Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@22:10:33 GMT

نشست همگرایی عربی پیرامون برنامه گام دوم برگزار شد

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۴۱۸۱

نشست همگرایی عربی پیرامون برنامه گام دوم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت با همکاری مرکز مطالعات و پژوهش ها، و در چارچوب گفتگوی میان ایران و عرب، نشستی را با عنوان«همگرایی عربی پیرامون برنامه گام دوم امام خامنه ای» و با حضور جمعی از کارشناسان، فرهیختگان ئ نخبگان با گرایش های مختلف، روز جمعه ۲۱ فوریه ۲۰۲۰(دوم اسفندماه) در محل این مرکز برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا کلیپی جهت معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی به نمایش درآمد و سپس عبدالحلیم فضل الله مدیر مرکز مطالعات مشاوره ای ضمن خوشامدگویی به میهمانان و تشکر از رایزنی فرهنگی در پیشنهاد برگزاری این نشست گفت: بیانیه گام دوم امام خامنه ای برای آینده ایران و منطقه بسیار مهم بوده و برای آینده ما نیز تأثیر گذار است.

منافع انقلاب هیچگاه با منافع دیگر کشورها در تضاد نبوده است

وی با اشاره به این که در این پیام هیچ گونه صبغه اسلامی و شیعی و حتی ایرانی دیده نمی شود، گفت: الگوی انقلاب اسلامی در این پیام را می توان بدون رنگ و بوی ایرانی، اسلامی و حتی شیعی دید و این پیام فرا ایرانی و فرا اسلامی بوده و تجربه ای قابل استفاده برای دیگر کشورهای منطقه و جهان با محوریت ارزش های اخلاقی و انسانی و جوان گرایی می باشد.

عبدالحلیم فضل الله در ادامه خاطر نشان کرد که: جمهوری اسلامی ایران در این پیام نشان داد که با هرگونه تعرض به دیگران و تحجر گرایی مخالف بوده و در پی سازندگی بر اساس منافع انسان ها و کشورهاست و بر اصول ثابتی که ایران پای بند به آنهاست تنظیم شده است.

وی همچنین گفت: موفقیت های ایران را نباید تنها در جنگ و از خودگذشتگی جوانان این کشور محدود کرد بلکه در این پیام حاکمیت علم، اقتصاد و حضور مردمی را می توان به عنوان الگو مشاهده نمود و عدالت و اخلاق را در آن لمس کرد. آشتی میان دولت و انقلاب از دیگر مواردی است که در این پیام کاملاً دیده می شود.

 مدیر مرکز مطالعات مشاوره ای با اشاره به این که منافع انقلاب هیچگاه با منافع دیگر کشورها در تضاد نبوده گفت: منافع ایران با عربستان و یا با عراق و دیگر کشورها در تجربیات مشترک میان آنهاست و هر دوبُعد دین و دنیا را در نظر گرفته است، لذا استقلال با شکوفایی کشور همخوانی دارد و در تضاد با یکدیگر نیست.

عبدالحلیم فضل الله با بیان این نکته که ایران همزمان به آزادی فرد و جامعه در کنار یکدیگر احترام می گذارد گفت: در طرح تمدنی جمهوری اسلامی ایران این امر به طور کامل مشهود است زیرا بر اساس معیارهای علم، اخلاق، عدالت، استقلال و تکنولوژی تنظیم شده و می توان گفت که این پیام در حقیقت گفتمان مثبتی میان ایران و کشورهای منطقه به شمار می رود چرا که آمادگی خود را برای انتقال تجربیات و تکنولوژی خود به دیگر کشورها را اعلام نموده است.

مدیر این مرکز مطالعاتی در لبنان افزود: در این پیام تعریف جدیدی از عدالت به همراه اقتصاد را می بینیم که توزیع عادلانه درآمدها نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح منطقه را نیز قابل اجرا دانسته است و درباره تکنولوژی نظامی و غیر نظامی باید گفت که هر دو رابطه متقابلی با یکدیگر دارند.

وی در پایان گفت: بابت برگزاری این نشست به رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان تبریک می گویم و از این که ما را در اجرای این نشست سهیم کرد تشکر می کنم.

تشریح مفاد بیانیه گام دوم

سپس عباس خامه یار با تشکر از عبدالحلیم فضل جهت همکاری با رایزنی در برگزاری این نشست و تشکر از فرهیختگانی که دعوت رایزنی را با حضور خود پاسخ دادند گفت: ما اعتراف می کنیم که در خصوص انعکاس آن چه در ایران رخ می دهد، کوتاهی کرده ایم و شاید دلایل و توجیهاتی وجود داشته باشد اما واقعاً نتوانستیم تصویر واقعی از زندگی جامعه ایران و پیشرفت های همه جانبه اش را در چهار دهه گذشته به درستی ارائه کنیم اما هر شخصیتی با هر دیدگاهی چه سیاسی، جغرافیایی، طایفه ای و ..که وارد کشورمان شود هنگام خروج از ایران نگاهش کاملا متفاوت می گردد و به عظمت جمهوری اسلامی پی می برد و شگفت زده می شود.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به این که این پیام متأسفانه برای نخستین باری است که در یک کشور عربی معرفی می شود گفت: شاید نخستین باری است که تصویر واقعی از جامعه ایران و جمهوری اسلامی ایران این گونه با دقت و موشکافی و عالمانه ارائه می شود و با نگاه مختصری به بندهای آن می توان گفت به طور قطع این پیام گام مهم و راهبردی است که مسائل منطقه و جهان را حل می کند. پیشنیه انقلاب اسلامی هنوز به درستی آن چنان که شایسته است معرفی نشده است و مقام معظم رهبری با ارائه گزارشی از گذشته ایران بیانیه خود را آغاز می کنند چرا که ایشان از معدود شخصیت هایی هستند که خود در بطن اتفاقات حوادث گذشته حضور داشتند و از نزدیک شاهد این اتفاقات بوده اند و نه صرف یک روایتگر که تاریخ را مطالعه کرده باشند.

خامه یار افزود: بخش دوم آن به مسائل پس از انقلاب و جایگاه علمی، دینی و... می پردازد که در حال حاضر در آن قرار داریم و باید در آینده قرار داشته باشیم و بخش دیگر نیز به آینده انقلاب اسلامی توجه کرده که تمام امید رهبرمان به قشر جوان است و بیشترین واژه مورد کاربرد ایشان در این بیانیه جوانان بوده و تمام امیدها بر جوانان و توانمندی آنها متمرکز شده است، ایشان همواره نسل امروز را نسبت به جوانان نسل اول انقلاب انقلابی تر و کار آمدتر می دانند.

او گفت: نکته دیگر درباب سیاست خارجی است که می بینیم تمام جوانب مختلف روابط خارجی با دیگر کشورها را لحاظ نموده و ارتباط با محیط حاکم بر جهان را مد نظر داشته است.

رایزن فرهنگی کشورمان خاطر نشان کرد: درک ایشان از تجربیات گذشته، کنونی و آینده برای هر اندیشمندی قابل تأمل است؛ و در بُعد سیاست خارجی باید گفت ایران هیچ جنگ و اختلافی با دیگران ایجاد نکرده بلکه این دیگران هستند که اختلاف و جنگ افروزی می کنند و مشکلات را برای ایران ایجاد کرده اند. ایران هیچگاه مشکلی برای کشورهای دیگر ایجاد نکرده اما همیشه ایران را متهم به ایجاد مشکل می کنند و آن را تهدیدی برای دیگر کشورها معرفی کرده اند در حالی که ما آغازگر هیچ جنگی تاکنون نبوده ایم و نیستیم و این همان نقطه قوت و قدرت ماست که هیچ گاه از قدرت نظامی خود استفاده منفی نکرده ایم در حالیکه پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه همیشه برای کشورهای مختلف منطقه مشکل ساز و توطئه گر بوده اند، با این حال ایران دخالتی در این امر نداشته است.

خامه یار سپس با اشاره به اسلامیت ایران گفت: روش ایران در برخورد با دیگران همراه با لطف و محبت و تؤام با رحم و مروت بوده تا اسلام را بتواند به درستی به دیگران معرفی کند زیرا دشمنان در حال ترویج اسلام خونریز و خشونت طلب هستند تا بدینوسیله مردم دنیا را نسبت به اسلام ناب و مهربان بدبین کنند و اسلام هراسی را در میان آنها ترویج کنند. اما رفتار ج.ا.ایران باعث شده تا خشونت ها و وحشی گری هایی که به نام اسلام تمام می شود را از چهره مهربان و درخشان اسلام بزداید.

وی یادآور شد که استراتژی اسلام بسیار مهم بوده و باید توجه داشت که با گذشت چهل ویک سال از انقلاب اسلامی، این انقلاب همچنان مایه نگرانی غربی ها و آمریکا بوده و آنها نه تنها با انقلاب اسلامی ایران مخالفت می کنند بلکه ایران را تهدیدی برای خود می دانند و بارها کشورمان را تهدید کرده اند. و آمریکائی ها، ایران را تنها دولت انقلابی بر روی زمین مر دانند که می خواهند به آن پایان دهند و مشکل آنها همان ماهیت انقلاب اسلامی است و تمام تلاش آمریکائیها این است که دستاوردهای ما را بگیرند و در رسانه های خود می گویند که ایران باید «انقلابی گری» خود را کنار گذارد. بنابراین دشمن با اصل و ماهیت انقلابی کشورمان مشکل دارد و آن را مشکل اصلی خود با ایران می داند لذا تلاش می کند تا مردم ایران را از روحیه انقلابی شان تخلیه کند. آمریکا انقلاب را تخریب کننده اندیشه های غرب می داند و این نشان دهنده اهمیت و قدرت انقلاب اسلامی است.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه با تشریح مفاد بیانیه گام دوم و اشاره به این نکته که انقلاب اسلامی با گذشت چهل سال بدون هیچ گونه عقب نشینی از اصول خود، به راهش ادامه داده و انحرافی در مسیر آن ایجاد نشده گفت: امروز در ایران انتخابات مجلس برگزار شد و مردم با حضور خود بر این امر تأکید کردند، بنابراین دشمنان در پی گرفتن روحیه انقلابی از مردم هستند تا بتوانند بدین وسیله موجب سلب هویت، آزادی و اصول ما شوند، و این هویت انقلابی ماست که چارچوب منافع ما را مشخص می کند.

خامه یار یکی دیگر از ابعاد سیاست خارجی ما را رها شدن از وابستگی به کشورهای قدرتمند برشمرده و گفت: ایران در گذشته وابسته به آمریکا و غرب بود و تحلیل گران ریشه انقلاب را جهت رهایی از وابستگی ایران به غرب می دانند، بنابراین ما در استقلال تمام ابعاد آن را مد نظر داریم از سیاسی گرفته تا اقتصادی و نظامی را شامل می شود. و همین استقلال ماست که مورد هدف آمریکا قرار گرفته شده است.

نکته دیگر این که رهبر انقلاب به سه اصل در سیاست خارجی اشاره نموده اند و آن، عزت، حکمت و مصلحت است که سیاست خارجی ما بر اساس همین سه اصل شکل گرفته است؛ عزت یعنی این که در عرصه بین الملل در برابر دیگران سرخم فرود نیاوریم و در حکمت یعنی این که در روابط خارجی خود به رغم انتقادات نسبت به استکبار جهانی اما روابطمان را قطع نمی کنیم و سوم این که بر اساس منافع و با حفظ فاصله خود با دشمن حرکت می کنیم.

خامه یار در پایان سخنان خود با اشاره به موضوع تمدن اسلامی گفت: انقلاب اسلامی برای رسیدن به همین هدف تلاش می کند و با گذشت بیش از چهل سال در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی در حرکت هستیم و هیچ گونه عقب ماندگی نداشته ایم و امام خامنه ای به آن وعده داده است که با تمدن کنونی خود چگونه می توانیم با تمدن غرب مقابله کنیم چرا که تمدن ما بر پایه عدالت و حق استوار گردیده و جای خود را در جهان معاصر در میان دیگر تمدن ها باز کرده است.

تأکید بر قدرت  تفکر جوانان و رشد و بالندگی توانمندی های آنها

در ادامه سرکیس ابو زید روزنامه نگار و نویسنده مسیحی در سخنان خود گفت: گام اول و دوم نشان دهنده عقلانیتی است که انقلاب را به مراحل مختلفی تقسیم کرده و پس از استقرار و ثبات ایران به مرحله بعدی می اندیشد، این گام نشان دهنده این است که در این مرحله بر مقابله با رژیم صهیونیستی و بهره بردن از توانمندی جوانان تأکید نموده است.

نویسنده کتاب مسیحیت در ایران گفت: قشر جوان در جهان سوم و به ویژه در جهان عرب مورد تغافل قرار گرفته شده است و متأسفانه تبدیل به هیزمی برای حرکت ها و انقلاب ها شده اند لذا امیدی در این کشورها به آنان نبسته اند، آنها شغل و آینده ای ندارند، لذا در این میان توجه گام دوم به پتانسیل جوانان نشان دهنده دقت نظر امام خامنه ای و طراحی و استفاده از آنهاست، طرحی بسیار عالی و ارزنده ای است که برای آینده بر روی آن تأکید شده است.

وی در ادامه افزود: درست است که دعوت به آینده شده است اما الگوی جدیدی برای جوانان بوده که اعراب و جوامع عربی باید از آن استفاده کنند تا بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

سرکیس ابوزید هوشیاری عملی را نکته دیگر این پیام برشمرده و گفت: در حقیقت این همان نقطه قوت و قدرت است که آن را در اختیار گرفته و در دورانی به سر می بریم که هرکسی معرفت بیشتری داشته باشد قدرت بیشتری نیز خواهد داشت، آمریکا از قدرت نرم خود استفاده می کند، لذا تأکید بر این بُعد بسیار حائز اهمیت بوده و مقاومت در ایران و لبنان با استفاده از همین قدرت بود که موفق شد.

وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به این نکته که ما در حال حاضر میان دو الگوی آمریکائی -غربی و الگوی ایرانی قرار گرفته ایم و غربی ها در تلاش برای سیطره یافتن بر عقول ایرانیها هستند، گفت: ما نمی اندیشیم تا بتوانیم بر سلطه آمریکائیها غلبه کنیم، لذا نقش تفکر در اینجا روشن می شود لذا ما باید بتوانیم از توانمندی های جوانان خود بهره ببریم، بنابراین تأکید بر قدرت  تفکر جوانان و رشد و بالندگی توانمندی های آنها برای معرفی الگو به جوانان و جوامع ما بسیار قابل توجه است.

انقلاب اسلامی ایران با شعار «ما می توانیم» مردم را وارد صحنه کرد

در ادامه شیخ محمد زُعبی از علمای اهل تسنن شمال لبنان در سخنان خود گفت: ما از کودکی با آرزوی برپایی دولت اسلامی رشد کرده ایم.و فکر می کردیم که دولت اسلامی، جهان را به عقب باز می گرداند، جهان به دعوت ما گوش می داد اما نمی دانستیم چرا مردم به دعوت اسلام گوش نمی دهند، برای این بود که احساس و منفعل بودن ما بر عقلانیت چیره شده بود و بیشتر بُعد عاطفی داشت تا عقلانی و هرگونه انتقاد را نمی پذیرفت، لذا همیشه در رؤیاها و آرزوهای بدون تحقق و اراده های بدون عمل به سر می بردیم.

این روحانی اهل سنت افزود: آنانی که اسلام را تنها راه حل می دانستند هیچ راه حلی ارائه نمی دادند و در حقیقت به گذشته باز گشته اند و بین واقعیت و الگویی که باید ارائه شود اعتدال وجود نداشت، غرق شدن در این افکار و منفعل بودن نگذاشت ما الگویی عقلانی معرفی کنیم و در ذهنمان نیز هیچ الگویی برای عرضه نداشتیم.

شیخ محمد زعبی گفت: انقلاب اسلامی ایران آرزوی ما را محقق کرد، چرا که به گذشته تکیه نکرد بلکه با شعار «ما می توانیم» مردم را وارد صحنه کرد و بیداری در جامعه ایجاد کرد و اسلام از محدوده کتاب ها و تریبون ها خارج شده و وارد میدان عمل کرد و تمام مردم و اقشار مختلف جامعه به اسلام روی آوردند و نتیجه اش سرنگونی استبداد شد و مستکبران نتوانستند آن را به زانو درآورند و این همان الگوی اسلامی پیشرفته برای آزادگان جهان است، لذا اسلام توانست الگویی برای زندگی، اقتصاد و دیگر ابعاد مختلف معرفی کند و عدالت را در میان همه تقسیم کند. این موفقیت بر اساس تنها اخلاق و معنویت به دست نیامد بلکه با تمسک به ارزش ها و توانمندی های ملت بود.

وی در پایان ضمن اشاره به این نکته که گام دوم، اسلام را از متون کتاب ها و شعارهای خشک خارج کرده گفت: اسلام در عمل وارد صحنه شده و در برابر استکبار جهانی ایستاد و تمام مستضعفان جهان به آن دل بستند و فهمیدند که می توان حکومتی با تکیه بر اسلام و معارف آن تشکیل داد، لذا غربی ها تلاش می کنند تا با از بین بردن جمهوری اسلامی ایران قدرت اسلام را محدود کنند، بنابراین ما باید برخیزیم و از ج.ا.ایران محافظت کنیم و از خواب خود ساخته خودمان بیدار شویم و بیداری ایران را به رغم مخالفت غربی ها به همه کشورهای اسلامی منتقل کنیم، لذا وظیفه ما شکستن این محدودیت بر ضد جمهوری اسلامی ایران است.

ایران با صبری راهبردی و غیر منفعلانه توانست در برابر دشمنان خود بایستد

پس از آن ریاض صوما نویسنده مسائل سیاسی و کارشناس مسائل راهبردی در سخنان خود گفت: پیام را به دقت خواندم و شگفت زده شدم، اما برداشت عمومی خود را عرضه خواهم کرد. نخست این که این پیام به جوانان خطاب شده تا به آنها دیدگاه سیاسی ارائه کند و انقلاب را معرفی نماید، لذا بسیار ارزشمند و خلاقانه بوده و راهبرد عمومی ایران در منطقه و جهان را معرفی کرده است.

وی افزود: مهم این است که ایران در برابر نظام جهانی آمریکا ایستاد و هیچ انقلابی در جهان نتوانست مثل این انقلاب در برابر نظام حاکم جهانی بایستد، لذا ایران با صبری راهبردی و غیر منفعلانه توانست در برابر دشمنان خود بایستد و به چالشی برای نظام حاکم بر جهان تبدیل شود.

ریاض صوما در ادامه گفت: استقلال و تکیه بر فرهنگ و اراده انقلابی بسیار مهم بوده و اهمیت اقتصاد در این پیام نشان داد که به عنوان اصل در استقلال باید مورد توجه قرار گیرد و این امری قابل تأمل و دقت می باشد.

این نویسنده افزود: اهمیت دادن به مقوله فرهنگ نشان داد که انقلابی دینی باید نسبت به فرهنگ و هویت دینی تمام فرهنگ های دیگر انعطاف پذیر باشد و به نوبه خود این امر بسیار قابل ملاحظه است؛ و همین نکته است که رهبر انقلاب اسلامی را به عنوان بزرگترین استراتژیست جهان به دنیا معرفی کرده است.

صوما در پایان به مسئله ایستادگی و مقاومت ایران در برابر قدرت های جهان اشاره کرد و افزود: ایران با همکاری جنبش ها و نیروهایی مانند حماس، سوریه و نیروهای مسیحی و سنی منطقه، و نیز کشورهایی مانند ونزوئلا، کره شمالی و چین در برابر قدرت ها ایستادگی کرد و باید گفت (امام)خامنه ای رهبری جهانی است و بر او درود می فرستیم و امیدواریم بتواند تمدن نوین را با کمک کشورهای دیگر بنا کند.

ایران نتوانسته خطرهای امپریالیسم و نقاط ضعف خود را شناسایی کند

انیس نقاش مدیر مؤسسه مطالعاتی «امان» در سخنان خود خامه یار را مورد خطاب قرار داد و گفت: در خصوص ناتوانی ایران در معرفی صحیح دستاوردهای خود به دیگران که رایزن فرهنگی بدان اشاره کرد، باید بگویم مشکل در فرهنگ ایرانی هاست و آن همان تواضع ایرانی است که نمی تواند خود را به بهترین وجه معرفی کند، که این امر ریشه در فرهنگ آنها دارد.

وی در ادامه گفت: مشکل دیگر گفتمان جهانی است، چرا که شما با زبان ویژه خود سخن می گوئید، و زمانی که شما بخواهید با دیگران حرف بزنید حتی اگر بر حقانیت خود ایمان هم داشته باشید نمی توانید آن را به مخاطب خود تفهیم کنید بنابراین باید با زبان خودشان با آنان صحبت کنید و آن زبان را به درستی بشناسید.

انیس نقاش افزود: مشکل دیگر این است که شما که با خون خود در برابر تحریم ها ایستادگی کردید و توانستید طرح و نقشه آمریکا و جهان را در منطقه برهم بزنید به رغم تمام این موفقیت ها اما نتوانستید نظام حکومتی خود را به دیگران معرفی کنید تا الگوی برای جهانیان شود و به رغم چالش هایی که قدرت نظامی ایران برای آنها ایجاد کرده، نتوانستید خطرهای امپریالیسم و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.

مدیر مؤسسه مطالعاتی امان در پایان با اشاره به گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب گفت: ما هنوز در فضای انقلاب به سر می بریم، انقلاب این گونه نیست، امام از همان آغاز سفارت آمریکا را اشغال کرد و نشان داد که آمریکا دشمن است، فتوای قتل سلمان رشدی نشان داد که ایران فراتر از مرزها عمل می کند، توانایی ایران در اجرای عملیات خارج از خانه خود همچنان با مشکل روبروست به ویژه این که در اندیشه صهیونیست ها، ایران به عنوان انقلابی که قرار است به انقلاب جهانی حضرت مهدی متصل شود معرفی شده است، حال ایران چگونه می تواند این پیام را برای جهانیان شرح و تفسیر کند؟ ما باید شعار مرگ بر آمریکا را برای جوانان تفسیر کنیم و اندیشه و اهداف صهیونیست ها را باید با زبان دنیا برای جهانیان شرح دهیم.

سپس خانم احلام بیضون کارشناس مسائل سیاسی پرسش هایی را به شرح ذیل مطرح کرد: ایران برای ایجاد موازنه میان علم و دین چه کرده است؟ تعداد مؤسسه های دینی در مقابل با تعداد مؤسسه های علمی چه میزان است؟ تقلید از ولایت فقیه چیست؟ چرا باید مجسمه هایی مانند قاسم سلیمانی در جنوب لبنان نصب گردد که باعث ایجاد مسائل تحریک آمیز شود؟ تفکر در موضوع مهدویت را همه مردم دنیا نمی پذیرند.

 سپس قاسم قصیر نویسنده و روزنامه نگار مستقل در سخنان خود با اشاره به این که بررسی محتوای این پیام نباید تا این زمان به تأخیر بیافتد گفت:این جلسه برای بررسی این پیام کافی نبوده و باید کنفرانسی به همین منظور جهت بررسی بندهای هفتگانه آن برگزار گردد و تنها در محدوده شعار و حرف نباشد، باید دید ایران تاکنون چه کرده و چالش ها چیست؟ هنوز می گویند ایران الگوی مناسبی در اقتصاد، سیاست و... ارائه ننموده است و برای آینده موانعی وجود دارد تا بتواند ایران به عنوان الگو و زبان جهان و با بیان امروزی به دنیا معرفی گردد.نکته دیگر در خصوص آینده پژوهی گفته می شود ایران بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵  قدرت مهمی در جهان خواهد بود، باید در این زمینه کار کرد و مهمترین مشکل ایران، مسئله اقتصادی است که نتوانسته الگوی جهانی ارائه کند، امیدوارم این جلسه سرآغاز کنفرانسی علمی شود.

انقلاب اسلامی ادامه دار است

توفیق شومان  تحلیل گر مسائل سیاسی در ادامه گفت: توجه به این نکته که چرا به جوانان خطاب شده است، باید گفت که جوانان بودند که انقلاب کردند و میزان جمعیت جوانان در ایران بالاست لذا در این پیام می خواهد به جوانان بگوید انقلاب چه نتایجی داشته و به کجا خواهد رفت. همچنین درباره اندیشه سیاسی ایران، رسانه و گفتمان، و وحدت اسلامی و انسانی با مقایسه ای گذرا بین پیش از انقلاب و پس از آن، باید گفت ما اندیشمندانی در سطح بهشتی، مطهری و شریعتی نداریم و یا نمی شناسیم، مشکل کجاست؟ تواضع آنهاست؟ اندیشمندان کنونی ایران گفتمان رسانه ای با خارج را از دست داده اند و جنجال های رسانه ای، آنها را از صحنه رسانه ها بیرون می کند، به نظرم این سخنان نه به انقلاب و نه به ایران خدمتی خواهند کرد، ما در اینجا خلأ داریم که چطور بتوانیم غربی ها را قانع کنیم؛ من حتی برخی شیعیان لبنان و بحرین را نمی توانم قانع کنم چه برسد به اهل سنت و غربی ها. ایرانی ها هنوز نتوانسته اند دستاوردهای خود را به درستی به خارج معرفی کنند. در روابط خارجی ایرانی ها، به ویژه با جهان عرب باید بازنگری صورت گیرد .

محمد فقیه، مدیر بخش آنلاین المیادین هم توضیح داد: انقلاب اسلامی ادامه دار است و مانند یک حکومت نیست که بخواهد تمام شود. آمریکائیها متوجه شده اند که ایرانی ها توانمند و تأثیر گذارند و در اینده کشوری قدرتمند خواهند بود، لذا نمی خواهند چنین اتفاقی بیافتد، آمریکائیها در منطقه، اسرائیل و عرب ها را در اختیار دارند، بنابراین تحمل پیدایش یک قدرت جدیدی را ندارند. سخنان رهبر انقلاب فوق العاده بود، وی از مهمترین شخصیت های استراتژیک جهان به شمار می رود. این مسئله قابل توجه است که رهبر انقلاب در سخنان خود با ارجاع دادن به برخی کتابها، میزان مطالعات خود و همه جانبه بودن آن را نشان می دهد. ما همان گونه که قدرت نظامی ویژه باید داشته باشیم، باید قدرت فرهنگی ویژه ای نیز داشته باشیم. ایران باید مجموعه ای از کارشناسان معرفت شناسی داشته باشد تا سخنان رهبر انقلاب را مورد بررسی قرار دهند. ایشان با سخنان خود نقشه راه را به ما نشان می دهد. اما باید به دقت مورد تحلیل قرار گیرد. ما باید افراد دیگری غیر از چهره های معمول و همیشگی بیاوریم که افکار آقای خامنه ای را بهتر می شناسند و بتوانند آن را تحلیل کنند چرا که ایشان ادبیات جهان را بسیار خوب می داند.

جهاد سعد، نایب رئیس مدیر مرکز مطالعات اسلامی آستان مقدس حضرت ابا الفضل در لبنان گفت: پیش از این پیام، رهبر انقلاب طرحی مبنی بر دعوت از اندیشمندان را مطرح کرده بودند. ما از شهید بهشتی، مطهری، جلال آل احمد و علی شریعتی بسیار خوانده ایم، اما در حال حاضر مشکل داریم، زیرا آثار دانشمندان کنونی برای ما ترجمه نمی شود. لذا هنوز بسیاری از شخصیت های فکری را نمی شناسیم. باید گفت ایران تنها به عنوان یک کاتالیزور برای انقلاب های دیگر جهان می تواند عمل کند، هانری کاربن درباره ایران گفت: «حسین» از دل تاریخ آنها را به جلو می راند و «مهدی» در آینده منتظر آنهاست. مردم ایران به امام خمینی ایمان داشتند و به سخنان او گوش دادند و عمل کردند.

حیّان حیدر، عضو نشست گفتگوی ملی با ریاست سلیم الحُص، گفت: تردیدی نیست که در بیست سال اول انقلاب، ایران در برابر استکبار غرب ایستاد و همین امر باعث شد تا دانشگاههای غربی، مقاومت و ایستادگی ایران را در برابر فشارهای غربی تدریس کنند و ساده زیستی ایرانیان را برای مقابله با فشارها را مورد بررسی قرار دادند.به شما تبریک می گویم که ایران گام اول خود را با موفقیت پایان داد و در حال برداشتن گام دوم خود است.نوعی قصور و کوتاهی در معرفی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و غربی ها نگران هستند. شاید ایران هنوز گرفتار زبان و ادبیات خود می باشد، عرب ها علمایی دارند که ریشه آنها ایرانی بوده اما تمام علوم خود را به زبان عربی می نوشتند. کشورهای عربی زیادی وجود دارد که با پشتوانه غرب، به دشمنی با ایران برخاستند.باید گفت پیشرفت و تکنولوژی خوب است که در این پیام برای همه ارائه شده است. ما در جهان عرب مشکل داریم، زیرا جوانان ما بدون فرهنگ و هرگونه طرح و برنامه ای برای آینده خود هستند در حالی که ایران برای جوانان خود برنامه ریزی می کند.

علی شُکر، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه لبنان دیگر سخنران این مراسم اضافه کرد: محور اصلی این پیام جوانان است. قرائت اصلی همان نگاه به جوانان می باشد که ایشان فرمود ما از صفر شروع کردیم و از این پس شما باید با زمینه هایی که دارید راه را ادامه دهید و بهتر از ما نتیجه بگیرید. از هفت توصیه ایشان، دوتای آن محتوای اقتصادی و علمی است و پنج تای آن بر مسائل معنوی و ارزش های اخلاق تأکید دارد،و تأکید بر روی اخلاق است که جهان امروز فاقد آن است.الگویی است که با تکیه بر ارزش های معنوی به همراه پیشرفت مادی قابل ارائه است. باید بگویم بیشتر حرفهای این جلسه خارج از چارچوب این پیام بود که چه باید کرد تا بین اعراب و ایرانیها راه گفتگوی بین جوانان باز شود و زمینه فراهم گردد. در نتیجه راه باز کردن کانال گفتگو میان جوانان عرب و ایران چگونه باید باشد؟

حمزه البشتاوی، شاعر و ادیب فلسطینی و عضو دفتر سیاسی جبهه ملی آزادی فلسطین، تصریح کرد: دو مسئله در این پیام مورد توجه قرار گرفته است: ۱- پیروزی انقلاب و دستاوردهای آن ۲- چالش های انقلاب اسلامی ایران در چهار دهه دوم. ابعاد معنوی، اخلاقی، سیاست خارجی و مسئله فلسطین در این پیام برجسته تر دیده می شوند. در زمان شاه بر روی مسئله فلسطین اختلاف نظر وجود داشت، اما پس از انقلاب در مورد این مسئله با بسته شدن سفارت اسرائیل و بازگشایی سفارت فلسطین اتفاق نظر صورت گرفت، از دیگر مسائل می توان انتقال سلاح به داخل فلسطین  و نوار غزه باعث ایجاد نگرانی در میان اسرائیلی ها شده است. ما مشاهده می کنیم که پس از انقلاب تحول بزرگی در جهان عرب رخ داده است. لذا باید ایران با جنبش های عربی مختلف ارتباط برقرار کند چرا که با این کار دیگر نیازی به برقراری ارتباط با دولت های عربی نخواهد داشت.

ناصر قندیل، تحلیل گر مسائل سیاسی و مدیر مسئول تحریر روزنامه البناء توضیح داد: در این جلسه مسائل مختلف جالبی ارائه شد. با نگاه به این پیام می توان مشاهده نمود که از یکنواختی حرکت به متن فلسفی منتقل شده است و این همان الگوی اسلامی است. گزارش دستاوردها و چشم انداز آینده، خود یک کار فلسفی است، لذا امام خامنه ای یک فیلسوف کامل است.دو مثالی که با نگاه به ایران می توانیم بزنیم: ۱- جنبش هایی که ما در جهان غرب تجربه کردیم زیر مجموعه دو هدف استقلال و توسعه بوده اند. به طور مثال آلمان شرقی از نظر فکری و نظری مستقل بود اما در زیر مجموعه شوروی قرار داشت، و آلمان غربی در اوج صنعت و عملگرا بود اما در زیر مجموعه آمریکا جا گرفته بود. در تجربه عربی ما جمال عبدالناصر و در هند گاندی را داشتیم که هر دو شکست خوردند. کسانی که عبدالناصر را بالا بردند نتوانستند مانع شکست او از اسرائیل بشوند. اما ایران توانست با ۱+۵ مذاکره کند و در نهایت حرف خود را پیش ببرد. مثال دیگر این که اتحاد جماهیر شوروی نتوانست مقاومت کند و فرو ریخت اما تجربه چهل ساله ایران توانست برای چهار دهه آینده خود برنامه ریزی کند اما شوروی نتوانست دوام بیاورد. باید گفت هنوز در ایران انتخابات با جدیت برگزار می شود و هیچ کشور عربی حتی ظرفیت برگزاری انتخابات را نیز ندارد. آزادی، انتخابات و مبارزه با فساد جزء اصول اساسی جمهوری اسلامی ایران است.به نظرم این سه عنصر ضمانت وقوع در تجربه های دیگر انقلاب به شمار می روند که توانسته ایران را سرپا نگاه دارد. الگوی استقلال و توسعه در کشور ایران شرط اصلی برای موفقیت بوده و مسائلی مانند اخلاق و معنویت ضمانت برای اجرای این دو اصل هستند. ما باید فلسفه انقلاب و دولت را در گفتمان گام دوم مورد بررسی قرار دهیم.

عبدالملک سُکریّه، رئیس شورای ملی مقاومت در برابر سازش) هم تصریح کرد: ما نیازمند این گونه نشست ها هستیم که این عناوین را مورد بررسی و مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد. من به عنوان کسی که از روز اول پیگیر  مسائل ایران بوده ام، می خواهم بگویم امام خمینی هنوز در حد و اندازه ای که باید میان جوانان ما معرفی شود، نشده است. لذا برادران ما در ایران باید به آن توجه کنند. انقلاب اسلامی زمانی رخ داد که تمام جهان بر ضد آن صف آرایی کردند و ایران با سختی توانست مسیر خود را باز کند و ادامه دهد.پیام امام خامنه ای بر روی جوانان تأکید کرده است. انقلاب باید به نسل جوان ارائه شود، زیرا جوانان مورد هدف دشمنان قرار گرفته اند به ویژه در جنگ نرم که ایشان روی آن تأکید بسیار دارند.

در پایان خامه یار، دو کتاب پیرامون مقام معظم رهبری را معرفی کرد و گفت: ترجمه آثار اندیشمندان ما هنوز با مشکل روبروست، چه از عربی به فارسی و چه فارسی به عربی، از عربی به فارسی کتاب های زیادی ترجمه شد هاست اما ترجمه فارسی به عربی باید کار بیشتری صورت گیرد. نهضت ترجمه را باید به طوری جدی راه انداخت.کتابی روز گذشته با عنوان«فلسفه اندیشه امام خامنه ای درباره مقاومت» منتشر شد که نگاه رهبری به مقاومت و فلسفه مقاومت در آن مطرح شده که مطالعه آن توصیه می شود.کتاب دیگر با عنوان«هویت زن و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران به زن» نیز با توجه به این که ما متهم هستیم که حقوق زنان در ایران پایمال شده است، می توان با مطالعه این کتاب به واقعیت موجود درباره زنان و اندیشه امام خمینی در این رابطه آگاه شد. و برنامه رونمایی ویژه ای برای این دو کتاب در آینده خواهیم داشت.

کد خبر 4860589

منبع: مهر

کلیدواژه: بیروت گام دوم انقلاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گام دوم انقلاب کنفرانس بین المللی تمدن نوین اسلامی معرفی کتاب قرآن مجمع عالی حکمت اسلامی انقلاب اسلامی ایران قاسم سلیمانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حضرت زهرا س فلسفه نشست علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران اسلامی ایران امام خامنه ای رایزن فرهنگی مرکز مطالعات سخنان خود رهبر انقلاب مسائل سیاسی سیاست خارجی دیگر کشورها برای آینده مورد بررسی نشان دهنده ایرانی ها نکته دیگر ایران گفت جهان عرب خامه یار باید گفت غربی ها چهل سال ارزش ها بر قدرت گام دوم بر اساس بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۴۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای شب‌های قدر

مراسم احیاء شب‌های قدر در مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مراسم معنوی و پرفیض احیاء شب‌های قدر همچون سال‌های قبل در مسجد جامع خرمشهر و فضای باغ‌راه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برقرار است.

این مراسم با همکاری هیات انصارالحسین (علیه‌السلام) در روزهای ۱۰، ۱۲ و ۱۴ فروردین از ساعت ۲۲:۳۰ الی سه بامداد با سخنرانی و قرائت دعای جوشن کبیر و مداحی برگزار خواهد شد.

حضور در این مراسم برای عموم مردم آزاد است و امکان استفاده از فضای باز مقابل مسجد نیز فراهم شده.

مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ضلع جنوبی مترو شهید حقانی قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳
  • نشست هیئت‌های ایران و ترکمنستان به ریاست وزرای خارجه
  • برنامه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای شب‌های قدر
  • روایت عناصر اطلاعاتی اسرائیل از جنگ ایران و کشورهای عربی
  • احیای شب‌های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • احیای شب های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • برنامه های ۱۲ فروردین در ورامین تشریح شد
  • نشست همگرایی دستگاه‌های خدمات رسان در روستای آبدهگاه باشت
  • مراسم شب های قدر در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • سفیر ایران در امارات با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد