Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر کشاورزی و محیط زیست عربستان اعلام کرد: سالانه ۱۲۰ هزار هکتار جنگل درخت در عربستان از بین می‌رود و بسیاری از مناطق این عاری از درخت است و درختان آن‌ها خشک می‌شود. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از عرب‌نیوز، سالانه ۱۲۰ هزار هکتار جنگل درخت در عربستان از بین می‌رود. درختان به مقابله با بیابان‌زایی کمک می‌کند و یک محیط پایداری را برای خاک ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور‌های عربی زمین‌های کشاورزی از ۷۰ تا ۹۰ درصد در معرض تهدید بیابان‌زایی قرار گرفتند. علی‌رغم اینکه یک کمپین ملی جنگل‌زایی در عربستان در اکتبر گذشته ایجاد شد و برنامه ملی برای این اقدام وجود دارد، اما هنوز بیابان‌زایی یک تهدید جدی برای کشور است.

وزیر کشاورزی آب و محیط زیست عربستان اعلام کرده که گیاهان و منابع این کشور در طی ۴ دهه گذشته تحت فشار قرار گرفته است. اگرچه تکنولوژی‌های مدرن نظیر ماهواره و پهپاد می‌تواند افراد و یا مشاغلی را که باعث قطع درختان و یا انجام عملیاتی که منجر به از بین رفتن خاک و بیابان‌زایی می‌شود را بررسی و تحت پیگرد قرار دهد، اما اقدام جدی در این زمینه انجام نشده است.

عبدالرحمن السوگیر رئیس اتحادیه افق‌های سبز اعلام کرد: «جریمه‌های بسیار سختی برای نقض قانون و قاچاق درخت و نیز قطع درختان در نظر گرفته شده است» و مردم باید به این قوانین پایبند باشند و با خاطیان برخورد جدی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، راهکار‌های بلندمدتی برای مبارزه با بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی وجود دارد، اما نیازمند به همکاری با سایر نهاد‌ها است.

*راهکار مبارزه با قطع درختان جنگل

در گام نخست باید شهروندان از استفاده هیزم برای گرمایش منازل پرهیز کنند. راهکار دوم اینکه باید محصولات جایگزینی با قیمت‌های مناسب وارد شود تا منابع جنگلی کشور بیش از این تهدید نشود و راهکار سوم این است که از تأمین‌کنندگان زغال‌سنگ و هیزم وارداتی حمایت شود.

السوگیر تأکید کرد که نیاز به اطلاع رسانی عمومی در مورد اهمیت درختان در کشور وجود دارد و همه باید درباره درختان مسؤولیت‌پذیر باشند.

وی تأکید کرد که باید به هر نحوی فروش هیزم در بازار متوقف شود. ما می‌توانیم از پروژه‌های بزرگ ایجاد جنگل در کشور و همچنین از آبیاری آن‌ها حمایت کنیم.

بر اساس این گزارش، جریمه قطع درخت در کشور عربستان ۵ هزار ریال سعودی یا ۱۳۳۳ دلار است و حمل قاچاق سوخت ۱۰ هزار ریال سعودی است.

در این گزارش آمده است که اکثر زمین‌های منطقه عربستان دیگر درختی ندارند و یا درختان آن‌ها در حال خشک شدن است که این مسأله بیشتر در جنوب این کشور و منطقه مدینه مشهود است.

در حال حاضر ریال جذاب‌ترین و بزرگترین بازار هیزم را دارد و بیشتر مردم در منطقه القصیم از هیزم در رستوران‌ها استفاده می‌کنند.

فلیح الجوهانی که واردات چوب از گرجستان دارد شرکت‌های سعودی را تشویق می‌کنند که اقدام به واردات از منطقه بالکان کنند چرا که به گفته وی بازار رقابتی دارد و درختان آنجا درصد کربن کمتری را آزاد می‌کنند.

گفتنی است، ریزو گرد‌ها چند سالی است که مهمان کشور ما شده، بررسی‌هایی که توسط کارشناسان انجام شده ومسئولان به آن تاکید می‌کنند بیش از ۷۰ درصد منشا این ریزگرد‌ها کشور‌های دور و اطراف از جمله عربستان است، در این کشور به اذعان خود مسئولان آن‌ها مقابله با بیابان زدایی و ایجاد جنگل فراموش شده است، و درختان و جنگل‌های موجود هم در معرض نابودی هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بیابان زایی قطع درخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۳۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عملیات آبخیزداری نیازمند حدود ۳.۵ همت اعتبار است

حسن وحید در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در برنامه هفتم ۲۰ میلیون هکتار متعهد به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری هستیم.

به گفته او، بنابر آمار در برنامه هفتم سالانه در ۴ میلیون هکتار پیگیر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری هستیم.

وحید ادامه داد: اجرای سالانه ۴ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری نیازمند سالانه ۳ تا ۳‌.۵ همت اعتبار است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها  با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری خسارت سیل را ۷۰ درصد کاهش می دهد، گفت: اجرای عملیات آبخیزداری ۶۰۰ متر مکعب منجر به تغذیه سفره آب های زیر زمینی و کاهش ۶ تا ۸ تنی فرسایش خاک در هکتار می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اجرای عملیات آبخیزداری نیازمند حدود ۳.۵ همت اعتبار است
  • تداوم اجرای طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در جنگل های زاگرس
  • آغاز طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در چهارمحال و بختیاری
  • قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم
  • رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان
  • تولید سالانه بیش از ۲۵هزار تن زردآلو در باغات لرستان
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام
  • آمار غم انگیز از نابودی جنگل های ایران
  • اعتماد: بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل‌های کشور نابود شده است
  • اعتماد : بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل های کشور نابود شده است