Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شاعر و منتقد ادبی معتقد است کهبرخی مدیران فرهنگی کوتوله بین شاعران اختلاف می‌اندازند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مصطفی محدثی خراسانی همان‌گونه که از نامش پیداست شاعری از دیار خراسان است که از نیمه دهه شصت با تشکیل گروه شعر حوزه هنری در مشهد توانست یک جریان ادبی قوی ایجاد کرده و هدایت‌گر شاعران جوان خراسان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روندی که طی حدود دو دهه ادامه یافت. وی در اوایل دهه هشتاد به تهران آمد و سردبیری مجله شعر را به عهده گرفت. ضمن این که مسئولیت سرویس فرهنگ و ادب روزنامه جام جم و عضویت در شورای شعر صداوسیما نیز در کارنامه‌اش وجود دارد.

«هزار مرتبه خورشید»، «شاعران پروازی»، «سلوک باران»، «شوق کعبه»، «بودن در نبودن» و «طنین کوه» بخشی از مجموعه‌های شعری به چاپ رسیده این شاعر و منتقد ادبی است.

وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره ضرورت پرداختن به موضوع شعر و ادبیات در انجمن‌های ادبی و تشکل‌های فرهنگی دانشجویی گفت: یکی از سازنده‌ترین و تأثیرگذارترین دل‌مشغولی‌ها و دغدغه‌ها برای نسل جوان، عرصه شعر و موسیقی است.اگر زمینه‌های پیوند ین جوانان و شعر از همان دوران مدرسه و بعد دانشگاه برقرار شود،  تأثیرگذار خواهد بود.

محدثی خراسانی اظهار کرد: حدود چهل و پنج سال پیش من در دبستان نوید واقع در کوی طلاب مشهد درس می‌خواندم. در مدرسه ما جشن‌هایی به مناسبت‌های گوناگون برگزار می‌شد؛ من شعرها و سرودهایی را که در این جشن ها می‌خواندیم به یاد دارم. هنوز که هنوز است صدای آن خواننده‌ای که آن شعرها  را می‌خواند، توی گوشم هست. خیلی وقت‌ها اصلاً بدون دلیل، مثلاً دارم رانندگی می‌کنم  و می‌بینم این صدا توی گوشم می‌پیچد و من را می‌برد  به 45 سال پیش!

علیرضا قزوه رساترین فریاد معترض روزگار ماست

وی عنوان کرد: وقتی این حس و حال تمام می‌شود، می‌بینم چقدر غبار ذهنی من کم شده و چقدر زلال و شفاف شده‌ام. ذهن و قلب نوجوانان و جوانان همین گونه آماده و مستعد است. جوانان ما در دانشگاه‌ها شرایط و موقعیتی را دارند که در فضاها و زمان های دیگر تکرار نخواهد شد. نظام فرهنگی ما باید هوشمند باشد و نهایت بهره‌برداری را در قالب‌های مختلف داشته باشد.

محدثی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی هم با توجه به گستره جغرافیایی و اعداد دانشجویان خود ظرفیت بسیار خوبی برای شناسایی و تقویت استعدادهای ادبی است.

وی گفت: این فضاهایی که دانشجویان علاقه‌مند در یک محیط امن فرهنگی دورهم جمع هستند دیگر  به این راحتی پیدا نمی‌شود. درس خواندن و افزایش بار علمی جای خودش، اما باید از این فرصت‌ها استفاده کرد و شیرینی شعر و موسیقی را به این نسل چشاند. باید دانشجویان را نمک‌گیر شعر و موسیقی و فرهنگ کنیم تا مثل یک کمربند ایمنی آنها را تا آخر عمر هدایت کند و پیش ببرد.

محدثی خراسانی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان شاعران انقلاب را از برچسب‌های ناروای شاعر حکومتی یا شاعر سفارشی جدا کرد نیز گفت: این اتفاقات و برچسب‌زنی‌ها در سطوح عالی شعر نمی‌افتد. اینها آدم‌های میانی هستند که به اسم شاعر این دسته بندی‌ها را انجام می‌دهند. از یک سو  ظاهراً دغدغه انقلاب دارند از طرف دیگر به فکر جیبشان هستند و همزمان به دنبال به فکر جلب نظر فلان مدیر فرهنگی هستند. اصلاً در رده‌هایی مثل حسن حسینی و قیصر امین‌پور و آقای قزوه چنین مسائلی مطرح نیست.

وی اظهار کرد: چه کسی می‌تواند اینها را متهم به این حرف‌ها بکند؟! قزوه رساترین فریاد معترض روزگار ماست. علی معلم دامغانی هم همین‌طور؛ به‌نظر من این تعریف‌ها در سطوح ناب و اصلی جریان شعر انقلاب اصلاً نه جایگاهی دارد و نه قابل اثبات است.

باید دانشجویان را نمک‌گیر شعر و موسیقی و فرهنگ کنیم تا مثل یک کمربند ایمنی آنها را تا آخر عمر هدایت کند و پیش ببرد

محدثی افزود: این به نظام فرهنگی و مدیران کوتوله ما باز می‌گردد که گاهی افراد بی‌کیفیت و درجه سه‌ را به عنوان شاعر یا منتقد مطرح می‌کنند. صدا و سیما نمی‌داند چه کسی را در فلان برنامه دعوت و به اسم شاعر مطرح کند. می‌روند از زندگی شاعری مستند می‌سازند که کارهایش نه ارزش فنی دارد و نه نسبتی با فرهنگ این مرز وبوم.

این شاعر و پژوهشگر ادامه داد: اینهاست که به دشمنان کشور و رسانه‌های وابسته به آنها بهانه می‌دهد. شما به کدام یک از این شعرای اصیل و ارجمند و باسابقه ادبیات انقلاب می‌توانید برچسب شاعر سفارش‌پذیر و وابسته بدهید؟ می‌توانید بگویید زنده‌یاد سبزواری را شاعر حکومتی بود؟! شاعری که در مقطعی اصلاً از تمام محافل دولتی و رسمی قهر کرد. اگر حکومتی بود که قهر نمی‌کرد. احساس کرد که موضعش در این مقطع باید این باشد، موضعش را گرفت. اصلاً اگر  آقای سبزواری دوست و دشمن زیاد دارد، به‌خاطر همین صراحتش بود. به‌خاطر اینکه آدم زلالی بود و هیچ ناراستی را برنمی‌تافت.

محدثی عنوان کرد: اینها بهانه جویی‌های مغرضانه است. هم آنها مقصرند هم نظام فرهنگی ما مقصر است که برای برخی این تفرقه‌افکنی‌ها بستر فراهم می کند.

متأسفانه نظام فرهنگی ما نتوانسته یک ساختار فراجناحی برای شاعران ایجاد کند.

وی با تأکید بر این که بسیاری از این اختلافات را دیگران پررنگ می‌کنند گفت: بگذاریدخاطره‌ای در این زمینه بگویم. آقای یوسفعلی میرشکاک در بسیاری از جلسات با بهترین تعابیر و با احترام از سهیل محمودی و ساعد باقری یاد می‌کند. اخیراً بعد از یک گردهمایی که آقای میرشکاک در آن سخنرانی داشت من همان شب پیش آقای سهیل محمودی بودم چون همسایه ماست. گفتم که بله آقای میرشکاک هم سخرانی داشتند. سهیل محمودی با یک هیجانی گفت: به‌به! چقدر خوب، یوسف عزیز من! گفتم آقای میرشکاک از شما هم ذکر خیر داشتند. سهیل محمودی هم شروع کرد از بزرگی‌ها و درجات علمی و از دریافت‌های عمیقش سخن گفتن. حالا بیرون برخی جوسازی می‌کنند که میرشکاک شمشیر برداشته می‌خواهد گردن ساعد باقری و سهیل محمودی را بزند!

محدثی خراسانی عنوان کرد: متأسفانه نظام فرهنگی ما نتوانسته یک ساختار فراجناحی برای شاعران ایجاد کند. یک جایی را درست کند که اگر شاعر آمد آنجا انگ چپ و راست نخورد. شما یک فضایی ایجاد کنید که این دوستان شاعر وقتی آنجا می‌آیند بالای سرشان تابلوی فلان جناح و فلان گروه و فلان دسته نخورد. این امکانات را در اختیار خود شاعران قرار بدهید، با هم بروند، ببینید چقدر دوستانه با هم رفتار کنند.

این شاعر و منتقد ادبی گفت: در انتها می‌خواهم یک رباعی بخوانم که بی‌ارتباط با این موضوع نیست و البته بیانگر حرف و آرمان‌های نسل ماست؛

 شام است، به صبح محشر اندازیمش/ خاکستر اگر به آذر اندازیمش

 آن طرح نویی که در سر حافظ بود/ ما آمده‌ایم تا دراندازیمش

انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: شعر سهیل محمودی ساعد باقری یوسفعلی میرشکاک نظام فرهنگی ما محدثی خراسانی شعر و موسیقی سهیل محمودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۰۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعر باید به قدرت ابزار خود واقف باشد/ بیانات سازنده رهبر معظم چراغ راه است

سعید سلیمانپور در پی حضور در جلسه دیدار شعرا با رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار آنا تصریح کرد: شعر و کلاً هنر می‌تواند دستاوردهای مهمی ‌برای رشد و تعمیق معنویت جامعه به همراه آورد.

 وی افزود: همانطور که حضرت آقا نیز فرمودند شعر رسانه‌ای قوی است و ظرفیت‌های فراوانی دارد که باید از آنها استفاده شود و اولین قدم آگاه ‌کردن خود شاعران است که بدانند چه ابزار مهم و ومؤثری در اختیار دارند.

شاعر پیشکسوت با تاکید به اینکه محفل شعری که به‌صورت سنتی حسنه، سالیان سال در شب میلاد مسعود امام حسن مجتبی (ع)، در محضر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، بسیار فراتر از محفلی ادبی است، ادامه داد: محفلی است که در کنار ارائه آثار، فرمایش‌های دقیق و کارشناسانه حضرت آقا را نیز در پی دارد.

سلیمانپور مهمترین بیانات رهبر معظم انقلاب را اینطور عنوان کرد که امسال رهبر معظم انقلاب، ضمن بیان اهمیت‌های هنر شعر به‌عنوان رسانه‌ای قوی و تأثیرگذار، بر هنری ‌بودن و ساختار قوی آن نیز تأکید فرمودند و در نهایت پیامی‌ را که شعر باید منتقل کند، بسیار مهم شمردند.

جای شعرای پرتلاش خالی

این شاعر تاکید دارد که در دیدار شعرا با رهبری، شعرهای خوب و متنوعی خوانده شد که در بین شعرهای خوب، برخی از شعرها برجسته‌ بودند. حوزه هنری و واحد آفرینش‌های ادبی آن، که متولی برگزاری این محافل است، مدتی است با برنامه‌ریزی و راهکارهای جدیدی تلاش می‌کند که گزینش اشعار و سطح کیفی اشعار، تعریف‌شده باشد تا کیفیت اشعار ارائه شده بالاتر برود.

وی اضافه کرد: البته به نظر بنده برای شاعری که سالهاست در زمینه فرهنگ و ادب قلم می‌زند و خوب شعر می‌سراید، اما نتوانسته است به آن اوج ادبی دست پیدا کند، یا شاعر جوان با استعدادی که تازه قدم در این راه نهاده است و باوجود این استعداد و توانی که اثبات کرده است، شعرش هنوز، شعر شاخص و برجسته‌ای نیست، باید فرصت شعرخوانی در این محفل مهیا شود و سهمی ‌هرچند ناچیز، برای آنها در نظر گرفته شود.  

دبیر جشنواره بین‌المللی شعر ترکی رضوی معتقد است شعر امروز جایگاه ویژه‌ای در معادلات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی پیدا کرده است. مطمئناً تعداد شاعران ما نسبت به دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است، منتها برای کیفی‌ترکردن شعر، در کنار تلاش شاعران، نقش نهادهای فرهنگی و برنامه‌ریزی‌های آنها نیز نقش کلیدی دارد.

وی متذکر شد: نظرهای دقیق و کارشناسانه حضرت آقا که همه ساله در این دیدارها مطرح می‌شود، می‌تواند پایه و اساس این برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد. 

به گفته این شاعر، به عنوان مثال از نظر کمیت، شاعران طنزپرداز زیادی داریم و استقبال شعر طنز بسیار بیشتر از گذشته شده است؛ اما مسئله مهمی ‌که همه طنزپردازان باید به آن اعتقاد داشته باشند این است که شعر طنز، شوخی‌بردار نیست!

سلیمانپور تصریح کرد: شعر طنز اگر چه با شوخی قرین است اما از منظر زبان و فنون ارائه طنز، و نیز پیداکردن سوژه و ساختن مضمون، مقوله‌ای بسیار جدی است و طنزپرداز نباید از کنار آنها بی‌اعتنا رد شود. دقت و زحمت‌کشیدن در این موارد است که شعر طنز را کیفی و ماندگار می‌کند.

شعر فراتر از قومیت

وی در خصوص نحوه فعالیت شعرا در زبان‌های مختلف نیز اضافه کرد: بی‌هیچ تعارفی، هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. در کنار زبان عزیز فارسی که زبان ملی همه ایرانیان است، هر ساله صدها عنوان کتاب با زبان‌های ترکی و کردی و ... در کشور چاپ می‌شود.

این شاعر متذکر شد: خود بنده در کنار شعرهای فارسی‌ام به زبان مادری‌ام نیز که ترکی آذری است، شعر می‌گویم و منتشر می‌کنم. ما در کشورمان حتی جشنواره‌های شعری داریم که به زبان فارسی نیستند. مانند جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری که اختتامیه آن در اردیبهشت امسال برگزار خواهد شد و تاکنون هفده دوره آن برگزار شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت ویژه از گفت‌وگوی چند دقیقه‌ای یک شاعر با رهبر انقلاب
  • شاعر باید به قدرت ابزار خود واقف باشد/ بیانات سازنده رهبر معظم چراغ راه است
  • شاعر باید به قدرت ابزار خود واقف باشد
  • مبادا شعر به انزوا برود!
  • حضور شاعر ان یزدی در دیدار رمضانی شاعران با رهبرمعظم انقلاب
  • حضور ۴ شاعر یزدی در دیدار رمضانی شاعران با رهبرمعظم انقلاب
  • شاعر جوان سروستانی در دیدار با رهبر معظم انقلاب شعر خواند
  • از آقازاده‌های ایرانی تا شاعر هندوستانی / اینجا سال به وقت فرهنگ و ادب تحویل شد
  • دیدار شاعر استان فارسی با رهبر معظم انقلاب
  • رهبر انقلاب امروز با شاعران افطار می‌کنند