Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: استاد دانشگاه حقوق سوربایا گفت: تا جایی که می‌دانم، شماری معتقدند که اجرای FATF تاثیری بر اوضاع اقتصادی ایران نمی‌گذارد. با این خوانش مخالف هستم. تحریم‌های این سازمان تاثیری مستقیم بر اقتصاد کشورهای تنبیه‌شده می‌گذارد. این را در عمل می‌توان مشاهده کرد. FATF از اعضای خود می‌خواهد به قوانینی که در زمینه تحریم کشورهای خاطی تصویب کرده احترام بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خرداد از  ایلنا، پروفسور «گو لیساناوتی»، پژوهشگر و مدرس در دانشگاه حقوق سوربایا است. وی در زمینه پول‌شویی، مبارزه با فساد و جنایت سایبری فعالیت می‌کند. 

وی با اشاره به برخی انتقادها در ایران علیه کارگروه اقدام مالی به دلیل احتمال مسدود شدن راه‌های تهران برای دور زدن تحریم‌ها در صورت پیوستن به این معاهده به خبرنگار ایلنا گفت: راستش نمی‌دانم که اصلا می‌شود ارتباطی میان این دو موضوع برقرار کرد. FATF سازمانی است میان دولت‌ها. بعید می‌دانم، رعایت مقررات بین‌المللی در زمینه پولشویی ارتباطی به دور زدن تحریم‌ها داشته باشد. اما اطلاع چندانی در این زمینه ندارم. اما تا جایی که در اعلامیه FATF در رابطه با ایران آمده است، مشکل از این محورها ناشی می‌شود: 

۱- مجرمانه نشان دادن تامین مالی تروریسم به‌نحو کافی، از جمله برداشتن معافیت برای گروه‌هایی که «تلاش دارند به مداخله و اشغال خارجی، استثمار و نژادپرستی پایان دهند.»

۲- شناسایی و بلوکه کردن دارایی‌های تروریستی در راستای مصوبه‌های شورای امنیت سازمان ملل

۳- تضمین نظام سخت کوشانه کفایت کننده و قابل اجرا برای مشتری

۴- شفاف‌سازی درباره این‌که تراکنش‌ها تحت چارچوب قانونی ایران صورت می‌گیرد

۵- تشخیص و تحریم ارائه‌دهندگان سرویس برای انتقال‌های غیرمجاز مالی

۶- اجرای مفاد معاهده پالرمو و کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم و شفاف‌سازی درباره توانایی ارائه خدمات مالی دوجانبه

۷- تضمین این نکته که مؤسسات مالی منابع و افراد ذی‌نفع در انتقال اعتباری را تعیین کنند. 

وی در ادامه افزود: ایران باید نشان دهد که آماده است به این موارد جامه عمل بپوشاند. در بیانیه رسمی FATF اشاره شده که تهران باید به CFT نیز عمل کند. این کشور باید خطرهای عمل نکردن به این تعهدها و تهدید سیستم بین‌المللی مالی را مد نظر قرار دهد. عمل به این نکات از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

استاد دانشگاه حقوق سوربایا تاکید کرد: FATF به ایران یادآوری می‌کند که باید استانداردهای کنوانسیون پالرمو مبارزه با تامین مالی تروریسم را رعایت کند. بنابراین باید به اقدام‌های پیشنهادی جامه عمل پوشانید. 

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که برخی معتقدند پیوستن به این کنوانسیون سبب می‌شود اطلاعات افراد و همچنین سازمان‌ها در اختیار نهادهای خارجی قرار بگیرد، گفت: حریم افراد نکته‌ای است که باید به آن احترام تام گذاشت. در مفاد این کنوانسیون محرمانه بودن تمامی اطلاعات مدنظر قرار گرفته شده است. 

وی گفت: در نوامبر ۲۰۱۷، FATF راهنمای «اشتراک‌گذاری اطلاعات بخش خصوصی» را منتشر کرد و در این راهنما می‌توان دید که رعایت اطلاعات محرمانه جایگاه مهمی در این سازوکار دارد. هر کشور وظیفه دارد مکانیسمی برای حراست از داده‌هایش ارائه کند. 

پروفسور «گو لیساناوتی» اظهار داشت: تا جایی که می‌دانم، شماری معتقدند که اجرای FATF تاثیری بر اوضاع اقتصادی ایران نمی‌گذارد. با این خوانش مخالف هستم. تحریم‌های این سازمان تاثیری مستقیم بر اقتصاد کشورهای تنبیه‌شده می‌گذارد. این را در عمل می‌توان مشاهده کرد. FATF از اعضای خود می‌خواهد به قوانینی که در زمینه تحریم کشورهای خاطی تصویب کرده احترام بگذارند. 

این پژوهشگر حوزه پولشویی در پاسخ به این‌که ایران مدت‌هاست عضو کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل بوده و در نتیجه ممکن است اصولا نیازی به پیوستن به FATF وجود نداشته باشد، گفت: پیوستن به FATF به سود تمامی طرف‌هاست. مهم است که ایران نشان دهد که به توصیه‌های این سازمان عمل می‌کند. کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل تنها به یکی از جرایم مرتبط با پولشویی می‌پردازد و FATF اشکال دیگر آن را نیز مدنظر قرار می‌دهد. 

وی گفت: عضویت در یک کنوانسیون جهانی نشان از آن دارد که کشورها به مسائل بین‌المللی توجه دارند و تعهد خود را در قبال جرایم همگانی نشان می‌دهند. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی می‌تواند به بهبود اوضاع بانکی ایران بینجامد، چراکه توصیه‌های این گروه مسائل بانک‌داری را نیز در بر می‌گیرد. اما این به معنای تاثیر بر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست. 

وی توصیه کرد: بهتر است ایران نشان دهد که به تعهدات FATF عمل می‌کند. این امر سبب می‌شود ایران از فهرست سیاه این کارگروه خارج شود.

برچسب ها: FATF ، تحریم ، اقتصاد ایران

منبع: خرداد

کلیدواژه: تحریم اقتصاد ایران استاد دانشگاه نشان دهد تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۵۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد

به گزارش صدای ایران به نقل از ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد. 

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهاد‌ها و دیگر سخت افزار‌های نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزار‌های در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعا‌های مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.


دیگر خبرها

  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • خاندزوی: بدهی‌های ایران تا سال قبل را به صفر رساندیم
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم