Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با بیان اینکه ساختمان‌های بدون پروانه یزد ۲۰ برابر پروانه‌دار‌ها است گفت: پرونده ۱۳ هزار ساختمان در کمیسیون ماده ۱۰۰ ایجاد شده و تنها ۶۱۷ ساختمان پروانه ساخت گرفتند. ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ استانها یزد نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، مهدی سالاری دقایقی قبل در نشست خبری که به مناسبت روز مهندس برگزار شد با بیان اینکه این سازمان یکی از بزرگترین سازمان‌های مردم نهاد، تخصصی و فعال در یکی از بزرگترین عرصه‌های صنعتی کشور است اظهار داشت: با توجه به ضرورت اطلاع‌رسانی درست و مناسب از صنعت ساختمان و فعالیت نظام مهندسی، از ایجاد دوره‌هایی برای تربیت خبرنگار تخصصی حوزه ساختمان استقبال می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در کل کشور بالغ بر 550 هزار و در استان یزد بالغ بر 7 هزار مهندس در شبکه نظام مهندسی فعالیت دارند تصریح کرد: شکوفایی تمدن بشر، برآیند ایده‌هایی است که مهندسین تلاش‌گر ارائه کرده و به دنبال اجرای آن هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد خاطرنشان کرد: شاخص تعداد مهندسین نسبت به جمعیت در کل کشور شاخص بسیار بالایی به نسبت میانگین جهانی است و آمریکا، روسیه و ایران بالاترین تولید مهندس جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

سالاری با بیان اینکه نظام مهندسی در استان یزد هنوز به خیلی از موضوعات و مسائل از جمله ترافیک و روستاها ورود نکرده گفت: در حوزه شهرسازی هم مهندسین هنوز به درستی ورود پیدا نکرده‌اند.

معماری ایرانی ‌اسلامی در ساختمان‌سازی مورد غفلت واقع شده است«اصالت» گمشده معماری اصفهان؛ جایگاه هنر و سنت در ساختمان‌سازی امروز کجاست؟ساختمان‌سازی و خانه‌دار شدن برای مردم بسیار سخت شده است

وی افزود: اینکه مردم برای دریافت خدمات مهندسی به سازمان نظام مهندسی مراجعه کرده و به خدمات مهندسان اعتماد کنند، می‌تواند اتفاق بسیار خوبی برای جامعه مهندسین به حساب آید.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد عنوان کرد: با توجه به افزایش بسیار زیاد هزینه‌های ساخت و ساز در کشور، ضرورت اعتماد مردم به سازمانی که ساخت‌و‌ساز را به آن واگذار کنند تا عمر مفید ساختمان آنها بالا باشد، احساس می‌شود.

سالاری افزود: اگر امروز در استان یزد در حوزه ساختمان مشکلاتی وجود دارد، به دلیل این است که بخش زیادی از ساخت‌و‌سازهای این استان به دلیل احمال کاری‌های برخی دیگر از نهادها در حیطه سازمان نظام مهندسی نیست.

وی میزان ساخت و ساز سالانه استان یزد را بالغ بر دو میلیون و 400 هزار مترمربع دانست و گفت: از این میزان تنها حدود 568 هزار متر مربع ساخت و ساز وارد کار نظام مهنسدی ساختمان استان شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد ادامه داد: طبق قانون زمانی می‌توانیم به حوزه ساخت و ساز ورود کنیم که شخص اقدام به دریافت پروانه می‌کند و در غیر این صورت، اصلا ما نمی‌توانیم به آن ورود داشته باشیم.

سالاری افزود: در حالی که بیش از 13 هزار پرونده سال گذشته در کمیسیون ماده 100 یزد مورد بررسی و اعلام نتیجه قرار گرفته، تنها 617 پروانه ساخت در شهرداری یزد صادر شده و مابقی ساختمان‌ها بدون پروانه و غیرمجاز ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه ساختمان کالایی است که باید 80 تا 100 سال عمر کند گفت: به ویژه در کشور ما که ساختمان‌سازی خیلی‌گران شده، باید نسبت به تهیه طرح‌های لازم برای ساخت این ساختمان زمان استانداردی گذاشته شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در کشورهای توسعه یافته، بین سه تا هشت درصد هزینه‌ها، مربوط به خدمات مهندسی از جمله طراحی و نظارت اختصاص دارد که در کشور ما این رقم به مراتب کمتر است و در حد دو و نیم تا 5 درصد است.

سالاری عنوان کرد: سالانه هزینه زیادی برای بیمه مهندسین در حال پرداخت است چرا که مهندسین به صورت مادام‌العمر مسئولیت استاندارد ساخته شدن ساختمان را برعهده دارند.

وی با تاکید بر اینکه رونق صنعت ساختمان اشتغال بسیار زیادی را ایجاد می‌کند گفت: امروز عمده آمار بیکاری یزد مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و این صنعت می‌تواند مشکل اشتغال مهندسین در حوزه‌های مرتبط با ساختمان را برطرف کند به ویژه اینکه صنعت ساختمان کمترین وابستگی را پس از صنایع غذایی و کشاورزی به خارج کشور دارد و به همین دلیل تحریم کمترین اثر را بر این حوزه می‌گذارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: یکی از موضوعاتی که در سال آینده جزو اولویت‌های استان یزد است، جدای از تلاش برای افزایش سهم مهندسین از بازار ساخت و ساز، توسعه شبکه نوآوری در صنعت ساختمان است.

سالاری خاطرنشان کرد: اعتراف می‌کنیم که امروز صنعت ساختمان در استان یزد سنتی است و روش‌های طراحی، نظارت و به ویژه مصالح و روش‌های ساخت و ساز استان یزد سنتی است و خروجی این رو‌ش‌ها، ساختمان‌هایی از جنس ساختما‌ن‌های نسل دو و سه شده که گاها از پایداری لازم برخوردار نیست و مصرف انرژی در آنها به شدت بالا است در حالی که امروزه در دنیا تکنولوژی ساختمان‌های نسل چهار و پنج که بناهای سبز و هوشمند است وجود دارد.

وی افزود: چنین ساختمان‌هایی به صورت هوشمند اقدام به کنترل مصرف انرژی می‌کنند و به همین دلیل میزان مصرف انرژی‌هایی از جمله برق و سیستم‌های گرمایشی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد خاطرنشان کرد: اعلام آمادگی کردیم که به عنوان پایلوت شبکه نوآوری صنعت ساخت و ساز در کشور فعالیت کرده تا بتوانیم از ایده‌های جدید و شرکت‌های فناور و نوآوری که در صنعت ساختمان هستند حمایت کنیم.

انتهای پیام/782/ش

R41376/P/S6,76/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنعت ساختمان ساختمان سازی استان یزد ساختمان ها ساخت و ساز صنعت ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۷۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان ۳ قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حسین زنجیرانی فراهانی، مدیر کل راه و شهرسازی قم در پنجمین جلسه شورای مسکن استان، گفت: طرح جامع شهرک سوم پرنیان از سوی کمیته فنی شورای عالی شهرسازی ابلاغ و پیش پروانه این شهرک توسط ستاد شهرک سازی اخذ شد.

وی افزود: با اخذ اسناد تفکیکی این شهرک، پیش بینی می‌شود واگذاری زمین‌های پرنیان ۳ ظرف ۵ ماه آینده به متقاضیان طرح جوانی جمعیت و متقاضیان عادی انجام شود.

در چارچوب واگذاری زمین به متقاضیان عادی ۳۰۰ متر و به متقاضیان واجد شرایط طرح جوانی ۲۰۰ متر زمین اعطا می‌شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد تامین برق کارگاهی برای بخش اول شرکت‌های سایت پرنیان به سرعت انجام شود.

سیدمحمد آقامیری، استاندار قم هم در این جلسه ضمن قدردانی از تلاش مسئولان استان در جهت پیشرفت مطلوب ساخت مسکن در قم گفت: پیشرفت مطلوب در این حوزه را مرهون تلاش شبانه روزی و مستمر دستگاه‌هایی هستیم که در راه خدمت به مردم، اقدام جهادی را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

وی افزود: در حوزه ساخت مسکن، مکلف به ساخت ۶۳ هزار واحد مسکونی بودیم، اما با تلاش‌های صورت گرفته این رقم را تا ۷۱ هزار واحد تا دو سال آینده رسانده ایم.

استاندار همچنین با انتقاد از عملکرد ضعیف برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به پیمانکاران، بر لزوم همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر بانک‌ها در جهت شتاب دادن به طرح نهضت ملی مسکن در قم تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد
  • صدور پروانه‌های ساختمانی ظرف مدت ۶ماه انجام می‌شود
  • باید ساختمان‌های باشکوه در ایران ساخته شود
  • میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان هفته آینده اعلام می‌شود
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد
  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان ۳ قم
  • فعالیت روانشناسان بدون پروانه اشتغال حرفه‌ای تخلف تلقی می‌شود + فیلم
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد
  • لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز تعرفه نظام مهندسی، دستمزد و قیمت لوله گاز ۱۴۰۳ (