Web Analytics Made Easy - Statcounter

همه ما دوست داریم که اندامی ورزشی و خوشفرم داشته باشیم و عده ای برای رسیدن به این خواسته به باشگاه بدنسازی و استفاده از مکمل های ورزشی روی می آورند اما چه کسی می داند واقعا داخل این مواد از چه ترکیباتی استفاده شده است؛ آیا از خط تولید کارخانه ای بیرون آمده یا در یکی از همین منازل شهر به صورت دست ساز ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان کرمانشاه ۶۹۰ باشگاه مجوز فعالیت دارند که به گفته «نریمان رحمانی» رییس گروه برنامه ریزی و آموزش اداره کل ورزش و جوانان کرمانشاه بالای ۷۰ درصدشان باشگاه بدنسازی هستند.

با توجه به اینکه  قرار است به زودی همایشی با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با موضوع مکمل های ورزشی برگزار شود این موضوع بهانه خوبی برای پرداختن به این موضوع مهم به وجود آورد چرا که به باور رحمانی اکثر مکمل های موجود در بازار تقلبی هستند که تاثیرات بسیار مخربی بر سلامت ورزشکاران دارند.

رحمانی مراکز عرضه مکمل های قابل اعتماد و سالم را نیاز امروز جامعه دانست و گفت: ما که نمی توانیم مانع مصرف این مواد بشویم اما لااقل باید مراکز مجاز و قابل اعتمادی برای عرضه ایجاد بکنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون هیچ‌کدام از مراکز عرضه مکمل های بدنسازی در سطح شهر مجوز ندارند در حالی که صدور مجوز بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است اما متاسفانه نه اداره اماکن و نه دانشگاه علوم پزشکی هیچ‌کدام برخوردی با این موضوع نمی کنند.

آنچنان که رحمانی گفت: برابر مقالات و گزارشات این موضوع در هیچ کجای کشور ساماندهی نشده است.

او افزود: خطر این مواد آنجاست که مصرف آنها طبق تحقیقات به زیر سن ۱۴ سال یعنی دقیقا سن رشد رسیده است ضمن اینکه مصرف آنها در  بین خانم ها نیز زیاد شده است.

مسوول آموزش اداره کل ورزش و جوانان  مقابله با عرضه غیرمجاز مکمل های ورزشی را نیازمند همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مراجع قضایی دانست و گفت: هرچقدر عرضه غیرمجاز این مواد در جامعه زیاد باشد تخلفات نیز بیشتر می شود.

به گفته رحمانی، اداره ورزش و جوانان در هنگام صدور مجوز باشگاه بدنسازی تعهد کتبی و محضری مبنی بر ممنوعیت فروش هرگونه مواد نیروزا در محیط باشگاه را اخذ می کند برای همین این مواد را در خود باشگاه ها نمی بینیم اما در سطح شهر به وفور دیده می شوند.

مسوول آموزش اداره کل ورزش و جوانان با اشاره به وجود ۳۰۰ باشگاه در سطح شهر کرمانشاه از برگزاری کارگاه آموزشی در ۱۵ اسفند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و حضور اساتیدی از تهران به منظور آگاهی بخشی در خصوص مواد نیروزا، عوارض آنها و حتی شیوه صحیح مصرف این مواد خبر داد.

به گفته وی، حدود ۶۰۰ نفر از مسوولان و مربیان باشگاه ها به این همایش فراخوان می شوند که امیدواریم حداقل ۶۰ درصد این افراد در این همایش شرکت کنند.

رحمانی همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری ۳۵ کارگاه آموزشی مواد مکمل و نیروزا در سال ۹۹ خبر داد و گفت: هرچند آموزش به تنهایی کافی نیست و واقعیت این است که در این تجارت مافیای پول در میان است چرا که درآمد باشگاه ها از فروش مکمل ها بیشتر از خود باشگاه است.

وی تغییر یک عادت را مستلزم جایگزینی عادت بهتر عنوان کرد و گفت: با این شرایط بد اقتصادی در استان به جرات می توان گفت حتی پنج درصد ورزشکاران ما قدرت خرید مکمل های اصل ورزشی را آن هم برای دوره مصرف یک ماهه ندارند.

۷۰ درصد مکمل های ورزشی خارج از داروخانه ها به فروش می رسد

دکتر کیومرث رحیمی رییس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، عرضه مکمل های ورزشی را فقط از طریق داروخانه ها مجاز دانست.

به گفته این بازرس ویژه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور، هم اکنون ۷۰ درصد مکمل های ورزشی خارج از داروخانه ها به فروش می رسد.

مکمل های ورزشی اکثرا تقلبی و دست ساز هستند

اکبر رسولی جمهور مسوول حوزه بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه هم در این زمینه به ایرنا گفت: هر واحدی که می خواهد فعالیت کند باید پروانه کسبش را از اتحادیه مربوطه دریافت کند که در زمینه فروش مکمل های ورزشی چنین اتحادیه ای وجود ندارد لذا باید از اتاق اصناف پرسید که اینها مجوزشان را از کجا آورده اند.

وی همچنین  ورود به بحث تقلب را در حیطه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: ما در زمینه بازرسی از مراکز عرضه مکمل های ورزشی می توانیم به دانشگاه کمک کنیم به شرطی که در این خصوص شکایتی وجود داشته باشد و از ما خواسته بشود.

به باور رسولی، برگزاری همایش ها فقط به درد آگاهی خانواده ها می خورد و چون فروش مکمل های بدنسازی سود کلانی دارد و معمولا عرضه کننده های این مواد این سود را رها نمی کنند هرچند خودشان نیز از عوارض این کار آگاهی کامل دارند برای همین معمولا محل عرضه آنها منازل است و در مغازه ها اقدام به عرضه این مواد نمی کنند.

وی در خصوص موضوع قاچاق این مواد نیز گفت: کاش لااقل این مواد قاچاق می بودند لااقل شناسنامه ای از کارخانه تولیدی می داشتند اما متاسفانه این مواد اکثرا تقلبی و دست ساز هستند و به صورت جعلی پلمب می شوند و همین موضوع است که خطر این مکمل ها را چند برابر می کند.

 مغازه های فروش مکمل های ورزشی مجوز ندارند

علی مرادی رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و تجهیزات پزشکی کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که هیچ مغازه ای در سطح شهر که مکمل های ورزشی و پودرهای بدنسازی را بفروشد؛ مجوز ندارد.

به گفته وی، از حدود ۱۵ سال پیش این اتحادیه مجوزی در خصوص فعالیت این فروشندگان صادر نکرده است و مجوز فروش مکمل های ورزشی فقط زیرنظر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی است که آن هم به داروخانه ها حق فروش داده می شود.

آنچنان که مرادی بیان داشت ممکن است فروشندگان  مکمل های ورزشی در پوشش فروشگاه داروهای گیاهی فعالیت کنند که مسوولیت این کار نیز با اتحادیه صنف خواروبار فروشان است.

برچسب‌ها سازمان غذا و دارو فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کرمانشاه سازمان غذا و دارو فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کرمانشاه اداره کل ورزش و جوانان دانشگاه علوم پزشکی مکمل های ورزشی فروش مکمل عرضه مکمل فروش مکمل ها داروخانه ها سطح شهر دست ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۳۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳۵۰ گواهی سلامت ورزشکاران در اردبیل صادر شده است

کمال نوراله زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سال گذشته آمار ورزشکاران سازمان یافته استان به ۶۲ هزار و ۵۴۵ نفر رسید که از این تعداد ۴۲ هزار و ۸۹۲ نفر را آقایان و ۱۹ هزار و ۶۵۳ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه به ترتیب رشته‌های ورزشی فوتبال، ورزش همگانی و والیبال بیشترین آمار ورزشکاران سازمان یافته را دارند، خاطرنشان کرد: سال گذشته دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های آشنایی با نقش فعالیت بدنی مستمر و منظم، کارگاه آشنایی با روش‌های اصلاح سبک زندگی، کارگاه پیشگیری از آسیب‌های اسکلتی عضلانی زنان شاغل در محیط کار، کارگاه احیای قلبی، کمک‌های اولیه و تغذیه ورزشی، کارگاه روانشناسی ورزشی، کارگاه " آگاه سازی و پیشگیری از بیماری‌های شایع زنان" و با حضور بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در اردبیل برگزار شد.

رییس هیات پزشکی – ورزشی استان اردبیل با بیان اینکه کمیته مسابقات این هیات با کادر مجرب پزشکی و ورزشی بیش از دو هزار ساعت مسابقات مختلف را پوشش پزشکی داده است، افزود: این کمیته یک هزار و ۵۵۰ ساعت مسابقات در بخش آقایان و ۴۵۰ ساعت مسابقات در بخش بانوان را پوشش پزشکی داده است.

نوراله زاده کمیته توانبخشی این هیات را یادآور شد و بیان کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ جلسه خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی به ۷۸۰ ورزشکار در مرکز فیزیوتراپی هیأت پزشکی ورزشی استان برای بانوان و آقایان ورزش ارائه شده است.

وی تصریح کرد: در بخش عملکرد ستاد نظارت بر سلامت اماکن ورزشی تعداد بازرسی‌های ادواری از ۱۴۵ باشگاه انجام شده و در راستای اجرای این طرح ۲۵ باشگاه اخطار پلمب و سه باشگاه نیز پلمب شده‌اند.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان اردبیل از تعامل مناسب مسئولان و بازرسان امور باشگاه‌های اداره کل ورزش و جوانان در راستای پیشبرد اهداف ستاد نظارت خبر داد و اظهار کرد: کمیته تغذیه و روان شناسی با ارائه خدمات مشاور تغذیه به ۲۰۰ نفر از ورزشکاران و ارائه خدمات مشاوره روان شناسی به ۱۸۰ نفر از ورزشکاران استان اردبیل در این حوزه نیز موفق عمل کرده است.

نوراله زاده از صدور یک هزار و ۳۵۰ گواهی صحت، سلامت و معاینات ورزشی ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۹ نفر از ورزشکاران آسیب دیده به فدراسیون پزشکی ورزشی برای ادامه درمان معرفی شدند.

کد خبر 6081551

دیگر خبرها

  • هشدار درباره مصرف محصولات عرضه شده در فضای مجازی
  • رقابت‌ ۱۰ هزار نفری ورزشکاران در جام مولای عرشیان
  • ۱۳۵۰ گواهی سلامت ورزشکاران در اردبیل صادر شده است
  • متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از ۴۹ میلیارد ریال محکوم شد
  • محکومیت متهم عرضه برنج تقلبی در مشهد
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز هیئت‌های ورزشی بوشهر
  • روسیه: به دنبال حق رقابت در المپیک هستیم
  • فرنگی‌کار کرمانشاهی بعد از پایان محرومیت ۴ساله: جبران می‌کنم
  • رئیسی به تیم ملی کشتی فرنگی تبریک گفت
  • رئیسی قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت