Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ سروش بامداد - «براساس روایت پیامبر، کسی که در انتخابات شرکت نکند، مسلمان نیست»؛ این جمله را سید احمد علم الهدی امام جمعۀ مشهد در خطبه های روز برگزاری انتخابات بیان کرد و چون پیش بینی می کرد مورد انتقاد واقع می شود تأکید کرد «این حرف را من نمی‌گویم، صحبت پیامبر است.»

روشن است که به ذهن مخاطب این نکته خطور می کند که مگر انتخابات، امری مدرن نیست؟ چگونه ممکن است پیامبر به ساز و کار رأی گیری اشاره کرده باشد در حالی که در نگاه مذهبی اکثریت، ملاک حقانیت نیست و در مردم سالاری دینی هم اکثریت آرا به عنوان یک ساز و کار ادارۀ کشور پذیرفته شده و مشروعیت به مفهوم عرفی آن مطرح است نه مشروعیت مذهبی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



استناد آقای علم‌الهدی البته به این روایت است که " هر که صبح برخیزد و به امور اجتماعی مسلمانان اهتمام نورزد، مسلمان نیست."

با فرض سوء تفاهم می توان گفت اقای علم الهدی دچار دو فقره سوء تفاهم شده است: اول از این روایت. چون صحبت از رأی و انتخابات نیست و انتخابات امری مدرن است و دوم از اعلام تکلیف شرعی از جانب رهبری.

«مسلمان نبودن» یا « تکلیف شرعی» که در سخنان پیامبر و رهبری است اما جنبۀ تکفیری و خارج کردن از دین ندارد. در بیان اهمیت موضوع است و این که امور فردی کافی نیست و به امور سیاسی و اجتماعی باید همت گمارد.

اظهار نظر دیگر شبیه این مورد و ربط دادن به دین و مذهب از آن شیخ عباس تبریزیان است که به خاطر بحث " طب اسلامی" و آتش زدن کتاب مرجع پزشکی سر و صدا کرد و گفته است: « تا حالا هیچ مسلمانی در دنیا با کرونا نمرده اگر کسی می میرد فقط پیروان و شیعه هاریسون هستند که دین ندارند.»

با درگذشت 5 نفر در ایران که مسلمان هم بوده اند صحبت های آقای تبریزیان باطل شده مگر این که ایشان بخواهد بر ادعای خود پافشاری کند و خدای ناکرده مسلمانی متوفیان را زیر سؤال ببرد.

با اعلام نرخ مشارکت نیز دست کم نیمی از مردم در شهرستان ها و 70 درصد شهروندان در شهرهای بزرگ که در انتخابات روز جمعه دوم اسفند شرکت نکردند مسلمان نیستند!

روشن است که این ادعاها نادرست است. اما چرا برخی از روحانیون این گونه سخن می گویند؟ این اجازه و اختیار خارج کردن شماری از مردم از اسلام و مسلمانی را از کجا آورده اند؟ وقتی مراجع تقلید نیز چنین نمی کنند اینان در خود چه مرتبتی یافته اند که این گونه حکم صادر می کنند؟

آیه مبارکه قرآن که پس از فتح نازل شده تأکید دارد بر «یدخلون فی دین الله افواجا» یعنی فوج فوج داخل دین می شوند اما نتیجه تکاپوی برخی از آقایان برای فتوح دنیوی و سیاسی عملا این می شود « یخرجون من دین الله افواجا». البته خوش بختانه از دین الله خارج نمی شوند. تنها اعتماد عمومی فرومی کاهد و گرنه کیست که بتواند کاهش نرخ مشارکت در انتخابات یا مرگ در پی ابتلا به ویروس کرونا را به خروج از دین و نامسلمانی ربط دهد؟ امیدواریم آقایان علم الهدی و تبریزیان نگویند ما!

مهم تر این که امور سیاسی و رقابتی و انتخاباتی و بیماری ها و امثال آن گذرایند و نباید دست مایۀ موضوعات دیگر قرار گیرند.

لینک کوتاه: asriran.com/00300J

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: علم الهدی علم الهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۶۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای مسلمان شدن یک دختر مسیحی + فیلم

بسیاری از افرادی که از سایر ادیان به دین اسلام می‌گروند، پس از آشنایی با آن دچار تحول می‌شوند و به پاسخ سوالات خود می‌رسند. یکی از این افراد عایشه مرسدس است که ماجرای آشنایی او با اسلام را در ویدئوی زیر از زبان خودش می‌شنوید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • شماری از مهاجران افغان از ایران خارج شدند
  • نماینده مجلس : مردم از چپاول‌های درشت مانند چای دبش نتیجه می‌گیرند که اموال آنان بلاصاحب است
  • اظهارات علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودرو‌های شاسی بلند، اعتراضات سال ۱۴۰۱ و ...
  • آیت‌الله علم‌الهدی:بنگاه‌داری ‎بانکها آفت بزرگ بازارمسکن است
  • علیرضابیگی: مردم از چپاول‌های درشت مانند چای دبش نتیجه می‌گیرند که اموال آنان بلاصاحب است
  • آیت‌الله علم‌الهدی: پیروی جوانان از سیره شهدا رمز اعتلای کشور است
  • تحصیل در خارج، خدمت به داخل | حمایت از نخبگان و پژوهشگران ایرانی خارج از کشور
  • تاثیر منتخبین دور دوم انتخابات روی ترکیب هیات رئیسه مجلس آینده
  • تاثیر منتخبین دور دوم انتخابات روی ترکیب هیات‌رییسه مجلس آینده
  • ماجرای مسلمان شدن یک دختر مسیحی + فیلم