Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازوکار فروش تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران فردا(یکشنبه) رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازارنیوز، علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران درباره راه‌اندازی فروش تعهدی اعلام کرده بود: این معاملات محدود و در بورس تهران شروع می‌شود و مکانیسم‌های کنترلی پیش‌بینی شده و بر این اساس در حد نیم درصد نسبت به آخرین قیمت، امکان فروش تعهدی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این گزارش، رونمایی از ساز و کار فروش تعهدی روز یکشنبه (4 اسفندماه) با حضور دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و دکتر علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار خواهد شد.

 راه‌اندازی فروش تعهدی یا فروش استقراضی یکی از ابزارهایی است که در حالت متعارف به دو منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد: 1- عایدی گرفتن از بازار منفی؛ 2- ثابت نگه‌داشتن قیمت یا قفل کردن روی آن. فردی که دارای موقعیت مالکیت عینی یا Long است، در صورت افزایش قیمت از عایدی برخوردار می‌شود؛ اما در سوی دیگر، فردی که سهم در اختیار ندارد و تصور وی بر این است که قیمت سهم کاهش خواهد یافت، اقدام به استقراض سهم می‌کند و با فروش سهم در بازار، پس از پایین آمدن اقدام به خرید سهم و باز پس دادن قرض می‌کند. در این حالت قرض گیرنده با فروش سهم به قیمت بالاتر و خرید سهم به قیمت پایین‌تر، سود کسب می‌کند.

در حالت دیگر نیز، فردی که سهمی در اختیار دارد که قیمت آن را ارزنده می‌پندارد و تمایل به حفظ همین قیمت فعلی در کنار حفظ مالکیت سهم دارد، تعداد مشابه سهمی که در اختیار دارد را به صورت استقراضی می‌فروشد. در این حالت سهامدار خود را در مقابل بالا یا پایین آمدن قیمت پوشش داده است.

این فرایند معمولاً از طریق کارگزاری‌ها با انعقاد قراردادی به‌عنوان قرارداد مارجین و افتتاح حساب مارجین مدیریت می‌شود. با افتتاح حساب مارجین، کارگزار دو نوع اعتبار در اختیار مشتری قرار می‌دهد: اعتبار به شکل وام نقدی و اعتبار به شکل سهام؛ که یکی خرید اعتباری و دیگری فروش استقراضی (و همچنین وام به شکل سهمی) هستند. لذا خرید اعتباری و فروش استقراضی را می‌توان دو روی یک سکه مفروض دانست.

پیش از این حسن امیری نیز با بیان اینکه فروش تعهدی یکی از ابزارهایی است که در بازارهای مختلف تحت عنوان short sell مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفته بود: این ابزاری است که تا کنون در بازار سرمایه ایران به دلیل ملاحظات فقهی عملیاتی نشده بود. با توجه به مصوبه‌ای که کمیته فقهی داده است سازوکار مربوط به این موضوع از طریق وکالت فراهم شده است و می‌توان این سازوکار را در بازار سرمایه عملیاتی کرد.

وی در مورد تأثیر فروش تعهدی بر بازار سرمایه توضیح داد: در بازار سرمایه پیش‌بینی‌های مختلفی درمورد افزایش یا کاهش یک سهم خاص وجود دارد و افراد مختلف با نگاه‌های متفاوت می‌توانند موقعیت بگیرند. با راه‌اندازی فروش تعهدی یک سهام‌دار می‌تواند آپشن خرید را انتخاب کند، یک سهام‌دار آپشن فروش و یکی دیگر هم آپشن فروش تعهدی.

نایب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با راه‌اندازی فروش تعهدی کلکسیون ابزارها کامل شد و اینکه یک نفر می‌خواهد از این ابزار استفاده کند یا خیر به خودش مربوط است. مهم این است که سازوکار همچنین ابزاری فراهم شده است.

امیری در مورد اینکه گفته می‌شود راه‌اندازی فروش تعهدی باعث ریزش بازار می‌شود نیز توضیح داد: این موضوع به ریزش بازار ربطی ندارد و کسی که می‌گوید باعث ریزش بازار می‌شود به دلیل از عدم شناخت این ابزار است.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000HGL برچسب ها: بورس ، فروش تعهدی ، صحرائی ، سهام

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بورس فروش تعهدی صحرائی سهام راه اندازی فروش تعهدی بازار سرمایه اوراق بهادار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۰۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس اصلاح می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ولی‌الله جعفری درباره اقدام‌های مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۴۰۲ گفت: تهیه نمونه گزارش تفسیری مدیریت، تهیه نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره، تدوین دستورالعمل امتیازدهی به ناشران و اصلاح دستورالعمل‌های پذیرش در بورس و فرابورس از جمله اقدام‌هایی بود که در سال گذشته انجام شد.

وی با تأکید بر جزئیات تهیه نمونه گزارش تفسیری مدیریت افزود: سال ۹۶ دستورالعمل افشا مورد اصلاح قرار گرفت و حذف الزام انتشار EPS یکی از مهم‌ترین اصلاحات انجام شده بود و گزارش تفسیری مدیریت در واقع جایگزین آن شد.

جعفری با بیان این که در سال ۹۶ تدوین راهنمای به‌کارگیری و ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت را در دستور کار قرار دادیم، اعلام کرد: در این زمینه یک نمونه راهنما برای ارائه نحوه تهیه گزارش تفسیری مدیریت ارائه کردیم اما ناشران این گزارش را مطابق خواسته ما تهیه نکردند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: امسال نمونه را به‌صورت کامل به ناشران ارائه دادیم تا حداقل اطلاعات مشخص شده و جداول تعیین شده را تکمیل کنند.

وی با تأکید بر جزئیات تهیه نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره گفت: آخرین نمونه گزارش مربوط به سال ۸۹ می‌شود که به شرکت‌ها ابلاغ شد و در این بازه زمانی اتفاقات زیادی رخ داد. به دلیل اصلاح دستورالعمل‌های مرتبط با ناشران در سنوات اخیر، آغاز فعالیت بازارگردان‌ها و تدوین مصوباتی همانند افشای زمین و ساختمان و افشای دعاوی حقوقی و سایر موضوعات ضروری بود که نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره مورد بازبینی قرار گیرد.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه در این زمینه نمونه گزارشی ارائه شد تا شرکت‌ها اطلاعات مهم و موردنیاز را به سهام‌داران ارائه دهند، گفت: باید در گزارش‌ها یک حداقلی در نظر گرفته شود تا انتظارات بازار را برآورده کند و جزئیات فعالیت بازارگردان در زمینه حمایت از سهام و میزان نقدشوندگی سهم در اختیار سهام‌داران قرار گیرد. نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است و برای مجامع پیش رو شرکت‌ها باید گزارش فعالیت هیات مدیره را مطابق نمونه تهیه کنند.

جعفری، همچنین با اشاره به تدوین دستورالعمل امتیازدهی به ناشران اعلام کرد: سازمان بورس دستورالعملی را در خصوص امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار تدوین و به تصویب رسانده است.

وی با بیان این که در این دستورالعمل فعالیت ناشران بر اساس برخی از معیارهای مشخص بررسی و رتبه‌بندی خواهد شد، گفت: ناشران تا قبل از سال ۹۶ رتبه‌بندی می‌شدند؛ اما از سال ۹۶ تاکنون به دلیل حذف الزام به انتشار اطلاعات پیش‌بینی درآمد هر سهم و در نتیجه نبود امکان رتبه‌بندی بر اساس معیارهای قبلی، ناشران اوراق بهادار رتبه‌بندی نشده بودند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در صورت ایجاد زیرساخت‌های سامانه موردنیاز در شهریورماه ۱۴۰۳ همه ناشران را پس از هفت سال طبقه‌بندی و پس از آن برای هر سال اجرا خواهیم کرد.

اصلاح دستورالعمل‌های پذیرش در بورس و فرابورس

وی در ادامه به اصلاح دستورالعمل‌های پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس اشاره کرد و گفت: طبق این دستورالعمل قرار بر این شد تا شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس بر اساس برخی متغیرهای مشابه با یکدیگر (همانند میزان سهام شناور آزاد) دسته‌بندی شوند.

راه‌اندازی بازار نوآفرین در فرابورس

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در این زمینه دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در فرابورس ایران نیز مورد اصلاح قرار گرفت و مهم‌ترین خروجی اصلاحات انجام شده است، راه‌اندازی بازار نوآفرین در فرابورس بود.

وی با اعلام این که این بازار دارای ۲ تابلوی رشد و دانش‌بنیان است، ادامه داد: تابلوی رشد برای شرکت‌های نوآفرین است که تاکنون مشابه آن در بازار نبوده است.

به گفته جعفری، اکنون یک بیمارستان پذیرش شده و امکان‌پذیرش مجموعه‌های دیگری که مشابه آن قبلاً در بازار وجود نداشته، فراهم شده است.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: تاکنون تعدادی از شرکت‌ها در تابلوی رشد پذیرش شدند و در این میان شرکت‌های دیگری هم به دنبال پذیرش هستند. این شرکت‌ها از جمله شرکت‌هایی تلقی می‌شوند که مشابه آن‌ها در بازار سرمایه وجود نداشته است.

وی با اشاره به تابلوی دانش‌بنیان در بازار نوآفرین افزود: شرکت‌های خلاق، نوپا و مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در این بازارپذیرش می‌شوند.

جعفری گفت: در میان اصلاح دستورالعمل پذیرش، سرمایه‌ها به‌روز شدند و حداقل سرمایه شرکت‌هایی که متقاضی پذیرش هستند یا اکنون در بازار بورس و فرابورس هستند، افزایش پیدا کرده است.

عرضه اولیه شرکت‌ها در بورس تهران و فرابورس

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران و فرابورس اشاره کرد و گفت: تقریباً هر هفته جلسات هیات پذیرش در بورس و فرابورس برگزار می‌شود.

وی با اعلام این که در فرابورس شرکت‌های فعال در اقتصاد دیجیتال، نوپا، خلاق و دانش‌بنیان پذیرش می‌شوند، خاطرنشان کرد: از میان شرکت‌های مذکور در بورس تهران صرفاً شرکت فعال در اقتصاد دیجیتال پذیرش می‌شود؛ بنابراین دامنه شمول شرکت‌هایی که در بورس تهران پذیرش می‌شوند محدودتر است.

به گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، دیجی‌کالا متقاضی پذیرش در بورس تهران است؛ اما هنوز فرایند پذیرش آن به اتمام نرسیده است.

نمادهای متوقف در بورس تهران و فرابورس

وی به تعداد نمادهای متوقف در بورس تهران و فرابورس اشاره کرد و گفت: نماد متوقف در بورس تهران فقط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت است که از حدود ۳۸۵ نماد بهابازاری، ۲۸ نماد طبق مصوبه شورای‌عالی بورس متوقف هستند. در فرابورس نماد متوقف وجود ندارد اما در بازار پایه حدود ۱۶ نماد متوقف هستند. در سال ۱۴۰۲ نماد معاملاتی بانک آینده بعد از ۲ سال توقف مورد بازگشایی قرار گرفت.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ماده‌واحده‌ای در حال تصویب است که نمادهای معاملاتی با توقف طولانی‌مدت به‌تدریج با انتقال به بازار توافقی مورد بازگشایی قرار می‌گیرد.

برنامه‌های بخش ناشران در سال ۱۴۰۳

جعفری به برنامه‌های این بخش مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: اصلاح دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، رتبه‌بندی ناشران بعد از حدود هفت سال، تداوم برگزاری میز صنایع، اصلاح دستورالعمل معاملات با اشخاص وابسته و تدوین دستورالعمل ارزش‌گذاری اوراق بهادار از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • ورود شیائومی به بازار پررقابت خودرو
  • آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو
  • افزایش چند برابری جریمه‌ها برای تخلفات نهادهای مالی
  • تداوم نظارت بر بازار کالا و خدمات در مهاباد
  • پیش‌بینی قیمت طلا فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۳
  • شاخص بورس ۴ هزار واحد افت کرد
  • توفان بورس و ابهام در بازار ارز / در خرید دلار و سکه احتیاط کنید!
  • دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس اصلاح می‌شود