Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:28:37 GMT

درباره استنلی لورل

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۶۵۳۹

درباره استنلی لورل

استن لورل متولد ۱۶ ژوئن ۱۸۹۰ در لنکاشیر انگلیس متولد شد، پدر و مادرش هنرپیشه‌ تئاتر بودند. وی از نوجوانی استعداد چشم‌گیری در بازی تئاتر داشت به طوری که نخستین نقش تئاتری‌ خود را در ۱۶ سالگی بازی کرد.

لورل در ۱۹۱۰ میلادی به گروه بازیگران فرد کارنو پیوست که در آن زمان، چارلی چاپلین جوان نیز در آن حضور داشت و حتی برای مدتی، لورل به عنوان پروژه‌ مطالعاتی چاپلین استفاده می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیلبوردی که مکان و زمان تولد استنلی لورل را نشان می دهد.

لورل در ۱۹۶۱ میلادی برای بازی در فیلم های موفق کمدی، ‌توانست جایزه یک عمر فعالیت هنری را از آکادمی اسکار دریافت کند. ایفای نقش او در ۱۹۰ فیلم به یادگار مانده است. مردی که همیشه برخوردی مهربان با طرفدارانش داشت، سال‌های پایانی عمرش را در آپارتمان کوچکی در سانتا مانیکا گذراند و سرانجام در ۲۳ فوریه ۱۹۶۵، تنها چند روز بعد از یک سکته قلبی درگذشت و در قبرستانی در لس‌آنجلس به خاک سپرده شد.

باستر کیتون کمدین بزرگ سینمای صامت درباره لورل گفت: نه چاپلین و نه من، بهترین نبودیم؛ لورل بامزه‌ترین و بهترین بود.

شگردهای هنری و استعداد بازیگری استنلی لورل

لورل گویا همواره در نقش کودکی بی گناه در کنار هاردی دیده می شود. شیرین کاری های او مانند گریه اش در جایی که به مخمصه می افتد، گویا در همه حال به گونه ای راهنمای اوست.

او و هاردی همیشه در فیلم هایشان صحنه ای دارند که می خواهند حق خود را از شخصی بستانند که تنهاست و باعث از میان رفتن چیزهایی می شوند. وقتی این ۲ شروع به از بین بردن دارایی طرف مقابل می کنند، وی جلوی آنها را نمی گیرد. وقتی کارشان تمام می شود، طرف مقابل دست به مقابله به مثل می زند.

لورل در ابتدا تصور می کرد، چهره نالان او تحقیرآمیز است اما تهیه کنندگان از او خواستند از این چهره بیشتر در کارهایش استفاده کند زیرا عموم مردم آن را دوست داشتند. فیلم های لورل و هاردی هنوز هم در بسیاری کشورها موفقیت زیادی دارد. استن لورل به نوعی مغز متفکر گروه نیز بود. او ساعات بسیاری را به نویسندگی سپری و در بسیاری موارد فیلم را هدایت می کرد.

موزه لورل و هاردی در انگلیس

همکاری استنلی لورل با اولیورهاردی و خلق موفق ترین زوج کمدی سینما

استنی لورل برای نخستین بار در ۱۹۱۸ میلادی در یک فیلم کوتاه صامت به نام سگ خوشبخت با اولیور هاردی همبازی شد. او نام سینمایی لورل را برای خود انتخاب کرد و ایفای نقش این ۲ کمدین بزرگ در کنار یکدیگر با پرداخت دستمزد ۷۵ دلار در هفته به طور رسمی آغاز شد. لورل در ۱۹۲۴ میلادی با تئاتر خداحافظی کرد و به سینما و فیلم رو آورد.

وی در چند فیلم از جمله سوپ اردک با اولیور هاردی همبازی شد و استقبال بی‌نظیر مردم از آثار کمدی آنها، موجب شد تا این زوج سینمایی به طور رسمی آغازگر مجموعه فیلم‌های لورل و هاردی شوند.

فیلم‌های کوتاهی مانند نبرد قرن، مردان متاهل هم باید به خانه بروند، تجارت بزرگ و بسیاری فیلم‌های دیگر نتیجه‌ همکاری این ۲ کمدین بزرگ بود. تا جایی که فیلم جعبه موسیقی آنها در ۱۹۳۲ میلادی موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم کوتاه شد.

البته باید اذعان کرد که فیلم‌هایی که در جریان جنگ‌ جهانی از این ۲ بازیگر بزرگ ساخته شد، چندان موفقیت‌آمیز نبود و البته در یک دوره زمانی محدود به علت بیماری دیابت لورل، اولیور مجبور شد، ۲ فیلم را بدون حضور او بازی کند.

آنها قصد داشتند در ۱۹۵۶ میلادی در یک مجموعه تلویزیونی به نام افسانه‌ لورل و هاردی که بر پایه داستان‌های کودکان بود، بازی کنند اما اولیور به علت سکته قلبی در ۱۵ سپتامبر ۱۹۵۶ میلادی فلج شد و برای چند ماه در خانه بستری شد و قادر به صحبت یا تکان خوردن نیز نبود و سرانجام در هفتم اوت ۱۹۵۷ درگذشت.

لورل به علت بیماری، نتوانست در مراسم تدفین همبازی و دوست نزدیکش شرکت کند. بعد از آن تصمیم گرفت که هرگز بدون زوج کمدی‌اش در فیلمی بازی نکند. دوستان نزدیک لورل می‌گفتند، مرگ اولیور تاثیر وحشتناکی بر لورل گذاشت، به طوری که او دیگر نتوانست تا آخر عمر خود را دوباره پیدا کند.

نمایی از فیلم صامت سگ خوشبخت؛ نخستین همکاری لورل و هاردی

نگارش رمانی درباره دوستی استن لورل و اولیور هاردی

دوستی استن لورل و اولیور هاردی، یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های تاریخ سینما در سال‌های طلایی دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ میلادی است. لورل و هاردی بیش از ۱۰۰ فیلم از خود به جای گذاشته‌اند. بسیاری از این فیلم‌ها در سینماها و تلویزیون ملی ایران به نمایش درآمد و در حافظه تاریخی ایرانیان ثبت شده است.

جست‌وجوی اندکی خوشبختی در زندگی مهم‌ترین درونمایه این آثار است. جان کونولی نویسنده پرکار ایرلندی بر همین اساس رمانی نوشته است.

رمان او نوشته جان کونولی درباره دوستی ۲ کمدین سینمای کلاسیک جهان از پایان کار لورل و هاردی آغاز می‌کند و به تدریج به سرآغاز دوستی آن‌ها به عنوان یک زوج هنری راه می‌برد. کونولی ارتباط این ۲ کمدین را با شرح صحنه یکی از فیلم‌های لورل و هاردی آشکار می‌کند: فیلمی از آن‌ها از سال‌های دهه ۱۹۳۰ میلادی به جای مانده به نام اولین اشتباه. زن اولیور هاردی او را از خانه بیرون انداخته و او که جایی ندارد به خانه استن پناه آورده و در رختخواب او دراز کشیده است. استن از او می‌پرسد که چه اتفاقی افتاده؟ اولی جواب می‌دهد: زنم می‌گوید من بیشتر به تو فکر می‌کنم تا به او.

کونولی برای نوشتن این رمان بیش از ۱۰ سال درباره زندگی هنری این ۲ کمدین تحقیق کرده است. داستان با مرگ هاردی آغاز می‌شود: لورل سالخورده در هتلی با چشم‌اندازی رو به دریا روزگار می‌گذراند. او سخت احساس تنهایی می‌کند و ارتباطش با محیط نیز قطع شده. او که همواره معتقد بوده فیلم کوتاه بر فیلم داستانی بلند ارجحیت دارد، اکنون یک بار دیگر به درستی این نظر پی می‌برد: در زندگی پیرنگی وجود ندارد. تقدیر و سرنوشت است که زندگی را رقم می‌زند نه اراده آدمی.

رمان او نوشته جان کونولی درباره دوستی ۲ کمدین سینمای کلاسیک جهان

بازسازی موفق ترین زوج کمدین سینما در ۲۰۱۸ میلادی

فیلم سینمایی استن و الیور به کارگردانی جان اس بیرد اکران بین المللی خود را در سینماهای جهان از ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹ میلادی آغاز کرد. این فیلم بازسازی مشهورترین زوج کمدین در تاریخ سینما یعنی استن لورل و الیور هاردی است که به نوعی در ژانری کمدی زندگینامه این ۲ بازیگر طنز را دنبال می کند.

استن لورل و اولیور هاردی زوج مشهور کمدی دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ میلادی سینمای جهان ساخته شده است، ۲۱ اکتبر همزمان با رونمایی در اختتامیه جشنواره فیلم لندن در سینماهای سراسر انگلیس نیز اکران خود را آغاز کرد.

استیو کوگان در این فیلم سینمایی در نقش استن لورل و جان سی ریلی در نقش الیور هاردی بازی کردند. نینا آریاندا، شرلی هندرسون، دنی هاستون و رافوس جونز از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.

گزین گویه های استنلی لورل

در انتها به برخی از نقل قول های جذاب لورل که در محافل هنری و فرهنگی بسیار مخاطب داشته پرداخته ایم:

** اگر کسی در تشییع جنازه من گریه کند، دیگر هرگز با او حرف نخواهم زد.

** یک بار دوستی از من پرسید کمدی چیه که منو مجذوب خودش کرده؟ واقعا کمدی چیه؟ کسی می دونه؟ می تونید تعریفش کنید؟ من می دونم که چطور باید خندوند و اون چیه! شما مجبورید چیزایی رو که مردم به اون می خندن پیدا کنید، اون وقته که راه رو پیدا می کنید.

** (در مرگ هاردی) دنیا یکی از بهترین کمدین هاشو از دست داد. من بهترین دوستمو از دست دادم.

** کمدی خلبازی اون نوع کمدیه که من همیشه بازی می کنم و همین رو هم دوست دارم. من کمدی سبک بزن بکوب رو دوست ندارم و به سمتش هم نمی رم.

برچسب‌ها فیلم کمدی طنز آکادمی اسکار ایالات متحده آمریکا فیلم بریتانیا لس آنجلس انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فیلم کمدی طنز آکادمی اسکار ایالات متحده آمریکا فیلم بریتانیا لس آنجلس انگلستان فیلم کمدی طنز آکادمی اسکار ایالات متحده آمریکا فیلم بریتانیا لس آنجلس انگلستان اولیور هاردی لورل و هاردی استن لورل ۲ کمدین زوج کمدی فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۶۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود

وزارت اقتصاد روسیه قیمت هر بشکه نفت را در بودجه فدرال برای بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ میلادی ۶۵ دلار پیش‌بینی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس تازه‌ترین چشم‌انداز مشاهده‌شده از سوی این خبرگزاری، وزارت اقتصاد روسیه پیش‌بینی خود را برای قیمت صادرات نفت خام در سه سال آینده، به ازای هر بشکه ۶۵ دلار پیش‌بینی کرد.

براساس این برآورد که به‌منظور تهیه و تدوین بودجه فدرال استفاده می‌شود، قیمت نفت در برآوردهای پیشین برای سال ۲۰۲۴، ۷۱ دلار و ۳۰ سنت، برای سال ۲۰۲۵، ۷۰ دلار و ۱۰ سنت و برای سال ۲۰۲۶، ۷۰ دلار در نظر گرفته شده بود.

روسیه در پی تنش‌های مسکو - کی‌یف، با تحریم‌های بی‌شماری از سوی غرب ازجمله محدودیت در خرید محموله‌های نفت خام این کشور و نیز اعمال سقف قیمتی ۶۰ دلار برای هر بشکه روبه‌رو شده است.

بازنگری کاهشی احتمالاً فشار بیشتری را بر بودجه روسیه وارد می‌کند و احتمال دارد که این کشور با کسری ۶.۵۶ میلیارد دلاری یا ۰.۳درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماه نخست روبه‌رو شود.

بااین‌حال، درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز روسیه در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴، به‌دلیل افزایش قیمت‌ها ۷۹.۱درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ بوده است.

قیمت گاز طبیعی برای صادرات به اتحادیه اروپا و ترکیه، در سال جاری میلادی به ازای هر هزار مترمکعب ۲۹۷.۳ دلار، برای سال ۲۰۲۵ میلادی ۲۸۵.۸ دلار و برای سال  ۲۰۲۶ میلادی ۲۷۶.۱ دلار پیش‌بینی شده بود که اکنون، براساس تازه‌ترین برآوردها، این ارقام به‌ترتیب برای سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ میلادی ۳۲۱.۷ دلار، ۳۰۸.۳ دلار و ۲۹۶ دلار پیش‌بینی شده است.

قیمت گاز طبیعی برای صادرات به مقصد چین نیز کاهش یافته است.

براساس پیش‌بینی توسعه اجتماعی - اقتصادی روسیه تا سال ۲۰۲۷، صادرات نفت روسیه امسال اندکی افزایش یافته و از ۲۳۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ به ۲۴۰ میلیون تن (روزانه ۴.۸ میلیون بشکه) رسیده است.

دیگر خبرها

  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی‌ام» به روی صحنه می‌رود
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • «کاهش نرخ تولد» در کره جنوبی رکورد زد
  • هشدار جدی مدیر اف.بی.آی درباره حمله احتمالی تروریستی در خاک آمریکا
  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی ام» به روی صحنه می‌رود
  • حامد بهداد و سحر دولتشاهی در کمدی فانتزی «مفت‌ بر»
  • جزئیات 2 سریال جدید تلویزیون ؛ معمایی و کمدی (+عکس)
  • درآمد میلیارد دلاری مغولستان از گردشگری
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • رشد ۱۰ درصدی صادرات ایران به چین از ابتدای ۲۰۲۴