Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، رایزنی‌های گروه‌های پارلمانی در عراق با هدف تشکیل کابینه جدید در این کشور به مجادله میان رئیس و نایب رئیس پارلمان که از جریان صدری است، منجر شد.

«حسن الکعبی» نایب رئیس پارلمان عراق خطاب به نمایندگان تاکید کرد پارلمان موظف است برای دادن رای اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی، روز دوشنبه جلسه برگزار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اظهار نظر پس از آن بیان شد که مقتدی صدر، رئیس جریان صدر در عراق تهدید کرد، اگر پارلمان طی این هفته برای دادن رای اعتماد به کابینه علاوی جلسه برگزار نکند، خواستار راهپیمایی میلیونی در کشور خواهد شد. در پی تهدید مقتدی صدر، منابع وابسته به ائتلاف گروه‌های عراقی (یکی از فراکسیون‌های پارلمانی در عراق) از مخالفتشان با کابینه علاوی خبر دادند و گفتند نه به این کابینه رای اعتماد می‌دهند و نه با اعضای کابینه وارد مذاکره خواهند شد.

در گزارش الحدث از عراق آمده است، با آغاز شمارش معکوس برای رای اعتماد پارلمان عراق به کابینه محمد توفیق علاوی، شکاف‌هایی جدی میان فراکسیون‌های پارلمانی پدیدار شده و بازتاب این شکاف‌ها به ریاست پارلمان رسیده است تا جایی که رئیس و نایب رئیس اول پارلمان، بر سر زمان برگزاری نشست پارلمان برای رای اعتماد به کابینه علاوی، وارد مجادله لفظی شدند. عبدالله الخربیط از نمایندگان پارلمان عراق می‌گوید تا به الان از مسیر قانونی هیچ درخواستی برای برگزاری جلسه فوق‌العاده ارائه نشده است. اگر نشست، در حیطه قانون نباشد بلکه نشست متعارف باشد بحث دیگری است, اما تا به الان هیچ تدبیر اصولی و قانونی اتخاذ نشده است.

در چنین شرایطی معترضان به برگزاری نشست فوق العاده پارلمان و هواداران این نشست، برای اثبات حقانیت خود سعی می‌کنند دستاویز‌هایی قانونی ارائه کنند. علی التمیمی، کارشناس حقوقی در عراق می‌گوید، شناخت وزراء و پی بردن به پیشینه آنان و همچنین اطلاع از برنامه‌هایشان در مدیریت وزارتخانه‌ها، امور مهمی است، زیرا نمایندگان وقتی به اعضای کابینه رای اعتماد می‌دهند، هم به وزیر رای می‌دهند و هم به برنامه هایش.

مقتدی صدر، رئیس جریان صدر به کابینه علاوی، هشدار داد، اگر نشست پارلمان برگزار نشود یا نمایندگان پارلمان به اعضای کابینه رای اعتماد ندهند از هوادارانش خواهد خواست اطراف منطقه الخضراء را محاصره کنند و برای رای اعتماد، پارلمان را تحت فشار قرار دهند.

به نظر می‌رسد در سایه این اختلافات، روال کار پارلمان عراق مشابه با نشستی شود که مدتی قبل با هدف بررسی اخراج نیرو‌های خارجی از کشور برگزار شده بود، زیرا در آن نشست نمایندگان شیعه حاضر شده، اما سنی‌ها و کرد‌ها از حضور در نشست خودداری کرده بودند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحولات عراق نخست وزیر عراق پارلمان عراق کابینه علاوی رای اعتماد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۱۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ در این شهر روسیه حضور دارد، عصر امروز (سه‌شنبه) چهارم اردیبهشت ماه با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار احمدیان و الاعرجی ضمن مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق توافق کردند کمیته‌های فرعی و عالی‌ هر چه‌ زودتر تشکیل جلسه دهد.

الاعرجی با راهبردی خواندن روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای مصوبه‌ پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای نظامی ائتلاف تأکید کرد.

مشاور امنیت ملی عراق، در این ملاقات از نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت منطقه و ایجاد صلح و ثبات در منطقه قدردانی کرد.

احمدیان در رأس هیأتی برای شرکت در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه مسئول در امور امنیتی و نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ حضور دارد و در حاشیه این نشست‌ها نیز با تعدادی از همتایان خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات جاری در منطقه به رایزنی خواهد پرداخت.

کد خبر 846777 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان ایران و عراق عراق

دیگر خبرها

  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • بازگشت حسن یزدانی در هاله‌ای از ابهام
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • رئیس جمهور ترکیه در سفر رسمی وارد بغداد شد
  • نماینده پارلمان عراق: ترکیه ۵۰۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده است