Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس آخرین آمار ۱۸ مورد ابتلای قطعی به کووید_۱۹ در کشور تایید شده است که از بین آنها ۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. شیوع این بیماری که ابتدا در استان قم تایید شد، اکنون ۴ استان تهران، اراک و گیلان را گرفتار کرده است. نگرانی‌های ایجاد شده در بین مردم در مورد ویروس کرونا همزمان با شیوع آنفلوآنزای فصلی ظرف روزهای گذشته، باعث شده هزاران نفر به کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند که بیش از ۷۳۵ از آنها، با علائم شبه آنفلوآنزا تحت نظر قرار گرفته و بستری شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزمایشِ دانشجوی مشکوک به کرونا منفی است

«احمد بنی احمدی» مدیر روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرگار ایلنا، درباره وضعیت یکی از دانشجویان مشکوک به کرونای خوابگاه دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: یکی از دانشجویان خوابگاه دانش این دانشگاه بیماری و کسالت داشته که جهت اطمینان خاطر به اورژانس منتقل شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این دانشجو در بیمارستان شهدای تجریش است که بعد از انجام آزمایش‌ها و چکاب لازم مشخص شد، خوشبختانه این دانشجو به کرونا مبتلا نشده و اکنون به بخش منتقل شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: تمهیدات در سطح دانشگاه بوده تا از بروز و شیوع هر گونه ویروس جلوگیری به عمل بیاید. از پیش نیز ستاد پیشگیری ابتلا به کرونا در دانشگاه تشکیل شده بود و معاونت دانشجویی و اداری مالی نیز تمهیدات خاص خود را در نظر داشته است.

بنی احمدی گفت: امروز صبح جلسه ویژه با حضور رییس دانشگاه جهت اتخاذ تدابیر بیشتر برگزار شد. برای اطمینان بیشتر تمهیداتی جهت جلوگیری از ابتلا دانشجویان به ویروس در تمام خوابگاه‌ها به ویژه خوابگاهی که این دانشجو مستقر بوده، اعمال شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: پیش‌تر اطلاع رسانی در این زمینه از طریق فضای مجازی و همچنین در سطح دانشگاه صورت گرفته، اما از دانشجویان درخواست داریم که بهداشت فردی و جمعی را به دقت رعایت کنند تا حتی به صورت احتمالی نیز به هیچ گونه ویروسی مبتلا نشوند.

لیست بیمارستان‌های منتخب کشور برای مقابله با کرونا

سازمان نظام پزشکی کشور لیست بیمارستان‌هایی که برای قرنطینه و ایزولاسیون بیماران مبتلا به کرونا یا افراد مشکوک، در سراسر کشور مشخص شده است را اعلام کرد. سازمان مذکور تاکید دارد که هرگونه دخل و تصرف از این لیست توسط خود سازمان اعلام خواهد شد. بنابراین اخبار را از رسانه‌های غیرمعتبر یا افراد غیرکارشناس و مسئول در این حوزه دنبال نکنید.

آب‌خوری‌های مترو» تا اطلاع ثانوی جمع‌آوری شد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران دستورالعمل جدید وزارت بهداشت در خصوص مقابله با شیوع احتمالی کروناویروس در متروی تهران را تشریح کرد.

«فرنوش نوبخت» مدیرعامل شرکت بهره‌‌برداری متروی تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره جزئیات جلسه ویژه نحوه نظافت و مقابله با شیوع ویروس کرونا در متروی تهران اظهار داشت: این جلسه با همکاری اداره‌ کل پیشگیری و‌ مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان، اداره کل بهداشت محیط و مدیران و کارشناسان شهر سالم شهرداری تهران، معاون حمل ونقل و ترافیک، مدیر عامل، معاونان و مدیران شرکت بهره برداری متروی تهران برگزار شد.

او با تاکید بر اینکه شرکت بهره‌برداری متروی تهران ضدعفونی تمامی اماکن و قطارهای مسافری را از یک ماه پیش در راس برنامه‌های اصلی خود قرار داده است، گفت: با توجه به شرایط فعلی دستورالعمل‌های جدیدی از سوی وزارت بهداشت برای شرکت بهره‌برداری متروی تهران ابلاغ شده است. براساس این دستورالعمل ضدعفونی واگن‌ها، اماکن و ایستگاه‌های مترو از بهمن ماه سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا با حساسیت و دقت بیشتری روزانه انجام می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مواد ضدعفونی کننده برای راهبران و مرکز فرمان تهیه شده و برای پنج هزار پرسنل امور ایستگاه‌ها مطابق پروتکل ملی که برای صیانت از پرسنل داریم، مواد ضدعفونی کننده تهیه شده است.

نوبخت ادامه داد: از امروز تمامی آب خوری‌ها در ایستگاه‌های مترو تا اطلاع ثانوی جمع‌آوری می‌شوند. همچنین دستگاه‌های تهویه قطارها نیز ثابت می‌شوند و هندریل پله برقی نیز به طور مرتب ضدعفونی می شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران درباره  اطلاع رسانی و آگاهی بخشی درخصوص شیوع ویروس کرونا گفت: بخشی از موارد دستورالعمل اجرایی شده است و بخشی از آن نیز در حال اجرا شدن است. از سوی شهرداری تهران طرح‌هایی تهیه و ارسال شده که قرار است از روز دوشنبه در ایستگاه‌های مترو و همچنین از طریق مانیتورهای موجود در ایستگاه‌ها پخش شود.

واکنش به شایعه ابتلای شهردار منطقه ۱۳ به کرونا ویروس

«کیانوش جعفری» مدیرکل روابط عمومی منطقه ۱۳ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درخصوص تکذیب و یا تائید خبر ابتلای شهردار منطقه ۱۳ به ویروس کرونا گفت: در انتظار جواب نهائی آزمایش هستیم و تا چند ساعت دیگر نتیجه مشخص می‌شود. 

او درباره بیماری شهردار منطقه ۱۳ گفت: آقای رحمان‌زاده از دو هفته پیش دچار سرماخوردگی شدید شد و به علت ناراحتی ریوی در بیمارستان بستری شده است.

منع استفاده از حیوانات در آموزش‌های دانشگاهی

علی خاکی صدیق، در ابلاغیه‌ای از معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها خواست تا در رشته‌های دامپزشکی، علوم دامی، برخی گرایش‌های زیست‌شناسی و دیگر رشته‌های مرتبط، اقدام به استفاده از جایگزین‌های آموزشی کنند. در این خصوص تاکید شده است که دانشگاه‌ها «تجربه‌های موفق خود به ویژه در بهره‌گیری از جایگزین‌های حیوانات در آموزش دانشجویان» را به دفتر برنامه‎‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اعلام کنند.

در ابلاغیه مذکور آمده است: «دانشگاه استفاده از حیوان برای آموزش را محدود و تنها به موارد خاصی منحصر کند که به هیچ وجه امکان استفاده از جایگزین‌های آن وجود نداشته باشد». این تصمیم و اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که نشان‌دهنده گام برداشتن به سوی هم‌راستا شدن با رویکردها و شیوه‌های نوین در نظام‌های آموزش عالی برتر جهان می‌باشد، بر لزوم توجه و آگاهی دانشجویان نسبت به «بهره‌گیری خردمندانه از طبیعت» و «به‌ویژه بهره‌گیری از جایگزین‌های حیوانات» در امر خطیر آموزش تاکید کرده است.

جلسه اضطراری مدیران شهرداری تهران با مسئولان وزارت بهداشت و اورژانس

غلامحسین محمدی در توئیتر خود نوشت: "هم اکنون؛ جلسه اضطراری مدیران شهرداری تهران با مسئولین وزارت بهداشت و اورژانس کشور برای اتخاذ تصمیمات لازم برای مدیریت شیوع ویروس کرونا ؛ تصمیمات این جلسه سریعا از امروز اعلام و اجرایی خواهد شد.

ثبت اثر انگشت در شهرداری تهران ممنوع شد

در این اطلاعیه آمده است: "در راستای حفظ سلامت همکاران شهرداری تهران در این ایام، از روز شنبه مورخ ۹۸/۱۲/۰۳ تمامی همکاران محترم شهرداری تهران اعم از کارمندان و کارگران، از ثبت تردد در سامانه‌های کارت‌زنی مبتنی بر اثر انگشت تا اطلاع ثانوی  خودداری نمایند.

معاونان منابع انسانی، معاونان مالی و اداری و مدیران امور اداری در مناطق، ستاد، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بر انجام کار نظارت مستمر داشته باشند."

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کرونا کرونا 2019 دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی شرکت بهره برداری متروی تهران شهردار منطقه ۱۳ تا اطلاع ثانوی شهرداری تهران وزارت بهداشت روابط عمومی ویروس کرونا ایستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۱۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان تغییر آغاز شده است / تحلیل «المیادین» از وضعیت ایران در منطقه پس از عملیات «وعده صادق»

به گزارش قدس آنلاین، به روایت پایگاه المیادین ، پس از یک دهه تحریم اقتصادی سخت، «اسرائیل» انتظار داشت محاسبات ایران در مورد واکنش به حمله به کنسولگری – به‌دلیل نگرانی از افزایش مشکلات اقتصادی - متفاوت باشد، اما حمله موشکی نشان داد ایران از این نگرانی عبور کرده است. تحولات اخیر میان تهران و تل‌آویو نشان‌دهنده تغییر راهبرد قبلی ایران در مقابله با اسرائیل است؛ یعنی تغییر در آنچه مقامات ایرانی از آن به عنوان «صبر راهبردی» یاد می‌کردند.

گستره وسیع عملیات موشکی علیه اهدافی در عمق اسرائیل نشان می‌دهد ایران به‌دنبال ایجاد بازدارندگی در برابر سیاست‌های نظامی «اسرائیل» و متحدان غربی آن در منطقه عربی و اسلامی است. از خلال این نکته، زاویه نگاه تهران روشن می‌شود؛ که «زمان تغییر» آغاز شده است و آینده نظام امنیتی منطقه بدون حفظ منافع سیاسی و اقتصادی ایران پایدار نخواهد بود. تغییرات متعاقب «هفتم اکتبر» و تلاش‌های «اسرائیل» برای نابود کردن «حماس»، اجرای این رویکرد راهبردی امنیتی جدید ایران را سرعت بخشید.
نیروهای مسلح یمن (ارتش و رزمندگان انصارالله) به‌صورت مستقیم وارد درگیری با «اسرائیل» شدند و منافع اشغالگران را در تنگه باب‌المندب تهدید کردند و از این طریق به دنیا هشداری جدی ارسال کردند. انگار که تهران – به حکم روابط راهبردی متمایز خود با صنعا – می‌گوید از این پس تحرکات برضد منافعش در منطقه را تحمل نخواهد کرد. دولت‌های غربی این مسئله را به‌خوبی فهمیده‌اند و به‌دلیل نگرانی فزاینده در قبال خسارات اقتصادی ناشی از تنش امنیت تجارت دریایی، در هفته‌های اخیر فشارهای سیاسی خود بر «اسرائیل» برای کاهش دامنه عملیات نظامی در غزه را افزایش داده‌اند.

مهم‌ترین آسیب ناشی از این موضوع، به دولت بی‌ثبات نتانیاهو رسید که ممکن است در میانه جنگ منجر به برکناری وی شود. نتانیاهو برای عبور از این بحران، با حمله مستقیم به کنسولگری ایران در دمشق و افزایش تنش‌ها، تلاش کرد فضای امنی برای خود بیابد و بر مخالفان داخلی خود برتری پیدا کند.

عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز
حمله موشکی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق – در ابتدای آوریل – از یک سو به شهادت هفت نیروی نظامی ایرانی منجر شد و از سوی دیگر، مقامات بلندپایه ایران – به‌خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای – آن را حمله به سرزمین ایران قلمداد کردند. به‌عبارت دیگر، «اسرائیل» از خطوط قرمز ایران عبور کرد و پاسخ نظامی قاطع، ضرورتی برای حفاظت از بازدارندگی و پایانی برای سیاست تهاجمی اسرائیل بود.

در نخستین روزهای پس از حمله اسرائیل به کنسولگری، شاهد اختلاف نظر کارشناسان در مورد ارزیابی واکنش ایران به این حمله بودیم. برخی از آن‌ها معتقد بودند پاسخ ایران محدود خواهد بود؛ برای جلوگیری از افزایش تنش و شروع درگیری نظامی مستقیم با «اسرائیل» و ایالات متحده. برخی از مقامات غربی نیز با تهران تماس گرفتند و سعی کردند تهران را در مورد خطرساز بودن عواقب هرگونه پاسخ نظامی به «اسرائیل» متقاعد کنند؛ با این حال پس از آن، واکنش ایران در واقع شوک شدیدی ایجاد و ارزیابی‌ها و خوانش متفاوتی از ایران را منعکس کرد.

حمله گسترده با موشک و پهپاد از سرزمین ایران به پایگاه‌های نظامی اسرائیل، مسئله‌ای خارج از محاسبات تحلیلگران و مسئولان در دنیا بود. در عمل، شکست سامانه دفاعی اسرائیل و رسیدن چندین موشک به پایگاه‌های اصلی نظامی آن، تصویر روشنی از ضعف نیروی دفاعی اسرائیل - بدون توجه به ادعاهای دروغین آن درباره شکست حمله ایران - و مشارکت کشورهای بزرگ – به‌ویژه آمریکا و انگلیس- در دفاع نظامی از رژیم اشغالگر را ترسیم کرد. این حمله در واقع گامی بزرگ برای تشکیل موازنه جدید قوا در منطقه بود. هشدارهای جدی ایران به واشنگتن برای عدم مداخله در مناقشات منطقه‌ای، قطعه دیگری به این دومینو افزود که با عقب‌نشینی آمریکا تکمیل شد. علاوه بر اعتماد مقامات ایرانی به توان نظامی خود، به نظر می‌رسد تهران از ماه‌ها قبل خود را برای این مرحله آماده و تشدید تنش‌های امنیتی را به‌عنوان یکی از سناریوها پیش‌بینی می‌کرد.

آمادگی اقتصادی برای مقابله نظامی
گزارش‌های پرشماری در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده و حاکی از آن است دولت ایران در ماه‌های اخیر ذخایر کالایی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و در میان‌مدت بخش مهمی از وابستگی خود به واردات را پایان داده است. اما قوی‌ترین کارت روی این میز، تغییر بسته دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بود؛ چرا که کشورهای مشمول تحریم‌های مالی غرب، از طریق تبدیل ذخایر خود به طلا و سایر فلزات گرانبها، برای خنثی کردن بخش بزرگی از این تحریم‌های مالی و جلوگیری از شکل‌گیری بحران اقتصادی در کشور تلاش می‌کنند.

بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع آگاه خارجی، بانک مرکزی ایران در یک سال گذشته و مشخصاً در سه ماه اخیر، ذخایر طلا و فلزات گرانبهای موجود در خزانه خود را از منابع خارجی به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. بنابراین، ایران با وجود فشار تحریم‌های آمریکا، بدون شک در تلاش است راهی مطمئن برای تأمین مالی تجارت خارجی بیابد. اجرای این امر در بخش تجارت غیرنفتی و بخش خصوصی آغاز شد؛ زیرا به بازرگانان ایرانی اجازه می‌داد از طلا برای پرداخت حقوق ارزی خود استفاده کنند.
در همین راستا، ثبات و کاهش قابل ملاحظه قیمت دلار در بازار تهران پس از حمله موشکی اسرائیل و پاسخ محدود ایران در ۱۴آوریل، نیز نشان از موفقیت بانک مرکزی ایران در کنترل واکنش‌های سیاسی بازار و بازگشت اعتماد به فعالان اقتصادی دارد. عملیات نظامی ایران در ۱۴آوریل ثابت کرد مقامات اسرائیلی با تغییراتی در مفروضات قبلی خود درباره اراده ایران برای پاسخ نظامی مواجه هستند و این همان چیزی است که موجب لرزش «اسرائیل» در صفحه شطرنج صف‌بندی میان دو کشور شده است.

مصطفی لشکری

دیگر خبرها

  • آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
  • اخذمجوز پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی آب-آبیاری و زهکشی
  • فردا، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری
  • تعطیلی برخی واحدهای دانشگاه آزاد در زمان برگزاری کنکور
  • اطلاع‌نگاشت زمان و تعداد سؤالات آزمون سراسری سال ۱۴۰۳
  • پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
  • تحصیل ۴۱۸ دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد
  • توزیع متوازن خدمات محله‌ای و عمرانی در محلات کم‌برخوردار تبریز
  • زمان تغییر آغاز شده است / تحلیل «المیادین» از وضعیت ایران در منطقه پس از عملیات «وعده صادق»
  • پشت پرده شایعه قطع درختان بوستان ستارخان چیست؟ | واکنش شهرداری منطقه به این شایعه