Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-29@10:54:23 GMT

حذف ارز دولتی واردات برنج سال ٩٩ واقعیت دارد؟

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۵۴۰۳

حذف ارز دولتی واردات برنج سال ٩٩ واقعیت دارد؟

خبرگزاری مهر: مسیح کشاورز درباره مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی از واردات برنج، اظهارداشت: به نظر می‌رسد کسانی که چنین مباحثی را مطرح می‌کنند از مصوبه دولت مبنی بر تخصیص ارز ٤٢٠٠ تومانی به واردات کالا‌های اساسی از جمله برنج در سال آینده، خبر ندارند.

وی اضافه کرد: دلیل این مساله نیز آن است که در صورت حذف ارز دولتی از واردات برنج، هیچ جایگزینی برای این کالا در میان اقشار ضعیف جامعه وجود ندارد و با تغییر ارز، قیمت برنج وارداتی حداقل دو برابر شده و سفره اقشار کم و بی‌بضاعت خالی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه افزایش قیمت برنج وارداتی بر قیمت تولیدات داخلی هم اثر می‌گذارد، تصریح‌کرد: در صورتیکه ارز نیمایی جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی شود، قیمت برنج وارداتی از مرز ۱۶ هزارتومان می‌گذرد و متعاقب آن باید منتظر افزایش قیمت برنج داخلی هم باشیم.

کشاورز ضمن انتقاد از سیاست‌های سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه، گفت: متأسفانه با وجود آنکه وزارت جهاد کشاورزی سالیان سال متولی تنظیم بازار بوده هنوز به عواقب این کار واقف نیست و مشخص نیست که با چه هدفی این مباحث را مطرح می‌کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران افزود: تجربه بازار نشان داده، افزایش قیمت یک کالا بر بسیاری اقلام دیگر تأثیر می‌گذارد و در شرایطی که برنج وارداتی تنها محصول غذایی است که در جریان رشد تورم و افزایش قیمت‌ها از دو سال پیش تا کنون افزایش قیمت نداشته، چرا با تغییر سیاست این بخش، چالش جدیدی پیش روی مصرف‌کننده، بازار و دولت قرار دهیم.

وی ادامه‌داد: برخی بدون نگاه کارشناسی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات برنج سخن می‌گویند که متأسفانه در میان آن‌ها برخی مسئولان و مقامات دولتی نیز حضور دارند و این موضع‌گیری یعنی بی‌اعتنایی به ستاد تنظیم بازار که مجموعه‌ای است که بسیاری از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نمایندگانی در آن دارند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران تأکیدکرد: در نهایت انجمن و اعضا تابع تصمیمات دولت هستند، اما خوب است افرادی که دولت را برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و متوقف کردن واردات برنج در آستانه سال نو و پس از آن ماه مبارک رمضان که با افزایش تقاضا روبرو هستیم ترغیب می‌کنند، مسئولیت تبعات آن را برعهده بگیرند.

منبع: فردا

کلیدواژه: ارز دولتی واردات برنج برنج وارداتی افزایش قیمت واردات برنج قیمت برنج حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۵۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش واردات بنزین روسیه از بلاروس

روسیه واردات بنزین از بلاروس را در مارس افزایش داده است تا کمبود احتمالی در بازار داخلی به دلیل تعمیرات برنامه ریزی نشده پالایشگاه‌های روسیه پس از حملات پهپادهای اوکراین را رفع کند.

به گزارش ایسنا، روسیه معمولا صادرکننده بزرگ سوخت و تامین کننده بازارهای بین‌المللی است، اما اختلال در فعالیت پالایشگاه‌های نفت، شرکت‌های نفتی روسیه را مجبور به واردات کرده است.

پس از حملات مکرر پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه‌های روسیه از ابتدای سال، روسیه صادرات بنزین را از اول مارس ممنوع کرد تا بتواند سوخت کافی برای بازار داخلی خود تامین کند.

روسیه معمولا سوخت بسیار اندکی از بلاروس وارد می‌کند، اما در فاصله اوت تا اکتبر سال گذشته، پس از این که با کمبود سوخت و افزایش سریع قیمت بنزین مواجه شد، به واردات از همسایه خود روی آورد.

منابع آگاه به رویترز گفتند: روسیه امسال، دوباره واردات بنزین از بلاروس را افزایش داده است و میزان وارداتش در نیمه اول مارس، به حدود ۳۰۰۰ تن رسیده است. روسیه در فوریه، ۵۹۰ تن وارد کرد، در حالی که در ژانویه هیچ وارداتی از بلاروس انجام نشد.

دو منبع صنعتی که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: بحث درباره واردات بیشتر بین دولت‌ها و شرکت‌های نفتی در حال انجام است. یکی از این منابع آگاه گفت: مذاکرات دشوار بود زیرا بلاروس، صادرات سوخت خود را به بازارهای بین‌المللی، در اولویت قرار داده است. دیگری اظهار کرد: میزان نیاز روسیه به واردات، به زمان تعمیرات پالایشگاه بستگی دارد.

منابع صنعتی گفتند که شرکت‌های نفتی روسیه می‌توانند در ازای دریافت فرآورده های نفتی اضافی برای عرضه به روسیه، عرضه نفت به پالایشگاه‌های بلاروس را افزایش دهند.

بلاروس عموما تحت قراردادهای ترانزیتی بلندمدت بین دولتی، محصولات نفتی خود را از طریق بنادر روسیه در دریای بالتیک، به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کند.

بلاروس دو پالایشگاه نفت دارد که یکی، پالایشگاه نفت نفتان در نووپولوتسک و دیگری پالایشگاه نفت موزیر است. ظرفیت تولید سالانه هر کدام از این دو پالایشگاه، ۱۲ میلیون تن (۲۳۰ هزار بشکه در روز) است اما معمولا با ظرفیت پایینتری کار می‌کنند و هر کدام حدود ۹ میلیون تن نفت در سال (حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز) پالایش می‌کنند. هنوز معلوم نیست که بلاروس چه میزان می‌تواند تولید را افزایش دهد و منابع صنعتی گفته اند محدودیت‌های فنی وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه‌های بلاروس عمدتا از نفت روسیه به عنوان خوراک استفاده می‌کنند، در حالی که شرکت‌های نفتی روسی که زیرمجموعه‌های بلاروسی دارند، برای تامین جایگاه‌های سوخت بلاروس خود، از این پالایشگاه‌ها بنزین می‌خرند.

دیگر خبرها

  • افزایش واردات بنزین روسیه از بلاروس
  • رکورد قیمت حواله خودروهای جانبازان در ۱۴۰۳ / ۱۳ میلیارد بده مرسدس ۲۲ میلیاردی بگیر!
  • عکس| وقتی ۲۰۰ تومانی ارزشمند بود
  • دو پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳؛ قیمت‌ها پایین می‌آید؟
  • تداوم توزیع برنج و شکر تنظیم بازاری در کرمانشاه
  • (تصویر) وقتی ۲۰۰ تومانی ارزشمند بود
  • افزایش وصول حقوق دولتی بخش معادن
  • افزایش تولید در صنعت فولاد کشور
  • اعتراض استقلالی ها به ارزش گذاری ۱.۸ هزار میلیارد تومانی ۵۱ ...
  • کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در روز رشد بهای طلای جهانی