Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: کاهش مصرف گاز خانگی به عدم استفاده از مازوت در نیروگاه ها و کاهش آلودگی شهر منجر خواهد شد. همکاری همشهریان در این زمینه بسیار مهم و کلیدی است. با ادامه شرایط کنونی چاره ای جز تحمل آلودگی نیست.

دکتر تورج همتی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: در ایام سرد سال بدلیل افزایش استفاده مشترکان خانگی از گاز، تعادل بین عرضه و تقاضا از بین می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مواقع نیروگاه های مشهد بویژه نیروگاه توس، حجم گاز مورد نیاز برای تولید برق را دریافت نمی کند. به همین دلیل به اجبار از سوخت مازوت استفاده می نماید.  

وی افزود: سوخت مازوت یکی از آلوده ترین سوخت هاست و تنها در شرایط اضطراری در نیروگاه های تولید برق شهر استفاده می شود. اما زمانی که مصرف گاز در شبکه خانگی و تجاری وخدماتی بالا می رود و عملا سوخت گاز تحویلی به نیروگاه، پاسخگوی نیاز نباشد، چاره ای جز استفاده از مازوت نیست.

همتی تصریح کرد: نیروگاه ها در سطح کشور بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز مصرف گاز دارند. برآوردها نشاندهنده این است که امسال میزان حجم مصرف شده در منابع خانگی ۳۰ الی ۴۰ میلیون متر مکعب در روز نسبت به سالهای پیش افزایش داشته است. طبیعی است که نمی توان جلوی مصرف گاز خانگی را گرفت. به همین دلیل این حجم گاز مصرف شده از سهم صنایع کاسته می شود.

وی بیان داشت: در این مواقع صنایع به ناچار به جای مصرف گاز سراغ سوخت جایگزین می روند که متاسفانه این سوخت در افزایش آلودگی هوای شهر نقش عمده و پررنگی دارد. در ایام سرد سال نمی توان مصرف خانگی و صنعتی را قطع کرد. تنها راه باقیمانده تبدیل سوخت در نیروگاه هاست که به افزایش آلودگی هوای شهر می انجامد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به این نکته که نیروگاه ها حتی با مصرف گاز بازهم یکی از منابع اصلی آلایندگی هوای شهر هستند، ادامه داد: آلوده ترین سوخت موجود ابتدا مازوت است. پس از آن گازوئیل و سپس گاز شهری است. در واقع مصرف گاز شهری نیز آلودگی به همراه دارد اما میزان آن از مازوت کمتر است.

وی ابراز داشت: در کاهش آلودگی هوای شهر باید تمامی شهروندان به صورت جدی همکاری کنند. در ایام سرد سال همشهریان باید در کاهش مصرف گاز کوشا بوده و تمامی روش ها برای جلوگیری از اتلاف و بیهوده مصرف شدن گاز را به کار بندند.

وی ادامه داد: کاهش مصرف گاز خانگی به عدم استفاده از مازوت در نیروگاه ها و کاهش آلودگی شهر منجر خواهد شد. همکاری همشهریان در این زمینه بسیار مهم و کلیدی است. با ادامه شرایط کنونی چاره ای جز تحمل آلودگی نیست.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: افزایش آلایندگی ها سوخت مازوت آلودگی هوای مشهد نیروگاه ها چاره ای جز مصرف گاز هوای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۲۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۰ درصدی مصرف بنزین در ۳ سال گذشته

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر کشور مصرف بی رویه انرژی است. این مسئله از یک سو منجر به از دست رفتن منابع محدود زیر زمینی کشور شده و از سوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد.

به گزارش ایران، طی سه سال اخیر بیش از ۴۰ درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم اکنون ۸۵ درصد از سبد سوخت بخش حمل و نقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است.

یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت به آن تصریح شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به ۰.۷ لیتر در روز بر نفر است. این در حالی است که طی سال‌های اخیر به‌تدریج از این شاخص دور شده‌ایم، به‌طوریکه هم‌اکنون این رقم به ۲ برابر یعنی ۱.۴ لیتر در روز بر نفر رسیده است؛ لازم است این مسئله مورد واکاوی و تدبیر جدی قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر
  • افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار مشترک
  • فراخوان شناسایی کارگزار تخصصی برای ایجاد کنسرسیوم کاهش آلایندگی یک نیروگاه
  • تلاش برای کاهش آلایندگی نیروگاه شازند اراک
  • ۹۰۰ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در خراسان شمالی توزیع شد
  • افزایش مصرف سوخت در استان سمنان
  • آلودگی هوای خانگی در دوران بارداری بر سلامت جنین تأثیر دارد؟
  • افزایش ۴۰ درصدی مصرف بنزین در ۳ سال گذشته
  • امکان تامین نیمی از مصرف برق خانگی با انرژی خورشیدی
  • تدوین سند کاهش آلایندگی مراکز صنعتی استان اصفهان