Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@07:56:34 GMT

کود مناسب برای گیاهان در مریخ چیست؟

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۹۵۶۰۰

کود مناسب برای گیاهان در مریخ چیست؟

به گزارش پایگاه اینترنتی اطلس نیوز، انتقال کود به مریخ برای کمک به رشد گیاهان بسیار پرهزینه است. بنابراین منطقی است که مریخ نشینان با هر آنچه که در اختیار دارند به تولید محصولات زراعی بپردازند.

اکنون محققان در نتیجه یک مطالعه متوجه شدند که یک ماده معدنی حاصل از ادرار انسان می‌تواند کود مناسبی برای پرورش گیاهان در مریخ باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه در واقع به سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد که برای اولین بار متوجه شدیم محققان دانشگاه «واخنینگن» در هلند تلاش می‌کنند گیاهان خوراکی در شبیه سازی های خاک ماه و مریخ پرورش دهند. در آن زمان مشخص شد زمانیکه کود ساخته شده از چمن تازه به این گیاهان اضافه می‌شود، آن‌ها بهتر رشد می کنند.  

اما پرورش گیاه در گلخانه های مریخ به آب و فضای زیادی نیاز دارد. بنابراین محققان با علم به این موضوع، به فکر استفاده از «استروویت» افتادند؛ استرویت یک ماده معدنی فسفاتی است که از ادرار انسان در تصفیه خانه‌های فاضلاب به دست می آید.

محققان در آزمایش‌های گلخانه ای، بذرهای لوبیای رشته‌ای را در ۶۰ گلدان که با خاک شبیه سازی شده ماه یا مریخ و یا با خاک معمولی زمین پر شده بودند، کاشتند.

سپس محققان به نیمی از این گیاهان ۱۵ گرم استروویت اضافه کردند و به نیم دیگر این گلدان ها هیچ کودی اضافه نکردند. به تمام گیاهان به طور خودکار روزانه آب داده می شد و دمای گلخانه در روز ۲۰ درجه سانتی گراد و در شب ۱۸ درجه سانتی گراد نگاه داشته می شد.

محققان همزمان با جوانه زدن لوبیا، طول آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند تمام گیاهانی که کود استرویت دریافت کردنده بودند، رشد بیشتری داشتند؛ این افزایش رشد به ویژه در گیاهانی مشاهده شد که در خاک های ماه و مریخ قرار داشتند. 

گیاهانی که در خاک مریخ قرار داشتند و کود استروویت دریافت کرده بودند، در نهایت لوبیای قابل برداشت تولید کردند. اما باردهی آنان یک هفته بعد از باردهی گیاهانی بود که در خاک ماه و زمین قرار داشتند. این موضوع نشان می دهد که اگر کود حاصل از مدفوع انسان نیز به خاک گلدان این گیاهان اضافه شود، میزان رشد آن‌ها بازهم به اندازه قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

برچسب‌ها هلند مریخ گیاهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هلند مریخ گیاهان هلند مریخ گیاهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۵۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند

لشکری  مدیرعامل نمایشگاه بین المللی بیرجند گفت: پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.

او افزود: در این نمایشگاه شرکت کنندگانی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مازندران و محلات گل و گیاهان، گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای و ارگانیک را به نمایش گذاشتند.

لشکری بیان کرد: این نمایشگاه از ۳ تا ۷ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در نمایشگاه بین المللی بیرجند برای علاقه‌مندان دایر است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های۲ متری
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • تعریف کمپوست
  • ببینید | نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ
  • (ویدئو) نقشه ۷۲ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ