Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@01:07:14 GMT

گزارش رصد و پایش هفتگی تحریم را به مسئولان می‌دهیم

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۷۵۳۲

گزارش رصد و پایش هفتگی تحریم را به مسئولان می‌دهیم

رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت با اشاره به تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور گفت: موسسه به صورت هفتگی گزارش رصد و پایش تاثیرات تحریم‌ را در اختیار مقامات ارشد کشور قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرجان فقیه نصیری در نشست خبری امروز در مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از یک سال است  که موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی رویکرد خود را نگاه مشتری مداری  قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

*  تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور 

رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین، بر اساس  دستور مقام معظم رهبری در هامش مصوبه سران قوا دستور  داده شد تا تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور تدوین شود و بر این اساس موضوع در دستور کار مؤسسه قرار گرفت و مؤسسه براساس یک فرآیند سریع و با نظرخواهی از تمامی ذینفعان و متخصصان مربوطه نقشه راه تنظیم بازار کشور را تدوین کرد و اکنون این نقشه در اختیار حوزه وزارت برای ابلاغ قرار گرفته است. 

* نقشه راه توسعه صادرات کشور تدوین شد

فقیه نصیری بیان داشت: در همین راستا نقشه راه توسعه صادرات کشور تدوین شده است که آن هم به زودی توسط کارگروه توسعه صادرات ابلاغ می‌شود و این دو ابزار کاربردی برای مدیران تصمیم‌گیر در شرایط فعلی کشور که با شرایط تحریم مواجه هستیم حائز اهمیت است. 

*  تهیه گزارش رصد و پایش هفتگی تحریم

وی با بیان اینکه کشور در شرایط تحریمی قرار دارد، بیان داشت: براین اساس موسسه گزارش هفتگی رصد و پایش تحولات تحریم را تدوین و نتیجه را برای مقامات ارشد  نظام  که باید تصمیم‌گیر در مباحث تحریم باشد ارسال می‌شود.

فقیه نصیری اظهار داشت: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی  در گزارش هفتگی خود آخرین تحولات دنیا در رابطه با تحریم  را  در منابع و ماخذ بین‌المللی و همچنین تحلیل‌های نهادهای بین‌المللی رصد می‌کند و آن را به سیاستمداران ارائه می‌دهد. 

وی  با بیان اینکه محتوای این گزارش‌ها محرمانه است ، افزود:  موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بجز رصد و پایش آخرین تحولات دنیا در رابطه با تحریم ایران،  آثار این تحریم‌ها را در اقتصاد کشور بررسی می‌کند و جمع‌بندی آن را در اختیار مسئولان نظام قرار می‌دهد.  

فقیه نصیری اظهار داشت:  با توجه به اینکه آثار تحریم هر لحظه جدیدتر می‌شود تلاش شده تا در سیستم اقتصادی کشور براساس موارد جدید  تحلیل‌هایی را ارائه دهیم و گزارش‌های آن را به مراجع مختلف از جمله دفتر مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست جمهوری وزارت صنعت و شورای عالی امنیت ملی ارسال کنیم.

* تهدیدها و فرصت‌های تحریم همزمان بررسی شود

وی گفت: اثرات و عواقب تحریم‌هایی که ظرف دو ماه اخیر به حیطه محدودیت‌های بین المللی علیه ایران اضافه شده است نیز تحلیل  شده و آثار آن را بر اقتصاد و حوزه تجارت مورد سنجش قرار گرفته است. به هر حال تحریم یک تیغ دو لبه است و اگرچه باید توان گریز از تحریم را داشت باید فرصت‌های احتمالی آن را  مدنظر قرار داد و به آن توجه کرد زیرا  حوزه گسترده ای از نظارت‌های مالی و لجستیک‌های تجاری و حمل و نقل در حوزه تجارت وجود دارد. 

فقیه نصیری بیان داشت: باید آثار تحریم بر روی تولیدات کشور سنجیده شود، زیرا تولید در مسیری قرار دارد که برش‌هایی از آن وابسته به بخش سرمایه‌ای است که باید مدیریت شود تا بیش از این دچار خدشه نشود.

وی با بیان اینکه در وزارت صمت یک برنامه تعمیق ساخت و رونق تولید وجود دارد بیان داشت: موسسه مطالعات هم  برنامه تولید داخل و اقلام گلوگاهی  صنعت را در زمان تحریم تدوین کرده به این معنی که در کل زنجیره آن گروه از صنایعی که بیشتر از تحریم‌ آسیب می‌بینند و به لحاظ مزیت رقابتی با توجه به شرایط فعلی دارای توانایی بالقوه ساخت هستیم، آنها به عنوان اولویت‌های عملیاتی برای ارتقا تولید شناسایی شده و برنامه آن در اختیار وزیر صنعت قرار گرفته است. 

فقیه نصیری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه عوامل موثر در دستیابی به نقشه راه توسعه صادرات کشور چیست و براساس مطالعات انجام شده آیا دستیابی به اهداف نقشه راه توسعه صادرات  امکان‌پذیر است، گفت: موسسه مطالعات تدوین نقشه راه توسعه صادرات را با کمک دست‌اندرکاران حوزه صادرات  اعم از بخش خصوصی و متخصصین سازمان توسعه انجام داده است و برای تدوین آن گروه تصمیم‌گیر و گروه ذینفع مشارک داشته‌‌اند. 

* چگونگی دستیابی به اهداف برنامه توسعه صادرات

وی گفت: دستیابی به اهداف نقشه راه توسعه صادرات کشور دارای برش وضع موجود است و ما با توجه به محدودیت‌های فعلی برنامه را تدوین کرده‌ایم. 

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت اظهار داشت: بنابراین تلاش شده  در حوزه بازاریابی و تسهیل فعالیت‌های تجاری با رویکرد تجارت  ۱۵ کشور همسایه به اضافه  هند و چین برنامه توسعه صادرات  تدوین شود  و در این نقشه راه استراتژی‌ها، اهداف و سیاست‌ و کارکردهای افقی و عمومی برای دستیابی به هدف تدوین شده و این موارد تبدیل به کاربرگ‌هایی شده که مجریان باید آن را عملیاتی تکمیل کنند ضمن اینکه هم‌افزایی باید میان میزهای کشوری و کالایی که در سازمان توسعه تجارت ایران طراحی شده به وجود آید. 

وی افزود: براین اساس مزیت‌های صادراتی هر استان در برش‌های استانی مدنظر قرار گرفته و راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات تدارک دیده تا در این نقشه راه بتوانیم در نهایت منجر به توسعه صادرات غیرنفتی شود. 

فقیه نصیری بیان داشت: تدوین بسته توسعه صادرات برای یک بازه زمانی 5 سال و تا سال 1404 تدوین شده است. 

وی بیان داشت: موسسه سابقه طولانی در انجام مطالعات تطبیقی در حوزه تنظیم بازار دارد و منابع غنی در رابطه با مطالعات مبانی نظری و تجربی در حوزه تنظیم بازار است که غیر از موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی هیچ دستگاه دیگری در این حوزه ذیحق نیست. 

رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌‌های بازرگانی وزارت صنعت گفت: اجرای کمپین بدون برچسب قیمت کالا نخریم دستاوردی از انجام مطالعات تطبیقی از سوی مؤسسه در حوزه تنظیم بازار داخلی است که امیدواریم با انجام مطالعات تطبیقی شرایطی فراهم شود که  کشورمان از تمام تجربیات دنیا در سیاست‌گذاری‌ها خود بهره‌مند شود. 

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: تحریم ایران تنظیم بازار نقشه راه مقام معظم رهبری موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی نقشه راه توسعه صادرات کشور نقشه راه تنظیم بازار کشور بازرگانی وزارت صنعت مؤسسه مطالعات و پژوهش تدوین نقشه راه فقیه نصیری رصد و پایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۷۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه گزارش های تحلیلی منابع و مصارف به مسئولان اقتصادی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دیوان محاسبات کشور، جدیدترین گزارشات تخصصی، فنی و تحلیلی دیوان محاسبات کشور پیش از مهلت مقرر تدوین و در اختیار مسئولان و تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار گرفت.   این مجلد‌ها شامل «گزارش تحلیل عملکرد منابع و مصارف عمومی»، «گزارش تحلیلی تخصیص اعتبارات مصارف عمومی دولت»، «گزارش سهام شرکت‌های دولتی به صندوق‌های بازنشستگی و بنیاد شهید و امور ایثارگران جهت اجرای تکالیف قانونی» و «گزارش عملکرد هدفمندی یارانه ها» است.

دیگر خبرها

  • تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران
  • صادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • ارائه گزارش های تحلیلی منابع و مصارف به مسئولان اقتصادی
  • سهم ۲۵ درصدی تجدیدپذیر‌ها از ظرفیت صادراتی برق کشور
  • متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • سند نقشه راهبردی صنعتی تا ۱۵ اردیبهشت راهی دولت می‌شود
  • صادرات خدمات فنی مهندسی حوزه آب به ۲۰ کشور در جهان
  • چرا صنعت نفت برای سرمایه گذاری خارجی با وجود تحریم ها جذاب بود؟