Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@14:03:48 GMT

هدف پامپئو از سفر به عربستان سعودی و عمان چیست؟

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۹۴۰۰۰

هدف پامپئو از سفر به عربستان سعودی و عمان چیست؟

به نوشته روزنامه روس، سفر وزیر خارجه آمریکا به ریاض و مسقط، با هدف ادامه تلاش‌ها برای "تغییر رفتار ایران" صورت گرفت، هدفی که به اعتراف خود مقامات واشنگتن، تا رسیدن به آن راه درازی مانده و ممکن است هرگز تحقق نیابد. ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشت: "مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا  در جریان سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس - عربستان سعودی و عمان اعلام کرد که واشنگتن به ادامه برنامه اعمال فشار حداکثری خود به تهران برای "تغییر رفتار ایران" ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، پامپئو مجبور شد که اعتراف کند که آمریکا و متحدینش برای دستیابی به این هدف هنوز کارهای زیادی انجام داده و در این راستا موفقیتی نداشتند. مقامات ریاض، در لفاظی جنگ افروزانه طرف آمریکایی مشارکت کردند، ولی در مسقط (پایتخت عمان) ترجیح دادند که در مقابل اظهارات ضدایرانی میهمان آمریکایی، روی لزوم گفت‌وگو بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی متمرکز شوند.

مقابله با نفوذ ایران در منطقه، در طول سفر مایک پامپئو به ریاض و و توقف کوتاه وی در مسقط، قبل از بازگشت به ایالات متحده، در کانون مذاکرات وی قرار داشت.

وزیر خارجه آمریکا در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ نیز بطور جدی موضوع ایران را در مذاکرات خود مورد توجه قرار داد و سپس از سه کشور آفریقایی سنگال، آنگولا و اتیوپی دیدن کرده و بعد عازم عربستان و عمان در منطقه خلیج فارس شد.

ریاض و مسقط تا حد زیادی از طرح‌های آمریکا برای منطقه خاورمیانه حمایت می کنند، گرچه در جزئیات مسائل تفاوت‌هایی وجود دارد. بدین ترتیب که عمان ارتباطات خود با اسرائیل را پنهان نمی کند: مسقط به طور علنی میزان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسرائیل شد و سفیر عمان نیز در مراسم رونمایی از طرح  حل وفصل مناقشه خاورمیانه آمریکا (به اصطلاح "معامله قرن") در اواخر ژانویه در کاخ سفید شرکت کرد.

در آن زمان، حتی مطالبی در مطبوعات اسرائیلی ظاهر شد که گویا در سال 2013، عمان برای ایجاد کانال ارتباط غیررسمی با ایران به اسرائیل کمک می کرد، ولی بنیامین نتانیاهو، خود این مسئله را تکذیب کرد.

این در حالی است که مقامات ریاض بطور علنی ارتباط با اسرائیلی‌ها را به رسمیت نمی شناسند، و بطور مستقیم هم از "معامله قرن" آمریکایی حمایت نکردند، ولی "از تلاش‌های ایالات متحده" برای دستیابی به صلح در خاورمیانه استقبال می کنند.

آیا عمان نقش میانجی در روابط عربستان و آمریکا با ایران را بازی می‌کند؟

البته وضعیت در رابطه با «پرونده ایران» متفاوت است و عربستان سعودی برای مقابله با ایران، متحد اصلی ایالات متحده در بین کشورهای عربی است.

"فیصل بن فرحان آل سعود" وزیر امور خارجه عربستان اخیراً در واکنش به سخنان "محمد جواد ظریف" همتای ایرانی خود که گفته بود پس از ترور سردار "قاسم سلیمانی" توسط آمریکا در بغداد ، تهران پیامی از ریاض درباره قصد از سرگیری گفت‌وگوها دریافت کرد، مدعی شد که هیچ پیامی به تهران ارسال نشده است.

با این وجود، این انکار مانع از بحث جدی در رسانه‌های گروهی منطقه درباره امکان مذاکرات نه تنها بین ریاض و تهران، بلکه بین تهران و واشنگتن نگردید که در آنها بعنوان یکی از کانال‌های ارتباطی در این زمینه، از عمان نام برده می‌شود.

مقامات مسقط هیچگاه رسماً این میانجی‌گری را تأیید نکرده‌اند، اگرچه سخنان شنیده شده از پایتخت عمان همواره دربارهد لزوم تماس‌های دیپلماتیک است.

به رغم اعلام آمادگی ایران برای گفتگو و همکاری با کشورهای منطقه برای مشارکت در رفع مشکلات منطقه، مقامات تهران علاقه‌ای به مذاکره با طرف آمریکایی نشان نمی‌دهند. به خصوص در شرایطی که مقامات واشنگتن بطور علنی اذعان می‌کنند که هدف ایالات متحده "تغییر رفتار ایران" در منطقه است.

پامپئو امروز با پادشاه عمان دیدار می‌کندپامپئو: آمریکا در کنار عربستان و مقابل ایران استپامپئو: فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت

هرچند مایک پامپئو اعتراف کرده که آمریکا با وجود تلاش بسیار، هنوز نتوانسته به این خواسته خود دست یابند و اقدامات زیادی برای این منظور باید انجام شود. وی قول داده که تلاش می‌شود تا از طریق روش‌های اعمال فشار سیاسی و اقتصادی بر مقامات تهران به این هدف نزدیک شد. البته تجربه چند دهه اخیر نشان داده که اعمال فشارهای آمریکا، نتوانسته تاثیری بر اجرای سیاست جمهوری اسلامی داشته باشد.

انتهای پیام/

R1445/P36446/S8,89,90,95,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "عربستان سعودی"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی اخبار عربستان سعودی عربستان سعودی ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۴۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای

بلومبرگ نوشت: عربستان سعودی و امارات متحده عربی امروز (چهارشنبه) در یک بیانیه مشترک، صریح و نه چندان معمول، خواستار حداکثر «خویشتنداری» در خاورمیانه شدند تا منطقه از «خطرات جنگ و عواقب وخیم آن» در امان بماند.

به گزارش ایرنا، اظهارات یادشده پس از تماس محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید آل نهیان رئیس‌ امارات متحده عربی بیان شد چراکه به اعتقاد آنها تنش‌ها بعد از حمله متجاوزانه اسرائیل به کنسولگری ایران و پاسخ تنبیهی شنبه‌شب ایران بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا، اسرائیل در حال بررسی واکنش مناسب به اولین اقدام نظامی مستقیم به خاک سرزمین‌های اشغالی است حال آنکه تهران اعلام کرده است این پاسخ تنبیهی، واکنش مشروع و استفاده از حق ذاتی «دفاع از خود» است.

خبرگزاری دولتی WAM امارات و خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA نیز گزارش دادند که این دو رهبر حوزه خلیج فارس طی تماس تلفنی در مورد تحولات خاورمیانه و پیامدهای خطرناک آن بر امنیت و ثبات گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت امارات از سال ۲۰۲۰ در دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با پیوستن به طرح موسوم به «پیمان ابراهیم» روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل دارد، در حالی که فرایند مشابه برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و این رژیم به دلیل جنگ در غزه متوقف مانده است.

ایالات متحده، متحدان غربی و کشورهای عربی به اسرائیل هشدار داده‌اند از واکنشی که منطقه را درگیر جنگ تمام‌عیار کند بپرهیزد. ولیعهد عربستان همچنین در تماس تلفنی حاکم قطر در مورد تشدید تنش نظامی گفت‌وگو کرد.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه‌شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟ (فیلم)
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟
  • ادعای یک کانال عبری: عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل کمک کرد
  • ادعای مقامات آمریکایی: تهران به واشنگتن هشدار نداده بود
  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد