Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@11:20:24 GMT

پشت پرده گرانی برنج چیست؟

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۹۵۸۹۸

پشت پرده گرانی برنج چیست؟

 

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران، همه ساله بازار اقلام اساسی در ایام پایانی سال با رفت و آمد بیشتری رو به روست که همین امر موجب شده تا دلالان و واسطه‌ها فرصت را غنیمت شمرده تا بتوانند سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند. با وجود شرایط مساعد اقلیمی و رشد ۲۰۰ هزارتنی تولید برنج و واردات مازاد بر نیاز کشور انتظار می‌رفت که بازار برنج در آرامش به سر برد که متاسفانه برخی عوامل واسطه و دلال به بهانه کمبود برنج خارجی و مقصر کردن بانک مرکزی در اختصاص ندادن ارز به موقع به دنبال افزایش کاذب قیمت‌ها هستند که این امر بیش از پیش بر قشر‌های کارمندی و کارگری فشار وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید جعفر حسینی، مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص آخرین دلایل گرانی برنج در بازار توضیحاتی ارائه داد:

همه ساله قیمت برنج ایرانی در ایام پایانی سال به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال با نوساناتی در بازار روبروست.

برنج جز محصولاتی است که هزینه‌های کارگری و جانبی همچون سوخت و مکانیزاسیون بسیار بالاست که این امر در کنار تورم بر افزایش قیمت برنج ایرانی تاثیر گذار بوده است.

افزایش قیمت برنج برابر با هزینه‌های تولید نبوده است چرا که عامل افزایش تولید برنج باعث شده شاهد گران‌تر شدن قیمت نباشیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران بیمارستان کامکار انتخابات آزادراه تهران شمال اف ای تی اف انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب سید جعفر حسینی پشت پرده گرانی برنج قیمت برنج کروناویروس کرونا در ایران بیمارستان کامکار انتخابات آزادراه تهران شمال اف ای تی اف انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۵۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران گفت: قیمت برنج ایرانی که سال ۱۴۰۱ تا مرز ۱۵۰ هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته بود، با کاهش حدود ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۲ به ۸۰ هزار تومان کاهش یافت.

به گزارش ایرنا از انجمن انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران، «مسیح کشاورز» افزود: سال گذشته بخش خصوصی با حمایت دولت وارد بازار برنج ایرانی شد و حجم بالایی از محصول که به دلیل نبود تقاضا در انبار شالیکاران و تولیدکنندگان انباشته شده بود را خریداری و با قیمت مناسب در بازار عرضه کرد.

کشاورز با بیان اینکه سال ۱۴۰۱، قیمت برنج ایرانی با رشد ۳۰۰ درصدی از مرز ۱۵۰ هزار تومان گذر کرد، ادامه‌داد: جهش قیمت موجب کاهش تقاضا و انباشت محصول شد و بیم آن می‌رفت که حجم قابل توجهی برنج از بین رفته و کشاورزان و تولیدکنندگان خسارت سنگینی متحمل شوند.

این مقام صنفی بیان‌داشت: در چنین شرایطی اعضای انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران به پیشنهاد دولت پاسخ مثبت داده و با حذف حلقه‌های واسطه‌گری، محصول برنج را مستقیم از تولیدکننده خریداری و به بازار عرضه کرد.

وی تصریح‌کرد: در حالی که پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۰۲ قیمت برنج ایرانی با تبعیت از نرخ تورم از ۲۰۰ هزار تومان گذر کند، ورود بخش خصوصی مانع ادامه این مسیر شد و قیمت برنج مرغوب ایرانی تا کیلویی ۸۰ هزار تومان کاهش یافت.

کشاورز با تاکید بر اینکه بخش خصوصی با قبول ریسک بالای اجرای طرحی که هیچ پیشینه‌ای نداشت و آینده آن نیز مبهم بود، سرمایه خود را به خطر انداخت، تاکید کرد: اعضای انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران با نگاه ملی و حمایت از تولید داخلی خطر کرده و این طرح را اجرا کردند که با موفقیت اجرا شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران با تاکید بر اینکه در پایان سال گذشته و پیش از شروع فصل جدید کشت برنج، از ادامه این طرح جلوگیری شد، افزود: اگر این اتفاق فقط برای اندک محصول باقی‌مانده سال گذشته بود مشکل‌ساز نمی‌شد، اما افزایش قیمتی که گریبانگیر بازار برنج ایرانی شده است معیار قیمت محصول سال جدید می‌شود و بیم آن می‌رود، قیمت برنج ایرانی دوباره افزایش یابد.

وی ادامه‌داد: در صورت افزایش بی منطق قیمت برنج در بازار، به‌طور قطع شاهد بازگشت رکود به بازار این محصول بوده و تقاضا برای خرید برنج بیشتر می‌شود.

کشاورز گفت: سال گذشته با حمایت از طرح خرید برنج ایرانی با صدور مجوز واردات، بازار برنج متعادل شد و نتیجه آن مدیریت بهینه بازار بود. امسال دولت از یک سو حمایت از طرح خرید برنج ایرانی را متوقف و از طرفی واردات برنج را متوقف کرده است.

وی تصریح کرد: نتیجه تصمیمات اشتباه، در بازار نمود پیدا می‌کند و باید متوجه این مهم باشند که با افزایش قیمت و بازگشت رکود، از سرگیری طرح خرید برنج توسط بخش خصوصی شاید با موفقیت همراه نشود و دولت نباید انتظار داشته باشد با این نوع تعامل، بخش خصوصی بار دیگر از اجرای این طرح استقبال کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران با تاکید بر این مهم که برای حفظ تعادل در بازار برنج باید تا پیش از شروع دوره ممنوعیت فصلی ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شود، گفت: در شرایطی که حجم قابل توجهی برنج تولید داخلی باقی نمانده و باید منتظر تولید سال جدید باشیم، کمبود توامان محصول داخلی و خارجی موجب برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا شده و دولت برای جبران این مشکل، عجولانه عرضه ذخیره احتیاطی برنج کشور به بازار را انتخاب می‌کند که این اتفاق خود خطای دیگری است که مشکلات بازار برنج را تشدید می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ساده‌ترین روش تشخیص برنج ایرانی اصل از تقلبی توزیع برنج ایرانی با ارسال رایگان (فیلم)

دیگر خبرها

  • برنج هم از تورم جا نماند!
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی
  • پشت پرده رکوردزنی قیمت طلا
  • کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • قیمت برنج ایرانی سقوط کرد
  • کاهش قیمت برنج ایرانی
  • بازار برنج؛ از چالش تخصیص تا افزایش قیمت داخلی
  • سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • رکود در بازار برخی اقلام غذایی با تخفیف‌ هم شکسته نشد