Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@17:35:02 GMT

فرار بورس از تله شکست کرونا و FATF

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۶۴۹۳

فرار بورس از تله شکست کرونا و FATF

اما اتفاق دوم در پاریس رخ داد آنهم در اجلاس نهاد موسوم به گروه اقدام مالی یا FATF  و بازتابهای این اتفاق بلافاصله در بازارهای ایران نمایان شد.
 FATF بعد از چند بار فرصت دهی به ایران و بی اعتنایی نهادهای تصمیم گیر و کلان کشور، این بار نام جمهوری اسلامی را به لیست سیاه خود برد. تصمیمFATF  سیستم بانکی و مالی ایران را ملزم می کند تا طبق استانداردهای جهانی قوانین مربوط به شفافیت و پولشویی را به طور کامل اجرا کند
در حالی که اتفاق اول یعنی ورود کرونا به ایران، ماهیت غافلگیرانه داشت و مثل یک شوک فضای زندگی و اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاق دوم یعنی تصمیم FATF  کاملا پیش بینی شده بود و نظام اقتصادی و بانکی ایران خود را برای این تصمیم آماده کرده بود 
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی کسی که در خط مقدم مواجهه باFATF  قرار دارد، در چند گفت و گو و یادداشت خود عملکرد یکساله بانک مرکزی را شاهد گرفت و بر این اساس اطمینان داد که تصمیم گروه FATF  مشکل جدی برای تجارت خارجی و بازار ارز ایران نخواهد گذاشت. 
به این صورت بود که بازار بورس ایران و میلیونها سهامدار آن صبح شنبه سوم اسفند را با دلهره و نگرانی آغاز کردند. این موج استرس اولین علایم و نتایج خود را در افت 12 هزار واحدی شاخص بورس و منفی شدن سهم ها نشان داد.
در حالی که بسیاری از سهامداران خرده پا به سمت فروش هجوم می بردند به فاصله دو ساعت اتفاقی عجیب و شاید کم سابقه در بازار بورس رخ داد. شاخص کل در چرخش مهم از فاز منفی خارج شد و دوباره مسیر صعود را در پیش گرفت.
راز این چرخش بزرگ و فرار بورس از یک ریزش شدید چه بود؟ این سوال اکنون موضوع بحث جدی کارشناسان بازار سرمایه شده است 
اولین دلیل را می توان در سخن سکاندار نظام بانکی ایران ، عبدالناصر همتی جست و جو کرد آنجا که گفت؛  انرژی منفی FATF قبل از این در بازار تجارت و اقتصاد ایران تخلیه شده است و لذا تصمیم اجلاس پاریس چندان اتفاق غیرمنتظره به حساب نمی آید.
دومین اتفاقی که امروز مانع از ریزش بورس شد، نقش، آفرینی «حقوقی ها» بود. ماه اسفند به صورت عرفی در بازار سرمایه ایران به عنوان «ماه عرضه حقوقی ها» نام گرفته است. اما حقوقی ها امروز بیش از عرضه و فروش نگاه خود را به سمت تقاضا و خرید معطوف کردند و همین اقدام باعث شد تا کفه معاملات در بازار امروز بورس متعادل شود 
عامل سوم ، ورود و حضور نقدینگی بالا در بازار بورس است که باعث شده بازار سرمایه ایران در روزهای پرحادثه اسفند همچنان رنگ بهاری به خود گیرد. در این میان نظرسنجی یک موسسه معتبر اقتصادی نیز بر این امر مهر تایید نهاد که سهامداران هفته اول اسفند را سهامداران با رنگ سبز و منحنی صعودی شاخص سپری خواهند کرد. 
اما در بازار همجوار بورس، یعنی بازار ارز، هنوز نشانی از آرامش دیده نمی شود و پیش بینی بانک مرکزی در این بازار هنوز محقق نشده است تا جایی که امروز تب fatf  و کرونا دست به دست هم دادند تا قیمت دلار را تا استانه کانال 15 هزار بالا رود
بازار بورس پیچ سخت سوم اسفند را در حالی به سلامت پشت سرگذاشت که خبرهای تازه از تجارت منطقه ای و داد و ستد ایران با همسایگانش چشم انداز روزهای آینده اقتصاد ایران را دشوار کرده است  خبرهایی که حکایت از این دارند که برخی از کشورهای منطقه اعم از عراق ، ترکیه ، کویت و امارات هراسان از ورود کرونا به بستن مرزها، توقف پروازها و محدود کردن مبادلات اقتصادی با ایران روی آورده اند اگرچه گفته می شود سفرها و دیپلماتهای ایران مذاکرات گسترده ای را برای از سرگیری پروازها و باز ماندن مرزهای هوایی و دریایی آغاز کرده اند
آنچه به بازار بورس مربوط می شود، امروز شاخص کل روی عدد 481 هزار واحد قرار گرفت. روی نمودار تحلیلی شاخص بورس طی روزهای آینده در محدوده 493 هزار تا 500 هزار واحد با مقاومت روبرو خواهد شد که چند عامل می تواند باعث شکسته شدن این مقاومت و پرواز بورس به بالاتر از 500 هزار واحد شود اولی همپوشانی بورس و دلار است و دومی عملکرد حقوقی ها است که با پرهیز از عرضه بیشتر فرصت رشد و صعود را از بازار سلب نکنند.

کارشناس بازار سرمایه 

۲۲۳۲۲۳

کد خبر 1356094

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ارز بورس تهران بازار سرمایه بازار بورس حقوقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۶۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس تغییر جهت داد

شاخص کل بازار سرمایه که روز گذشته ۱۳ هزار واحد کاهش داشت امروز تغییر جهت داد و افزایشی شد.

به گزارش ایسنا، شاخص کل بازار سرمایه امروز (چهارشنبه) ۱۰۶۹ واحد رشد کرد و در کانال دو میلیون ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم وزن نیز ۰.۶۱ درصد رشد کرد و در کانال ۷۶۳ هزار واحدی ایستاد.

در این بازار ۳۵۳ هزار معامله به ارزش ۷۹ هزار میلیارد ریال انجام شد و اغلب نمادهای بازار در دامنه مثبت معامله شدند.

نمادهای فملی، شبندر، فایرا و جم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و باعث رشد بازار سرمایه شدند. در مقابل نمادهای پارسان و فولاد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سهام برجای گذاشتند.

شاخص کل فرابورس هم امروزرشد کرد و در کانال ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحدی ایستاد.

در معاملات امروز بازار سهام، گروه خودرو بیشترین حجم معاملات را داشت و گروه فلزات اساسی نیز پس از خودرویی ها بیشترین حجم معاملات را از آن خود کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • قطبی: می‌خواهیم بازی به بازی پیشرفت کنیم
  • محرک جدید بورس
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • زلزله در بازار طلا و سکه/ کمر قیمت‌ها شکست
  • رشد آرام دلار نیما | امسال دلار نیما چه عددی را به خود خواهد دید؟
  • بورس امروز ۴ اردیبهشت۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • آاس رم ۱ - ۳ بولونیا/ گلزنی آزمون برای فرار از شکست کافی نبود+ فیلم