Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین با اشاره به قدمت کم بانکداری دیجیتال در ایران،گفت:‌ایجاد و استقرار بانکداری دیجیتال و حرکت به سمت نظارت دیجیتالی به صورت پایلوت توسط برخی بانک‌ها در حال انجام است.
به گزارش خبرگزاری آریا، فرهاد اینالوئی درباره نظارت دیجیتال بر بانک‌ها که می‌تواند به شفافیت عملکردها و اعتمادسازی در بین مشتریان بانکی منجر شود، افزود:‌ مقوله نظارت دیجیتال توسط بانک مرکزی بر عملکرد نظام بانکی و همچنین موضوع بانکداری دیجیتال و استفاده از ابزارهای نظارت دیجیتال در درون بانک‌ها دو مقوله متفاوت از هم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین با تاکید بر اینکه در این بحث موضوع نظارت دیجیتالی در درون خود بانک‌ها مطرح است، اظهارداشت:‌ در اکوسیستم بانکداری دیجیتال غیر از نظارت دیجیتال بانک مرکزی، فین تک ها را داریم که به مشتریان بانک ها سرویس ارایه می‌کنند.
اینالوئی با تاکید بر اینکه در درون بانک‌ها نظارت دیجیتالی و نحوه دریافت خدمات فین‌تک‌ها دارای پیچیدگی است، ادامه داد: در این شرایط بانک از نحوه تعامل و دریافت خدمات مشتریان از شرکت های پرداخت الکترونیک اطلاعی ندارد؛ بنابراین موضوع نظارت دیجیتال در این بخش حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه نظارت دیجیتال در بانکداری دیجیتال بر نظارت به خدمات سرویس ها تاکید دارد ،گفت: به عنوان نمونه وقتی سرویس انتقال وجه از بانک‌ها به شرکت‌های پرداخت منتقل می شود،‌ باید نظارت صورت گیرد تا کارها درست انجام شود.
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین اظهارداشت: در زمانی که ارائه خدماتی از سوی بانک‌ها به شرکت‌های پرداخت منتقل می شود، ‌نظارت بر این روند پیچیده و کنترل ها بر عهده بانک است. در واقع به لحاظ بالا بودن تعداد سرویس دهنده ها کار پیچیده است و در این بخش باید از ابزارهای جدید استفاده کرد.
به گفته اینالوئی، در مسیر ارائه خدمات و دریافت سرویس از شرکت های پرداخت نیز باید فرایندها را اصلاح و بهبود بخشید. در بحث سرویس دهی به مشتریان ابتدا باید توسط بانک احراز هویت صورت گیرد و سپس برود در محیط فین تک و خدمات دریافت کند.
وی خاطرنشان کرد: در این حالت این سوال پیش می‌آید که آیا در شرایطی که مشتری توسط بانک احراز هویت و توسط فین‌تک سرویس دهی می شود، مشتری برای بانک محسوب می‌شود و یا فین تک؟ صاحب اطلاعات مشتریان بانک ها هستند و یا فین تک ها؟ جواب این است که در واقع صاحب داده ها مشتریان بانک‌ها هستند و اگر قرار است از داده ها و اطلاعات مشتریان استفاده شود، باید مجوز این کار توسط مشتری داده شده باشد.
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین تصریح کرد: بنابراین پذیرش اینکه صاحب دیتاها مشتریان هستند برای بانک ها راحت نیست چون در زمانی که بانک مرکزی اطلاعات مشتریان را بخواهد بانک مجبور است آن را ارائه کند، اما در نگاه دیجیتال و بانکداری دیجیتال می‌گوید که صاحب اطلاعات مشتری است و برای دریافت هرگونه اطلاعات باید اجازه وی گرفته شود.
اینالوئی تاکید کرد:‌ از این طریق می‌توان انتظار داشت که جلوی برخی تخلفات احتمالی مانند فرارهای مالیاتی نیز گرفته شود و از طریق ابزارهای دیجیتال،‌ بانک‌ها باید بهتر و قوی تر عمل کنند. تا پیش از این، مشتریان تنها در اکوسیستم بانک مدیریت می شدند ولی امروز علاوه بر بانک ها، در محیط های بیرونی نیز حضور دارند.
وی با اشاره به اینکه در فرایندهای دیجیتالی بانکداری به دلیل به روزتر بودن ابزارها، نظارت‌ها در لایه سرویس انجام می شود و نه در لایه مشتری، بیان داشت: در عین حال،‌ استفاده از ابزارها و نظارت های دیجیتال تفاوت دارد.
این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک در زمینه وضعیت نظام بانکی ایران از منظر استفاده از خدمات دیجیتال و بانکداری دیجیتال،‌ گفت:‌ در ایران می‌توان گفت که بانکداری دیجیتال هنوز از قدمت چندانی برخوردار نیست و در اصل هنوز متولد نیز نشده است.
اینالویی خاطرنشان کرد: در عین حال، اجرای بانکداری دیجیتال به صورت پایلوت توسط برخی بانک ها از جمله بانک ایران زمین آغاز شده است. در عین حال، هنوز با اجرای بانکداری دیجیتال فاصله داریم و زیرساخت و قوانین فعلی بانک‌ها با این نوع از بانکداری همخوانی ندارد.
وی با اشاره به اینکه همچنان در بانک ها با امضای فیزیکی مواجه هستیم، گفت: در بانک‌ها هنوز هم معتقد به بازرسی فیزیکی هستیم ولی در صورت استقرار بانکداری دیجیتال، اینگونه نظارت ها متوقف خواهد شد؛‌ بنابراین با مقوله بانکداری دیجیتال فاصله داریم، اما مسیری که برای رسیدن به آن در حرکت هستیم درست است.
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در پایان اظهارداشت: پس از چند سال از گذشت موضوع بانکداری دیجیتال،‌ امروز دیگر برای همه لزوم حرکت به سمت آن روشن شده است، اما برای عملیاتی شدن آن نیازمند هزینه، برنامه ریزی و تغییر فرهنگ هستیم.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بانکداری دیجیتال شرکت های پرداخت اطلاعات مشتری نظارت دیجیتال مشتریان بانک بانک ها فین تک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۷۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری/عملکرد بانک ملی به الگویی برای سایر بانک‌های کشور تبدیل شود

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، زارع با بیان این که بانک ملی ایران رکوردهای مهمی را در خروج از بنگاه‌داری در مقایسه با سایر بانک‌های کشور به ثبت رسانده است، تأکید کرد: وظیفه ذاتی بانک‌ها، ایجاد فرصت‌های مناسب برای خلق بنگاه است و بانک‌ها باید با توجه به این وظیفه خود شرایطی را فراهم کنند تا با خلق و گسترش شرکت‌های تولیدی، فرصت‌های اشتغال جدیدی نیز در اقتصاد کشور تولید شود.

وی افزود: ماندگاری بانک‌ها در بنگاه‌ها موجب می‌شود تا چرخه ایجاد بنگاه‌های جدید متوقف شود، ازاین‌رو مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم بر خروج بانک‌ها از بنگاهداری با هدف خلق بنگاه‌های جدید تأکید دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به واگذاری پتروشیمی شازند توسط بانک ملی ایران گفت: عملکرد این بانک در خروج از بنگاهداری در شبکه بانکی کشور شاخص است و باید به الگویی برای سایر بانک‌های کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: براساس قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و مصوبات پول و اعتبار، بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند و باید در راستای واگذاری دارایی‌های خود قدم بردارند.

رحیم زارع بیان کرد: واحدهای تولیدی احیاء شده توسط بانک‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شوند و از همان نقطه آغاز که وارد قراردادی برای خلق بنگاه می‌شوند، باید به نقطه خروج نیز فکر کنند.

نماینده مردم آباده، بوانات ،خرمبید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از رویکرد مدیریت بانک ملی ایران در این زمینه گفت: بانک ملی ایران به‌عنوان یک بانک پیش‌رو در نظام بانکی کشور بزرگ‌ترین عرضه شبکه بانکی را با واگذاری پتروشیمی شازند به مبلغ ۳۶ همت رقم زده است.

وی تصریح کرد: واگذاری پتروشیمی شازند به شرکت پالایشگاه تهران که ۷۰ درصد سهام آن در قالب سهام عدالت در اختیار عموم مردم است، یک تجربه موفق در شبکه بانکی کشور بوده است و بدون شک عواید این واگذاری به‌صورت مستقیم به سهامداران این شرکت که عموم مردم هستند، می‌رسد.

دیگر خبرها

  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان
  • هشدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کشورهایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند
  • هشدار احمدیان به کشورهایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند
  • معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان.
  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟
  • شارژ گران پیامک‌های بانکی؟
  • راه‌اندازی پلتفرم آموزشی مهارت‌افزایی برای مشمولان نظام وظیفه/ایجاد نئو بانک صنعتی
  • ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری/عملکرد بانک ملی به الگویی برای سایر بانک‌های کشور تبدیل شود
  • تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش مشتریان به‌دست دانش بنیان‌ها