Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-16@05:36:44 GMT

نوشابه‌های گازدار با بدن ما چه می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۰۹۲۷

 ربابه شیخ الاسلام افزود: حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۵۰ سال کشور در معرض خطر شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان هستند و مصرف زیاد این نوشابه‌ها به دلیل وجود قند سبب چاقی و بیماری‌های دیگر می‌شود.

اخبار اجتماعی - وی اظهار داشت: افراد بویژه دانش آموزان باید از مصرف نوشابه های گازدار خودداری کرده و نوشیدنی‌های سنتی مانند شیر دوغ یا انواع آب میوه را جایگزین آن‌ها کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک کارشناس مسایل بهداشت و سلامت ادامه داد: سوءتغذیه کودک در دوران مدرسه عامل کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی، افزایش ابتلا به بیماری ها، افزایش مرگ ۲ تا هشت برابر کودکان هم سن و افت تحصیلی است و به دلیل رشد جسمی کودکان به خصوص جهش رشد در دوران بلوغ نیاز به مواد مغذی بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه نقش ریزمغذی‌ها در قدرت یادگیری دانش آموزان قابل توجه است، اظهار داشت: به طور مثال کمبود ید سبب کاهش ضریب هوشی تا ۱۳.۵ واحد و کمبود آهن موجب کمبود ضریب هوشی به میزان ۱۰ واحد می‌شود و کمبود ریزمغذی‌ها اثرات مختلفی بر سلامت کودکان و در نتیجه جامعه دارند.

به گفته شیخ الاسلام، از جمله اثرات بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و روانی کمبود ریزمغذی‌ها شامل آسیب مغزی، اختلال عملکرد مغز، نقص عملکرد سیستم عصبی، کاهش ضریب هوشی ومهارت یادگیری، اختلال رشد خستگی، بی حالی، بی تفاوتی، اختلال بینایی، ناتوانی در شنوایی و بیان و رنگ پریدگی است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، شایع‌ترین کمبود ریز مغذی‌ها در دوران کودکی املاح ید، آهن، کلسیم و ویتامین‌ها «آ» و «د» است و ویتامین «آ» در رشد ومقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها حفظ قدرت بینایی سلامت پوست نقش مهمی ایفا می‌کند.

مدیر موسسه تغذیه و سلامت عمومی کشور تصریح کرد: هر نوع خوراکی به صورت بسته بندی شده مصرف شود، بسته بندی هم مانند بسیاری از فاکتور‌های دیگر مواد غذایی تحت نظارت و کنترل شرکت تولید کننده و همچنین اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: نوع بسته بندی مواد غذایی بسته به شرایط و زمان ماندگاری مورد نظر متفاوت بوده، به عنوان مثال بسته بندی غیر قابل نفوذ که مخصوص شرایط نگهداری خارج ار یخچال و طولانی مدت است و مصرف کنندگان باید به شرایط مندرج روی بسته بندی توجه و با توجه به زمان تولید تاریخ انقضا و شرایط نگهداری اقدام به انتخاب ماده غذایی دلخواه کنند.

این کارشناس بهداشت و سلامت تاکید کرد: آب میوه‌های صنعتی نام تجارتی دارند و ممکن است شامل آب میوه طبیعی و یا نوشیدنی بر پایه آب میوه و شامل مواد افزودنی باشند، نکتار میوه نیز یک نوشیدنی بر پایه میوه بوده که حاوی مقادیر متفاوت از آب میوه وشکر است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اخبار اجتماعی نوشابه بلوغ کلسیم تغذیه سلامت شیر لبنیات نوشابه های گازدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۰۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۸ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی متخلف در مشهد پلمب شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، فریدرضا صحی‌زاده با بیان اینکه نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی واماکن عمومی نقش بسزایی در افزایش شاخص‌های بهداشتی و حفظ سلامت غذایی زائران ومجاوران دارد، اظهار کرد: طرح تشدید سلامت نوروزی از ۱۵ اسفندماه سال گذشته با فعالیت و نظارت دقیق کارشناسان سلامت محیط و کار مرکز بهداشت ثامن مشهد آغاز شد و تا ۲۵ فروردین امسال ادامه یافت.

رییس مرکز بهداشت ثامن مشهد ادامه داد: در این بازه زمانی بیش از هشت هزار بازدید نظارتی از اماکن عمومی و تهیه وتوزیع مواد غذایی و غیره در مناطق زیر پوشش مرکز بهداشت ثامن مشهد انجام شده است.

وی بیان کرد: در این بازدیدها، سه هزار و ۲۵۹ اخطاریه بهداشتی به متصدیان این مراکز برای رفع نواقص صادر شد.

صحی‌زاده با بیان اینکه در این مدت بیش از هشت تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی کشف و ضبط و نابود شد، افزود: همچنین در این بازدید ۵۰۰ مورد کلرسنجی آب آشامیدنی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟
  • مواد غذایی که برای سلامت مو مفیدند
  • معدوم‌سازی ۴۷ تن کیلوگرم مواد غذایی فاسد
  • ۴۸ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی متخلف در مشهد پلمب شد
  • مزایا و معایب خام‌خواری را بدانیم
  • تضمین سلامت قلب با این ویتامین
  • میوه را برای سلامت می‌خورید یا لذت؟
  • افزایش ماندگاری محصولات غذایی با پوشش‌های زیستی نانویی
  • تولید نانو پوشش‌های زیستی برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی
  • افزایش ماندگاری محصولات غذایی با پوشش‌های زیستی نانویی ایران‌ساخت