Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@15:25:49 GMT

ممنوعیت عرضه ماهیان قرمز و زینتی در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۴۰۲۴

ممنوعیت عرضه ماهیان قرمز و زینتی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از اجرای دستورالعمل صادر شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور در جهت افزایش ایمنی شهروندان و مراکز پرورش آبزیان در استان داد.

دکتر محسن نژاد، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب اظهار کرد: براین اساس کنترل، حمل و نقل و صدور گواهی جهت محموله ماهی قرمز پس از بازدید و حصول اطمینان از سلامت آن و انجام مکاتبات لازم با ارگان های ذیربط جهت جلوگیری از حمل و نقل محموله‌های فاقد گواهی حمل انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

اظهار کرد: نگهداری انواع دوزیستان، خزندگان و حلزون‌های سیبی مخاطرات بهداشتی جدیدی را به خانواده تحمیل می کند که بر این اساس نگهداری آنها ممنوع بوده و در صورت مشاهده چنین مواردی در مراکز تکثیر و مزارع پرورش و فروش ماهیان قرمز، با متخلفان برخورد خواهد شد.
 

وی در ادامه گفت: برخی از این جانوران از انواع بسیار مهاجم و خطرناک هستند و اکثر بوم زیست‌های طبیعی کشور را نابود می‌کنند که سرآمد آنها انواع لاک پشت های گوش قرمز و حلزون‌های سیبی است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دوزیستان و خزندگان نیز از مخازن بیماری سالمونلا در طبیعت‌اند که نه تنها می‌توانند این بیماری‌ها را بدون علائم ظاهری به سایر انواع آبزیان آکواریومی منتقل نمایند بلکه می توانند ناقل مکانیکی به انسان نیز منتقل نمایند.

محسن‌نژاد در ادامه به اجرای طرح کنترل بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قرمز و زینتی پرداخت و گفت: در این طرح ضمن افزایش نظار‌ت‌ها بر مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، اقدام به نمونه برداری شده و آزمایش‌های ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی  در مبدا انجام شده و همچنین مقرر است نسبت به افزایش نظارت‌ها در حمل و نقل و صدور گواهی بهداشتی حمل جهت محموله های ماهیان زینتی از جمله ماهی قرمز اقدام گردد.

وی شبکه های دامپزشکی استان را به عنوان متولی بهداشت و بیماری های دام و از جمله آبزیان، در جهت حفظ و صیانت از سرمایه های آبزی و ارتقای سطح بهداشتی مراکز تکثیر و پرورش آبزیان زینتی و کاهش مخاطرات ناشی از بیماری های مشترک در انسان و سلامت مصرف کنندگان دانست که بناست مشابه سالهای اخیر، اقدام به پایش و کنترل بهداشتی این مراکز نماید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی ماهی قرمز کروناویروس مراکز تکثیر خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۴۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد

اصلاح فواصل بهداشتی کسب وکار‌های کشاورزی امروز موضوع مورد بحث برنامه بالاتر بود که در این برنامه سعید کرمی نماینده سازمان دامپزشکی ومحبوبه محمد زمانی مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی  حضور پیدا کردند.

در این برنامه سعید کرمی نماینده سازمان دامپزشکی گفت: در بحث کنترل بیماری‌های دامی و انسانی سه راهکار از جمله پیشگیری، کنترل و رفع بیماری وجود دارد.

کرمی بیان کرد: در بحث بهداشت مجموعه و مرزعه قرنطینه، ورود و خروج  لوازم و واکسیناسیون بسیار مهم است یکی از مهم‌ترین عوامل و راهکار‌ها کاهش تراکم است و به گونه‌ای این اقدام سیاست مبارزه زنی به شمار می‌رود چراکه از عامل و انتشار و تکثیر ویروس جلوگیری می‌کنیم.

نماینده سازمان دامپزشکی اظهار کرد: در تمامی دنیا در مبحث پیشگیری از محدوده کاهش تراکم استفاده کرده اند و الزام فاصله بین واحد‌های پرورش دام به عنوان رکن اساسی در این بخش به شمار می‌رود.

کرمی تاکید کرد: تجارب گذشته و اتفاق‌های هم که در سال‌های گذشته رخ داده و تجربه بشری هم در حوزه الزامات بین المللی هم حاکی از آن است که در بحث تولید و صادرات چه در حوزه طیور وچه در سایر بخش‌ها تابع شرایط و ضوابط بین امللی بوده است و برای تمامی کشور‌های صادر کننده دام وطیور بحث رعایت فاصله حداقلی الزامی بوده است.

وی بیان کرد:  آیین نامه مربوط به اصلاح  فواصل بهداشتی و تجدید نظر در آن توسط دامپزشکی انجامش ده و به هئیت دولت رفته است و ما به عنوان دستگاه فنی مربوطه آن را اجرا کرده ایم، اما هنوز این اصلاح آیین نامه توسط هیئت دولت تصویب و به اجرا نرسیده است.

در ادامه این برنامه محبوبه محمد زمانی مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت:  صدور مجوز یکی از بخش‌های مهم در حوزه جهادکشاورزی به شمار می‌رود چراکه ممکن است بسیاری از دامپزشکی‌ها و بخش‌های پرورش دام و طیور به دلیل آنکه نتوانسته است مجوز دریافت کنند فعالیت خود را شروع نکرده و حتی تعدادی از آنها هم تعطیل شده است.

او بیان کرد: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  

وی افزود: این ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست معادل ۳۰ درصد از درخواست‌های ارائه شده در حوزه جهاد کشاورزی بوده که به سازمان نظام مهندسی کشاورزی ارسال شده است.

محمد زمانی بیان کرد: رعایت فاصله همواره به عنوان دم دست‌ترین و آسان‌ترین راهکار برای جلوگیری و یا پیشگیری از بروز بیماری به شمار می‌رود در صورتی که هم اکنون با شروع تکنولوژی و علم و بهداشت و همچنین تزریق واکسن‌های مختلف می‌توان از بروز بیماری در این بخش جلوگیری کرد.

او بیان کرد: اکثر درخواست‌های مثل دام سبک و سنگین و بسیاری از درخواست‌ها نیاز به سخت گیری‌های آیین نامه فواصل بهداشتی ندارد.

او گفت: نباید بین واحد گلخانه با دامپروی وجود داشته باشد در حالی که امروز بین 150 متر است که نباید این فواصل بهداشتی و سختگیری در این بخش وجود داشته باشد.

در ادامه این برنامه افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های زیادی از دام سبک را از دست داده ایم و در حال حاضر نیاز داریم این ظرفیت‌ها را بازگردانیم و با توجه به آنکه  مسئله حساسیت گوشت قرمز وجود دارد و ما در این بخش نیاز به یک جهش داریم بنابراین باید در حوزه دام آن بخش‌های که حساسیت زا نیست و امکان آن وجود دارد که فواصل را کم کنیم  و ظرفیت‌ها افزایش یابد.

وی بیان کرد:  مجتمع‌های زیاد پروار بندی داریم که  فاصله آنها تن‌ها یک تیغه است و در مجتمع‌های دام شیری  از جمله مجتمع فشا فویه است و الحمدلله سازمان دامپزشکی و اشراف خوبی در مسئله بیماری‌ها اعمال کرده است بنابراین می‌تواند  با توجه به مدیریت خوب و افزایش فراغ بال و کاهش حساسیت‌ها در برخی از مراکز زمینه را برای ظرفیت‌ها را فراهم کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد
  • راه اندازی بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در شرق خراسان رضوی
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • کشف هشت هزار کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در البرز
  • پلمب یک واحد قصابی در شهرستان آوج
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است