Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس شورای ملی زیتون گفت: استفاده از سموم برای مبارزه با آفات خسارت‌های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند که باید روش کنترل بیولوژیک جایگزین شود. تاریخ انتشار: 08:30 - 04 اسفند 1398 - کد خبر: ۵۹۵۹۲۹

مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان درخصوص آخرین وضعیت آفت مگس در باغات کشور  گفت: در فصل زمستان جمعیت مگس زیتون بسیار کاهش پیدا می‌کند چراکه تقریبا برداشت زیتون در باغات کشور به اتمام رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی؛ برداشت زیتون از اواخر اردیبهشت  آغاز و تا بهمن ماه ادامه می یابد.
رئیس شورای ملی زیتون افزود: امسال میزان خسارت مگس زیتون در برخی استان‌ها همچون گیلان و قزوین بیشتر از مابقی استان‌ها بوده و در مجموع سطح مبارزه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
عباسی در رابطه با میزان خسارت وارد شده بیان کرد: میزان دقیق خسارت وارد شده به باغات از سوی وزارت جهاد و سازمان حفظ نباتات درحال بررسی است که این بخش‌ها به دلیل عدم دلسردی باغداران و کاهش رغیت آن‌ها به ادامه فعالیت‌های خود، میزان خسارت‌ها را بیان نمی‌کنند.
وی ادامه داد: طبق سیاست‌های سازمان حفظ نباتات، مبارزه با مگس زیتون بر عهده باغداران است و این سازمان فقط توزیع سموم و آموزش روش‌های مبارزه را بر عهده دارد، اما این موضوع به هیج عنوان مورد قبول شورای ملی زیتون نیست چراکه از کشور‌های همسایه وارد ایران شده است.
رئیس شورای ملی زیتون تصریح کرد: مگس زیتون آفتی است که حدود ۱۲ سال گذشته از طریق واردات بذور مختلف از کشور‌هایی همچون سوریه و ترکیه به باغات ایران سرایت کرده اند وتاکنون نه تنها این آفت ریشه کن نشده بلکه هرسال سطح مبارزه افزایش می‌یابد.
عباسی خاطر نشان کرد: افزایش سالانه سطح مبارزه نشان دهنده این است که سازمان حفظ نباتات از روش‌های مناسبی برای مبارزه با آفات استفاده نمی‌کند و تنها روش پیشنهادی این سازمان مبارزه با استفاده از سموم است دریغ از این که استفاده از سموم مختلف بر محیط زیست آسیب جدی و جبران ناپذیر وارد می‌کند.
رئیس شورای ملی زیتون ادامه داد: روش‌های استفاده از سموم به دلیل سرعت زیادی که در از بین بردن آفات دارند، مورد استفاده قرار گرفته، اما این سموم تعداد زیادی از اکوسیستم‌های محیط زیست را تا مرحله نابودی می‌کشاند.
عباسی افزود: در سال‌های اولیه شیوع مگس زیتون به باغات، سطح مبارزه در حدود ۸ هزار هکتار بود، اما امروزه این عدد به ۶۰ هزار هکتار رسیده است.
وی ابراز کرد: شورای ملی زیتون از سموم در مراحل پایانی و بحرانی استفاده می‌کند چراکه این سموم به قدری خطرناک است که به جانداران و سم پاشان آسیب وارد می‌کند.
رئیس شورای ملی زیتون گفت: پیشنهاد شورای ملی زیتون در خصوص مبارزه با آفت مگس زیتون، مبارزه بیولوژیک است، این روش برای تمام بخش‌ها از دولت گرفته تا باغداران دردسر کم تری دارد ضمن اینکه شیوع این آفت را به حداقل می‌رساند.   عباسی بیان کرد: در صورتی که روش مبارزه و کنترل بیولوژیک به خوبی در باغات زیتون اجرایی شود، شیوع هرگونه آفتی به باغات زیتون ریشه کن می‌شود.   بیشتر بخوانید: خسارت مگس مدیترانه‌ای به مرکبات ناچیز است/ خطری انسان را تهدید نمی‌کند
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: زیتون اخبار اقتصادی محصولات کشاورزی استفاده از سموم سطح مبارزه مگس زیتون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۱۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آسفالت شهر قزوین مناسب نیست

عضو شورای شهر قزوین گفت: وضعیت آسفالت شهر قزوین اصلاً مناسب نیست و ضرورت دارد تا از اردیبهشت‌ماه نهضت آسفالت در خیابان‌ها و معابر شهر قزوین راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، ولی چگینی شامگاه -چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین- در جلسه علنی شورای شهر قزوین که در تالار مردم این نهاد برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت آسفالت شهر قزوین اصلاً مناسب نیست و ضرورت دارد تا از اردیبهشت‌ماه نهضت آسفالت در خیابان‌ها و معابر شهر قزوین راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: آسفالت معابر و خیابان‌های شهر قزوین اصلاً مناسب نیست و ضرورت دارد تا در سال جاری نسبت به راه اندازی نهضت آسفالت برای رضایت‌مندی بیشتر شهروندان اقدام کنیم. مردم از وضعیت آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌ها رضایت ندارند؛ چرا که موجب صدمه و آسیب به خودروها و همچنین مشکل در تردد عابران پیاده شده است.

رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و مالی شورای شهر قزوین با بیان اینکه می‌توانیم از اردیبهشت‌ماه کار روکش آسفالت خیابان‌ها و معابر شهر قزوین را آغاز کنیم، گفت: خواستار همراهی مدیریت ارشد استان در بازگشایی معبر سبزه‌میدان هستیم.

چگینی ادامه داد: با توجه به ترافیک ایجاد شده در معبر پیغمبریه ضرورت دارد تا با همراهی و همدلی مسئولین ارشد استان شاهد بازگشایی معبر سبزه‌میدان باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش خواستار حمایت بیشتر شهرداری از پیمانکاران شد و گفت: برخی از پیمانکاران شهرداری مطالبات کلانی از شهرداری دارند، اما همچنان پای کار هستند و در بزنگاه‌های اقتصادی پروژه‌های عمرانی را انجام می‌دهند. بنابراین باید از این گونه پیمانکاران حمایت شود.

عضو شورای شهر قزوین در ادامه بر لزوم نظارت بیشتر در نحوه پرداخت حقوق کارکنان و کارمندان قراردادی تأکید کرد و گفت: مدیریت شهری باید بر نحوه پرداخت به موقع حقوق پرسنل قراردادی نظارت‌های بیشتری داشته باشد تا حقی از این پرسنل ضایع نشود.

کد خبر 745601

دیگر خبرها

  • مصارف مالیات برای مردم تبیین شود/لزوم مبارزه با فرار مالیاتی
  • چگونه بلیط هواپیما و قطار با قیمت مناسب رزرو کنیم؟
  • لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه
  • وقوع رگبار باران در ارتفاعات/ لزوم زمان‌بندی مناسب برای صعود به ارتفاعات
  • تندباد و بارش های رگباری در راه است/ لزوم زمان‌بندی مناسب برای صعود به ارتفاعات
  • آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد
  • وضعیت آسفالت شهر قزوین مناسب نیست
  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • ضرورت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها