Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@10:25:37 GMT

قیمت واقعی هر ماسک چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۴۲۲۱

قیمت واقعی هر ماسک چقدر است؟

ویروس کرونا چند روزی است که به ایران رسیده است و عده ای نیز به صورت قطعی مبتلا به این ویروس شده اند و عده ای نیز مشکوک به مبتلا شدن به این بیماری هستند. متاسفانه در این بین چند تن از هموطنان نیز فوت شده اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، با این نگرانی که مردم از این ویروس کرونا پیدا کرده اند، به دنبال راه های پیشگیری از آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر افراد یکی از ساده ترین راه ها جهت جلوگیری از انتقال ویروس را استفاده از ماسک می دانند. راهی که به گفته متخصصین نمی تواند مانع انتقال ویروس باشد و تنها راه این است که از افراد مشکوک فاصله گرفت و نکات بهداشتی چون شستشوی مرتب دست ها را انجام داد.

به هر صورت علیرغم همه توصیه ها باز هم مردم استفاده از ماسک را ترجیح می دهند و به همین دلیل تقاضا برای این کالای بهداشتی افزایش یافته است. طبق قانون اقتصاد، هنگامی که تقاضا برای یک کالایی افزایش می یابد و عرضه آن ثابت باقی می ماند طبیعتاً قیمت آن کالا به شدت افزایش یافته و حتی برای آن بازار سیاه هم تشکیل می شود. ماسک نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

یکی از مخاطبان به تابناک اقتصادی گفت: 3 عدد ماسک که تا سه چهار روز پیش قیمتش 6 هزار تومان بود الان به 45 هزار تومان رسیده است.

قیمت واقعی ماسک چقدر است؟

سازمان غذا و دارو در بخشنامه‌ای قیمت فروش ماسک را به صورت رسمی به داروخانه‌ها و مراکز پخش اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه سازمان غذا و دارو، قیمت فروش هر عدد ماسک 4100 ریال می باشد.

مقایسه قیمت واقعی ماسک با قیمتی که هم اکنون به فروش می رسد نشان می دهد که قیمت فروش هر ماسک تقریباً 35 برابر قیمت واقعی آن می باشد.

وضعیت تولید ماسک در ایران چگونه است؟

تا قبل از ورود ویروس کرونا به ایران و متعادل بودن میزان مصرف ماسک، وضعیت تولید این کالای بهداشتی به گونه ای بود که جوابگوی میزان مصرف بود.

در 1 اسفند ماه سال جاری سید حسین صفوی مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی طی مصاحبه ای گفت: ۱۵ تولید‌کننده ماسک در کشور، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کنند که پاسخگوی نیاز کشور است.

بنابراین روزانه یک میلیون و 500 هزار عدد ماسک در کشور تولید می شود و در شرایط فعلی به نظر می رسد که این 15 تولیدکننده می توانند از ظرفیت های تولید مغفول مانده خود استفاده کنند و بازار را به شرایط عادی بازگردانند. نکته مثبت در تولید ماسک این است که کلیه مواد اولیه آن در داخل تولید می شود. موضوعی که کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه ای به آن اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین نکته در تولید ماسک در کشور این است که مواد اولیه آن در کشور تولید می‌شود و تولیدکنندگان ماسک به مواد اولیه خارج از کشور نیاز ندارند. از این‌رو می‌توان مشکلات احتمالی تولید را با سرعت حل کرد تا تولید انواع ماسک‌ها با سرعت و با توجه به درخواست مردم و بیمارستان‌ها انجام شود.

ممنوعیت صادرات و توزیع رایگان ماسک دو روش پایین آوردن قیمت

سازمان غذا و دارو به منظور تامین بازار داخلی و کاهش قیمت ماسک طی بخشنامه ای در مورخه 2 اسفند ماه 1398 صادرات ماسک را ممنوع کرد. در این بخشنامه آمده است:

با توجه به اعلام آمادگی هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران به خرید نقدی اقلام فروش و تحویل فوری روزانه ۵۰ درصد ظرفیت تولید روزانه کارخانه ‌ای تولیدی و توزیع از طریق هیأت امنای ارزی تا اطلاع ثانوی الزامی می باشد. هرگونه فتوزیع در سامانه توزیع سازمان غذا و دارو به صورت روزانه و برخط ثبت شود و هرگونه صادرات ماسک جراحی از هر طریق و تحت هر عنوان و تعرفه گمرکی ممنوع است و کارخانجات موظف هستند اقلام مذکور را با حداکثر ظرفیت کارخانه تولید کنند.

همچنین برای کاهش قیمت ماسک و مقابله با هر گونه احتکار، سعید نمکی وزیر بهداشت طی مصاحبه ای اعلام کرد که ماسک به صورت رایگان توزیع خواهد شد. وی گفت: ما آن قدر ماسک را در بازار توزیع می کنیم و ماسک رایگان به مردم می دهیم که سودجویان از رفتار خود پشیمان شوند. همچنین مهدی یوسفی رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: هیات امنا اقدام به خرید تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی می‌کند و آن را برای توزیع رایگان بین خانواده‌ها در سراسر کشور در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌دهد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران بیمارستان کامکار انتخابات آزادراه تهران شمال اف ای تی اف انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ماسک قیمت ماسک سعید نمکی کرونا وزیر بهداشت کروناویروس کرونا در ایران بیمارستان کامکار انتخابات آزادراه تهران شمال اف ای تی اف انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب سازمان غذا و دارو قیمت واقعی عدد ماسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۴۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه دشمنان سعی کردند بازار جهانی نفت را برای ما محدود کنند، گفت: وزارت نفت توانسته در عمل اثر تحریم‌ها را در زمینه فروش و تولید نفت کم و آنچه تولید می‌کند از قبل بازارش مهیاست.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، داود منظور امروز (سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه) در نشست خبری مشترک با احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، با بیان اینکه کل تبصره ۸ بودجه امسال موضوع هدفمندی یارانه‌ها را دنبال می‌کند، گفت: منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌های نفتی به دست می‌آورد، صرف بازتوزیع به خود مردم می‌شود؛ به این معنا که در عمل منابع حاصل از بخش نفت و گاز که در فروش انواع حامل‌ انرژی حاصل می‌شود، عینا در قالب تبصره ۸ یا قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم بازپرداخت خواهد شد.

وی تأکید کرد: یکی از انواع پرداخت‌، یارانه‌های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه این یارانه‌های نقدی را دریافت می‌کنند، برخی براساس آزمون وسع خانوار ماهانه ۳۰۰ هزار تومان یا ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند که کل منابع آن، سالانه ۳۳۰ هزار میلیارد تومان است.

تولید روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در کشور

معاون رئیس‌جمهوری درباره درآمدهای نفتی در بودجه افزود: به‌دنبال کاهش سهم نفت در بودجه کل کشور هستیم؛ در عین حال دولت سیزدهم تلاش کرد در ۲.۵ سال گذشته کشور را به ظرفیت‌های تولید و صادرات نفت بیش از تحریم‌ها نزدیک کند، امروز روزانه بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در کشور تولید و با رقم روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نیمه نخست سال ۱۴۰۰ مقایسه می‌شود و این روند نشان از تلاش دولت برای بازگرداندن ظرفیت‌های نفتی به قبل از تحریم است.

منظور با اشاره به اینکه تولید نفت ایران پیش از تحریم‌ها روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بود، تصریح کرد: برنامه امسال دولت این است که روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید بیفزاید؛ بنابراین نظر دولت در مجموع این است که از ظرفیت نفت و گاز برای توسعه کشور حداکثر استفاده را ببرد، اما در عین حال منابع نفت و گاز را به منابع تأمین مالی هزینه‌های جاری و دستمزد دولت تبدیل نمی‌کنیم.

نفت ذخیره شده روی آب نداریم

وی با بیان اینکه دشمنان سعی کردند بازار جهانی نفت را برای ما محدود کنند، گفت: وزارت نفت در عمل اثر تحریم‌ها را در فروش و تولید نفت کم کند، امروز دیگر نفتی روی کشتی‌ها نداریم که منتظر فروش آن باشیم؛ همه آنچه تولید می‌کنیم از قبل بازار آن مهیا شده است.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: درباره گاز هم در مقایسه با پیش از دولت سیزدهم، یک جهشی قابل توجه در صادرات گاز داشتیم؛ به هر حال برنامه صادرات گاز به کشورهای همسایه را داریم و آقای اوجی، وزیر نفت در این باره هم توضیح خواهند داد؛ بنابراین صادرات نفت و گاز جزو اولویت‌های دولت است و موانع آن را هم برطرف کردیم و شبکه توزیع قابل اعتمادی ایجاد شده است، به‌تازگی هم قیمت نفت افزایش یافته و این برای ما یک فرصت است و امیدواریم از فرصت قیمت بالای نفت بتوانیم برای تأمین منابع توسعه کشور استفاده کنیم.

دیگر خبرها

  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تُن کنسرو ماهی در اردبیل
  • تولید روزانه ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در استان اردبیل
  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در اردبیل
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • کشور به تولید واقعی نیاز دارد نه مونتاژکاری!
  • آخرین وضعیت تولید شیرخشک در کشور/ خرید بدون تغییر قیمت از داروخانه‌ها
  • آخرین وضعیت تولید شیرخشک در کشور / قیمت‌ها افزایش یافت؟
  • آخرین وضعیت بازار شیرخشک در کشور
  • آخرین وضعیت تولید شیرخشک در کشور
  • ضرورت خرید و جمع آوری ۳۰ هزارتن تخم مرغ مازاد