی از زیستگاه‌های اصلی این گونه است، به آنجا رفته بودند.

از سال دو هزار میلادی تنها چند مورد محدود از مشاهده پلنگ ایرانی در قزاقستان گزارش شده که سه مورد آن مربوط به منطقه سیاه‌کوه بوده است.

پلنگ ایرانی، گونه محافظت‌شده در قزاقستان

سخنگوی کمیته جنگل‌ها و حیات وحش قزاقستان گفته است دولت این کشور در صورت اتخاذ تمهیداتی برای محافظت از پلنگ ایرانی در فلات اوست‌یورت می‌تواند تشکیل جمعیت پایدار این حیوان را تضمین کند.

به گفته آقای دیلد احمد، دولت قزاقستان تا کنون با بررسی‌های زیست‌محیطی به این نتیجه رسیده است که نام پلنگ ایرانی را رسما در لیست هشدار قرمز یعنی در ردیف گونه‌های در خطر و محافظت شده این کشور قرار دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حیات وحش پلنگ ایرانی پلنگ ایرانی سیاه کوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۰۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات آرژانتینی از طرح اتهامات بی پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به درخواست غیرقانونی و داستان‌سرایی برخی از قضات آرژانتینی، گفت: مقامات آرژانتینی از طرح اتهامات بی پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناصر کنعانی تکرار درخواست غیرقانونی و مبتنی بر دروغ و داستان‌سرایی برخی از قضات آرژانتینی درباره اتباع ایرانی در موضوع پرونده آمیا را به شدت محکوم کرد.

کنعانی با یادآوری رسوایی قبلی درخواست استرداد یکی از مقامات ایرانی از دستگاه قضائی انگلیس که منجر به رأی عدم کفایت مستندات ارائه شده برای استرداد او شد، مجدداً تأکید کرد که اتهامات مطروحه در پرونده آمیا علیه شهروندان ایرانی فاقد هرگونه اعتبار بوده و از این رو، طرح این‌گونه درخواست‌ها از مقامات قضایی سایر کشورها از هیچ‌گونه جایگاه و اعتبار حقوقی برخوردار نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران از اجرای عدالت و تعقیب اشخاصی که با از بین بردن مستندات، باعث انحرافات جدی در مسیر پرونده آمیا و فرار از مجازات این حادثه شدند، حمایت می‌کند.

وی به مقامات آرژانتینی توصیه کرد که از طرح اتهامات بی پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند و تحت القائات دشمنان روابط دوجانبه ایران و آرژانتین قرار نگیرند.

کد خبر 747647

دیگر خبرها

  • نصب تندیس گونه درنا به مناسبت هفته زمین پاک در چالدران
  • مقامات آرژانتینی از طرح اتهامات بی پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند
  • آخرین مهلت حضور در لیگ‌های والیبال زنان اعلام شد
  • بز‌های کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (فیلم)
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رخ نمایی پلنگ ایرانی با غرش‌های بلند در صخره‌های دماوند (فیلم)
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار