Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جریان بررسی لایحه بودجه سال 99، بندی در کمیسیون تلفیق پیشنهاد شده که انحصار رتبه بندی کارت‌های بازرگانی به اتاق بازرگانی می‌رسد در حالی که سازمان برنامه و سازمان امور مالیاتی با آن مخالف هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای در سال‌های اخیر مفاسدی را به همراه داشته که دستگاه‌های دولتی نیز از آن متضرر شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش‌های رسمی سازمان‌ مالیاتی 9 هزار میلیارد تومان مالیات از این محل معوق شده که با احتساب جرایم آن به 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

برای رفع فساد و ایجاد شفافیت، گلوگاه‌ها طی سال‌های اخیر شناسایی شده است. در این زمینه  سامانه‌ای برای استعلام مدارک و اعتبارسنجی افراد از سوی وزارت صمت ایجاد شد اما گویا اتاق بازرگانی در لایحه بودجه سال 99 به دنبال در اختیار گرفتن مسئولیت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی کارت‌های بازرگانی است. در این زمینه بند الحاقی به تبصره 19 از سوی نمایندگان مطرح شده که در کمیسیون تلفیق بودجه به تصویب رسیده و در صورتی که نمایندگان در صحن علنی آن را تصویب کنند اجرایی خواهد شد. رویه‌ای که نگرانی‌ها را دامن می‌زند و احتمال بروز فساد در آن وجود دارد. 

در این زمینه پرسش‌هایی وجود داشت که از این قرار است:

۱- تلاش اتاق بازرگانی برای افزایش اختیارات در زمینه های حاکمیتی مانند کارت بازرگانی یا نظام ارجاع کار از جمله در مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با چه هدفی صورت میگیرد؟

۲- با توجه به اینکه جزء مربوط به درج رتبه‌بندی در سامانه توانیران در قانون حداکثر استفاده تکلیف وزارت صمت و انجام دهندگان رتبه بندی نیز متعدد هستند، گزارش آن توسط اتاق بازرگانی در مصوبه کمیسیون تلفیق چه موضوعیتی دارد؟

۳- با توجه به اینکه جزء مربوط در قانون حداکثر استفاده مربوط به آن قانون و در حوزه کاربرد آن قانون قابل تعریف است، آیا رتبه بندی کارت بازرگانی اساسا در آن جزء وجود دارند که کمیسیون تلفیق گزارش آن را به اتاق بازرگانی محول کرده است؟

۴- با توجه به اینکه موضوع قانون حداکثر استفاده، ارجاع کار توسط دستگاههای اجرایی است که سالهاست طبق قوانین و مقررات مربوط ملزم به تبعیت از رتبه بندی سازمان برنامه هستند و جزء مربوط در طرح اولیه قانون حداکثر استفاده وجود نداشت، این جزء چگونه در قانون حداکثر استفاده اضافه شد و چرا بعد از ارجاع به کمیسیون توسط نمایندگان در صحن علنی مجدد باقی ماند؟
5- با توجه به اینکه در جزء مربوط در قانون حداکثر استفاده صرفاً اتاق بازرگانی اشاره شده، بیان مؤسسات ذیل اتاق در بند الحاقی لایحه بودجه به چه معناست و اتاق بازرگانی از این جزء چه هدفی را دنبال می‌کند؟

در جریان بررسی لایحه بودجه سال 99، مسئولان سازمان برنامه و بودجه در مجلس باید از قوانین و مقررات مورد نظر دولت حمایت کنند. سازمان برنامه در پاسخ به پرسش‌های فارس چنین پاسخ داد:

* پاسخ سازمان برنامه و بودجه به سوالات مربوط به رتبه‌بندی: دولت مخالف است

تصمیم کمیسون تلفیق راجع به بحث واگذاری رتبه بندی اشخاص از جمله کارت‌های بازرگانی به اتاق بازرگانی با قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» مصوب خرداد 98 مجلس شورای اسلامی از  جهات متعدد در تعارض و تناقض است. این پیشنهاد در واقع قانون یکساله در صدد نقض قانون دائمی مذکور است.

اولاً مفاد جزء 4 بند الف ماده 4 قانون استفاده از حداکثر توان ساخت داخل، درج رتبه‌بندی در سامانه فهرست توانمندی های محصولات داخلی( ایرانی) است که به عهده وزارت صمت گذاشته شده است. ثانیاً طبق مصوبه هیات رییسه اتاق بازرگانی، مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران منحل شده است.

در این قانون اصلا بحث کارت‌های بازرگانی به میان نیامده است و از سوی دیگر با عنایت به اینکه مراجع مختلف تخصصی رتبه بندی مربوط به حوزه مربوط را انجام می دهند، منظور قانونگذار احصاء تمام آنها به منظور نمایش و اطلاع رسانی توانمندی اشخاص ایرانی است به گونه ای که تمام دستگاه های موضوع ماده 2 قانون برای ارجاع کار(واگذاری) باید به این فهرست مراجعه نمایند.

بنا براین واگذاری به نهاد منحصر به فردی به نام اتاق بازرگانی که ایجاد انحصار را در بر خواهد داشت، با قانون فوق تعارض واضح دارد.

سازمان برنامه در پایان ابراز امیدواری کرد این بند الحاقی کمیسون تلفیق در مجلس در چارچوب قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب خرداد ماه 1398 اصلاح شود.

* سازمان مالیاتی هم با دادن اختیار رتبه‌بندی به اتاق بازرگانی اعلام مخالفت کرد

به گزارش فارس، حسین تاجمیر ریاحی مدیرکل دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز با بند الحاقی لایحه بودجه که اختیار رتبه بندی را به اتاق بازرگانی داده می‌شود مخالفت کرده است.

تاجمیر ریاحی همچنین در این باره گفت: در صورتی که تخلفی در زمینه صدور و استفاده کنندگان کارت بازرگانی وجود داشته باشد برابر قانون برخورد تند قضایی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اتاق بازرگانی رتبه بندی بازرگانی لایحه بودجه قانون حداکثر استفاده کارت های بازرگانی اتاق بازرگانی کارت بازرگانی کمیسیون تلفیق سازمان برنامه لایحه بودجه بند الحاقی جزء مربوط رتبه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۷۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال از پرسپولیس و سپاهان جلو زد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیفا دی ماه مارس به پایان رسید و اکنون همه در انتظار آغاز دوباره مسابقات باشگاهی در سراسر جهان هستند. بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران نیز در سال جدید قرار است با برگزاری دیدارهای معوقه آغاز شود که سپاهان با ۲ بازی عقب افتاده، برنامه پرفشاری دارد و سپس تیم‌های استقلال و پرسپولیس نیز دیدارهای خود را در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌کنند.

به گزارش ورزش سه، سه تیمی که امسال رقابت بسیار سخت و فشرده‌ای در صدر جدول رده‌بندی داشته و هر کدام از آنها برای کسب عنوان قهرمانی تلاش می‌کند. در حال حاضر سپاهان با دو بازی کمتر نسبت به سرخابی‌ها، در رتبه پایین‌تر قرار دارد، ولی می‌تواند با کسب پیروزی و به دست آوردن شش امتیاز، فاصله خود را کاهش داده و به جمع مدعیان قهرمانی اضافه شود. هرچند که نباید از کنار نام تراکتور نیز به راحتی گذشت، چرا که شاگردان خمس هم یک بازی معوقه در پیش دارند و می‌توانند با کسب پیروزی در این دیدار، مثلث مدعیان را به یک چهار ضلعی تبدیل کنند.

وبسایت اوپتا به مانند هر هفته، رتبه‌بندی جدیدی از تیم‌های باشگاهی در سراسر جهان را منتشر کرده که طی آن استقلال به عنوان تنها تیم ایرانی موفق شده در میان ۱۰ تیم برتر قاره آسیا قرار بگیرد. آبی پوشان که فصل بسیار عجیب و پرحاشیه‌ای را تجربه کرده‌اند، در میان شگفتی همگان، سال را با صدرنشینی به پایان رساندند و اکنون نیز مدعی اول کسب عنوان قهرمانی به شمار می‌روند. البته این چیزی نیست که در ابتدای فصل و با توجه به سطح یارگیری‌های تیم‌های مدعی قهرمانی، تصور می‌شد.

استقلال که در لیگ امسال تنها یک بار و در هفته سوم مقابل سپاهان و در اصفهان مغلوب شده، پس از اینکه در همان مرحله نخست رقابت‌های جام حذفی با شکست مقابل مس رفسنجان از دور پیکارها کنار رفت، اکنون می‌تواند با برنامه سبک‌تر و مدت زمان بیشتری برای استراحت، لیگ را از سر بگیرد که این می‌تواند پوئن مثبتی برای تیم نکونام باشد تا بتواند شگفتی که در پایان سال گذشته خلق کرده بودند را تکمیل نماید.

همین عملکرد خوب شاگردان نکونام باعث شده تا آنها در رتبه‌بندی سایت اوپتا بالاتر از تیم‌های پرسپولیس و سپاهان ایستاده و جایگاه نهم آسیا و ۲۴۶ جهانی را از آن خود کنند. نکته جالب اینکه استقلال در این رده‌بندی توانسته بالاتر از تیم فوتبال کاوازاکی ژاپن قرار بگیرد که تا مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان امسال نیز بالا آمده بود ولی با شکست مقابل شاندونگ چین، از دور بازی‌ها کنار رفت.

پرسپولیس نیز در رتبه یازدهم آسیا و ۲۶۰ جهان ایستاده است. سرخ پوشان نسبت به رنگینگ هفت روز گذشته، چهار پله در رده‌بندی جهانی صعود کرده‌اند، در حالی که استقلال یک رتبه تنزل یافته است. نکته جالب اینکه تیم فوتبال العین امارات که راهی دیدار نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا شده و باید به مصاف الهلال عربستان برود، در رتبه چهاردهم جای گرفته؛ یعنی پایین‌تر از استقلال و پرسپولیس.

تیم فوتبال سپاهان نیز با قرار گرفتن در رتبه بیستم آسیا و ۳۳۱ جهان، دیگر تیم ایرانی است که نامش در میان تیم‌های برتر قاره دیده می‌شود. تراکتور نیز توانسته است جایگاه چهلم آسیا و ۵۴۹ جهان را به خود اختصاص دهد. چهار تیمی که به نظر می‌رسد جام قهرمانی امسال لیگ برتر به یکی از آنها خواهد رسید.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888783

دیگر خبرها

  • رتبه‌بندی تمامی گل‌های الخاندرو گارناچو با پیراهن منچستریونایتد / فیلم
  • جهش چشم‌گیر استقلال در آسیا
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| آرمان خالقی
  • استقلال از پرسپولیس و سپاهان جلو زد!
  • دولت با افزایش بار مالیاتی بودجه مجلس مخالف کرد؟
  • ارتقای رتبه ترکیه
  • شناسایی و تشکیل پرونده برای 12 مظنون به فرار مالیاتی
  • آخرین وضعیت تفحص از شستا و اتاق بازرگانی در مجلس
  • تشکیل پرونده برای ۱۲ مظنون به فرار مالیاتی درخراسان رضوی
  • اعتماد به مردم در اقتصاد و تولید ثمربخش خواهد بود