Web Analytics Made Easy - Statcounter

عربستان سعودی و روسیه تاکنون نتوانسته‌اند در خصوص کاهش بیشتر تولید نفت در واکنش به شیوع ویروس کرونا به توافق برسند و اتحاد نفتی سه ساله آنها در ریسک فروپاشی قرار گرفته است.

 

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: عربستان سعودی به دلیل اختلاف نظر با روسیه در خصوص تاثیر بیماری کووید ۱۹ روی تقاضای جهانی برای نفت، در حال بررسی خروج از پیمان با مسکو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس عربستان سعودی با امارات متحده عربی و کویت که به اتفاق یکدیگر بیش از نیمی از ظرفیت تولید اوپک را تشکیل می‌دهند، برای کاهش گروهی تولید نفت  به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز مذاکره کردند.

 

جیمز ویلیامز، اقتصاددان انرژی در موسسه WTRG Economics اظهار کرد: اگر این اتحاد شکسته شود، واکنش فوری آن، افت قیمتهای نفت خواهد بود اما این مسئله می‌تواند با کاهش چشمگیر تولید اوپک معکوس شود. من تردید دارم که اتحاد اوپک نزدیک به انحلال باشد اما اتحاد تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک شکننده است.

 

اوپک چندین دهه است که مایل است روسیه عضو این گروه شود. از دهه ۸۰ روس‌ها از چنین اقدامی خودداری کردند اما سرانجام ریزش قیمتهای نفت در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ آنها را پای میز مذاکره کشاند. افزایش تولید نفت شیل آمریکا انگیزه اصلی برای همکاری میان دو طرف بود.

 

خبر اختلاف نظر میان تولیدکنندگان نفتی که روز جمعه منتشر شد، پس از برگزاری یک نشست فنی روی داد که در آن کاهش تولید موقتی مطرح شد. کمیته فنی مشترک تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به این گروه متشکل از ۲۳ کشور تولیدکننده نفت مشاوره می‌دهد، اوایل ماه میلادی جاری پیشنهاد کرد علاوه بر کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه که فعلا اجرا می‌شود، تولید نفت ۶۰۰ هزار بشکه دیگر از آوریل کاهش داده شود.

 

توافق فعلی اوپک پلاس برای کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان مارس اجرا می شود و عربستان سعودی تولیدش را داوطلبانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر کاهش داده که به معنای کاهش تولید ۲.۱ میلیون بشکه در روز توسط اوپک پلاس است.

 

مانیش راج، مدیر مالی شرکت ولاندرا انرژی در این باره گفت: اختلاف میان اوپک و روسیه تردیدهای جدی درباره تداوم کاهش تولید و بازگشت اشباع عرضه به بازار را برانگیخته است. بازار احتمال فروپاشی کامل اوپک پلاس را لحاظ کرده که در نتیجه چنین رویدادی، میزان عرضه دو تا سه میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

اظهارات شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی که روز جمعه با اشاره به اخبار اخیر به رویترز گفت: خبر قطع همکاری با روسیه مهمل و پوچ است، باعث شد قیمت نفت از رکورد پایین روزانه خود بهبود پیدا کند با این حال همچنان با کاهش بسته شد.

 

به گفته راج، در گذشته عربستان سعودی عمده بار کاهش تولید را به دوش گرفت. مسئله مطرح این است که آیا اوپک همچنان مایل خواهد بود بدون همراهی روسیه تمامی سهمیه کاهش تولید را بپذیرد. بازار بر این باور است که اوپک چنین کاری نخواهد کرد و این ترس باعث افت قیمتها شده است.

 

در نشست کمیته فنی اوپک و غیراوپک روسیه پیشنهاد عربستان سعودی برای کاهش تولید به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز را رد کرد. مقامات روسیه ضرورتی برای کاهش تولید نمی‌بینند زیرا تاثیر ویروس بر تقاضا برای نفت محدود است زیرا آنها انتظار دارند تقاضای ضعیف‌تر برای نفت با افت شدید عرضه در لیبی و تحریمهای جدید علیه فروش نفت ونزوئلا جبران شود.

 

مارشال استیوز، تحلیلگر بازار انرژی شرکت HIS Markit گفت: اگر کاهش تولید در سه ماهه دوم اجرا شود و تقاضا برای نفت تا آن زمان بهبود پیدا کند، اتحاد اوپک پلاس ممکن است سهم بازار بیشتری را به رقیبان خود واگذار کند. اگر اپیدمی کرونا تا اوایل مارس که زمان برگزاری دیدار رسمی اوپک پلاس است، مهار نشود، انتظار می‌رود این گروه به کاهش بیشتر تولید متوسل شود.

 

بر اساس گزارش مارکت واچ، آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا دورنمای رشد تقاضای جهانی برای نفت را به دلیل شیوع ویروس کرونا به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۱۱ کاهش داده است و انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۳۶۵ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۸۲۵ هزار بشکه در روز بالغ شود.

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: هزار بشکه در روز عربستان سعودی میلیون بشکه کاهش تولید تولید نفت اوپک پلاس برای کاهش برای نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۲۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین شرکت خدمات میدان نفتی جهان از روسیه خارج نمی‌شود

اولیویه لو پوش، مدیرعامل شرکت SLB که بزرگترین شرکت خدمات میدان نفتی در جهان است، اعلام کرد این شرکت قصد ندارد تجارت خود در روسیه را رها کند.

به گزارش ایسنا، پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، فشارها بر شرکت‌ها، به خصوص شرکت‌های فعال در صنعت نفت و گاز، افزایش یافته است تا از روسیه خارج شوند.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ انرژی و شرکت‌های خدمات میادین نفتی از جمله اکسون، شل، بی‌پی، بیکر هیوز و هالیبرتون، یا اعلام کرده‌اند که قصد دارند روسیه را ترک کنند یا قصد دارند به محض اینکه قوانین قابل اجرای روسیه اجازه دهد، این کار را انجام دهند. اما شرکت  SLB که سال گذشته توسط آژانس ملی پیشگیری از فساد اوکراین (NACP) در فهرست حامیان بین‌المللی جنگ قرار گرفت، چنین تصمیمی ندارد.

اولیویه لو پوش، مدیرعامل شرکت  SLB به فایننشیال تایمز گفت: زمانی که تصمیم گرفتیم، در صورت نیاز آن را علنی خواهیم کرد. اما در حال حاضر، هنوز تصمیمی وجود ندارد. تیم آنجا به طور مستقل عمل می‌کند و فکر می‌کنم تا حدودی پشت پرده است. ما از داراییهای خود محافظت می‌کنیم، این اولویت ما است.

شرکت SLB تابستان گذشته، بیش از یک سال پس از آن که دیگر ارائه‌دهندگان خدمات میدان‌های نفتی غربی و تولیدکنندگان نفت و گاز، فعالیت خود را در روسیه رها کردند، اعلام کرد در واکنش به ادامه گسترش تحریم‌های بین‌المللی، ارسال تمام محموله‌های محصولات و فناوری به روسیه را از تمام تاسیسات SLB در سراسر جهان متوقف می‌کند. شرکت‌های بیکر هیوز و هالیبرتون در سال ۲۰۲۲، شرکت‌های روسی خود را فروختند و شرکت‌های بزرگ نفتی هم به سرمایه‌گذاریهای جدید در روسیه پایان داده و اعلام کردند به محض اینکه مقررات قابل اجرا اجازه دهد، به دنبال خروج از بازار روسیه خواهند بود.

با این حال، شرکت SLB تنها اقدامات داوطلبانه برای محدود کردن فعالیت روسیه خود را انجام داد و اعلام کرد که هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در روسیه انجام نخواهد داد و از فناوری جدید مورد استفاده در تجارت خدمات خود، استفاده نخواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در مقابل، شرکت بیکر هیوز در اوت سال ۲۰۲۲، قراردادی را برای فروش شرکت خدمات میدان نفتی خود در روسیه با تیم مدیریت محلی خود امضا کرد. یک ماه بعد، هالیبرتون اعلام کرد که فروش داراییهای خود در روسیه را به یک تیم مدیریت مستقر در روسیه متشکل از کارمندان سابق هالیبرتون، تکمیل کرده است. در نتیجه، هالیبرتون دیگر در روسیه فعالیتی انجام نمی دهد کسب‌وکارهای جدید بیکر هیوز و هالیبرتون در روسیه مستقل از شرکت‌های مادر سابق خود عمل می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جهش تولید با اتحاد و مشارکت اقتصادی رخ می‌دهد
  • بررسی معطلی ۱۰ ساله برخی توافقات کلان در حوزه‌های نفتی و حمل و نقل
  • اویل پرایس: اتحاد گازی بین ایران و روسیه
  • واردات بنزین روسیه از بلاروس افزایش یافت
  • مردم، اتحاد، امید
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران از ابتدای ۲۰۲۴
  • بزرگترین شرکت خدمات میدان نفتی جهان از روسیه خارج نمی‌شود
  • قیمت نفت کماکان صعودی ماند
  • روسیه دستور کاهش تولید نفت را صادر کرد