Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-20@02:01:12 GMT

هشدار نسبت به اوضاع نامناسب شکاف طبقاتی

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۹۳۰۱۸

به گزارش ایسنا، لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با سه هدف محوری اعم از ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی، اجرای سیستم مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و برقراری مالیات بر دارایی برای بررسی و تصویب به دولت ارسال شده که پایه‌های مالیاتی جدیدی در راستای اهداف ذکر شده در آن تعیین شده که شامل مالیات بر عایدی املاک، مالیات سالانه خودروهای شخصی، مالیات سالانه املاک مسکونی، درآمد املاک، درآمد کشاورزی، درآمد حقوق، درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و حقیقی و درآمد اتفاقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این پایه‌های مالیاتی جدید، مالیات بر دارایی است که شامل سه نوع مالیات اعم از مالیات بر عایدی املاک، مالیات بر خانه و خودروهای لوکس می‌شود.

گفتنی است؛ به منظور بهبود توزیع درآمد، مالیات سالانه املاک مسکونی گران قیمت تعیین شده که شامل املاکی می‌شود که مجموع ارزش آن‌ها بیش از ۵۰ میلیارد ریال باشد. همچنین به منظور کاهش نوسانات اخلال‌زا در بازار خودرو، مالکان خودروهای شخصی که مجموع ارزش خودروهای آن‌ها بیش از پنج میلیارد ریال باشد.

 وحید شقاقی در این زمینه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر این پایه‌های مالیاتی در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شود، موجب افزایش درآمد پایدار دولت، کاهش شکاف طبقاتی که اکنون در وضعیت نامناسبی قرار دارد، شفافیت گردش مالی افراد و بازتوزیع ثروت در اقتصاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این پایه‌های مالیاتی تعیین شده در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم در تمام دنیا وجود دارد، گفت: در گذشته به این پایه‌های مالیاتی به دلیل حضور درآمدهای نفتی احساس نیاز نبود، اما اکنون که ۴۰ درصد از بودجه عمومی دولت که وابسته به نفت بود را نداریم، دولت مجبور به اصلاح لایحه مالیات‌های مستقیم و درنظر گرفتن این پایه‌های مالیاتی جدید شد.  

به گفته این کارشناس اقتصادی، معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت‌ مالیاتی داریم که خروجی شفافی از این معافیت‌ها نداریم و بخشی از آن‌ها فسادزا هستند. اگر معافیت‌های فسادزا فاش شوند، هم می‌توانند موجب شفاف‌سازی در اقتصاد شوند و هم اینکه درآمدزایی قابل توجهی برای دولت داشته باشند.

مالیات بر عایدی سرمایه، مانع جدی سوداگری افراطی

وی با تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند مانع سوداگری افراطی شود، خاطرنشان کرد: معمولا مالیات بر عایدی سرمایه برای مصرف کننده واقعی اتفاق نمی‌افتد بلکه این نوع مالیات برای جلوگیری از سوداگری‌های افراطی است. نظام مالیاتی نیاز به اصلاحات جدی دارد تا شکاف درآمدی که نفت آن را پر می‌کند با مالیات پر شود.

شقاقی با بیان اینکه معافیت‌های گسترده مالیاتی داشتیم و داریم که هدفمند نیستند و هیچ گزارشی حاصل از اثربخشی این معافیت‌ها نداریم، گفت: باید این معافیت‌ها ساماندهی شوند و برخی از آن‌ها نیز باید اصلاح یا حذف شوند. اثربخشی معافیت‌ها مشخص شود تا در مواردی که معافیت‌ها اثربخشی نداشتند

تاثیرات مالیات بر سرمایه

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در دنیا حدود ۵۰۰ پایه مالیاتی وجود دارد در حالیکه در کشور ما حداکثر ۵۰ پایه مالیاتی وجود دارد؛ بنابراین لازم است که ما به سمت توسعه پایه‌های مالیاتی جدید برویم. یکی از این پایه‌های مالیاتی مهم، مالیات بر مجموع درآمد خانوار یا اشخاص است. وقتی مالیات بر مجموع درآمد  تصویب شود، حسن آن این است که شفافیت را ارتقا می‌دهد و هم می‌تواند جلوی فرار مالیاتی را بگیرد. علاوه براین، به کاهش شکاف طبقاتی و بهبود توزیع درآمد نیز، کمک کند.

وی در پایان دلیل افزایش بیش از اندازه شکاف طبقاتی را نبود پایه مالیاتی مالیات بر ثروت دانست و خاطرنشان کرد: در تمام دنیا، مالیات بر دارایی وجود دارد و این نوع مالیات، تصاعدی است. به این صورت که هرکسی ثروت بیشتری داشته باشد مالیاتی با نرخ بیشتر پرداخت می‌کند. اگر این پایه مالیاتی تصویب شود منجر به شفافیت می‌شود. زیرا، برای تعیین میزان ثروت باید به گردش مالی افراد و دارایی‌هایی که افراد دارند ورود کنند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: پایه های مالیاتی مالیات های مستقیم مالیات بر عایدی پایه مالیاتی شکاف طبقاتی معافیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۳۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط بخشودگی مالیاتی اعلام شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور طی بخشنامه‌ای اعلام کرد: چنانچه مودیان مالیاتی اظهارنامه پیش‌فرض (برآوردی) مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال ۱۴۰۲ را تا دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری اصلاح و تکمیل کنند از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیات بر ارزش افزوده برخوردار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سید محمد هادی سبحانیان با صدور بخشنامه‌ای به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور اعلام کرد: در اجرای مقررات ماده (۳) قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان آخرین مهلت استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم فصل زمستان سال ۱۴۰۲ یک ماه پس از پایان دوره مزبور می باشد.

لیکن باتوجه به درخواست‌های مکرر مودیان مالیاتی و به منظور تکریم ایشان و فراهم آوردن زمینه اجرای صحیح تکالیف قانونی برای آنان در اولین دوره اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بنا به اختیار حاصل از ماده (۱۹۱) قانون مالیات های مستقیم، ادارات کل امور مالیاتی موظفند در مورد مؤدیانی که تا پایان روز چهارشنبه مورخ ۱۲/۰۲/۱۴۰۳ اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره مالیاتی چهارم سال ۱۴۰۲ خود را اصلاح و یا تکمیل (ثبت خرید و فروش‌هایی که صورتحساب‌های آنها در سامانه مؤدیان صادر نشده است) و به سازمان امور مالیاتی کشور مسترد نمایند.

امکان برخورداری صد درصدی از بخشودگی جریمه تأخیر موضوع ماده (۳۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۰۲/۰۳/۱۴۰۰ را تا زمان فوق و همچنین جرائم موضوع بند (ب) ماده (۳۶) قانون مذکور را تا سقف جرائم متعلق به مالیات و عوارض ابرازی (مندرج در اظهارنامه مسترد شده) برای موارد مذکور فراهم نمایند.

بدیهی است؛ برای انجام محاسبات سیستمی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان برای دوره چهارم سال ۱۴۰۲ مقتضی است خریداران کالا و خدمات دارای صورتحساب الکترونیکی حداکثر تا تاریخ ۳۱/۰۱/۱۴۰۳ نسبت به تعیین تکلیف خریدهای خود در سامانه مؤدیان اقدام نمایند تا اعتبار خرید آنها و آثار مالیاتی فروش‌های نسیه برای فروشندگان در اظهارنامه پیش فرض دوره چهارم (زمستان) سال ۱۴۰۲ آنها لحاظ شود. در صورت عدم اقدام مؤدی و در نتیجه عدم احتساب آثار مالیاتی اینگونه صورتحساب ها در دوره چهارم سال ۱۴۰۲ (زمستان) آثار مالیاتی آن در دوره اول (بهار) سال ۱۴۰۳ لحاظ می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جوسازی علیه ساماندهی معافیت‌ها / پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • جوسازی علیه ساماندهی معافیتها/ پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • برگشت ۶ هزار و ۷۰۰ ریال مالیات به مودیان تولیدکننده زنجانی
  • حوزه نشر و مطبوعات از مالیات معاف هستند
  • کم اطلاعی ناشران و ممیزان مهمترین دلایل عدم معافیت مالیاتی است
  • معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود
  • درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی
  • کاهش مالیات در کنار مشوق های مالیاتی باعث رقابت‌پذیری تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد
  • آموزش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳
  • شرط بخشودگی مالیاتی اعلام شد