Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل خبر فوری گفت: در گذشته فضای اخبار انتخاباتی بیشتر به سمت بحث های نخبگانی می رفت ولی امروز با حضور فضای مجازی، سیاست مداران و مسئولان در یک اتاق شیشه ای زندگی می کنند.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، مصطفی انتظاری مدیرعامل خبر فوری، در برنامه انعکاس رادیو گفت و گو، با بیان اینکه پلت فرم های امروزی، سرعت را در زندگی و زیست خبری مردم وارد کرده اند، گفت: رسانه های آنلاین در سبک زندگی مردم تغییرات بسیاری ایجاد کرده و منجر به افزایش سرعت زندگی در کشور شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پلت فرم ها در جهت متعالی تر شدن جامعه کمک کننده هستند، تصریح کرد: در گذشته جمعی از نخبگان در تحریریه های بزرگ خبر و مطبوعات سوژه ای را از بالا به پایین به مخاطب عرضه می کردند، اما در سبک های جدید سامانه های هوشمند، امکان بحث و تبادل نظر و تولید محتوای متقابل وجود دارد که به مفاهمه بهتر زندگی اجتماعی می انجامد.

انتظاری با بیان اینکه جامعه «خودبیانگر» می تواند هویت خود را از طریق سامانه های اجتماعی آنلاین منتقل سازد، اظهار کرد: در این راستا منابع خبری نیز دستخوش تغییراتی شده است. در گذشته فضای اخبار انتخاباتی بیشتر به سمت بحث های نخبگانی می رفت ولی امروز با حضور فضای مجازی، سیاست مداران و مسئولان در یک اتاق شیشه ای زندگی می کنند.

وی با اشاره به سرعت بالای انتقال پیام یادآور شد: تکذیبیه و شایعات خبری دستاوردهای همین سرعت بالای انتقال است و سبک خبری زندگی امروز را وارد یک اتوبان پر سرعت کرده و در این بین فرصت های این سبک خبری بسیار بیشتر از تهدیدهاست.

مدیرعامل خبر فوری، در پاسخ به این انتقاد که خبرگزاری های رسمی نباید در بستر شبکه های اجتماعی فعال باشند، گفت: برندهای رسانه ای بین المللی در توئیتر یا اینستاگرام فعال اند و این رسانه ها بخوبی از بسترهای انتشار محتوا استفاده می کنند و مخاطب نیز مشتاق به دنبال کردن خبرهای رسمی در این شبکه هاست.

این فعال رسانه ای افزود: اصالت معنوی با ورود به شبکه ای اجتماعی باید تایید و سطح بندی شود و متاسفانه از این واقعیت غافل شده ایم و مجموعه رسانه ای کشور با این مسئله دچار مشکل است.

در گذشته فضای اخبار انتخاباتی بیشتر به سمت بحث های نخبگانی می رفت ولی امروز با حضور فضای مجازی، سیاست مداران و مسئولان در یک اتاق شیشه ای زندگی می کنند.

 

وی با انتقاد از بستر نا امن شبکه های اجتماعی در حوزه ترویج فیک نیوز ها اظهار داشت: تا امروز 54 مورد خبرفوری در شبکه های اجتماعی پیدا کرده ایم. مجوز ما از وزارت ارشاد صادر شده و در اختیار ماست، اما به تلگرام دسترسی ندارم تا رنک های مختلف کانال فیک خبر فوری را پیگیری کنم و در این میان شاهد هستیم به نام یک مجموعه، تبلیغات و هزینه هایی دریافت می شود.

مدیرعامل خبرفوری تصریح کرد:‌اگر پلت فرم هایی در حوزه اجتماعی در داخل ایران وجود داشته باشد، استفاده از آن قطعا برای ما نیز سهل تر خواهد بود؛ اما در فقدان این موضوع، شاهد سو استفاده های بسیار زیادی در شکبه های اجتماعی از شبکه های خبری رسمی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برندهای رسمی خبر در سایت ها و روزنامه های خود، فیک نیوزها را تولید می کنند و وقتی در حوزه شبکه های اجتماعی در تعامل با مخاطب قرار می گیرند، امکان دارد از سوی مخاطب پذیرفته شود. به خاطر داریم چندی پیش رویترز در خصوص کشته شده های آبان آماری جعلی منتشر کرد و در شبکه های اجتماعی دست آن ها رو شد.

انتظاری تصریح کرد: اگر شبکه اجتماعی مرجعیت اصلی را در حوزه رسانه و خبر در دست گیرند، کج کارکردی اتفاق می افتد و باید ببینیم در حوزه رسانه چه کرده ایم که این شبکه های اجتماعی عملا در حال پر کردن خلأ ها هستند.

ایران کشوری پیشرو در استفاده از اینترنت است

در ادامه حسن نجف سولاری، کارشناس رسانه های دیجیتال، رسانه های در لحظه را موجب شادی و نشاط در جامعه خواند و گفت: ابتدا تصور می شد تنها خبر باید در لحظه منتشر شود ولی بسیاری از موضوعات اعم از سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی اگر در لحظه منعکس شود، بر جذابیت آن ها افزوده خواهد شد.

وی افزود: ایران کشوری پیشرو در استفاده از اینترنت است؛ هرچند با محدودیت پهنای باند مواجه است و شبکه ملی اطلاعات به نقطه مطلوب نرسیده ولی حدود 60 میلیون نفر از مردم ایران دارای گوشی هوشمند هستند که قادر به دریافت خدمات آنلاین می باشند.

این کارشناس رسانه های دیجتال از وجود 6 میلیون گیرنده تلویزیون هوشمند در منازل مردم سخن گفت و افزود: ایرانی ها علاقه وافری به رسانه دارند؛ عده ای از مردم از نظر مالی در مضیقه هستند ولی در سبد خانوار آن ها استفاده از تکنولوژی های هوشمند به چشم می خورد.

کارشناس فضای مجازی این مسئله را نشان از فهم خوب تکنولوژی از سوی جامعه ایرانی دانست و در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی اظهار کرد: ما به فیبر نوری و تجهیزات دست یافته ایم ولی تولید در فضای مجازی به معنای خلق داده یا دانش است؛ اما لایه ای بالاتر از این دو، خدمات رسانی است که اساسا تحولی بنیادین در سبک زندگی و زیست انسانی پدید آورده است.

 ایرانی ها علاقه وافری به رسانه دارند؛ عده ای از مردم از نظر مالی در مضیقه هستند ولی در سبد خانوار آن ها استفاده از تکنولوژی های هوشمند به چشم می خورد.

 

نجف سولاری خاطرنشان کرد :لایه امنیت برای هر یک از سطوح یاد شده مشترک است، اما امروز حقوق مربوط به این سطوح مسئله ساز است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فضای مجازی شبکه های اجتماعی سبک زندگی رادیو شبکه های اجتماعی مدیرعامل خبر اتاق شیشه ای فضای مجازی رسانه ها خبر فوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۲۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد

ایسنا/مازندران نخستین کارسوق آموزشی تحلیل و سواد رسانه‌ای و فضای مجازی برای دانش آموزان در شهرستان آمل برگزار شد.

مسئول برگزاری این همایش و کارسوق آموزشی به خبرنگار ایسنا گفت، نخستین کارسوق آموزشی تحلیل و سواد رسانه‌ای وفضای مجازی برای دانش آموزان با هدف ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای و تحلیل آنها در این بخش درحوزه فضای مجازی با حضور دانش آموزان چند مدرسه به محوریت دبیرستان علامه حلی آمل برگزار شد.

مهناز خاکی داودی، با اشاره به اینکه درعصر کنونی که با گسترش هزاران شبکه رسانه‌ای، اخبار و مطالب با کسری از ثانیه در جهان منتشر می‌شود، داشتن سواد رسانه‌ای برای همه افراد جامعه به خصوص دانش آموزان مهم است، افزود: داشتن سواد رسانه به ما کمک می‌کند که اگر مطلبی یا سخنی با شدت کم یا زیاد منتشر شود می‌تواند تبعات زیادی داشته‌باشد.

وی ادامه داد، اگر افراد جامعه سواد رسانه‌ای نداشته باشند، قدرت تشخیص واقعیت را ندارند و می‌توانند تحت تاثیر شایعات کذب، دچار هیجانات زودگذر شده و تصمیمات بی نهایت سطحی را بگیرند، این نوع تصمیمات می‌تواند صدمات زیادی به ساختار جامعه و امنیت مردم وارد کند.

مدیردبیرستان علامه حلی آمل، همچنین با بیان اینکه سواد رسانه‌ای نوعی تکنیک عملی ومهارت بسیار ویژه است که در عصر حاضر یکی از مهمترین آموزش‌ها در جهان تلقی می‌شود، تصریح کرد، سواد رسانه‌ای به فرد این توانایی را می‌دهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشر شده در انواع شبکه‌های رسانه‌ای را داشته باشد.

به گفته خانم خاکی داودی، سواد رسانه ۵ مهارت را به ما می‌آموزد که شامل تشخیص چیزی که رسانه‌ها قصد ایجاد آن در باور مردم را دارند، تشخیص تعصبات و دروغ‌های رسانه‌ها، کشف داستان‌های پنهان در خبرها، ارزیابی رسانه‌ها با تجربیات، باورها و ارزش‌های خود طراحی و ایجاد پیام‌های رسانه‌ای خود است.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای به هر فردی مهارت دسترسی و استفاده از اطلاعات و محتوا، مهارت تحلیل و ارزیابی آن، مهارت ارزیابی انتقادی و مهارت تولید خلاق و ارتباط با پیام‌های رسانه‌ای را می‌دهد، اضافه کرد: امروز نوع استفاده از فضای مجازی که دانش آموزان استفاده می‌کنند، باید هوشیار باشند که خیلی‌ها با نوع مطالب وانتشار گسترده آن‌ها به دنبال پیاده کردن برخی هدف‌های خاص هستند و نمونه آن که دشمن امروز در فضای مجازی بدنبال جداسازی نوجوانان ما از ارزش‌های دینی و اسلامی است تا افکار نوجوانان ما را به سمت باورپذیری‌های غیر متعارف سوق دهد.

مدیردبیرستان علامه حلی آمل ادامه داد، برگزاری کارسوق و کارگاه‌های سواد رسانه‌ای با هدف آگاهی بخشی و توانمندسازی دانش آموزان و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در حوزه فضای مجازی در قالب این دوره آموزشی یک روزه برگزار شد.

در این دوره یکی از اساتید حوزه سواد رسانه‌ای وفضای مجازی به مفاهیم کلی از فضای مجازی و نقش آن در زندگی امروزی و نقش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این فضا اشاره کرد.

در ادامه مباحث مرتبط با امنیت در فضای مجازی، شیوه‌های کلاه برداری، حملات سایبری، حساسیت نسبت به آمادگی در برابر تکنولوژی هوش مصنوعی و تاثیرات عمیق‌تر آن در زندگی آینده بشر بیان شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • ربیعی: تعطیلی شنبه توطئه نیست
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • ربیعی : فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است / تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست / جریان پرقدرتی سالهاست مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده
  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است
  • (تصاویر) خاص‌ترین خانه این روز‌های ژاپن!
  • خاص ترین خانه این روزهای ژاپن! (+تصاویر)