Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی آمار فروش فیلم‌ها در یازده ماه سال 98 نشان می‌دهد که میزان فروش سینما نسبت به مدت مشابه در سال 97 افزایش داشته، ولی تعداد مخاطبان اندکی کاهش یافته است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، میزان فروش سینمای ایران در یازده ماه سال 1398 به فروشی معادل 293میلیارد و 813میلیون و 390هزار تومان رسیده است و طی این مدت 25 میلیون و 717 هزار و 242 نفر به تماشای فیلم های درحال اکران نشستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است؛ میزان فروش فیلم های سینمایی در یازده ماه سال 97 نیز معادل 232 میلیارد و 153میلیون و 575 هزار تومان و تعداد تماشاگران 26 میلیون 622 هزار و 326نفر بوده است . با توجه به افزایش میزان فروش فیلم ها در سال 98 و بر اساس بررسی های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی میزان افزایش فروش فیلمها در یازده ماه سال 98 نسبت به مدت مشابه در سال 97 چهار درصد رشد داشته است. ولی تعداد تماشاگران در یازده ماه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته سه درصد کاهش داشته است.

لازم به ذکر است که میزان فروش و تعداد بیننده ایام جشنواره فیلم فجر در میزان فروش و تعداد بیننده بهمن ماه محاسبه نشده است.

همچنین با اشاره به فروش بهمن ماه می توان گفت : میزان فروش سینمای ایران در بهمن ماه سال 98 معادل 17 میلیارد و 786میلیون و415هزار تومان بوده و 1 میلیون و 580هزار نفر به تماشای فیلم های اکران شده نشستند.

در مقایسه بهمن ماه با مدت زمان مشابه سال 97 میتوان اعلام کرد: فروش در سال گذشته 13 میلیارد و 887میلیون و 143هزار تومان بوده و 1 میلیون و 694هزار و 856نفر به تماشای فیلمها نشستند که بر این اساس در بهمن ماه 98 فروش بیست و هشت درصد افزایش را نشان میدهد و بیننده هفت درصد کاهش داشته است.

 گزارش کامل یازده ماه سال 98 و مقایسه آن با سه سال گذشته را از اینجا ببینید.

انتهای پیام /4143/

منبع: آنا

کلیدواژه: سینمای ایران سازمان سینمایی گیشه سینما اکران سینما یازده ماه سال میزان فروش فروش فیلم ماه سال 98 بهمن ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۲۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگران اصلی بازار سینمای ایران چه اشخاص و سازمان‌هایی هستند؟

ایسنا نوشت: در بازار تولید و پخش سینما یکسری عوامل کلیدی در موفقیت یک‌ فیلم نقش دارند که ابتدا ممکن است فقط نام فیلمساز، بازیگران یا حتی تبلیغات گسترده به ذهن آید، اما باید حضور عوامل دیگری را هم در یک موفقیت یا ناکامی دخیل دانست که اگرچه شاید خیلی در ویترین نباشند اما می‌توانند تاثیرگذاری قابل توجهی داشته باشند.

امیرحسین علم‌الهدی - کارشناس سینمایی - به جایگاه سینمای صنعتی در ایران و ساختار آن نگاهی متفاوت داشته و از چند شخص و سازمان به عنوان بازیگران اصلی بازار سینما نام برده است.

او در یادداشت خود که جدولی هم به آن پیوست شده، نوشته است:

«کمپانی یا همان نگاه ساختاری متمرکز در سینما از تولید تا نمایش فیلم (تولید، پخش و سینماداری) حلقه مفقوده "صنعت سینما" در ایران است. سینمایی که به اسم صنعت از آن یاد می‌شود ولی همچنان در وضعیت شبه صنعتی آن هم با نگاه محدود است. فروش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۲ با این که فروش خوبی به نسبت سالیان گذشته است اما اگر بخواهیم با نگاهی به سینمای جهان بنگریم، یعنی حدود ۲۰ میلیون دلار. این در حالی است که کشور امارات عربی متحده سینمای خود را با رقمی نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار بیشتر در حوزه خدمات تعریف می‌کند تا مفهومی به نام فرهنگ خود!

مُحسنات تولید داخلی بر کسی پوشیده نیست و به قول بهرام بیضایی که جایی گفته است، «ما آن چه که هستیم تولید می‌کنیم»، امیدوارم این گفته او شامل فرهنگ غنی ایرانیان و تولیدات سینمایی خود نباشد و بی‌شک نمی‌توان آنچه که هستیم را در تولیدات سینمایی خود ارزیابی نماییم!

 اما غرض از ارائه این جدول پیوست، ضرورت توجه به صنعتی شدن سینما است که قطعا بدون کارِ تیمی و تبدیل به کمپانی شدن فعالان سینما از "صنعت" خبری نیست و به نوعی در حال برگزاری یک "سینما بازار یا به نوعی جمعه بازار هستیم" و نه "صنعت سینما "!

بازیگران اصلی سینمای ایران در ۳۰ سینمای برتر کشور (با استناد به گزارش فروش سال ۱۴۰۲ سینمای ایران، اعلام شده توسط سینماشهر) احصا شده است که در این گردش ۵۵ درصدی کل سینمای ایران، علی سرتیپی (تهیه‌کننده، سینمادار و پخش‌کننده) و شرکایش و سپس حوزه هنری  و محسن خباز (سینمادار) و شرکایش و شهرداری تهران خودنمایی می‌کنند.

مابقی سینماهای این لیست هم بصورت (تک نفره) مدیریت می‌شوند. البته دفتر پخش علی سرتیپی به نام «فیلمیران» و پخش «بهمن سبز» حوزه هنری بازوهای کمکی این بازیگران هستند اما بی‌شک نقطه قدرت علی سرتیپی فارغ از این خودنمایی در اقتصاد سینمای ایران، پلتفرم فیلم‌نت است که می‌تواند نفش بسزایی در یکه‌تازی این فعال سینمایی در (صنعت تصویر ایران و نه تنها صنعت نداشته سینمای ایران) داشته باشد.

 تا این جای کار علی سرتیپی توانسته است شبه کمپانی موفقی را بصورت غیر متمرکز راه بیاندازد (کمپانی ساختاری متمرکز دارد)، اما این بازار نیاز به دو سه کمپانی یا شبه کمپانی دیگر دارد. پس منظر می‌مانیم هرچند خیلی دیر شده است.

 

بازیگران بازار سینما فروش (ریال) درصد از فروش کل کشور تعداد مخاطب درصد از مخاطب کل کشور درصد از مخاطب کل کشور علی سرتیپی حوزه هنری محسن خباز شهرداری تهران جمع کل(بازیگران اصلی) جمع کل ۳۰ سینمای برتر کشور جمع کل کشور
۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۴,۸۸۵ ۳,۴۵۳,۳۳۳ ۱۲,۵ ۴ سینما (کورش، ایران‌مال، لوتوس و شکوفه)
۱,۴۰۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱,۶۰۲ ۳,۰۵۸,۷۴۷ ۱۰,۵ ۷سینما (آزادی تهران، هویزه و آفریقا مشهد، ساحل و چارباغ اصفهان، سپهر ساری، سپیدرود رشت)
۷۷۹,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۶,۲۸۳ ۱,۵۴۱,۳۸۱ ۵ ۴سینما (شهر آفتاب،  شیرازمال و گلستان در شسراز، شمیران سنتر در تهران)
۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲,۸۲۸ ۷۲۶,۷۸۶ ۲,۵

۲ سینما (ملت و راگا در تهران)

۴,۳۴۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵,۵۹۰ ۸,۷۸۰,۲۴۷ ۳۰,۵ ۱۷ سینما
۶,۸۳۳,۶۹۲,۳۶۱,۰۰۰ ۵۵,۴۱۵ ۱۳,۸۵۲,۸۸۵ ۴۸ ۳۰ سینما
۱۲,۴۱۰,۷۳۳,۱۳۱,۴۰۷ ۱۰۰ ۲۸,۵۶۹,۸۵۸ ۱۰۰

۲۷۷ سینما

توضیحات ضروری:

۱) ۳۰ سینمای اصلی تهران در فروش کل کشور کمی بیشتر از ۵۵ درصد و در تعداد تماشاگر ۴۸ درصد سهم کل کشور را در اختیار دارند.

۲) ۱۷ سینمای بازیگران اصلی کمی بیشتر از  ۳۵ درصد از فروش کل سینمای ایران و ۳۰.۵ درصد از کل تماشاگران را در اختیار دارند.

۳) حوزه هنری به دلیل تعداد بالای سینماهای در اختیار در سراسر کشور، حدود ۲۵ درصد از فروش کل کشور را در اختیار دارد و بازیگر اصلی سینمای ایران در حوزه پخش و سینماداری است.

۴) علی سرتیپی با شراکت گروه صنعتی گلرنگ و محمدرضا صابری (سینمادار و سخنگوی فعلی انجمن سینماداران) و فیلمیران توانسته است نقش مهم و موثری در این بازیگری داشته باشد.

۵) محسن خباز با شرکای ناشناخته خود در مجموعه سینماهای شهر آفتاب توانسته است رده سوم این جدول را از آن خود کند.

۶) با پیوستن مجموعه سینمایی باغ کتاب، شهرداری تهران می‌تواند سهم خود را به ۵ تا ۶ درصد برساند.

۷) بازیگران اصلی سینما در جدول بالا نشان‌دهنده ضرورت توجه به همگرایی بین تهیه‌کننده‌ها، پخش‌کننده‌ها و سینماداران هستند. (تشکیل کمپانی و بهم پیوستگی زنجیره تولید، توزیع و نمایش سینمای ایران)

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: 17 آقازاده‌ و خانم زاده‌ سینمای ایران که به واسطه پدر و مادرشان بازیگر شدند!(+عکس) کوچ ابدی رضا داوودنژاد بازیگر و چند نکته قابل تامل رخشان بنی‌اعتماد یا پوران درخشنده/ جای هم را تنگ نمی‌کنند!

دیگر خبرها

  • آمار جدید مخاطبان سریال‌ها و برنامه‌ها/ اعدادی که شبیه معجزه است
  • جریمه یازده میلیارد ریالی برای قاچاقچی سوخت
  • بیمه شدگان اجباری در استان مرکزی هفت درصد افزایش یافت
  • ون‌باری اینرودز به فروش می‌رسد
  • فخاس اسفند خوبی را پشت سر گذاشت
  • سینمایی اجتماعی به سرنوشت سینمای دفاع مقدس دچار نشود
  • از تعارض در تعریف سینمای اجتماعی تا اتهام سیاه نمایی
  • ۲۱ فروردین پرمخاطب‌ترین روز سینما ایران
  • بازیگران اصلی بازار سینمای ایران چه اشخاص و سازمان‌هایی هستند؟
  • رشد فروش ۱۱۷۶ درصدی در این نماد! | غول‌های دارویی چقدر فروختند؟