Web Analytics Made Easy - Statcounter

نبود ماسک در داروخانه‌ها به نگرانی مردم در قبال بیماری کرونا دامن زده و  اغلب شهروندان گلایه دارند و از مدیران می‌خواهند تدابیر صحیح برای دسترسی آسان به  ماسک و مواد ضدعفونی اتخاذ کنند تا همه بتوانند به شکل عادلانه از خود و خانواده‌شان در برابر این تهدید سلامت حراست کنند.

شورای تامین و کارگروه پدافند غیرعامل زیستی استان مرکزی روز شنبه جاری به‌دلیل شرایط حساس بهداشتی و با هدف کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا تمامی مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های علمی، هنری و فنی ‌حرفه‌ای و باشگاه‌های ورزشی را به مدت یک هفته تعطیل اعلام کرده اما متاسفانه بسیاری از مردم این هشدارها را جدی نمی‌گیرند و با حضور پرتعداد در خیابان‌ها، مراکز خرید و خدمات عمومی سلامت خود و سایر شهروندان را به خطر می‌اندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تب کرونا در صورتی قابل مهار است که بهداشت فردی و رفتارهای اجتماعی تک‌تک افراد اصلاح شود و تنها با ماسک یا دستکش نمی‌توان به جنگ این ویروس مقاوم رفت و نیاز است در سطح برنامه‌ریزی مسئولان اقلام پیشگیرانه و خدمات درمانی مناسب را فراهم آورند و مردم نیز با ماندن در منزل و رعایت بهداشت فردی بکوشند از اشاعه سریع بیماری جلوگیری کنند.

عرصه مجازی کشور و استان مرکزی مملو از اخبار ضد و نقیض و دستورالعمل‌های رنگارنگ و گاه عجیب و غریب در پیشگیری از ویروس کرونا است که کاربران را گیج و گمراه می‌کند و از طرفی یکی از بهترین ظرفیت‌های اطلاع رسانی موثر که در این زمینه می‌تواند کارساز شده و بین سیاست‌های پیشگیرانه و اجرایی در قبال کرونا بین مردم و مسئولان قرابت ایجاد کند، این روزها به مایه نگرانی تبدیل شده و حجم بالایی از اطلاعات پایش نشده را منتقل می‌کند.

موضوع نبود ماسک در داروخانه‌ها  و تقاضای کاذب آن در اراک یکی از موضوعاتی است که در پی نگرانی‌های ناشی از اطلاعات رنگارنگ فضای مجازی ایجاد شده و ترس بیش از حد را جایگزین رفتار آگاهانه پیشگیرانه کرده است و ادامه این شرایط  به نفع هیچ کس نیست و تنها سودجویان از بازار سیاه ماسک و اقلام بهداشتی بهره می‌گیرند و مردم و مسئولان بازنده این میدان خواهند بود.

به گفته مسئولان بهداشتی استان مرکزی بیش از ۴۰۰ هزار عدد ماسک در هفته گذشته در سطح داروخانه‌های اراک توزیع شده اما تمامی آن‌ها در دفعات توزیع کمتر از ۱۲ ساعت در لیست موجودی داروخانه‌ها بود و به‌سرعت نایاب شد و این رفتار غیرمنطقی دست مسئولان را برای مدیریت بازار اقلام بهداشت فردی از طریق داروخانه‌ها بسته است و اکنون با تصمیم مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار است تنها با عاملیت مراکز دولتی این اقلام در اراک توزیع شود.

یکی از شهروندان اراکی که از نبود ماسک در داروخانه‌ها معترض بود، گفت: مسایل بهداشتی شوخی‌پذیر نیست و چرا اجازه داده می‌شود برخی از سودجویان در وضعیتی که ویروس خطرناک شایع شده اقلامی مانند ماسک  N۹۵  را احتکار کرده و با چندین برابر قیمت به فروش برسانند پس نظارت دستگاه‌های مسئول در این شرایط کجای مسئله است؟

«فرزین کرمی»افزود: برای تهیه ماسک به هفت داروخانه در نقاط مختلف شهر مراجعه کردم اما نه تنها نتوانستم این محصول را تهیه کنم بلکه اغلب داروخانه‌ها پشت شیشه خود جمله «ماسک نداریم» را نوشته یا با بی‌اعتنایی و برخورد بد به مردم پاسخ می‌دهند.

وی عنوان کرد: شبکه آفتاب و سیمای استانی باید بیشتر برنامه‌های خود را در خصوص آموزش روش‌های پیشگیرانه و موضوع کرونا ویروس قرار دهد و سطح نگرانی زیادی را که مردم اکنون با آن مواجه‌ شده‌اند با رفتارهای منطقی بهداشتی جایگزین کند.

شهروند دیگر اراکی گفت: انتظار می‌رفت مسئولان از ماه‌ها قبل اقلام ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی به اندازه کافی تهیه  و خیره می‌کردند و اکنون که مشکل بروز کرده با مدیریت صحیح از سرگردانی مردم جلوگیری می‌کردند، چطور کشور پرجمعیتی مثل چین توانسته در سطح مناسب مدیریت موثر ایجاد کند و در شهر اراک  رود مسوولان بهداشت و درمان با تامین ماسک مورد نیاز از نگرانی مردم بکاهند و از شیوع بیماری جلوگیری کنند.

«امیررضا خدارحمی» نیز گفت: ماسک ساده یک‌هزار و ۵۰۰ تومانی را ۱۰ هزار تومان برای اهل خانواده از یکی از داروخانه های اراک خریداری کردم در حالیکه اگر این قضیه از طریق مدیریت سلامت استان نظارت شود و به هر فرد تعداد محدود سهمیه تعلق گیرد هم قیمت‌ها بالا نمی‌رود و صف که عامل انتشار ویروس است ایجاد نمی‌شود و هم اینکه عادلانه ماسک در اختیار همه قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: توزیع ماسک در منازل در طول هفته با درج کارت ملی بهترین شیوه برای دسترسی ردم به این اقلام است و در شرایط حساس بیماری مسئولان باید چاره‌ای برای آشفته بازار اقلام بهداشتی کنند.

با شیوع ویروس کرونا معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم  اعلام کرده است که  استفاده از ماسک برای همگان و در حالت عادی ضروری نیست و فقط کادر پزشکی و یا افرادی که از بیمار مراقبت می‌کنند در استفاده آن الزام دارند و مردم نباید اگر ماسک ندارند تصور کنند که به بیماری مبتلا می‌شوند.

دکتر «قاسم جان‌بابایی» افزوده است: مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا میان کودکان و اطفال کمترین مورد را در کشورهای مختلف جهان داشته است و باید مردم  شستشوی دست با آب و صابون را جدی بگیرند و در خصوص ماسک نیز مطمئن باشند استفاده از آن برای همگان ضروری نیست و تنها کادر پزشکی به آن نیاز دارد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: تاکنون در مجموع ۳۵ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در اراک شناسایی و آزمایش تخصصی از آن‌ها انجام شده که در مرحله اول هشت بیمار سنجش شد و  نمونه یکی از آنان مثبت متعلق به اراک بود که این بیمار در قرنطینه بیمارستانی است و با طی شدن مراحل درمانی وضعیت عمومی وی در حال بهبود است.

دکتر «محمد جمالیان» گفت: در مرحله دوم نیز روز گذشته هشت مورد مشکوک دیگر به ویروس کرونا در اراک آزمایش تخصصی شدند که نتیجه نمونه آزمایش همه آنان منفی بود.

وی توضیح داد: درحال حاضر یک بیمار بستری مبتلا به کرونا در اراک، ۲ بیمار در دلیجان، یک بیمار در محلات، یک بیمار در آشتیان مراحل درمانی را سپری می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: تیم واکنش سریع کنترل و مدیریت کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ۲ روز اخیر تمامی استان را رصد کرده و نتایج حاصله رضایت‌بخش است و مشکل نگران کننده‌ای وجود ندارد.

دکتر جمالیان ادامه داد: چهار تخت بخش ایزوله بیمارستان ولیعصر (عج) اراک برای شرایط خاص و بحرانی کرونا آماده‌سازی شده بود که در این مرحله با تصمیم شورای تامین استان قرار است بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک برای خدمات به بیماران کرونا و سرویس‌دهی در این زمینه آماده شود.

  وی اظهار داشت: تجمع‌های انسانی در تسریع انتقال بیماری اثر جدی دارد برای همین مدارس، دانشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و آموزشگاه‌های مختلف در اراک یک هفته تعطیل شده اما مردم بی‌خیال هشدار در خیابان‌ها تردد می‌کنند و تنها معترض هستند که ماسک نایاب است غافل از اینکه مسئله در خانه ماندن اهمیت و ضرورت دوچندان دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: توزیع و فروش بیش از ۴۰۰ هزار ماسک در مدت سه روز غیرمنطقی است و اگر دوبرابر میزان هم به داروخانه‌ها بیاید در کوتاهترین مدت نایاب می‌شود بنابراین مردم باید اول رفتارهای خود را اصلاح کنند تا بتوان این جریان را مدیریت کرد.

دکتر جمالیان توضیح داد: ۱۰۰ هزار ماسک از هیات امنای ارزی وزارتخانه خریداری شده که این بار در داروخانه‌های خصوصی توزیع نمی‌شود و شیوه توزیع در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

وی یادآور شد: مراحل ضدعفونی تجهیزات و وسایلی که بیشتر در معرض استفاده عمومی در سازمان‌های مختلف است نیز آموزش داده شده و از این نظر پیش آمادگی و اقدامات لازم در کنار مراقبت‌های بهداشت فردی تبلیغ و انجام می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی هم گفت: ۱۰ هزار عدد ماسک امروز شنبه برای توزیع در داروخانه های بخش خصوصی تامین شده است.

دکتر «عباس علیمرادیان» افزود: همچنین توزیع ۱۰۰ هزار ماسک سه لایه ویژه داروخانه و مراکز درمانی دولتی اراک به‌زودی در این شهر عملیاتی خواهد شد.

وی اظهار داشت: دستورالعمل وزارت بهداشت توزیع ماسک باید در مراکز بیمارستانی است  و توزیع عمومی باید محدود باشد و به شکل اصولی و کنترل شده صورت گیرد.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت بهداشت شخصی از جمله استفاده از ماسک معمولی است که باید در مواقع حضور درکانون‌های جمعیتی و حضور در خیابان استفاده شود و برای شرایط عادی به دلیل اینکه ماسک معمولی با تنفس مرطوب و خیس می‌شود باید ۲ ساعت یک‌بار تغییر کند توصیه نمی‌شود.

دکتر «نادر زرین‌فر» افزود: ماسک طبی ساده بعد از ۲ ساعت مصرف باید داخل سطل زباله دردار به دور انداخته شود و از  رها کردن آن در اماکن عمومی باید به شدت پرهیز شود.

وی اظهار داشت: استفاده صحیح از ماسک نیز در پیشگیری از ویروس کرونا باید مورد توجه قرار گیرد و ماسک باید به طور کامل دهان و بینی را بپوشاند و قسمت رنگی آن بیرون باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک و رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بهترین راه جلوگیری از شیوع کرونا ویروس است و مردم باید با حساسیت این موضوع را در دستور کار داشته باشند.

دکتر «جواد نظری»  افزود: با مشاهده یک بیمار مبتلا به کرونا ویروس در اراک و قرنطینه و پیگیری مراحل درمانی وی، لازم است که مردم آگاهانه موارد بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند و دچار رفتارهای افراطی و تفریطی نشوند.

وی توضیح داد: اگرچه موارد ابتلا به کرونا ویروس از استان ووهان چین آغاز شد اما امروز در سطح ۲۰ کشور دنیا موارد آلودگی به این ویروس مشاهده شده و اگر روش‌های پیشگیری به درستی و حساسیت انجام شود خطر جدی در این حوزه وجود ندارد.

دکتر نظری عنوان کرد: مرگ و میر ناشی از کرونا حتی کمتر از آنفلوآنزا است بنابراین جای نگرانی ندارد و مردم تنها باید در سطوح رعایت بهداشت فردی و اجتماعی همکاری لازم را داشته باشندتا در آینده نزدیک از مرحله بیماری عبور شود.

وی توضیح داد: ممانعت از دست دادن و روبوسی و در آغوش گرفتن از نکات مهم پیشگیرانه  انتقال ویروس کرونا است که در این راستا کمپین نه به دست دادن نیز در اراک راه‌اندازی شده و مردم باید این مسئله را برای بالا بردن سطح ایمنی خود و شهروندان در برابر سرایت بیماری جدی بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع به مدت ۲۰ ثانیه در هر بار، از نکات جدی و الزامی در سطح پیشگیری از کرونا ویروس است و در صورت دردسترس نبودن صابون می‌توان از ژل با پایه الکل  یا پد الکلی برای ضدعفونی موقت استفاده کرد ولی هیچ شوینده‌ای جایگزین صابون نیست.

دکتر نظری ادامه داد: در صورت عطسه و سرفه استفاده از دستمال کاغذی یک‌بار مصرف الزامی است و بعد از استفاده باید به سرعت در سطل زباله دردار انداخته شود و دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

وی عنوان کرد: اگر دستمال کاغذی حین سرفه و عطسه در دسترس نبود می‌توان به منظور پیشگیری از پخش ویروس، دهان و بینی را در گودی آرنج و لباس قرار داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک به تنهایی  نمی‌تواند برای جلوگیری از انتشار سریع ویروس عمل کند و باید در کنار سایر توصیه‌ها باشد و نکته مهم این است که فقط افراد تب دار و مشکوک به بیماری و یا کسانی که در تماس مستقیم با آنان هستند باید از ماسک استفاده کنند و هر ۲ ساعت یک بار نیز باید ماسک تعویض شود.

دکتر نظری گفت: بهتر است که  از تماس با حیوانات خانگی و وحشی و پرندگان خودداری شود و در صورت دست زدن به آن‌ها  باید بلافاصله دست‌ها را با آب و صابون ضدعفونی کرد.

وی یادآور شد: رعایت فاصله یک متری از افراد می‌تواند در پیشگیری از کرونا کمک کننده باشد اما، در مواجهه با فرد تب دار و مشکوک به کرونا باید این فاصله در سطح  یک و نیم تا ۲ متر دیده شود.

دکتر نظری گفت: شهروندان در صورت داشتن علایم ذکر شده باید به پزشک مراجعه کردن و از حضور در اماکن عمومی عمومی خودداری کنند و در منزل بمانند تا بهبود یابند.

وی اظهار داشت: خودداری از تماس مستقیم با سطوح دستگیره و اشیا و مکان‌هایی شمار زیادی از افراد ممکن است با آن‌ها در ارتباط باشند، باید محدود شود و بهتر است ضدعفونی این بخش‌ها و استفاده از دستکش و شستن مستمر دست با آب و صابون مدنظر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: مردم باید از حضور در مناطق عمومی و پرجمعیت در مواقع غیرضروری بپرهیزند و در امامزاده‌ها از بوسیدن و دست زدن به ضریح پرهیز کرده و در مساجد و عزاداری‌ها از درآغوش گرفتن و دست دادن با خانواده مصاب خودداری کنند و پس از  خارج شدن از این محیط‌ها مراحل شستشوی دست‌ها وضدعفونی را رعایت کنند.

دکتر نظری خاطرنشان کرد: در سفره‌خانه‌های سنتی مصرف قلیان ممنوع است و ضمن مضرات دود قلیان برای سلامت استفاده از نی قلیان از شیوه‌های مهم انتقال کرونا ویروس محسوب می‌شود.

وی گفت: شهروندان باید بعد از استفاده از خودپرداز، نازل پمپ بنزین و سایر وسایل عمومی به سرعت دست‌ها را با آب و صابون شستشو داده و از زدن دست به چشم و صورت بپرهیزند.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی یادآور شد: گوشی تلفن همراه و تبلت باید چندین بار در روز ضدعفونی شود به ویژه پس از امدن به منزل و شستشوی دست این وسایل باید ضدعفونی شوند.

دکتر نظری عنوان کرد: مصرف تخم مرغ، فرآورده‌های حیوانی  و انواع گوشت باید به صورت کاملا پخته باشد گنجاندن سه واحد سبزی تازه و تمیز و حداقل ۲ واحد میوه در رژیم غذایی روزانه سطح ایمنی و نیازهای بدن به ویتامین‌ها را بهبود می‌بخشد.

وی گفت: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های C وD،A برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است و نیاز است که پرتقال و نارنگی و سیب، کیوی ، لیموشیرین و لیموترش، فلفل، خانواده کلم‌ها ،جعفری، پیازچه و گوجه فرنگی بیشتر استفاده شود تا درصد بروز بیماری‌های تنفسی  کاهش یابد.

کرونا ویروسی شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کرونا ویروس جدید نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا ، سرفه، تنگی نفس سردرد  و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

برچسب‌ها ویروس کرونا استان مرکزی بیماری های ویروسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا استان مرکزی بیماری های ویروسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا استان مرکزی بیماری های ویروسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ماسک در داروخانه ها ویروس کرونا بهداشت فردی رعایت بهداشت آب و صابون کرونا ویروس استان مرکزی دکتر نظری یک بیمار دست ها ۲ ساعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۴۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای جدید ایلان ماسک ؛ بازگشت بینایی به افراد نابینا

شرکت نورالینک مشغول کار روی تراشه‌ جدیدی به نام Blindsight (کوربینی) است که در نهایت بینایی را به افراد نابینا برمی‌گرداند.                                 

 

دیگر خبرها

  • نبود داروخانه هلال احمر، معضلی بزرگ در جنوب کرمان
  • افراد بزرگسال تا ۸۰۰ بار در روز صورت خود را لمس می‌کنند/ ما چطور مریض می‌شویم؟
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • استفاده از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • برنامه زمانبندی تحویل واحد‌های مسکونی
  • ادعای جدید ایلان ماسک ؛ بازگشت بینایی به افراد نابینا
  • اختراعی که ایلان ماسک را جاودان خواهد کرد