Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی با بیان این‌که مذاکرات طرف‌های درگیر پیرامون آتش‌بس در لیبی در مسیر درست قرار دارد، اعلام کرد، این مذاکرات با موانع مربوط به نقض‌های تحریم تسلیحاتی لیبی و آتش‌بسی که ماه میلادی گذشته اعلام شد، روبرو است.
به گزارش خبرگزاری آریا، غسان سلامه، نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در حاشیه مذاکرات نظامی ژنو اظهارات مذکور را ایراد کرد و از بازگشت فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی به میز مذاکرات کمیته نظامی خبر داد و گفت، در حال حاضر این مذاکرات در مسیر درست خود قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مقام بین‌المللی گفت: این مذاکرات کمیته نظامی مشترک لیبی پس از رایزنی‌های مستمر از سر گرفته شده و نشست‌های این کمیته در چارچوب وظایفش ادامه خواهند داشت. این نوع از مذاکرات در این سطح برای نخستین بار در حال انجام است و فائز السراج با تماس مستقیم با هیئت سازمان ملل تصمیم به از سر گیری این مذاکرات گرفت.
سلامه ادامه داد: در واقع مذاکرات به دلیل حمله به بندر طرابلس که یک میلیون سکنه دارد و تنها راه خروج ایمن از این فرودگاه و بندر است، متوقف شد و نارضایتی دولت وفاق که از طریق توقف مذاکرات آن را ابراز کرد، قابل درک است.
در پی حمله نیروهای ارتش ملی لیبی به بندر دریایی در طرابلس، دولت وفاق ملی مذاکرات کمیته نظامی را تعلیق کرد.
سلامه در پاسخ به سوالی پیرامون شروط حفتر و اینکه آیا طرف مقابل آماده پذیرش این شروط است یا خیر، گفت: به نظر این مطالبات معقول هستند و طرف مقابل هم آن را منطقی می‌بیند اما در حال حاضر مذاکرات درباره زمان و خواسته‌های طرف مقابل در ازای قبول این شروط است.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کند که مذاکرات سیاسی در ژنو روز چهارشنبه برگزار شود اما در حال حاضر به دنبال انجام اقداماتی برای اعتمادسازی است، گفت: مذاکرات رفت و برگشتی در جلسات جداگانه با مسؤولان دولت وفاق و خلیفه حفتر به جای نشست دوجانبه همچنان در جریان است و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم روز دوشنبه وارد ژنو شده و از نزدیک این مذاکرات را پیگیری می‌کند. فائز السراج نیز روز دوشنبه در ژنو حاضر خواهد شد.
نماینده ویژه سازمان ملل به لیبی تاکید کرد، عزم خود را برای آغاز روند سیاسی پیرامون لیبی همانطور که روند نظامی و اقتصادی را آغاز کرده جزم کرده است.
همچنین سلامه در مصاحبه با سایت المیادین اعلام کرد: مذاکرات ژنو که از روز شنبه برگزار می‌شود فرصت خوبی برای تبدیل آتش‌بس موقت به آتش‌بس دائمی است.
وی در ادامه این مصاحبه تاکید کرد: مذاکرات میان طرف‌های لیبی در سه روند سیاسی، امنیتی و اقتصادی بدون مداخله گروه‌های بین‌المللی در جریان است و در این مذاکرات تنها مسؤولان لیبی حضور دارند، چرا که طرف‌های خارجی در نشست برلین نظرات و منافع خود را بیان کردند.
نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی اعلام کرد: یک کمیته پیگیری تشکیل می‌شود که ماهانه تشکیل جلسه داده و گزارش‌ها درباره توافق‌های مسؤولان لیبی به این کمیته ارائه می‌شود.
سلامه افزود: برای امن‌تر کردن سفر هوایی در لیبی به ویژه از فرودگاه معیتیقه و مصراته، بازگشایی امن‌تر بندر طرابلس و کمک به تبادل زندانیان دو طرف تلاش می‌کنیم.
همچنین میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه در جریان مذاکرات با عبدالهادی الحویج، وزیر خارجه دولت موقت لیبی مستقر در شرق این کشور بر اهمیت حل سیاسی بحران لیبی تاکید کرد.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: طرف‌ها پیرامون اوضاع کنونی لیبی در سایه قطعنامه 2510 شورای امنیت که 12 فوریه در حمایت از تصمیمات کنفرانس برلین صادر شد، بحث و تبادل نظر کردند.
در این مذاکرات طرف روس بر دستیابی به حل و فصل سیاسی بحران لیبی از طریق توقف دائمی آتش‌بس، گفت‌وگوی ملی با مشارکت همه گروه‌های سیاسی و اجتماعی لیبی تاکید کرد.
در حال حاضر لیبی صحنه درگیری‌های دو دولت است؛ دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است و دولت موقت مستقر در طبرق واقع در شرق لیبی که از حمایت فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی این کشور برخوردار است که با هدف کنترل طرابلس از ماه آوریل این شهر را مورد حمله قرار می‌دهد.
همچنین خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: همان‌طور که قبلا گفته‌ایم به دلیل نقض مکرر آتش‌بس توسط گروه‌ها و مزدوران رئیس جمهوری ترکیه و السراج و عدم پایبندی به تعهدات برلین صبر ما در حال سر آمدن است. نیروهای مسلح در حال ارزیابی اوضاع طرابلس و رایزنی با همه طرف‌های بین‌المللی هستند و در صورتی که جامعه بین‌الملل و کشورهای مشارکت‌کننده در کنفرانس برلین مسؤولیت خود را در قبال اشغال لیبی توسط ترکیه بر عهده نگیرند، آماده هرگونه احتمالی هستند.
وی افزود: اگر گفت‌وگوهای ژنو به برقراری امنیت و صلح در کشور ما و نیز اخراج مزدوران منجر نشود حتما نیروهای مسلح به وظایف ملی و قانونی خود در حفاظت از شهروندان، حاکمیت ارضی و  مرزهای آن از جنگ ترکی عثمانی و طمع‌ورزی‌های رئیس جمهوری ترکیه در لیبی عمل خواهند کرد.
خلیفه خفتر، ترکیه و دولت وفاق را به بهره‌برداری از آتش‌بس موقت برای داشتن فرصت بیشتر جهت انتقال تعداد زیادی از مزدوران سوری، نظامیان ترکیه، تروریست‌ها و تسلیحات به صورت هوایی و زمینی به طرابلس متهم کرد و گفت: این اقدامات نقض آتش‌بس است و ما همیشه حق پاسخ به این نقض‌ها را محفوظ نگه داشته و حق داریم با این حملات ترکیه به کشورمان مقابله کنیم که در واقع اشعالگری واقعی نیروهای کشوری خارجی در لیبی است.
وی در خصوص زمان حمله به بندر طرابلس گفت: این عملیات هیچ ارتباطی به حضور وزیر خارجه الجزایر یا گفت‌وگوی کمیته نظامی ندارد بلکه به نقض‌های مکرر و داشتن حق واکنش به آنها مربوط می‌شود.
خلیفه حفتر در پاسخ به سوالی پیرامون برقراری آتش‌بس بدون سقف زمانی مشخص گفت: آتش‌بس نتیجه تحقق همه شروط است و زمانی برقرار می‌شود که مزدوران سوری و ترکیه‌ای از کشور خارج شده، ترکیه انتقال تسلیحات به طرابلس را متوقف کرده، گروه‌های تروریستی نابود، شبه‌نظامیان خنثی و تسلیحات آنها تحویل داده شود و نیز بر سر یک دولت ملی که حق تصمیم‌گیری داشته، قانونی بوده و مردم لیبی نیز آن را می‌پذیرند، توافق شود. با تحقق این شروط آتش‌بس ایجاد می‌شود و تنها در این شرایط است که می‌توان درباره آتش‌بس صحبت کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مذاکرات آتش بس لیبی نماینده ویژه سازمان ملل کمیته نظامی حال حاضر بین المللی دولت وفاق گروه ها آتش بس طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۲۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «ای کاش زودتر» برای سوالات نوجوانان درباره حجاب منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «ای کاش زودتر» نوشته سید احمد رضوی کهن به‌تازگی توسط انتشارات رودآبی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

کتاب «ای کاش زودتر» با متنی روان و ساده به موضوع شبهات و سوالات پیرامون عفاف و حجاب برای دختران نوجوان در بستر کلاس درسِ دخترانه توسط معلم در قالب داستان‌های کوتاه، تمثیلات و اشارات سلیس پیرامون تبیین فلسفه وجودی حجاب، الزام امر به معروف و نهی از منکر، تفاوت‌های زن و مرد، نحوه ارتباط زن و مرد در اجتماع و … می‌پردازد.

مجموعه داستان‌های متصل به یکدیگر است که در سه لایه با خواننده ارتباط برقرار می‌کند. در یک لایه، داستانی یکپارچه از دختری نوجوان است که با ارتباط و دوستی مخفیانه با پسری زندگی‌اش دستخوش ناملایماتی می‌گردد و در نهایت با کمک معلم خود و پلیس فتا می‌تواند از بحرانی ناشی از هک گوشی خود توسط دوستش رهایی یابد. در لایه دیگر، محوریت پاسخ به شبهات و سوالات نوجوانان پیرامون مسئله عفاف و حجاب است که در قالب داستان‌های کوتاه اما به هم پیوسته در طول داستانِ لایه اول توسط معلم مدرسه پرداخته می‌شود و در لایه سوم به نحوه ارتباط صحیح و اثرگذار توسط معلمان و والدین می‌پردازد که چگونه می‌توان با نوجوانان ارتباط برقرار کرد و آن‌ها را جذب کرد.

این کتاب به سفارش قرارگاه فرهنگی سنگر کتاب چاپ شده است.

کد خبر 6079772 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • مطالبات شهرداری‌ها از دولت در حال ثبت شدن است
  • امیدیان: سپاهان در مسیر درستی حرکت می‌کند
  • ببینید | روایت رفیق دوست از درخواست موشکی ایران از سوریه و لیبی؛ نقش آیت‌الله هاشمی چه بود؟
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • نوجوانان از راه درست در مسیر تئاتر قدم بگذارند/ آموزشگاه‌های بازیگری به‌دنبال سرکیسه کردن
  • داستان‌هایی پیرامون عفاف و حجاب در «ای کاش زودتر» منتشر شد
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها
  • تنها پل قدیمی تهران با سازه آجری
  • کتاب «ای کاش زودتر» برای سوالات نوجوانان درباره حجاب منتشر شد
  • «ای کاش زودتر» منتشر شد