Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، آیا ویروس کرونا با لمس سطوحی مثل دستگیره‌ در‌ها هم منتقل می‌شود و ویروس بر چنین سطوحی چقدر باقی می‌ماند؟

اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا روی دستش سرفه کند و سپس چیزی را لمس کند، آن سطح آلوده می‌شود. دستگیرهٔ درها مثال خوبی از سطوحی است که این خطر را دارند.

هنوز به درستی نمی‌دانیم چه مدت زمانی ویروس کرونا می‌تواند بر چنین سطوحی زنده بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان گمان دارند که فقط چند ساعت است و نه چند روز، اما بهترین کار این است که دست‌های خود را به طور مرتب بشویید تا خطر ابتلا و گسترش ویروس را کاهش دهید.

 

آیا آب ‌و ‌هوا و دما بر انتقال ویروس کرونا اثر دارد؟

هنوز خیلی چیزها در مورد این ویروس نمی‌دانیم. هنوز روشن نیست که تغییر دمای فصلی بر میزان همه‌گیری آن چه تأثیری دارد.

 

آیا ممکن است با خوردن غذایی که فرد مبتلا به این بیماری تهیه کرده است؛ دچار بیماری شوید؟

اگر مراحل و شیوهٔ تهیه‌ غذا بهداشتی نباشد، فرد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است این بیماری را به دیگری منتقل کند. ویروس کرونا با ذراتی که بر اثر سرفه روی دست‌ها می‌ماند، منتشر می‌شود. شستن دست‌ها پیش از لمس و خوردن غذا توصیهٔ همگانی خوبی ‌ است تا جلوی گسترش میکروب‌ها گرفته شود.

 

اگر یک بار مبتلا به ویروس کرونا شوید، پس از آن نسبت به این بیماری ایمن خواهید شد؟

وقتی افراد از این بیماری نجات پیدا می‌کنند، بدن آنها تا حدودی چگونگی مقابله با آن را می‌شناسد و در صورت ابتلای دوباره می‌تواند ایمنی بیشتری داشته باشد. این ایمنی همیشگی نیست و کارایی کامل و مطمئنی هم ندارد و بر اثر مرور زمان کاهش هم پیدا می‌کند. هنوز روشن نیست بدن پس از ابتلا به این بیماری و بهبودی، تا چه مدت نسبت به ابتلای دوباره ایمن خواهد ماند.

 

تفاوت میان ویروس کرونا و سرما‌خوردگی چیست؟

ویروس کرونا و سرماخوردگی نشانه‌های مشابه زیادی دارند و بدون انجام آزمایش، تشخیص آن مشکل است. اصلی‌ترین نشانه‌های ویروس کرونا تب و سرفه است. سرما‌خوردگی معمولاً نشانه‌های دیگری هم دارد مانند درد‌های عضلانی و گلو‌درد، در حالی‌که مبتلایان به ویروس کرونا دچار تنگی‌نفس می‌شوند.

هرکس که فکر می‌کند دچار ویروس کرونا شده است، چه با فرد بیمار دیگری تماس نزدیک داشته است یا به مناطقی که این ویروس شیوع دارد سفر کرده است، باید با پزشک خود مشورت کند.

 

آیا استفاده از ماسک برای مقابله با ویروس مفید است و هر چند وقت یک بار باید آن را عوض کرد؟

شواهد اندکی مبنی بر مفید بودن استفاده از ماسک وجود دارد. کارشناسان می‌گویند رعایت بهداشت، مثل شستن مرتب دست‌ها و بخصوص وقتی با دهان در تماس قرار می‌گیرد، خیلی بیشتر اثر دارد.

 

دوره نهفتگی ویروس کرونا چه مدت است؟

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید دوره نهفتگی بیماری، یعنی پیش از بروز نشانه‌های بیماری، بین ۲ تا ۱۰ روز است.

این برآورد با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر دقیق‌تر خواهد شد.

 

آیا کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند دوباره سلامت کامل خود را باز‌می‌یابند؟

بله. بسیاری از کسانی که مبتلا به این ویروس می‌شوند فقط نشانه‌های مختصری از این بیماری را تجربه می‌کنند و بیشتر آنها به طور کامل خوب می‌شوند.

هر چند این بیماری برای افراد مسن و کسانی که بیماری‌های دیگری مانند دیابت و سرطان دارند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خیلی خطرناک است.

یکی از کارشناسان کمیسیون بهداشت ملی چین می‌گوید بهبودی کامل از نشانه‌های خفیف ویروس کرونا حدود یک هفته طول می‌کشد.

 

آیا ممکن است ویروس کرونا از طریق مرسولات پستی منتقل شود؟

به نوشته بی‌بی‌سی، هیچ شواهدی در این مورد وجود ندارد. بعضی بیماری‌های از جمله ویروس کرونا، با سرفه و عطسهٔ فرد بیمار روی سطح چیزها منتشر می‌شوند اما فکر نمی‌کنیم که ویروس بتواند اینقدر طولانی بر این سطوح باقی بماند. چیزی که با پست فرستاده می‌شود، بعید است زمانی که به دست گیرنده در مقصد می‌رسد، هنوز آلوده باشد.

 

آیا دلیلی دارد که چنین ویروس‌هایی بیشتر در چین پدیدار می‌شوند؟

بله، در چین جمعیت‌های بزرگ انسانی در فاصلهٔ خیلی نزدیکی با حیوانات زندگی می‌کنند.

ویروس کرونا به احتمال زیاد از منشاء جانوری (خفاش) آمده است، هر چند ممکن است این جانور همان میزبانی نباشد که باعث انتشار بیماری در میان انسان‌ها شده باشد. سارس، بیماری دیگری از بیماری‌های خانوادهٔ ویروس کرونا که از چین شروع شد هم از خفاش‌ و زبّاد‌ (جانوری از خانوادهٔ گربه‌سانان) به انسان منتقل شد.

اولین موارد این بیماری جدید از بازار غذاهای دریایی در جنوب چین شروع شد، جایی که در آن جانوران وحشی به فروش می‌رسند از جمله خفاش و مار.

 

آیا برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تنفسی، می‌توان خود را واکسینه کرد؟

در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت افراد در برابر این نوع از ویروس کرونا وجود ندارد اما پژوهشگران در کار ساخت آن هستند.

این نوع جدیدی از ویروس است که پیش از این در انسان‌ها دیده نشده است، پزشکان هنوز باید خیلی چیزها در مورد آن دریابند.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ویروس کرونا چین کرونا ویروس کرونا دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۶۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ آنچه در قبال شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم، هشداری بود که یک پاندمی چگونه می تواند جغرافیای انسانی و زیستی را پشت سر گذاشته و به بدن همه انسانها در تمامی نقاط دنیا رسوخ کند! در این میان باید به هشدارهای ناظر بر وقوع پاندمی های جدید توجه کرد، حتی اگر این فراگیری شدت و حدت کمتری نسبت به کوید-19 داشته باشد. 

دانشمندان هشدار دادند «آنفلوانزا» عامل بیماری‌زایی است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد.به نوشته وبسایت گاردین،‌ یک نظرسنجی بین‌المللی که قرار است آخر هفته آینده منتشر شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوانزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.جان سلمانتون گارسیا از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد:‌ «این باور که آنفلوانزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.»

آنچه ماجرا را جدی تر می سازد، معطوف به تکامل و جهش ویروس آنفلانزاست. اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوانزا به اندازه کافی مقابله شود و آنها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند،‌ این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.»

بنا بر اطلاعات منتشرشده از این پژوهش،‌ ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند،‌ اعتقاد دارند که محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری، پس از آنفولانزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است. آنها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع، برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ Sars-CoV-2 (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.وجه مشترک این تحقیق این است که آنفلوانزا تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان ( سویه اچ۵ان۱ H5N1) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاوهای اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.این موارد مطالعاتی، هشدارهایی هستند که تصور نکنیم دوران شیوع پاندمی های فراگیر و خطرناک به پایان رسیده و پیش بینی ها و اقدامات لازم را در این خصوص صورت دهیم. 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد