Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@18:31:52 GMT

مرز بازرگان برای تردد باز است

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۶۰۴۷

مرز بازرگان برای تردد باز است

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل گمرک بازرگان گفت: مرز زمینی بازرگان در ایران باز بوده و هیچ تاخیری در پذیرش و خروج مسافر نداریم.

صادق نامدار در گفت و گو با ایسنا، در پی انتشار اخباری در بستر فضای مجازی پیرو عدم پذیرش مسافر از سوی کشور ترکیه از مرز زمینی گمرک بازرگان در آذربایجان غربی اظهار کرد: مرز جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکیه در این نقطه باز است و هیچ‌گونه مشکلی در تردد مسافری یا کامیونی وجود ندارد و این امر هماهنند گذشته به صورت روان در حال پیگیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه تدابیر ویژه ای برای پیشگیری از شیوع کرونا در گذرگاه مرزی گوربولاغ ترکیه اتخاذ شده است، ادامه داد: متقاضیان ورود به کشور ترکیه از مرز زمینی گمرک بازرگان در ایران توسط یک دکتر و ۳ پرستار معاینه می‌شوند.

مدیر کل گمرک بازرگان اظهار کرد: این کنترل های بهداشتی مورد توافق ایران و ترکیه قرار گرفته است و تردد مسافر و کامیون در سایه این کنترل‌ها بدون محدودیت ادامه خواهد یافت.

به گفته نامدار کارکنان شبکه بهداشت و درمان منطقه آزاد ماکو نیز به صورت شبانه‌روزی نسبت به کنترل مسافران اقدام می‌کنند که هیچگونه جای نگرانی نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرز بازرگان گمرک بازرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۶۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها

دکتر احمد رئیسی، با بیان اینکه ۲۵ آوریل مطابق با ۵ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی مالاریا معرفی شده، اظهار کرد: این روز، فرصت مغتنمی برای ارائه دستاورد کشور‌ها در مهار مالاریا، مشکلات ناشی از این بیماری در سطح جهان و بیان چالش‌هایی است که ممکن است کشور‌ها به ویژه در قالب استراتژی‌ها و برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت با آن‌ها مواجه باشند.

موفقیت ایران در کنترل مالاریا و مبارزه با این بیماری

به گزارش ایسنا، وی درباره وضعیت مالاریا در کشور گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم راستا با نهضت مبارزه جهانی با مالاریا موفق شده طی چهار سال یعنی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هیچ مورد بومی مالاریا را در کشور نداشته باشد که نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه برنامه کنترل مالاریا بعد از شش دهه مبارزه با بیماری در کشور است.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشرفت‌ها در زمینه کنترل بیماری مالاریا در شرایط سخت سال‌های اخیر به دست آمده، افزود: پیشرفت‌ها با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین پاندمی کووید۱۹ میسر شده و بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های تکنیکال و فنی این سازمان و بویژه اقدامات دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.

رئیسی با اشاره به کمک‌های سازمان بهداشت جهانی علیه بیماری مالاریا اظهار کرد: در کنار کمک‌های سازمان بهداشت جهانی، تلاش همکاران ما به ویژه در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت، سبب تحقق دستاورد کنترل بیماری مالاریا شده است. این دستاورد بزرگ در شرایطی محقق شده که ایران در همسایگی کشوری مانند پاکستان با تخمین بیش از ۲ میلیون مورد سالیانه مالاریا قرار دارد.

وی ادامه داد: با وجود ثبت مواردی از بیماری مالاریا طی سال گذشته که با بررسی‌های کارشناسان وزارت بهداشت همه غیربومی بوده‌اند، اما کشور ایران در بین ۲۲ کشور منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت همچنان یک کشور موفق در کنترل این بیماری شناخته می‌شود.

موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور

رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با بیان اینکه عدم ثبت موارد بومی مالاریا طی چهار سال از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد، افزود: متاسفانه به دلیل افزایش بار بیماری در سال ۱۴۰۱ در کشور‌های همسایه شرقی، افزایش بیش از حد تصور موارد وارده مالاریا از پاکستان و افغانستان و به دنبال آن افزایش ریسک برقراری مجدد چرخه انتقال مالاریا در شهرستان‌های مرزی این منطقه را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

وی با اشاره به وسعت جغرافیایی کشور خاطرنشان کرد: باید به این نکته مهم توجه کرد که ایران یک کشور پهناور و بزرگ است و قابل قیاس با کشور‌هایی مانند امارات و مراکش نیست که طی سال‌های گذشته موفق به دریافت گواهی حذف مالاریا شده‌اند. کشور بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و در جوار کشور‌هایی مانند پاکستان و افغانستان قرار دارد که آمار بیماری مالاریا در این کشور‌ها نسبت به کشور‌های منطقه بسیار بیشتر است.

پیشتازی ایران در منطقه در تشخیص مالاریا

وی با بیان اینکه تشخیص مالاریا از دستاورد‌های خوب کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: علیرغم سختی‌های همه‌گیری کووید، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی محقق شده؛ به نحوی که بنابر نظر کارشناسان بین‌المللی، ایران در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در زمینه تشخیص مالاریا پیشتاز است.

رئیسی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته، متاسفانه پس از حدود یک دهه که کاهش بیماری مالاریا را تجربه کردیم، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم. البته تاکید می‌شود که تمام موارد ابتلا به مالاریا، وارداتی بوده که از مرز‌های جنوب و جنوب‌شرقی کشور به ویژه از کشور پاکستان وارد شده‌اند. اگرچه موارد ابتلا وارداتی بوده، اما برنامه‌های انجام شده را متاثر می‌کند. نگرانی ما و همکاران این است که موارد وارده از کشور‌های افغانستان و پاکستان تبعاتی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

وضعیت بروز این بیماری در مناطق مختلف کشور

وی با بیان اینکه با وجود عدم گزارش موارد مالاریا طی سال‌های متمادی، برخی از موارد برای اولین‌بار ثبت شده، افزود: برای اولین بار مواردی از مالاریا در استان‌های همدان، خراسان‌شمالی، چهارمحال و بختیاری، محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و برخی دیگر از مناطق پاک کشور ثبت شده است که همگی مالاریای وارده و غیربومی بوده‌اند و همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق جنوب شرقی داشته‌اند.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت درباره میزان ابتلا به مالاریا در سال ۱۴۰۲ گفت: پرونده موارد مالاریای کشور با ۱۰ هزار و ۲۶۴ مورد در سال گذشته بسته شد. معتقدیم تمام این موارد اعم از داشتن ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی، جزو موارد وارده به کشور هستند.

وی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم با مشارکت نیرو‌های نظامی و انتظامی، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان بخش سلامت، با حساسیت هر چه بیشتر در راستای شناسایی به موقع و درمان فوری و کامل بیماران هوشیارانه عمل کرده و افقی روشن برای برنامه مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

دیگر خبرها

  • وضعیت محور دروازه قرآن شیراز و آرامش در تردد خودروها + فیلم
  • بازرگان: بمب اتم برای نزدن است/ کریمی: قدرت الزاماً تابعی از سلاح نیست +فیلم
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • ۱۰۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ معرفی شدند + فهرست
  • افزایش ۳۱ درصدی تردد مسافر از مرز تمرچین پیرانشهر
  • عبور سنگ ترانزیتی افغانستان به ترکیه از گمرک دوغارون
  • محموله صادراتی اسرائیل در مرز بازرگان توقیف شد + جزئیات
  • افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه 
  • تسهیل تجارت و تردد در پایانه های مرزی از رویکردهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است
  • انجام تشریفات گمرکی کالا‌های همراه مسافر برای تعداد ۴۳۸ هزار و ۹۷۸ نفر از مسافران ایرانی و خارجی