Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@13:44:57 GMT

QBZ-95؛ نامی مطرح در صنایع نظامی چین(+تصاویر)

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۰۰۶۰

QBZ-95؛ نامی مطرح در صنایع نظامی چین(+تصاویر)

عصرایران؛ مجله تصويري سلاح- يكي از پر كاربردترين تكنولوژي هاي نظامي چين براي نيروهاي مسلح اين كشور QBZ-95 نام دارد که نوعي اسلحه تهاجمي بولپاپ (گونه اي از جنگ افزارهاي گرم كه در آنها گلنگدن و خشاب در پشت مجموعه ماشه و نزديك به چهره تيرانداز قرار گرفته اند. اين طراحي منتج به كاهش طول سلاح بدون نياز به كاستن از طول لوله شده و باعث افت قابل توجه وزن نيز مي شود) محسوب مي شود و توسط شركت دولتي صنايع دفاعي و نظامي چيني نورینکو به طور انحصاري براي ارتش آزادي بخش خلق، واحد ويژه پليس و ديگر سازمان هاي اجراي قانون در چين توليد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلحه مذكور قادر به شليك گلوله هايي با كاليبر 5.8×42 / DBP87 میلی متر خواهد بود و از يك طراحي معمول در ميان تسليحات مشابه بهره مي برد.

طراحي و توسعه

QBZ-95 براي اولين بار در تاريخ 1 ژوئيه سال 1997 همزمان با واگذاري هنگ كنگ بريتانيا (از مستعمرات امپراتوري بريتانيا بين سال هاي 1842 تا 1997) به قلمرو چين، در خارج از مرزهاي اين كشور مشاهده شد. اسلحه چيني نام برده كه متشكل از پيكربندي بولپاپ است، به منظور جايگزيني با سلاح تهاجمي تايپ 81 طراحي و توليد شد.

لازم به ذكر است كه نخستين نمايش رسمي و عمومي از دستاورد صنايع نظامي چين يعني QBZ-95 به يك رژه نظامی در سال 2012 باز مي گردد.

اسلحه تهاجمي تايپ 81

اسلحه بولپاپ QBZ-95

اين پروژه با موفقيت بالايي همراه بود و توانست تا سال 2006 تمامي اسلحه هاي تايپ 81 موجود را حذف كند. روند جايگزين سازي تسليحات قديمي با اين مدل در واحدهاي فعال نظامی و همچنين نيروهاي پليس چين همچنان ادامه دارد.

در ساخت QBZ-95 از مواد پليمري استفاده شده است. طبق گزارش هاي به دست آمده براي طراحي اين محصول چيزي حدود 2 سال صرف تست هاي ميداني شده است.

علاوه بر نسخه مادر، يك نمونه ارتقا يافته به نام QBZ-95-1 نيز وجود دارد كه براي اولين بار طي آزمايشات عملكردي مختلف خود در اوايل سال 2010 رويت شد. يك سري از اصلاحات اجرا شده ارگونوميك و شماري ديگر مربوط به افزايش سطح ايمني كار با اسلحه بودند.

 از طرفي ديگر  QBZ-95-1در مقايسه با نمونه اصلي، مجهز به لوله اي بلندتر، سنگين تر و همچنين يك محافظ ماشه با طراحي جديد است. گفته مي شود كه حتي برخي از نيروهاي ويژه چيني به اين محصول تجهيز شده اند.

با وجود آن كه نشانه هايي از مشاركت اسلحه تهاجمي QBZ-95 در تعدادي از درگيري هاي داخلي و يا خارجي دگير كشورها ديده شده است، اما همچنان گزارشات چنداني از اثرگذاري عملياتي آن در دست نيست.

 اين در حالي است كه طي آزمايشات تلويزيوني، سلاح مورد نظر پس از غوطه وري در آب و همينطور تحمل ساير شرايط دشوار محيطي باز هم عملكرد مطلوب خود را حفظ كرده است.

 طراحي اين محصول به غير از چند مورد شباهت جزئي به اسلحه هاي قبلي چيني، كاملا جديد محسوب مي شود. ادعا شده است كه QBZ-95 لگد كم و قابليت كنترل پذيري بهتر در حالت شليك خودكار دارد.

 اين محصول قابليت شليك نارنجك هاي تفنگي را نيز خواهد داشت. نارنجك هاي تفنگي شبيه گلوله آر پي جي هستند اما با اين تفاوت كه از طريق تفنگ هايي مخصوص آتش مي شوند.

انواع مدل هاي QBZ-95

QBZ-95: نسخه استاندارد از اسلحه چيني كه با استفاده از مهمات  5.8×42 / DBP87میلی متری كار مي كرد. با توجه به مشكلات مختلفي كه در طراحي اين سلاح ديده شده بود، پروژه اجراي اصلاحات روي اين محصول آغاز شد كه شامل موارد زير بود:

- بهبود سيستم كنترل آتش و خصوصيات ارگونوميك

- قابليت تجهيز به مهمات جديد و برد موثر افزايش يافته

- امكان استفاده از نارنجك هاي تفنگي

QBZ-95B (كارباين): اين محصول نسخه اي كوتاه تر و سبك وزن از اسلحه استاندارد محسوب مي شود و به نظر مي رسد كه تنها اپراتور آن افسران دريايي باشند. با اين حال طبق گزارشات حاصله، امكان به كار گيري اين مدل توسط واحد نيروهاي ويژه نيز وجود خواهد داشت.

QBB-95 LSW: اين مورد كه يكي ديگر از اصلي ترين انواع QBZ-95 محسوب مي شود، در واقع نوعي تفنگ خودكار جوخه است.

QBZ-97: نمونه صادراتي مشابه QBZ-95 كه تنها از نظر مهمات با يكديگر تفاوت داشتند. اين محصول با استفاده از گلوله هاي 5.56×45 میلی متری ناتو كار مي كرد و مجهز به فشنگ هاي 5.8 ميلي متري چيني نبود.

QBZ-97B: مدل كارباين (نوعي از تفنگ كه در مقايسه با تفنگ گلوله زني و فتيله اي كوتاه تر و همينطور سبك تر است) از نمونه صادراتي QBZ-97.

QBZ-95-1: اين محصول كه تحت عنوان  QBZ-95 “Gai”به معناي اصلاح شده نيز شناخته مي شود، نه تنها ضريب اطمينان بالاتري دارد بلكه ويژگي هاي ارگونوميك آن نيز بهبود يافته و اپراتور با راحتي بيشتري مي تواند از سلاح استفاده كند.

مشخصات QBZ-95

- نوع: اسلحه بولپاپ

- محل توليد: چين

- مدت زمان خدمت: از سال 1997 تاكنون

- طراحي شده به سال: 1991

- توليد كننده: نورینکو

- هزينه ساخت هر قبضه: 4300 يوان در سال 2014

- توليد شده به سال: 1995 تاكنون

- تعداد ساخته شده: 3000000 قبضه

- وزن: 3.25 كيلوگرم

- طول: 745 ميلي متر

- طول لوله: 463 ميلي متر

- نواخت آتش: 650 گلوله در دقيقه

- برد موثر آتش: 400 متر نقطه اي و 600 الي 800 متر ناحيه اي

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

لینک کوتاه: asriran.com/00301I

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اسلحه چین محسوب می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۰۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد

محمدحسن نامی در نشستی که با حضور اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد، اظهار داشت: سدهای زیرزمینی آب را در سفره‌های زیرزمینی نگه می‌دارد و از فرونشست زمین جلوگیری می‌کند همچنین سد زیرزمینی از تبخیر آب نیز جلوگیری می‌کند.

وی یادآور شد: امروزه مدیریت بحران به عنوان مهمترین موضوع در دنیا مطرح است و ۱۲۳ کشور موضوع بحران را به عنوان اولین و راهبردی ترین موضوع می دانند.

وی ادامه داد: اکنون در دنیا مشکلاتی از جمله بیابان‌زایی، تغییر اقلیم تغییر و کمبود آب شیرین وجود دارد که این مشکلات موجب شده است تا موضوع پیشگیری در بحران مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

نامی با اشاره به قانون مدیریت بحران افزود: این قانون ناظر به اقدامات پیشگیرانه است و روح حاکم بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در حوزه مدیریت بحران بر پیشگیری تاکید دارند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، اکنون از خط قرمز برداشت آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم و در برخی مناطق حتی بین ۸۰ تا ۸۵ درصد برداشت آب‌های زیرزمینی صورت گرفته است.

وی به ناپایداری ساخت و سازها اشاره کرد و در این باره توضیح داد: حدود ۶۲ درصد جغرافیای کشور روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد؛ بنابراین باید بتوانیم اقدامی انجام دهیم که زندگی ایمن داشته باشیم.

نامی با تاکید بر لزوم افزایش مقاومت مصالح ساختمانی، افزود: باید مقاومت مصالح ساختمانی را حداقل به ۸ ریشتر برسانیم همچنین سازه ها به‌گونه‌ای باشد که مقاومت در برابر هشت ریشتر داشته باشد.

وی با اشاره به وقوع زلزله در ترکیه و تخریب‌های گسترده ناشی از آن، اظهار داشت: وقتی مصالح ساختمانی استحکام لازم را نداشته باشد با زلزله‌ای بالای ۶ ریشتر فرو می‌ریزد.

رئیس سازمان مدیریت بحران یادآور شد: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله بالای هفت ریشتر در کشور ما رخ داده است و به طور متوسط سالانه حدود دو هزار زلزله به وقوع می‌پیوندد و به عنوان نمونه حدود ۱۸ هزار زلزله در سال گذشته در کشور به وقوع پیوست.

نامی تصریح کرد: دستگاه قضایی می‌تواند در امر پیشگیری از بحران‌ها اقدامات موثری انجام دهد و از وقوع جرایم جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • به‌جای خودروهای ثبت‌نامی این خودروها را بخرید
  • رسانه‌های آمریکایی: نمایش نسخه جدید باور-373 از توسعه صنایع دفاعی ایران حکایت دارد
  • رونمایی از شش محصول صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد «مانوین»
  • هر جا نامی هست، داستانی دارد
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • رئیس سازمان مدیریت بحران : از خط قرمز برداشت از آب‌ های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • ۶۲ درصد جغرافیای ایران روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • بهره مندی سازمان سپند از تخفیف های صنایع نظامی
  • حل نیازهای صنایع به کمک فناوران داخلی در «ریورس‌ پیچ» اینوتکس