Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-29@05:35:34 GMT

خانۀ روح‌نواز با "بام سبز" + تصاویر

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۰۴۹۱

خانۀ روح‌نواز با 'بام سبز' + تصاویر

به گزارش تسنیم، یکی از راهکارهای مقابله با جاری شدن سیل در شهرها و تخریب فراوان ناشی از آن، تدارک و ایجاد پشت­‌بام‌های سبز است که با جذب آب باران از جاری شدن سیلاب‌های احتمالی در خیابان‌های شهر جلوگیری می­‌کند.

بام‌سبز سیستم چندلایه­‌ای است که سقف و بالکن یک ساختمان را با پوشش گیاهی پوشانده و با جذب و  نگه­داری بخشی از حجم باران و با استفاده از فرآیندهای تبخیر و تعریق و تصفیه، حجم و پیک رواناب را کاهش می‌دهد و موجب بهبود کیفیت آب‌وهوا، حفظ زیبایی شهر و جلوگیری از اتلاف انرژی ساختمان می­‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از بام­‌های سبز تا حد زیادی به نوع اقلیم منطقه، و میزان و توزیع بارش سالانه وابسته است.

پشت­‌بام‌های سبز در بسیاری از کشورهای پیشرفتۀ دنیا پذیرفته شده است؛ برای نمونه در آلمان 14درصد از کل مساحت بام‌ها سبز است. در قارۀ آمریکا حدود 4میلیون فوت‌مربع در 40 ایالت آمریکا و همچنین 6 استان کانادا پروژۀ پشت‌بام سبز اجرایی شده است. پشت‌بام سبز در شهرهای مختلف دنیا از جمله نیویورک، پورتلند، ویرجینیا، پاریس و... بسیار محبوب است. گرچه بام‌های سبز خیلی ساده یا ارزان نیستند، اما بسیاری از این شهرها تشخیص داده­‌اند که مزایای بلندمدت آن بر نگرانی­‌های مالی و اجرایی این پروژه می‌چربد، به همین سبب شهر نیویورک برنامه­‌ای دارد که با ارائۀ تخفیف‌های مالیاتی، مردم را به استفاده از بام‌سبز ترغیب کند. مزایای متعدد پشت‌بام سبز، ازجمله ایجاد محیط فرح‌بخش و روح‌نواز برای ساکنان و همچنین مقابله با سیلاب‌های شهری، از دلایل مهم استفاده از این فناوری است.

در زمینۀ پیشگیری از سیلاب، پشت‌بام سبز توانایی فراوانی در کاهش یا کند شدن رواناب در محیط‌های شهری دارد. در شرایط فعلی، با بام‌های غیرسبز و خیابان‌های دارای سطوح سخت و نفوذناپذیر، به‌هنگام بارش باران، حجم و سرعت رواناب به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد و این دلیل عمدۀ وقوع سیلاب مخرب و ویرانگر در شهرهاست. به‌گفته کارشناسان یک بلوک شهری معمولی بیش از 5 برابر رواناب بیشتری نسبت به یک منطقه جنگلی با همان ابعاد ایجاد می­‌کند و این مسئله به‌طور قابل توجهی خطر بروز سیل در شهرها را افزایش می­‌دهد.

پشت­‌بام‌های سبز با جذب بخشی از آب ناشی از بارندگی، و با ایجاد فاصله و تأخیر در به هم رسیدن رواناب‌ها به یکدیگر، از وقوع سیلاب‌های ویرانگری که باعث تلفات مالی و جانی می­‌شود جلوگیری می­‌کند و نیز از ایجاد آسیب و خسارت به زیست‌گاه­‌های انسانی و حیوانی ممانعت به‌عمل می‌آورد.

البته پشت­‌بام‌های سبز را باید جزئی از یک سیستم گستردۀ حوزۀ آبخیز برای کنترل و مقابله با سیلاب دانست؛ زیرا که همۀ ساختمان‌های شهرها برای پشت­‌بام سبز مناسب نیستند و راهکارهای دیگری مثل فضاهای سبز بزرگ مانند پارک‌های 30 یا 40 هکتاری نیز در جای خود می‌تواند در کنترل سیلاب نقش مؤثری داشته باشد.

علاوه بر کاهش سیل‌های شهری، پشت­‌بام‌های سبز می‌تواند به کاهش آلودگی محیط زیست شهری کمک بسیاری داشته باشد، برای نمونه پشت‌بام‌های سبز به‌طور معمول از آلودگی آب توسط زباله­‌ها و سایر آلاینده­‌ها جلوگیری می­‌کند؛ زیرا که این‌گونه پشت­‌بام‌ها باعث کاهش میزان رواناب شده و در نتیجه به پاک بودن نهرها، رودخانه­‌ها و نیز اقیانوس کمک می­‌کند. پشت­‌بام‌های سبز حتی می­‌تواند در کاهش بارش باران اسیدی که آلودگی محیط زیست شهری را به‌دنبال دارد، مؤثر باشد. افزون بر کاهش آلودگی آب، پشت­‌بام‌های سبز باعث کاهش آلودگی هوا نیز خواهد شد. بام‌های سبز به دو روش «فیلتر کردن ذرات آلایندۀ هوا و گازها» از طریق گیاهان و فرایند فتوسنتز و همچنین «با کاهش توزیع گردوغبار در هوا» می­‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

همچنین بام‌های سبز در تابستان از ساختمان در مقابل گرمای مستقیم خورشید محافظت و در زمستان به‌مثابه عایق عمل می‌کند و گرمازدایی از ساختمان را به حداقل می­‌رساند. بام‌های سبز در تابستان تا 90درصد بارش و در زمستان تا 40‌درصد بارش را جذب می­‌کنند. دمای بام سبز می‌تواند 30 الی 40 درجه از دمای بام‌های معمولی پایین‌تر باشد و می­‌تواند دمای شهرها را تا 5 درجه کاهش دهد.

بام‌های سبز علاوه بر اینکه باعث زیبایی بصری مناظر شهرها می­‌شوند، می­‌توانند به‌عنوان پناهگاه موجوداتی باشند که برای بقا می­‌جنگند، برای نمونه پرندگان می­‌توانند از بام‌های سبز برای لانه­‌سازی و بزرگ کردن بچۀ خود استفاده کنند. همچنین بام‌های سبز می­­‌توانند به فضاهای اجتماعی و تفریحی تبدیل شوند و نیز برای تقویت امنیت غذایی شهرها، و برای کشاورزی شهری مورد استفاده واقع شود.

 

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: کاهش آلودگی پشت بام سبز بام های سبز بام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۰۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از۳میلیون تخلف سرعت غیرمجاز در استان تهران/ کاهش ۴۳درصدی تصادفات درون شهری

دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل دربانی با اشاره به آخرین آمار تردد در استان تهران گفت: مجموع ترددها از ابتدای شروع طرح نوروزی تا روز ۷فروردین ۳۸میلیون و۳۹۴  هزار و ۲۴۶مورد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد رشد را تجربه کرد.

وی در ادامه با اشاره به میزان تردد وسایل نقلیه در تهران بیان کرد: تعداد وسایل نقلیه ورودی به استان تهران ۳میلیون و ۸۲۲ هزار و ۶۸۳ مورد است که تاکنون ۴میلیون ۶۲۶ هزار و ۶۷ خودرو از استان خارج شدند. همچنین ۳میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ مورد حجم تخلفات ناشی از سرعت است که این تخلفات رشد ۴۸درصدی را نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است.

دربانی در ادامه با اشاره به آمار تلفات و مجروحین ناشی از تصادفات رانندگی استان تهران در ایام نوروز اذعان کرد: تعداد تلفات ناشی از تصادفات برون شهری از ابتدای طرح تا پایان روز ۷ فروردین، ۱۰ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳درصد کاهش را به خود اختصاص داده است. همچنین مجموع تلفات ناشی از تصادفات درون شهری از ابتدای طرح تا پایان روز ۷ فروردین ۲۰ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳درصد کاهش را تجربه کرد.

دبیر شورای ترافیک استان تهران در ادامه افزود: تعداد مجروحین تصادفات رانندگی برون شهری از ابتدای طرح تا پایان روز ۷ فروردین۱۳۲نفر که نسبت به مدت مشابه ۱۸درصد کاهش را تجربه کرد. همچنین تعداد مجروحین تصادفات رانندگی درون شهری از ابتدای طرح تا پایان روز ۷فروردین ۷۶۳ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه ۹درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دربانی در پایان خاطرنشان کرد: آمار جابجایی مسافر در پایانه های مسافربری ناوگان اتوبوس از ابتدای طرح تا پایان روز ۷ فروردین ماه تعداد چهارصد و چهل و دوهزار و ششصد و چهل و نه نفر در قالب ۳۶۷۴۱سفر( اتوبوس، مینی بوس و سواری) از مبدا استان تهران به اقصی نقاط کشور جابجا شدند و همچنین تعداد دویست و هفتاد و پنج هزار و صد و هفده نفر مسافر از طریق  پایانه های مسافربری  به استان تهران وارد شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمار تلفات ناشی از تصادفات نوروزی استان تهران
  • کاهش شمار جان باختگان و مصدومان تصادفات در راه‌های استان تهران
  • کاهش ۶۰ درصدی سوانح جاده‌ای در استان همدان 
  • ثبت بیش از۳میلیون تخلف سرعت غیرمجاز در استان تهران/ کاهش ۴۳درصدی تصادفات درون شهری
  • «مهمان نواز»، ویژه برنامه افطار رادیو اقتصاد
  • کاهش ۳۳ درصدی تصادفات درون شهری منجر به فوت در استان گلستان
  • خانۀ سپنتا را به موزۀ سینمای اصفهان تبدیل کنید
  • تلفیق روح‌نواز چشمه‌سارها و کوه‌ها در فریدون‌شهر
  • مزیت رقابتی استان فارس، برخورداری از مردم مهمان نواز است
  • طبیعت زیبا و چشم نواز منطقه «نگل» شهرستان سیروان